در دیدار سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه بین ایران و تاجیکستان و موضوع امضای تفاهم‌نامه بین دو استان سغد و گیلان تاکید شد.

به گزارش خبرآنلاین گیلان نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران عصر امروز در دیدار با قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان با تأکید بر تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور، اظهار کرد: باید روابط دو کشور در بخش‌های مختلف گسترش پیدا کند و همکاری‌های ما در دولت آقای رئیسی در حال گسترش هست و به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اولین سفر خارجی آقای رئیسی به تاجیکستان بود، افزود: این یک اقدام ارزشمند در جهت توسعه روابط بین دو کشور بود و به تداوم همکاری‌ها کمک کرد و احتمالا روز ۲۶ مرداد امسال نیز، آقای رئیسی دوباره به تاجیکستان می‌روند.

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با بیان اینکه این سفرها فرصت مناسبی برای تقویت همکاری‌ها و پیدا کردن راه‌های جدید همکاری است، گفت: گلایه مسئولان گیلانی را قبول دارم و خود برای اولین بار است که به گیلان می‌آیم و در این سفر متوجه شدم که گیلان ظرفیت بالایی در بخش اقتصادی دارد.

زاهدی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حجم تبادل بین دو کشور ۵۷ میلیون دلار بود، تصریح کرد: در دو سال بعدی این میزان پنج برابر شد و حجم تبادل به ۲۴۰ میلیون دلار رسید اما قطعا باید این حجم تبادل بیشتر شود و برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر این است که در دو سال آینده این ظرفیت به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

وی با بیان اینکه کارگروه مشترک حوزه سرمایه‌گذاری داریم، گفت: کمیسیون مشترک دو کشور فعال است و جلسه کمیته پیگیری کمیسیون دو کشور از طریق مجازی برگزار شد زیرا ابزارهای لازم وجود دارد و فقط در حوزه سرمایه‌گذاری حدود ۲۸ سند همکاری با حضور دولت‌ها امضا شده است اما در اجرایی کردن سندها نقص وجود دارد.

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با بیان اینکه در تاجیکستان، ایران را از دریچه خراسان رضوی می‌شناسند، گفت: ما علاقه‌مند هستیم که با سایر استان‌های ایران از جمله گیلان ارتباط داشته باشیم و آغاز همکاری استان‌گیلان با یکی از استان‌های تاجیکستان برنامه‌ریزی شده بود اما نمایندگان استان گیلان در آن جلسه حضور پیدا نکردند.

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان آمادگی دارد که استان سغد خود را که ظرفیت‌های زیادی دارد با استان گیلان هماهنگ کند، افزود: این تفاهم‌نامه می‌تواند ارتباطات را بیشتر کند و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک این تفاهمنامه امضا شود، تا فتح باب آغاز همکاری‌ها باشد زیرا استان سغد از پیشرفته‌ترین استان‌های تاجیکستان هست که با کشورهای مخالف ارتباط دارد.

قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان نیز در این دیدار با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت بالایی دارد، اظهار کرد: گیلان قطب کشاورزی ایران است و با ثروتی که استان گیلان دارد می‌تواند کشور را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه استان گیلان با کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه مرز خاکی و آبی دارد، افزود: ارتباط بخش‌های بازرگانی تاجیکستان با استان گیلان زیاد فعال نیست و نیاز است که اتاق بازرگانی تاجیکستان ارتباط خود را با گیلان بیشتر کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان با اشاره به باید روابط تجاری گیلان و تاجیکستان بیشتر شود، افزود: استان گیلان بهترین برنج دنیا دارد، و این برنج هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حرف اول را دنیا میزند و یک مزیت بسیار خوبی برای کشور است.

رضاییان با بیان اینکه گیلان ظرفیت بالایی در ایران و دنیا دارد، گفت: استان گیلان، طبیعی‌ترین چای دنیا را در لاهیجان، بهترین زیتون دنیا را در شهرستان رودبار، خوشمزه‌ترین فندق دنیا را در اکثر مناطق کوهستانی، بهترین کیوی منطقه، بهترین دمنوش‌های طبیعی، ماهی خاویاری و خوشمزه‌ترین کلوچه دنیا را در لاهیجان و فومن دارد.

۴۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =