منافع اقتصادی را به ضامن توافق بدل کنید / پیشنهاد موسویان: ترامپ اولین رئیس جمهور پس از انقلاب باشد که صادرات بوئینگ به ایران را آغاز می‌کند

دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داد که تهران و واشنگتن از دارائی‌های آزاد شده ایران برای انعقاد توافقی در چارچوب صادرات محصولات آمریکایی به ایران استفاده کنند تا با تقویت روابط تجاری دو کشور، زمینه‌های پایداری توافق احتمالی میان دو کشور را مستحکم‌تر کنند.

به گزارش خبرآنلاین، سید حسین موسویان، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان و استاد دانشگاه پرینستون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پیشنهاد به رؤسای جمهور ایران و آمریکا: 

در چارچوب مذاکرات جاری، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند که متناسب با پیشرفت گفت‌وگوها، بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود. گزارش شده که پس از امضای تفاهم‌نامه اخیر، بخشی از این منابع برای خرید کالاهای انسانی، از جمله مواد غذایی و دارویی، اختصاص یافته است.

برای تبدیل این اقدام به یک دستاورد بزرگ و ماندگار برای دو ملت، پیشنهاد می‌شود ایران و آمریکا توافقی حدود ۲۴ میلیارد دلاری برای خرید۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ، همراه با محصولات کشاورزی و دارویی، منعقد کنند.

پس از توافق برجام، ایران و شرکت بوئینگ قراردادی برای فروش حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد دلار امضا کردند، اما این قرارداد هرگز اجرایی نشد. 

اکنون رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند با اجرای یک توافق جدید، اولین رئیس‌جمهور آمریکا پس از انقلاب باشد که صادرات هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران را آغاز می‌کند.

این اقدام می‌تواند همزمان به حفظ جان شهروندان ایرانی از طریق نوسازی ناوگان فرسوده هوایی، ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای شرکت‌های آمریکایی، و ایجاد اعتماد میان دو کشور کمک کند. 

چنین توافقی نمونه‌ای خواهد بود از اینکه چگونه دیپلماسی می‌تواند به نتایج ملموس برای مردم ایران و آمریکا منجر شود. 

منافع اقتصادی متقابل ضامن دوام توافقات احتمالی خواهد بود.

