توازن استراتژیک در حال تغییر است و برای اولین بار در سال 2012 کشورهای آسیایی بیشترین بودجۀ کشور را صرف اقتصاد نظامی کرده اند.

کشورهای آسیایی در طول دو دهۀ اخیر، بودجۀ بیشتری را به دفاع نظامی و تجهیز اختصاص داده اند و حتی طبق اطلاعات موسسۀ مطالعات بین المللی و استراتژیک، چین این رقم را به 4 برابر رسانده است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، موسسۀ مذکور در آماری اعلام کرده است که: "کل بودجۀ نظامی 5 کشور مهم آسیا یعنی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان جمعاً به مبلغ 224 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده است که در مقایسه با سال 2000 تقریباً دو برابر شده است. در واقع این 5 کشور با این مبلغ، 87% از بودجۀ ناحیۀ یورو را تشکیل داده اند. این بدان معناست که کشورهای مذکور بزرگترین و مهمترین بازیگران در حوزۀ دفاعی در سطح جهان به شمار می روند. روند افزایش بودجۀ نظامی از سال 2005 سرعت بیشتری به خود گرفته و حتی بحران اقتصادی سال 2008 نتوانسته از سرعت آن بکاهد.
در این میان بودجه ای که چین به تجهیزات دفاعی اختصاص داده، همچنان در حال رشد است و از 20% در سال 2000 به 40% در سال 2011 افزایش یافته است. در سال 2005 چین توانست از ژاپن- به عنوان دارندۀ بالاترین بودجه نظامی در آسیا- پیشی گرفته و بعد از ایالات متحدۀ آمریکا در جایگاه دوم جهانی قرار گیرد. در طول یک دهۀ اخیر بودجۀ دفاعی چین با افزایش 13.4 درصدی به طور متوسط به سرعتی معادل 3 برابر همسایگانش در این حوزه دست یافته است. در سال 2011 پکن همچنین 26 میلیارد دلار به هزینه های سرمایه گذاری در این حوزه(اعم از خرید تجهیزات، تحقیقات، توسعه و...) اختصاص داده بود، در حالیکه این رقم در 10 سال گذشته 7 میلیارد دلار بوده است.
در گزارش موسسۀ مطالعات بین المللی و استراتژیک آمده است: هزینۀ چین برای هر سرباز در سال 2000، 5 هزار دلار بوده در حالیکه این رقم در سال گذشته به 23 هزار دلار رسیده است و این رقم در مقایسه با سایر کشورها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

اینفوگرافیک ذیل بودجه ای که کشورهای مهم آسیایی و اروپایی صرف هزینه های نظامی می کنند را به تصویر کشیده است:

 

 

ترجمه: زهرا خدایی

 

 

31263

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    25 34
    این چینی ها تا چند سال دیگه کل دنیا رو می گیرند. تجهیزات نظامی پیش کش.
  • کامبیز IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    36 9
    بهتر بود بودجه نظامی امریکا هم در شکل نشان داده میشد . اونوقت مشاهده میشد که بودجه نظامی چین و روسیه جمعا در مقابل بودجه نظامی سنگین امریکا عددی نمی شود!
    • بدون نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
      38 2
      کامبیز عزیز بودجه نظامی امریکا نیز در شکل با اون نیم دایره بزرگ با عدد 739 میلیارد نشان داده شده است. که واقعا در مقابل بودجه روسیه و چین بسیار بالاست!