-
اینکه مَبین، آنکه مَپرس
تئاترفارغ از هر نوع قضاوتی، عدم وجود سانسور در آثار هنری چه سینما چه تئاتر چه ادبیات و چه آثار تجسمی میتواند باعث رشد فکری و بروز تحرک و پویایی در بدنه جامعه شود، پس طبیعتاً روبروی چنین عملی، جهل، رکود و انزوای اجتماعی و درنتیجه سکوت و سکون مردمی است.
-
یادی از حمید سمندریان؛ تو نیستی استاد و ما منقرض شدیم
تئاتراستاد ما! استاد همه آنهایی که تو را دیده یا ندیده اند! از آدمهای بزرگ به همه میرسد، چه شاگردش بودهاند و چه فقط از تو شنیدهاند.
-
سینما در عصر متاورس و زنده شدن مردگان
سینمامتاورس یا همان فراجهان چند وقتی است که تخیل جهان هنر، صنعت و فناوری را به خود مشغول کرده است. آنچه تا امروز از این دنیای جدید قابلدرک و پیشبینی است خبر از تحول عظیم در تمامی حوزهها دارد.
-
چرا وقتی اسپانسر دارید منت اجرای رایگان را بر سر مردم میگذارید؟
موسیقیاین روزگار هیاهوی غریبی دارد. پخته و ناپخته، باسوادی و تظاهر به دانایی، مردمی بودن و منفعت طلب بودن همچون آجیلی که مغزهایش کم و پوستههای فراوانی دارد، در هم شدهاند تا به مردمی که وسط یاس بسیار و امید کم دست و پا میزنند، بگویند ما از شماییم.
-
حق مالکیت هنرمندان در دنیای پیچیده NFT
تجسمیدنیای NFT در کنار تمام جذابیتهایش، نکات پیچیده و منحصربهفرد خود را نیز دارد. من سعی میکنم بهطور خلاصه و به تفکیک، به نقاط قوت و ضعف آن بپردازم.
-
کتابی درباره تناقضهای بزرگ و موقعیت اجتماعی روحانیت
کتابکتاب «مسافر سنت در هزاره سوم»، نوشته محمدرضا زائری از همان اسمش تکلیف خود را با آدم معلوم می کند.
-
یورش به خود، صحنه و تماشاگران
تئاتر۱۴ نمایش در رویال شکسپیرین کالج، ۴۷ اجرای کلاسیک و تجربی بعلاوه ۱۷ فیلم - تئاتر حاصل زندگی کارگردان و نظریهپرداز شهیر بریتانیایی «پیتر بروک» است.
-
«پیتر بروک» آشنا با ایران و نمایش ایرانی
تئاترپیتر بروک کارگردان، تئوریسین تئاتر جهان سرانجام در ۹۷ سالگی در فرانسه چشم از جهان فرو بست. او از نامدارترین و سرشناسترین چهرههای تئاتر معاصر جهان است.
-
کتابی به روش روزنامهنگاری تحقیقی
کتابنگاهی به کتاب «یک زمستان با کولبرها» نوشته صادق امامی، نشر سوره مهر. چاپ ۱۴۰۱.
-
یک موزیکال زیرکانه /نگاهی به مینیمالترین «دیو و دلبر» در تالار وحدت
تئاترنمایش موزیکال در دنیا، مخاطبان خاص خود را دارد و در یک دهه اخیر در ایران نیز مخاطبان خود را یافته است. آنچه که تاکنون تحت عنوان نمایش موزیکال روی صحنه رفته، اغلب با حضور بازیگران شناخته شده بوده تا بتوانند تضمین کننده گیشه نیز باشند.
-
یاغیگری آهسته و پیوسته
سینمامحمد کارت و جنس نگاهش به سینما را باید بر مبنای مجموع آثاری که در سینمای مستند، کوتاه و بلند داستانی و حالا سریالسازی ارائه کرده است، بررسی و تحلیل کرد. استخراج وجوه اشتراک میان آثاری همچون «شنای پروانه» در سینمای بلند داستانی، «آوانتاژ» و «خون مردگی» در سینمای مستند و «بچهخور» در فضای فیلم کوتاه راهگشای شناخت شیوه نگاه کارت به سینما و فیلمسازی است.