۴۲/۴۲

کد مطلب 2237776

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 68
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • ماژین IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    43 19
    - مگر دولت آقای هاشمی رفسنجانی نخواست که میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا پیوند اقتصادی ایجاد کند؟ مگر از شرکت‌های نفتی آمریکایی دعوت نکرد؟ مگر با شرکت‌های شِل و کونوکو قرارداد امضاء نشد؟ نتیجه چه شد؟ فراموش کرده‌اید؟ تحریم شدیم؛ تحریم دِماتو. - مگر منفعت بزرگ اقتصادی انگلیس در ایران مانع از این شد که در اواخر دوره‌ی رضاشاه پهلوی، انگلیس کشورمان را اشغال کند؟ - مگر ارتباط اقتصادی فراوان آمریکا و آلمان مانع از این شد که آمریکا خط لوله‌ی گاز طبیعی نورد استریم را که از روسیه به سوی آلمان کشیده شده بود منفجر کند؟ - مگر دکتر مصدق پیشنهاد پنجاه - پنجاه آمریکا را در موضوع قرارداد با انگلیس نپذیرفته بود؟ مگر دکتر مصدق به آمریکا پیشنهاد نداد که حاضر است که نفتی که روی آب داریم را با تخفیف پنجاه درصدی به آمریکا بفروشد تا در ازای آن، آمریکا به ما کمک اقتصادی کند؟ آیا این‌ها مانع از رخ دادن کودتای ۲۸ مرداد از سوی آمریکا و انگلیس شد؟
    • عباس IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      40 19
      لابی اسراییل در آمریکا و لابی روسیه در ایران نمی گذارند که ایران و آمریکا آشتی کنند...در مورد دشمنی ایران و آمریکا...روسیه و اسراییل منافع مشترک دارند و با هم همکاری می کنند...پوتین نمی گذارد...
    • محمد IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      21 6
      سلام حیف که هرچه تو این جور جاها نوشته بشه سودی نداره و گرنه جوابتون را میدادم.
    • بهزاد IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      24 12
      اینها ظاهرا نمیفمن که امریکا نمیخواد سر به تن ما باشه و ایران در منطقه قدرتمند و مستقل و خودکفا باشه از کودتای بیست و هشت و مرداد و استعمار و کاپیتولاسیون بعد از ان و تحمیل جنگ با عراق و هزاران مورد تحریم و برجام کذایی و اسنپ بک و پاره کردن همان توافق کذایی و دو بار حمله نظامی در وسط مذاکره و کشتن چند هزار ایرانی بی گناه وااااااای هنوز دنبال طلب گندم از یانکی ها هستند ابلهان برو ببین گندم و ذرت الوده و تراریخته چه بر سر کانادایی ها و حتش شهروندان خودش اورده
  • DE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    56 16
    مردم دنبال نون شب و تخم مرغ ان، دیپلمات خارج نشین نگران تعداد پرواز هوایی و کیفیت پروازه بعد اینها میشینن و در مورد آینده همین مردم نظر میدن و خودشون رو استاد مملکت داری میدونن
  • سجاد IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    44 55
    پول های بلوکه شده ای که دریافت کردیم را صرف خرید هواپیماها و تسلیحات نظامی کنید و در کنار آن رفتار خوبی با آمریکا داسته باشیم مرگ بر گفتن و شعار دادن غیر از بیشتر کردن عداوت و نفرت چیزی را بیشتر نمیکند همه چیز به مذاکره و تفاهم میرسد آقایون روی رفتار خود تجدید نظر کنید با این کار ها چیزی را درست نمیکند
  • علی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    50 53
    به نظر من پیشنهاد و طرح خوبی است. ایران صد در صد به هواپیما و کالاهای آمریکا نیاز دارد چه بهتر که استفاده کند.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    63 27
    اگه گوسفندها بزارن
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      21 13
      جناب این حسین موسویان همان جاسوس دربرجام بوداول بشناس بعد نربده
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      76 15
      والا ترامپ شما رو گوسفند میبینه که میخواد بهتون سویا و ذرت بده... جالبه از خیال‌بافی در مورد ۲۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری رسیدید به جو و ذرت و سویا
  • ناصر IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    35 49
    واقعاً برای چون تویی متاسفم که هنوز اسب رو پیدا نکرده دنبال زین اسبی.آخوندی هم گرفتار همین تفکرات امثال توشدکه بعدبرجام آوردن یکی دوتا هواپیما رفت زیر اون ایستاد و عکس یادگاری گرفت.خفت آور بود.هرچند از آدمهای کوچک غیرازاین نمیتوان توقع دیگری داشت.
  • وحید IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    39 31
    بسیارکارخوبی است بعدازسالها رابطه با آمریکا وتجهیزناوگان هوایی کشور به محصولات مدرن و جدید تارابطه با کالاهای بنجل چینی و روسی بهترین فرصت پیش آمده رابایدغنیمت شمرد چون اگه رابطه یکطرفه باشه چین هم تمام کالاهای بنجل خودش روهی به مامیندازه ولی رابطه جدید اینها روهم به تکاپو میندازه قدراین فرصت را بدانیم وازدروازه نیمه گشوده بجای طلبه‌ای پولیمان ازامریکا کالاها و تجهیزات مدرن وارد کنیم نمیشود تاابدبا کشوری دشمن بود رابطه فقط براساس منافع مردم و کشورمان خوب است مدال بر نوک بودن نیست استفاده دوطرفه درجهت منافعشان
  • مجتبی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    38 46
    خطای محاسباتی مسئولین از همین اراجیف شما نشات میگیره.اگه قرار بود هواپیما بده ک این همه هواپیمای مسافربری رو نمیزدند تو فرودگاه ها.#فتنه مسئولین از طرف شما غربزده ها میاد
