بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از طوفان خورشیدی و نخستین نگاه مریخ‌نورد کیوریاسیتی گرفته، تا تصویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی‌های سیبری و ماه ناقص‌الخلقه.

نخستین نگاه: پس از فرود موفقیت‌آمیز هفته گذشته مریخ‌نورد کیوریاسیتی بر روی سیاره سرخ، همه جهان در انتظار دریافت نخستین تصویر ارسالی این رونده از سطح مریخ نفس را در سینه حبس کرده بودند. تصویری که می‌بینید، توسط یکی از 8 دوربین اجتناب از خطر مریخ‌نورد گرفته شده است که امتداد سایه مریخ‌نورد به سوی کوه شارپ نیز در آن دیده می‌شود.
کوه شارپ که در مرکز دهانه برخوردی گیل قرار دارد، 5500 متر ارتفاع دارد. هدف مریخ‌نورد که همچنین با نام آزمایشگاه علمی مریخ (MSL) خوانده می‌شود، بالا رفتن از کوه شارپ و تجزیه و تحلیل لایه‌هایی است که در سرتاسر تمام طبقات ارضی مهم مریخ گسترده شده‌اند.
 

طوفان خورشیدی: بین روزهای 30 و 31 جولای / 9 و 10 مرداد، یک لکه خورشیدی کوچک به نام AR1538 بیش از ده شراره را با نرخی نزدیک به یک عدد در ساعت به درون فضا پرتاب کرد؛ حادثه‌ای که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا به تصویر کشیده شد. به دلیل تنش موجود در میدان مغناطیسی خورشید، AR1538 در حال تجربه یک دوره فعالیت فزاینده است.
در فرایندی موسوم به اتصال دوباره مغناطیسی، حلقه‌های مغناطیسی امتداد سطح خورشید به دورن مجموعه‌ای از حلقه‌های قوی‌تر کشیده می‌شوند و خطوط مغناطیسی نامتصل را با انتهای باز باقی می‌گذارند. زمانی‌که الکترون‌های درون این خطوط با پلاسما برخورد می‌کنند، واکنش حاصله همان چیزی است که به عنوان شراره خورشیدی شناخته می‌شود.
 

ماه ناقص‌الخلقه: از دید ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی، اعوجاج ناشی از جو زمین ظاهری بیضوی به ماه کامل بخشیده است.
 

حرارت بی‌پایان: عکس بالا آزمایش یک سپر حرارتی را در مرکز توسعه Arnold Engineering در تنسی آمریکا به تصویر کشیده است. سپر حرارتی یکی از چندین ابزاری است که برای سفینه اکتشافی سرنشین‌دار اوریون مورد موشکافی و بررسی دقیق قرار می‌گیرد؛ سفینه‌ای که قرار است پرچمدار نسل بعدی ناوگان فضایی آمریکا باشد.
اگرچه اوریون شبیه جد خلف خود -سفینه آپولو- است، اما به گفته مسولان ناسا فناوری و قابلیت این دو بسیار متفاوت است. به گفته آنان، اوریون یک ماژول سرنشین‌‌دار بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر است که برای سفرهای فضایی طولانی مدت مناسب است.
 

کهکشان خیلی خیلی دور: در روز 2 آگوست / 12 مرداد، تلسکوپ فضایی اسپیتزر تصویری از کهکشان مارپیچی M100 را ثبت کرد. رنگ آبی مناطق سردتر را به تصویر می‌کشد، در حالی‌که رنگ صورتی ماده داغ‌تر را نشان می‌دهد که عمدتا در بازوهای مارپیچی کهکشان قرار دارند. مطالعه اندازه و موقعیت کهکشان M100 به اخترشناسان کمک می‌کند تا نرخ انبساط عالم را محاسبه کنند.
 

درخشش سوزان: عکس بالا تصویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی گسترده 3 آگوست / 13 مرداد منطقه شرق سیبری را نشان می‌دهد که توسط ماهواره Visible Infrared Imaging Radiometer Suite ناسا تهیه شده است. خطوط روشن و پر پیچ و خم زبانه‌های آتش هستند، در حالی‌که دود به رنگ خاکستری کم‌رنگ دیده می‌شود. حساسیت این ابزار به قدری زیاد است که می‌تواند آتش‌سوزی‌های گسترده را در شب نیز شناسایی کند.
 

ماموریت تکمیل شد: مهندسان خوشحال ناسا با دست زدن و در آغوش گرفتن یکدیگر، دریافت تاییده فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد کیوریاسیتی را جشن می‌گیرند. قرار است که کیوریاسیتی حداقل تا دو سال آینده را به پرسه زدن در سطح مریخ بگذراند، و اطلاعاتی را به زمین ارسال کند که می‌تواند به دانشمندان در خصوص وجود حیات بر روی سیاره سرخ کمک کند.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باران IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    9 1
    ماه ناقص الخلقه نیست این نگاه ما به طبیعته که ناقصه