-
سرطان، گفتوگو، امید و زندگی
رسانه«چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان/ تو همچو باد بهاری، گره گشا میباش...حافظ»
-
نقدی بر مدیریت شبکه توزیع فیلم در سینمای ایران
تکیه بر روشهای پوسیده سالهای قبل
سینمایکی از مسائلی که شاید هنر ما را در وجه کلی دچار مشکل کرده است، مقاومت برخی از تصمیمگیرندگان و مدیران دارای مسئولیت در برابر استفاده از تکنولوژیها و دانشهای مدیریتی جدید در این حوزه است.
-
چرا در افطاری ریاستجمهوری شرکت کردم
سینماشاید بشود ادعا کرد حکمتی در وقفه یک هفتهای جهت تشکیل مجلس افطاری رئیسجمهور با هنرمندان بود؛ از این بابت که در طول همین زمان کوتاه، بسیاری بر تردیدها و بدگمانیهای رایج و شایع غلبه کردند و ترجیح دادند در چنین مجلسی حاضر شوند و بیواسطه و البته صریح با آقای رئیسی، سخن از مشکلات و نارساییهای مبتلا به حرفههای مختلف هنری بگویند.
-
همه مدافعان جیدا اسمیت؛ مگر او لال است که همه به جایش حرف میزنند؟
رسانهتصویر ناراحتی جیدا اسمیت از آزار کلامی (شوخی) کریس راک در مراسم اسکار ۲۰۲۲ را حتما دیدهاید؛ همان که نشان میدهد او از اینکه بیماریاش دستمایه مطایبه مجریای که در اظهارات زن ستیزانهاش شهره است؛ رنجیده. همان تصویری که اتفاقا خنده همسرش به این شوخی را هم نشان میدهد! اینکه بعد چه شد را هم حتما دیدهاید، سیلی ویل اسمیت و واکنش مجری و داد و بیداد ویلی و بعد هم عذرخواهی و اشک ریختنش و...
-
از دکتر سروش دست دوم تا دکتر براهنی دست اول
ادبیاتخُب، بار دیگر فرصتی فراهم آمد تا ملت همیشه در صحنه میزان درک و شعور خود را به نمایش بگذارند و با اظهار نظرهای مشعشعانه خود ثابت کنند چون نیک بنگری همه از یک جنس و قماشیم و به تعبیر دکتر حاتم قادری از کیفیت خوبی برخوردار نیستیم. و این ملت همیشه در صحنه اگرچه این بار مردم کوچه و خیابان نیستند و عناوین پرطمطراقی هم چون دکتر و مترجم و نویسنده صاحب سبک را یدک می کشند اما دقیقا و طابق النعل بالنعل چیزی هستند از جنس همان ها که برای تتلو یقه جر میدهند و درباره دنیا جهانبخت اظهار نظر میکنند.
-
چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟
سینماآقایان مسئول در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و اداره نظارت؛ اگر واقعا قصد ضربه زدن به مهرجویی و صدمه زدن به فیلم «لامینور» را ندارید چرا پروانه نمایش این فیلم را علیرغم تقاضای تهیه کننده تمدید نمیکنید و به دست او نمیدهید؟
-
یک گام آن سویِ نگاه قالبی به هنر انقلاب
تجسمینمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران، یک گام آن سوی تعریف رسمی هنر انقلاب است و یک خوانش متفاوت را نسبت به آنچه تاکنون به عنوان هنر انقلاب در کشور تاکید و تبلیغ شده است، ارائه میکند. نمایشگاهی که نشان میدهد همه هنر انقلاب فقط نزد افراد و نهادهای مشخص که نام و عنوان هنرمند و هنر انقلاب دارند، نیست هرچند آینهای هم نیست که روایتگر جامع هنر انقلاب باشد.
-
سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
سینما۱- اصل خبر به نقل از یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر این بود: «با مشاورههای علی وزیریان، دبیر هنری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فضای بصری جشنواره که در دورههای گذشته محل الگودهی غلط و ایجاد حواشی بوده است، تغییر خواهد کرد و در این دوره فرش قرمز وجود ندارد.»
