چشمان پسربچه‌های مرکز یاسر بیش از ۲۰ روز است که از پشت میله‌های آهنی پنجره‌ها به درب بزرگ «مرکز پذیرش و ساماندهی کودکان خیابانی» انتهای کوچه لادن خشک شده که شاید هر باری که باز می‌شود، پدر، مادر، عمو یا حتی صاحب‌کارشان سر برسد و آنها را آزاد کند.

حکایت دستگیری‌شان به نام طرح «ساماندهی کودکان کار و خیابان» از روزهای آخر خرداد ماه شروع می‌شود و حس بلاتکلیفی‌شان باعث می‌شود با دیدن هر تازه واردی به ساختمان یاسر، پی در پی بپرسند تا کی قرار است روزهای کِش‌دار تابستان را در اتاق‌ها و راهروهای شلوغ یاسر سر کنند.

مهاجرت غیرقانونی نقطه آغاز داستان بیش از ۸۰ درصد این کودکان است که به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از اتباع خارجی و به ویژه افغانستانی هستند و بیشترشان زندگی‌شان را به دست «قاچاق‌بَرهایی» سپرده‌اند که آن‌ها را برای رساندن به مرزهای ایران، حتی تا ۲۰ نفر در خودروهایی چپانده‌اند و حالا باید برای سیر کردن شکمشان زیر تیغ آفتاب تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان در خیابان‌ها پرسه بزنند.

در این میان حدود ۶۰ کودک ایرانی نیز در اجرای طرح اخیر جمع‌آوری شدند که البته قرار است والدینشان بعد از احراز هویت و تعهد کتبی فرزندانشان را تحویل بگیرند. دور باطل جمع‌آوری و بازگشت کودکان به خیابان اگرچه سالهاست تکرار می‌شود، اما این طرح امسال نیز با همکاری سازمان بهزیستی کشور، فرمانداری و استانداری و شهرداری تهران در کنار دو سازمان مردم نهاد «انجمن حامی» و «آوای باران» اجرایی شده است.

عکس‌ها: ایسنا
۶۱۲۸۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =