در پی وقوع زلزله 8.7 ریشتری در اندونزی و صدور هشدار وقوع سونامی موجی از هراس و وحشت در میان مردم نواحی ساحلی این کشور ایجاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام به همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند آماده باش داد.

زمین لرزه 8.7 ریشتری در آب های ساحلی استان "آکه" اندونزی رخ داد و مردم نواحی ساحلی به خیابان ها آمدنده و به سمت مناطق مرتفع و کوهستانی عزیمت کردند.

مراکز لرزه نگاری هنگام وقوع زمین لرزه سهمگین در آب های غرب اندونزی ، شدت زمین لرزه را هشت ممیز نه دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین، ریشتر، اعلام کرده بودند. اما بعدا این مراکز لرزه نگاری ، رقم فوق را تغییر دادند و اعلام کردند شدت دقیق این زمین لرزه مهیب ،هشت ممیز هفت دهم درجه ریشتر بوده است. کانون این زمین لرزه در عمق سی کیلومتری سطح دریا بوده است و به همین علت پیش بینی می شود خسارت های ناشی از آن بسیار شدید باشد.

در پی وقوع این زلزله، هشدار در مورد وقوع سونامی در استان های ساحلی اندونزی و شماری از کشور های منطقه از جمله تایلند صادر شده است. الجزیره نوشت: امواجی به طول 17 متر در حال حرکت به سمت سواحل استان آکه اندونزی است. موسسه زمین شناسی آمریکا نیزاعلام کرد که مرکز این زلزله در 20 مایلی کف اقیانوس و در 308 مایلی مرکز استان "آکه باندا" بوده است.

بعد از وقوع زلزله در حاشیه ساحل غربی جزیره سوماترای اندونزی، دولت سریلانکا اعلام کرد نگران برخورد امواج ساحل شرقی این جزیره در حدود ساعت ده و چهل دقیقه به وقت گرینویچ است.

به دنبال وقوع این زلزله شدید در آب های ساحلی اندونزی، وضع آماده باش درباره وقوع سونامی روز چهارشنبه برای همه کشورهای سراسر اقیانوس هند صادر شد. مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام در هاوایی اعلام کرد وضع آماده باش در برابر سونامی برای کشورهای اندونزی، هند، سریلانکا، استرالیا، میانمار، تایلند، مالدیو، دیگر جزایر اقیانوس هند، مالزی، پاکستان، سومالی، عمان، ایران، بنگلادش، کنیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور صادر شده است.

اعلام آماده باش برای سونامی به معنای وجود احتمال سونامی است اما وقوع آن حتمی نیست.یکی از مقامات آژانس زمین شناسی اندونزی اعلام کرد هشدار سونامی برای همه شهرهای ساحلی جزیره سوماترا صادر شده است.

چند ساعت بعد از وقوع این زلزله پس لرزه شدیدی به بزرگی هشت و دو دهم ریشتر چهارشنبه در حاشیه جزیره سوماترای اندونزی به وقوع پیوست. موسسه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کرد: این پس لرزه در ساعت ده و چهل وسه دقیقه به وقت گرینویچ در شانزده کیلومتری عمق و ششصد و پانصد کیلومتری شهر باندا آچه ، مرکز استان آچه به وقوع پیوست.

در مارس 2004، وقوع یک زلزله 9.1 ریشتری در اقیانوس هند باعث کشته شدن 230 هزار نفر شد که سه چهارم آن از مردم استان آکه بودند.
47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    5 1
    ترس رو میشه تو چهره شون دید
  • بدون نام IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    4 0
    خداوند شما را در پناه خود حفظ کناد... یا من لا رفیق له.......