-
«قهرمان»؛ فیلمی در ستایش مردم زندهکُشِ مردهپرست
سینماآخرین ساخته اصغر فرهادی، فیلمساز مطرح سینمای ایران و جهان، سیاسیترین اثر کارنامه هنری او به شمار میآید. «قهرمان» نقدی تند بر جامعهای است که فیلمساز در آن رشد کرده و اکنون از آن بیزاری میجوید.
-
جلال؛ بدمن سینما و رفیقِ خوش قلب
سینماجلال و جلال.... چیزی برای گفتن ندارم... بیزارم از این نوشتنهای مکرر برای بهترین آدمهای زندگیام. رفقای بیتکراری که رفتنشان آتش به جانت میزند...۲۲ ساله بودم و او ۵۵ ساله...بلد بود این فاصله را برای رفاقت پُر کند. بلد بود چطور رفاقت کند ...وقتی بود، خیالت راحت میشد که یک پشت داری. حضور جلال امنیت خاطر میساخت...
-
چرا نسخه نماینده مجلس برای سینما فقط بگیر و ببند است؟
سینماتیرماه سال گذشته بود که روزنامه فرهیختگان به سراغ برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفت و از آنها درباره آخرین کتابی که خواندهاند و آخرین فیلمی که دیدهاند سوال پرسید؛ جوابها عجیب و گاه تناسبی با درک آنها از فرهنگ نداشت.
-
کاش رامبدِ جوان، از سعدی یاد میگرفت
تلویزیون«یک آدامس خریدهام ۲۰ هزار تومان، پیش خودم گفتم این آدامس را چه کار کنم؟ آدامس را بندازم دور؟ نه. این را میجوم میگذارم در یخچال، دوباره از آن استفاده میکنم بعد میاندازم دور، اینگونه هزینهها را کمی کنترل میکنم.»
-
استقبال از حضور چهرههای اقتصادی دولت به نفع سینما
سینماحضور چند چهره شاخص اقتصادی دولت در ترکیب جدید اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی مهم اجرایی سازمان سینمایی، مورد توجه رسانه ها و اهالی سینما قرار گرفته و باعث حاشیه های فراوان و نظرات مثبت ومنفی زیادی شده است.
-
پیکاری برای رهایی از سایه سرکش ناخودآگاه
سینماچرا انیمیشن کوتاه «گذشته» مهم است؟! اگر بخواهم جواب درستی به این سؤال بدهم باید از تلاش صادقانه پنجساله حمید محمدی و ازخودگذشتگیاش برای ساخت فیلمش که خوب درکش میکنم بگذرم و به خود فیلم بپردازم.
-
دیگر مانند فتحعلی اویسی پیدا نمیشود
تلویزیونفتحعلی اویسی، شوخ طبع و مردمدار، بذلهگو و خوش خنده، از هر فرصتی استفاده میکرد تا اطرافیانش را به خنده بیاورد. جذاب کردن و پر نشاط کردن محیط کار برای او در اولویت بود.
-
به رنگ خدا
درگذشت حکیم عارف محقق فرزانه ادیب اریب علامه فهامه و ذیفنون حضرت آیت الله استاد حسن حسنزادهٔ آملی قدس سره را به خانواده، دوستان، تلامیذ و جامعهٔ علمی کشور تسلیت عرض میکنم.
-
نگاهی به نقشآفرینی بازیگرانِ سریال «همسایه» | تصاویر
تلویزیونفارغ از نگاه دراماتیک و تحلیل ساختاری سریال «همسایه»، باید به روح حاکم بر قصه در بستر فرامتن اجتماعی آن هم توجه داشت که در زمانی مناسب، قصهای متناسب با زمانه را روی آنتن برده است.
-
سریال «خاتون»؛ زنده باد روشنایی، چراغ را اگر تو روشن کنی!
تلویزیوناگر تا کنون موفق به تماشای سریال«خاتون» شده باشید؛ حتما به سه شخصیت اصلی سریال (تا به این جا) توجه کردهاید؛ شخصیتهایی که چالشهایی را در درام ایجاد کردهاند و سه ضلع دیدنی، غیرقابل پیشبینی و جسورانهای را برای مخاطب تشکیل دادهاند.
-
حیرت یک اتریشی از راهآهن شمال ایران
سینماتقریبا ۳۰ سال پیش به همراه پدر همسرم که اهل ایران است، از تهران به سمت دریای خزر سفری داشتیم. با قطار شبرو سفر میکردیم.