سخنگوی شهردار تهران دیروز اعلام کرد که دریافت کرایه 100 تومانی از مسافران در بدو ورود به اتوبوس تخلف است و نباید این‌گونه باشد. او اضافه کرده بود که مبنای ورود 25 تومان است و بقیه کرایه براساس مسافت باید تعیین شود.

سخنگوی شهردار تهران دیروز اعلام کرد که دریافت کرایه 100 تومانی از مسافران در بدو ورود به اتوبوس تخلف است و نباید این‌گونه باشد. او اضافه کرده بود که مبنای ورود 25 تومان است و بقیه کرایه براساس مسافت باید تعیین شود.

ایازی گفته بود که براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران باید نرخ کرایه‌ها براساس مسافت محاسبه شود و به همین دلیل از شهروندان خواسته بود تا از کارت‌های الکترونیکی استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه قیمت‌ها متفاوت است و اتوبوس‌ها هم مختلف گفته بود در حال حاضر براساس قانون تا 5 کیلومتر 25 تومان 7 تا 12 کیلومتر 50 تومان، 12 تا 16 کیلومتر 75 تومان و 16 کیلومتر به بالا 100 تومان دریافت می‌شود.

این در حالی است که چند هفته است که دستگاه‌های کارت‌خوان در اتوبوس‌ها جمع شده‌اند و کلیه کرایه‌ها به صورت نقدی و آن‌هم به مبلغ 100 تومان در ابتدای ورود به اتوبوس از مسافران دریافت می‌شود. عملی که با اینکه سخنگوی شهردار تهران آن‌را غیرقانونی می‌داند و راه‌قانونی آن را محاسبه قیمت کرایه بر مبنای کیلومتر مسافت طی شده می‌داند، اما اجتناب‌ناپذیر است.

آخر چگونه می‌توان از راننده و یا کمک‌ آن در اتوبوس شرکت واحد انتظار داشت که مبدأ سوار شدن هر مسافر را به خاطر بسپارد؟ جدا از این قضیه چه راه‌حلی منطقی برای محاسبه میزان مسافت طی شده به کیلومتر توسط مسافر وجود دارد که بتوان به آن تکیه کرد و کرایه منصفانه و عادلانه‌ای از مسافر بر این مبنا دریافت کرد؟

این نکته شاید توجه را به اصلی‌ترین بخش مشکل جلب کند اینکه برای انجام بسیاری از تغییرات و به اصطلاح ورود فناوری در حوزه حمل‌ونقل نه تنها به ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها نیاز است بلکه آموزش فرهنگ استفاده از این وسایل و تکنولوژی‌ها بخش مهم‌تر موضوع است. چرا که این ابزار بدون عادت استفاده از آن بعد از مدتی تنها تبدیل به دکوری بلااستفاده خواهد شد. دکوری که مشخص نیست چه مقدار از بودجه عمرانی پایتخت صرف تهیه و راه‌اندازی آن شده است.

کاش سخنگوی شهرداری تهران به جای ارائه راه‌حل محاسبه مقدار کرایه توسط عامل کنترل شونده که قطعاً منظور عامل انسانی است و پیشنهاد نحوه محاسبه میزان کرایه به این شرح: «اگر مسافر از ابتدا تا انتهای مسیر سوار شود 100 تومان میانه راهی 50 تومان و ربع راهی 25 تومان.»

به ارائه راه حلی می‌پرداخت تا می‌شد هرچه سریعتر استفاده از کارت‌های الکترونیک را در اتوبوس‌های شهری کشور باب کرد.

اگر چه که رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در مورد وضعیت کارت بلیت‌ها می‌گوید: کارت خوان‌های مجهز شده در سطح شهر هنوز نمی‌تواند نرخ دقیق را محاسبه کند و براساس مسافت عمل نمی‌کنند و مقرر شده شهرداری تا زمان رفع عیوب دستگاه‌های کارت‌خوان، حداقل قیمت را از مسافر کسر کند.

این در حالی است که تشکری هاشمی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک معتقد است که برنامه‌های که به کارت‌خوان داده شده مشکلی ندارد و دستگاه‌ها براساس طول مسیر تنظیم شده است.

البته تشکری با این حال گفته بود که هزینه جابه‌جایی هر مسافر 300 تومان است که شهرداری و دولت و مردم هر کدام باید سهم خود را بدهند و چون میزان یارانه‌های که دولت باید پرداخت کند هنوز مشخص نشده است. این پیش‌فرض را تعیین کرده‌ایم که مردم 100 تومان پرداخت کنند!

 به هر حال چه مردم باید سهم خود را پرداخت کنند و چه اینکه باید برمبنای مسافت هزینه بدهند، سخنگوی شهرداری اعلام کرد که کرایه 100 تومانی غیرقانونی است پس آن را پرداخت نکنید.

 

 

 

کد خبر 99373

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
    0 0
    از ما ملیلزدی میخورن صدامون در نمیاد برای 25 تومن خودمونو بکشیم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین