زلزله 8.7 ریشتری دیروز اندونزی، با هشدارهای سونامی در چند کشور حاشیه اقیانوس هند همراه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، زلزله 8.7 ریشتری که در عمق 33 کیلومتری و در فاصله 430 کیلومتری از سواحل جنوب غربی 'باندا آچه' در جزیره سوماترا، پنج دقیقه ادامه داشت. مردم هنوز از وحشت این زلزله در خیابان ها بودند که پس لرزه ای به قدرت هشت و دو دهم در مقیاس ریشتر و در نزدیک محل زلزله نخست در عمق 16 کیلومتری و در فاصله 615 کیلومتری 'باندا آچه' در ساعت 10 و 43 دقیقه به وقت گرینویچ به وقوع پیوست.

شدت این زمین لرزه ها به اندازه ای بود که در سواحل شرقی هند و در سه کشور سنگاپور، تایلند و جنوب هند کاملا احساس شد و هشدارهای سونامی هم به صدا درآمد.

این هشدارها غروب چهارشنبه 23 فروردین هم در ایران داده شد؛ مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خبر داد ساعت 20، روز 23 فروردین امواج ناشی از این سونامی به ایران (سواحل چابهار) می رسد ولی اثری بر روی سواحل کشور ندارد.
همچنین وحید چگینی ، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی نیز به مهر گفت: این زلزله و سونامی بر روی گسل مکران که موجب سونامی در دریای عمان می شود ندارد. زلزله و سونامی حاصل از آن از ایران فاصله زیادی دارد و احتمال وقوع سونامی در سواحل ایران منتفی است.

به گفته او درصورتی در دریای عمان سونامی اتفاق می افتد که گسل مکران فعال شود: در صورت وقوع سونامی سطح آب دریای عمان به طور ناگهانی کاهش می یابد و در نهایت منجر به وقوع زلزله و سونامی در سواحل جنوبی کشور می شود."

از سوی دیگر محمدعلی حمزه، رییس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند - چابهار احتمال وقوع سونامی ناشی از وقوع زلزله اندونزی در سواحل دریای عمان بسیار ضعیف دانسته است.

او به ایرنا گفت: به سبب وجود گستره (خشکی) بزرگ شبه قاره هند سر راه سونامی ناشی از وقوع زلزله اندونزی، احتمال انتقال امواج این پدیده سهمناک به دریای عمان وجود ندارد.

به گفته حمزه تا رسیدن امواج سونامی ناشی از زلزله اندونزی به ایران فاصله زیادی وجود دارد: خشکی های متعدد سر راه این سونامی از شدت آن کاسته و هرگونه خطری برای ساحل نشینان دریای عمان غیرمحتمل است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    3 2
    امکان وقوع سونامی در خلیج فارس و عمان درصدش صفره . سونامی ها فقط در اقیانوس رخ میدهد .
    • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      0 2
      عمان به اقیانوس نزدیکه. سیستان و بلوچستان آسیب پذیره از این نظر.