پایگاه اینترنتی نشنال‌جئوگرافیک در آستانه سال 2012، فهرستی از برترین تصاویر خبری سال 2011 را به انتخاب بینندگان خود منتشر کرده است که در این‌جا می‌توانید ملاحظه کنید.

در آخرین ماه از سال میلادی 2011، به رسم همه سال‌های میلادی، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های جمعی گزیده‌ای از اخبار و تصاویر سال را بر اساس معیارهای مختلف انتخاب می‌کنند. نشنال‌جئوگرافیک هم برترین تصاویر یازده ماه گذشته را که با بیشترین استقبال از سوی مخاطبان آن روبرو شد، انتخاب کرده که در این‌جا می‌توانید آن‌ها را ملاحظه کنید.

 

1- سونامی ژاپن
عکس از یومیوری شیمبون، AFP
سونامی، قایقی را از میان دریا پرتاب کرده و آن‌را بر بلندای ساختمانی در میان دیگر آوارهای برجامانده در آتسوچی انداخته است. این سونامی در پی زلزله 8.9 ریشتری مارس / اسفند گذشته در سواحل شمال شرقی ژاپن به‌راه افتاد. این تصویر یکی از 20 عکس فراموش‌نشدنی از این حادثه است که دبیران عکس نشنال‌جئوگرافیک انتخاب کرده‌اند و هم‌چنین یکی از ده تصویر پربیننده این پایگاه اینترنتی در سال 2011.

 

2-فاش شدن هواپیمای جاسوسی منطقه 51
عکس از رودرانرز اینترنشنال-پنگلاس فیلمز
نمونه واژگون هواپیمای جاسوسی A-12 که از تیتانیوم ساخته شده، در حال آماده سازی برای آزمایش رادار. این آزمایش در اواخر دهه 1950 / 1330 در منطقه 51 انجام شد.
هرچند امروز اثری از این تاسیسات دیده نمی‌شود، اما پس از پایان زمان طبقه‌بندی اسرار نظامی، برخی از فعالیت‌های نظامی در منطقه 51 در صحرای نوادا که در زمان جنگ سرد انجام می‌شد، فاش شده است. هواپیمای A-12 که تقریبا با رادار غیرقابل تشخیص بود، می‌توانست با سرعت 3540 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 90هزار پا / 27400 متری پرواز کند و دوربین‌های قدرتمند آن، اجسامی به طول 30 سانتی‌متر را روی زمین تشخیص دهند.

 

3-کوسه یک‌چشم
عکس از مارسلا بیارانو آلوارز
این تصویر متعلق به جنین یک کوسه تک‌چشم است، موجود بسیار نادری که به‌دلیل اختلالات ژنتیکی در دوران جنینی در رحم کوسه مادر رشد می‌کند، اما احتمالا یا مرده به‌دنیا می‌آید یا اگر متولد شود، به دلیل مشکلات بدنی متعدد نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد. به همین دلیل، کوسه یک‌چشم بالغ در طبیعت دیده نشده است.

 

4-آتش و سیلاب در ژاپن
عکس از خبرگزاری کیودو / رویترز
زلزله 8.9 ریشتری مارس / اسفند گذشته در ژاپن و سونامی عظیمی پس از آن خسارات عظیمی بر ژاپنی‌ها تحمیل کرد. در این تصویر، خانه‌ای را می‌بینید که در محاصره سیلاب قرار گرفته ولی این آتش است که آن‌را به نابودی می‌کشد. ارتفاع امواج سونامی در بندر سندای که یک میلیون نفر سکنه دارد بیش از 10 متر ارتفاع داشت.

 

5-سالگرد 11 سپتامبر
عکس از ماریو تاما
در دهمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، دبیران عکس نشنال‌جئوگرافیک 25 تصویر نمادین از روز وقوع این حادثه را انتخاب کرده‌اند که این تصویر یکی از آن‌هاست. مردم در یکی از خیابان‌های شهر نیویورک در حال بررسی فهرست ماموران پلیس و آتش‌نشانان مفقودالاثر هستند.

 

6-قارچی که ذهن را کنترل می‌کند
عکس از دیوید هیوز
ساقه گونه‌ای از قارچ با نام علمی Ophiocordyceps camponoti-balzani از سر یک مورچه زامبی در جنگل‌های بارانی آمازون بیرون زده است. این قارچ که پیش از این تصور می‌رفت گونه‌ای منحصربه‌فرد به نام Ophiocordyceps unilateralis باشد، در واقع چهار گونه متفاوت دارد که همه آن‌ها می‌توانند مغز مورچه‌ها را کنترل کنند. قارچ پس از مبتلا کردن مورچه، مغزش را به تسخیر درمی‌آورد و پس از این‌که مکان مناسب برای رشد و پراکنده کردن هاگ‌هایش را پیدا کرد، او را می‌کشد.

 

7-بزرگ‌ترین کروکودیل؟
عکس از AP
این کروکودیل آب‌های شور که پس از شکاری سه‌هفته‌ای در فیلیپین به دام افتاد، 6.4 متر درازا و 1075 کیلوگرم وزن دارد و احتمالا بزرگ‌ترین کروکودیلی است که تاکنون شکار شده است.

 

8-به یاد شاتل‌های فضایی
عکس از دافین مک‌گی، رویترز
در تیر ماه گذشته، آتلانتیس با به پایان رساندن ماموریت STS-135، آخرین فصل 30 سال فعالیت شاتل‌های فضایی را رقم زد. دبیران عکس نشنال‌جئوگرافیک هم این تصویر را که سپتامبر 2000 / شهریور 1379 از ساحل کاکائو و در زمان پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس از مرکز فضایی کندی گرفته شده، جزو فراموش‌نشدنی‌ترین تصاویر تمام فعالیت‌های شاتل ناسا انتخاب کرده‌اند.

 

9-درختانی پوشیده از تار عنکبوت
عکس از راسل واتکینز، وزارت توسعه بین‌المللی انگلستان
سیلاب عظیم سال‌گذشته در پاکستان موجب شد بخش عظیمی از این کشور زیر آب‌های رود سند فرو رود. این سیلاب موجب شد میلیون‌ها عنکبوت و (احتمالا حشرات دیگر) به درون درختان پناه ببرند و پوششی شبح‌وار از تارهای عنکبوت، درختان را بپوشاند. این سیلاب حاصل باران موسمی فوق‌العاده پرباری بود که طی یک هفته به اندازه 10 سال بارندگی داشت.
4753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    20 1
    از این که مطالب و عکس ها نشنال جغرافی رو منتشر می کنید سپاسگزارم.
  • ابوالفضل IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 2
    اون تصویر قشنگه رو که حذف کردید:)