۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵

حدود 1500 سال قبل سیل عظیمی در ژنو رخ داد که همه چیز را شست و با خود برد. اکنون گروهی از محققان سوئدی ادعا کرده‌اند که دلیل وقوع این سیل، رخ دادن یک یک سونامی در کوه‌های آلپ بوده است!

محمود حاج‌زمان: بر اساس گزارش‌های باستانی، حدود 1500 سال قبل سیل عظیمی در ژنو رخ داده است که در سر راه خود همه چیز، از آسیاب‌ها و خانه‌ها گرفته تا احشام و حتی کلیساها را با خود شسته و برده است. اکنون محققان باور دارند که مقصر اصلی حادثه را یافته‌اند؛ مقصری که هیچ کس انتظار آن را نداشته است: یک موج مهلک سونامی‌مانند در کوه‌های آلپ. به گفته آنها، ممکن است سایه این تهدید کماکان بر سر منطقه وجود داشته باشد.
به گزارش نشنال جئوگرافیک، سونامی (که در ادبیات فنی به صورت یک موج لرزه‌ای اقیانوسی تعریف می‌شود) دریاچه ژنو در اثر رانش زمین ایجاد شده بود که تمام شهر را با خود برد؛ شهری که در زمان خود مرکز تجاری منطقه به شمار می‌رفت. بر اساس نتایج گروهی از محققان سوئدی، در حالی‌که ژنو دور از هر اقیانوسی است، این امواج سهمگین احتمالا در اثر رانش عظیم زمین (زمین‌لغزه) به درون رودخانه رن (Rhone) که تغذیه کننده دریاچه ژنو است ایجاد شده‌اند.
این گروه توده رسوبی بزرگی را در عمق شرقی‌ترین نقطه دریاچه مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این مواد زمانی در بالای دریاچه قرار داشتند، و ناگهان نزدیک نقطه‌ای که رودخانه به درون انتهای شرقی دریاچه می‌ریزد، به درون رود لغزیده‌اند.
این ضربه ناگهانی یک سونامی به راه انداخت که به سرعت تمام طول دریاچه 580 کیلومتر مربعی ژنو را به سمت انتهای غربی آن درنوردید. محققان تخمین می‌زنند که این موج بین 3 تا 8 متر ارتفاع داشته است. ارتفاع موج به این بستگی دارد که صخره‌ها با چه سرعتی به درون آب ریخته‌اند، موضوعی که آنها قادر به اندازه‌گیری آن نیستند.
اما نکته‌ای که اهمیت بیشتری دارد این است که محققان هشدار می‌دهند سونامی آلپ تنها چیزی متعلق به گذشته نیست. رخداد مشابهی در دریاچه ژنو می‌تواند شهرهای مدرن سوئیس یعنی لوزان، نیون و تونون را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما ژنو در معرض بیشترین خطر قرار دارد.
ژنو محل استقرار بخش مهمی از سازمان‌های مالی و بین‌المللی، و همچنین محل زندگی بیش از 200 هزار نفر است؛ مردمانی که بسیاری از آنها در نواحی پست و کم ارتفاع کنار دریاچه زندگی می‌کنند. خبر بد این است که دریاچه با نزدیک شدن به ژنو باریک می‌شود؛ در نتیجه اثری قیف‌مانند ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث تقویت هر موجی شود که به شهر نزدیک می‌شود.
به گفته محققان، در حال حاضر نشانه‌های اندکی وجود دارد که یک سونامی دیگر برای ژنو در راه باشد. اما مطالعه جدید شواهدی از چندین سیلاب عظیم یافته است که زمان وقوع آنها پس از آخرین عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی منطقه از محل فعلی شهر است.
گای سیمپسون، زمین‌شناس دانشگاه ژنو و سازنده مدل رایانه‌ای گروه تحقیقاتی می‌گوید: «اگر این رخداد پنج یا شش بار از زمان آخرین یخبندان اتفاق افتاده باشد، دلایلی وجود دارد که باور داشت چنین رخدای می‌تواند در آینده دوباره به وقوع بپیوندد.»
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    3 1
    ممکنه 21 دسامبر 2012 دوباره همچین اتفاقی بیافته