صنعتایسنا نوشت: چند روز پس از شوک قیمتی به وجود آمده در بازار پروازهای داخلی حال به نظر میرسد گرانیها کار خود را کرده و دیگر شانس پر شدن کامل یک پرواز در روزهای عادی وجود ندارد.
فیلمدر ویدئوی زیر گزارش شاهین صمدپور را از وضعیت پروازهای گران قیمت این روزها می بینید. او که مسافر تبریز بود برای بلیت رفت و برگشت یک میلیون تومان پرداخت اما وقتی وارد هواپیما شد وضعیت عجیبی را دید!
صنعتایلنا نوشت: وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط فعلی، حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریمها حفظ و در حرکت نگه داریم.
طنز و کاریکاتورگرانیها همچنان دستمایه کار روزنامه نگاران است؛ «افزایش 70درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی و 100درصدی قیمت بلیت پروازهای خارجی» سوژه کارتون طراوت نیکی در نیشخط شده است.
صنعتتسنیم به نقل از فرهیختگان گزارش داد: همزمان با اجرای بسته جدید ارزی، سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این پس ارز مورد نیاز ایرلاینها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا میکند.
صنعتایسنا نوشت: از چند روز قبل گمانهزنیهایی درباره بالا رفتن قابل توجه نرخ بلیت پروازهای ایرلاینهای خارجی مطرح شده بود و تعدادی از مسافران این ایرلاینها نیز در گزارش هایی اعلام کردند که شرکتهای خارجی برای تغییر در زمان پرواز یا مبدا و مقصد آن هزینههای بسیار کلان دریافت کردند.
صنعتایسنا نوشت: چند روز پس از آغاز رسمی اجرایی شدن بسته ارزی جدید دولت و در کنار بالا رفتن قیمت بلیت پروازهای بین المللی خبرهایی که از گوشه و کنار این بازار به گوش میرسد، حاکی از سوءاستفاده برخی از ایرلاینهای خارجی در فضای فعلی ایران است.
میراث فرهنگی و گردشگریایسنا نوشت: «وقتی نرخ پروازهای خارجی صد درصد گران میشود، تقاضا کاهش مییابد و پروازها کم یا کنسل میشود، در نهایت به مرحلهای میرسیم که ایرلاینهای خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند کرد؛ یک خودتحریمی که نه تنها سفر ایرانیها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.»
صنعتتسنیم نوشت: درحالی چند روز از ابلاغ بخشنامه نرخ تسعیر ارز به ایرلاینها میگذرد که نرخ بلیت شرکتهای هواپیمایی داخلی بر خلاف ایرلاینهای خارجی افزایش چندانی نداشته،بهعنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-استانبول ایرلاین ایرانی ۵۰۰ هزار و خارجی۲۳ میلیون تومان است.
صنعتایسنا نوشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی ایرلاینهای مختلف داخلی، شرکتهای هواپیمایی حدود ۶۰ درصد از هزینههای خود را با ارزهای خارجی پرداخت میکنند از این رو بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این شرکتها ارزهای خارجی است.
بازار مالیایسنا نوشت: شرکتهای هواپیمایی تا روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه، بلیتها را با ارز ۴۴۰۰ تومان میفروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ ۸۸۰۰ تومان را برای بلیتها تعیین کردند که قیمتها را تا بیش از دو برابر افزایش داد.
صنعتباشگاه خبرنگاران جوان نوشت: وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی قراردادهای ما هماکنون از جهت حقوقی محفوظ بوده و باطل نشده است، اما هماکنون اجازه اجرا ندارد که در صورت تغییر سیاستها می تواند مجددا عملیاتی شود.
صنعتمهر نوشت: در حالی که استراتژی صنعت هوانوردی در بیشتر کشورها، افزایش کارآیی و چابکی شرکتها همراه با افزایش ناوگان از طریق ادغام ایرلاین هاست، در ایران توسعه کمّی خرده ایرلاین ها در دستور کار است.
صنعتخبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد: مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: این شرکت از لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران ۲۰ میلیارد دلار ضرر می کند.
صنعتتسنیم نوشت: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق محاکم بین المللی، حقوقی و قضایی فسخ قرارداد بویینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.
صنعتایسنا نوشت: با وجود بازگشت تحریم های آمریکا از ابتدای آگوست سال جاری میلادی ایرانایر امیدوار است تا پایان سال، ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان خود اضافه کند.
صنعتایرنا گزارش داد: افزایش تقاضای خرید بلیت هواپیما در آستانه تعطیلات چند روزه خرداد ماه که احتمال سوداگری در بازار را دوچندان می کند، سازمان هواپیمایی کشوری به مردم توصیه کرد از بازار سیاه بلیت نخرند.
بازرگانیتسنیم نوشت: با نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه،، نرخ بلیت پروازهای داخلی در حال اوجگیری است. قیمت پرواز تهران-بوشهر از مرز نیم میلیون تومان عبور کرده و بلیت پرواز تهران-کیش نیز ۶۱۵ هزار تومان فروخته میشود.
اقتصاد کلانتسنیم به نقل از رویترز گزارش داد: دولت آمریکا در اقدامی علیه ۴ ایرلاین ایرانی، تحریم های جدیدی را علیه چند شرکت ایرانی و ترک و تعدادی از هواپیماهای متعلق به ایرلاین های ایرانی وضع کرد.
صنعتایلنا به نقل از عضو ارشد تیم خرید هواپیماهای جدید نوشت: عدهای که امروز معترض تاخیر در تحویل هواپیماهای جدید هستند در زمان انعقاد قراردادها، مخالف خرید هواپیما بودند.
صنعتایسنا گزارش داد:یکی از اصلیترین دغدغههایی که صنعت هواپیمایی ایران در سالهای گذشته با آن روبرو بوده، افزایش تعداد سامانههای اینترنتی فروش بلیت هواپیما هستند که بسیاری از آنها مجوز رسمی دریافت نکردهاند و همین موضوع خرید بلیت از آنها را به یک ریسک بزرگ تبدیل میکند.