  • SE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    30 18
    بویینگ .... ورشکسته.... حق حساب خوب می دهند تمام ایرلاین های دنیا بسمت ایرباس رفته اند...... احمق های دزد
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    9 24
    به شرطی آمریکا صادق باشد و قدرت ایران را درک کرده باشد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    16 17
    جواب اون ارزشی هوایی که می خوان سوار ... بشن رو چی بدن
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    32 58
    واقعا خاک برسر تو با این پیشنهاد سرتاسر ذلت و پستی ات .آخه مرتیکه ترامپ ملعون امام ما و جمع زیادی۴ از بهترین های کشور ما را به شهادت رسانده آنوقت تو به کار ن ملعون داری مهرتاییدی میزنی.
  • مهدی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    32 34
    خاک تو سر متوهمت
  • حسن IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    8 11
    واقعیت میدان، حال روز غرب و تمدن غربی ،تضاد منافع در میدان نبرد اوکراین و چشم انداز توسعه در مشرق زمین و زوال نامی بعنوان خانواده در غرب نویدبخش روزهای قشنگی برای یکی از دو تمدن لیبرلیسم غربی ویا تمدن اسلامی است!!(به نظرم وزغ هم آینده را میداند))
  • شیخ IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    15 26
    اقای موسویان البت که نظر شما برای کشوری که هیچ ایدولوژی نداره و صاحبش امان زمان نیست درسته ولی برای بنده حقیر جالب اگر اکنون حضرت اقا زنده بود نظرش چی بود و با تفضلاتی که این روزها امثال شما مسولین سابق و امثال قالیباف مسولین فعلی میکنید انسان به شرایط حضرت اقا من باب ولایت فقیه نعوذ بالله شک میکنه اگر قرار بر بوینگ و ذرت و نفت و سویا بود اقا از همه شما سیاستمدارتر بود و اینکه همین شماها چطور اگر حرفتون درست در زمان حیات اقا تمام قد نمیستادین حتی اگر بازداشت میشدین با این رویه ای که امثال قالیباف و پزشکیان در پیش گرفتن پس نظرات میرحسین و کروبی ظریف و روحانی درست بود و ناجوانمردانه این همه سال حصر و توهین کشیدین....دیگه عقل ادم به چیزی قد نمیده..خدایا مارا بیامرز و ببر....عصبانیت ترامپ از برجام این بود که ایران مستعمرش بشه و کاسبی و تجارت کنه که نتونست حالا تقدیمش کنیم و اینکه شما اکر به این سطح ارتباط و ایندش علاقه واری پس چرا بچه های مردم به حرم ارتباط با همینا اعدام میکنید
  • ایرانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۳
    3 4
    دو‌کلا از جو اس ی س گذشته بشنوید
  • احمد IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    30 27
    این خبر بهترین خبرکل ۴۷سال است اگه پول نقدبده مستقیم جیب لبنانیهای لااقل به ایران میادمن ازطرف کل ایرانیهاسپاسگذارترامپ هستم اگه چنین کاری بکنن
  • م IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    39 6
    به نظرمن بدهی راندن بهتره چون مسوءلین ما اختلاس می کنند دوباره می برن کانادا سرمایه گذاری می کنند
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      12 7
      اول حسین موسویان رامین شناختی بعدنظرمی دادی این آقاهمان جاسوس آمریکادر برجام بود
  • رضا IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    26 31
    ماکان نصیری با بمب تاماهاک آمریکایی پودر شد، و آقای دیپلمات دنبال نجات جان مردم از طریق نوسازی ناوگان فرسوده است . خوش غیرت ها کلاهتان را بالاتر بزارید ..‌. به گندم ری نخواهید رسید ...
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
      5 10
      همه هم باید فدای آقای نصیری بشن؟؟
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    14 13
    واقعا با این همه تجربه چهل و هفت ساله آمریکا در مورد ایران باز هم کسانی زیادی هستند نمی خواهند بفهمند که آمریکا به هیچ عنوان برای حتی تجارت مناسب نیست چرا برخی از مسئولان با دشمن بیرحم و نفهم اینقدر اسرار دارند آمریکا یعنی سلطه گر تروریست کودک کش شیطان بزرگ ......
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    13 15
    دوباره فرقه کثافت برجامیون پر و بال درآوردند و اوهام و خزعبلات ذهنیشون رو قالب میکنن به مردم. غافل از اینکه تاوان این سری همگرایی با شیطان برای مردم و شما خیلی سنگین تر خواهد بود و هزینه این توافق ننگین در نهایت بسیار بیشتر از ادامه جنگ خواهد بود. ننگ و نفرین بر آنها که نگذاشتند و نمیگذارند نظر ولی جامعه اجرا شود. اما این بار از زیر بار مسولیتش نمی گذاریم فرار کنیم جواب دلار 2 میلیونی را شما کثافتها باید پس بدهید. اگر وعده هایتان محقق نشود تک تکتان حقتان اعدام است همانطور که رییس جمهور در مناظرات میگفت.
  • ناشناس IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    17 16
    مرگ بر سازشگر
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    13 6
    خدا لعنت کنه سرمایه های اسراییل در ایران رو
  • حسن IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 2
    هرکس به فکر خویشه،کوسه به فکر ریشه.مردک به این فکر نمیکنه که چند درصد از جمعیت ایران میتونن سوار هواپیمابشن و سفر هوایی برن.فقط به فکر خودشه که بتونه با هواپیمای بوئینگ مسافرتاشو بره
  • ناشناس IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    4 6
    خیلی خوب هست
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    10 4
    خائنین وطن فروش جاسوس یکی یکی دارندپیدامی شوندوخط می دهم حسین موسویان بنیان گذار حزب اعتدال همانی که دربرجام باساعت مچی جاسوسی دربرجام برای آمریکا جاسوسی می کرد
  • احمد مهرآبادی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    6 11
    صحبت‌های آقای موسویان کاملا درست هست و ما باید برای مستحکم شدن توافق با آمریکا تعامل اقتصادی با آمریکا رو بیشتر کنیم و این تعامل اقتصادی با آمریکا برای کشور مفید هست
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    11 1
    بچه هم اینطور خیال‌بافی نمیکنه که اصلاح طلبان خیال بافی میکنن.... اول گفتید آمریکا بیاد ۱۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنه بعد تو خیالاتتون رسوندینش به ۲۵۰۰ میلیارد دلار... الان میگید بهمون هواپیما بفروشن.... ولی تهش به ذرت و سویا دامی رسیدید... اون ترامپی که پزشکیان آرزو داشت آدم حسابش کنه الان دارید می‌بینید چی حسابتون میکنه
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    7 0
    برای سقاخانه ای که هنوز ساخته نشده شمع روشن نکنیم
  • هادی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    5 4
    همیشه مطالب آقای موسویان را دنبال می کنم،سخنان پخته ای می گفت اما این مورد از پختگی لازم برخوردار نیست،هرگز مخالف روابط عزتمند ایران با آمریکا نیستم،اما خرید بوئینگ برای حفظ جان مردم ایران حرف درستی نیست،حوادث هوایی ایران نسبت به سایر کشورها چقدره؟؟ این پیشنهاد نادرستی است
  • مهدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    10 4
    توی جنگ رمضان ، آمریکا هواپیمای مسافربری مارو مورد حمله قرار میداد از کجا معلوم که توی هواپیمای بو ئینگ یک دکمه کار نذاره که با فشردنش هواپیما منفجر بشه مثل قضیه پیجرها. دیگه زحمت موشک زدن هم نداره. بهتره با کشورهای دیگه وارد معامله بشیم . و اگه بشه که اونارو متقاعد کرد که داخل ایران سرمایه گذاری کنند که خیلی بهتره . اینجوری تکنولوژی ساخت هم یواش یواش وارد کشور میشه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    8 11
    سفارت آمریکا در ایران هر چه زودتر باز شود
  • یاعلی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 1
    ملت ‌پنجاه سال طو سف تخم مرغم تو میخای سوار هواپیما شون کنی مسلمان من هنوز طوی هواپیما را ندیدم چه رسد سوار شوم 70سالم فقط بدنبال نان شبم بودم شما هواپیما برای مسافرت خودتون میخاین‌ بفکر مردم بدبخت نیستند. چلمن بقول شیر فرهاد تو اصلأ نمی‌فهمی.. مردم این نمی‌فهمد.
  • ستار IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    11 2
    وقتی جاسوس نسخه میپیچد
  • ناشناس IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    33 5
    درهرصورت اون پولها خرج مردم ایران نمیشه هواپیما بخرن یاذدرت سویا فرق ندارد وارد که بشه مسوولین با خدا می برن لبنان وغزه ویا می فروشند به کشور های حوزه خلیج فارس برای جیب خودشان
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    2 3
    نظر درستی دارید بله پولهای بلوکه شده صرف خرید هواپیما و تسلیحات نظامی بشه خیلی به نفع مردم هستش فککنم مردم همه موافق باشند اگه پول نقد بیاد معلوم نیس این پول چی باشه
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    6 1
    باز هم شروع کردین به امتیاز نقد دادن؛ و گرفتن وعده نسیه.!؟؟؟ تا کی فریب خوردن و فریب دادن مردم؟!؟! آنها به شما قول فروش هواپیما طی چند سال را خواهند داد؛ ولی وقتی شما به تعهدات خودتان عمل کردین آنها به عهد خود وفا نمی کنند و به به هر بهانه ای از تحویل هواپیما سر باز می زنند
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    3 2
    قربون آدم چیزفهم...منافع اقتصادی قویترین اهرم برای حفظ توافق اسلام آبادهست اونهم برای هردوطرف .. اصلانمیشه فهمیدچرابه این اهرم کارسازتوجهی نمیشه ولی دودستی چسبیدیم به این لبنان وحزب الله که اتفاقادولتش دوزار ایرانوتحویل نمیگیره وعلنی بارها وبارها هم اعلام کرده که آقاتوکارلبنان دخالت نکنین
  • Sh IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    7 2
    خوش خیالی های کاذب تمومی نداره توقع از شیطان بزرگ معلومه دیگه از چه قشری هستید
  • RO ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    9 0
    اگه هدف تسلیم بی چون و چرا بود پس چرا مردم رو ۴۸ سال رنج دادین ،
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    4 0
    خوب هدف اصلاح طلب ها از صلح با آمریکا ورود هواپیما برای شرکت های هوایی است که برجام امضا نشدهوارد شدند سرمایه هاشون معطلی این صلحه
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    6 1
    این حرفها همش چرته اون احمقی که با واردات غلات از آمریکا موافقت کرده و گفته اگه بصرفه باشد اشکالی ندارد اطلاعات باید در مورد این آدم تحقیق کند که تمام کشور و وضعیت اقتصادی کشور را دارد نابود می‌کند مسولان هوشیارباشند وگرنه بیچاره میکنید نود میلیون انسان را
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۴
    5 0
    خوش خیال ها

آخرین اخبار