بر اساس جدید ترین آمار ها در ایران 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیان، 24.4 درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش از 35 درصد از دانش آموزان پسر سیگار می‌کشند.

محمدحسین نجاتی: بررسی جدیدترین پژوهش‌های مستند و دانشگاهی کشور حاکی از افزایش میزان شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در میان دانش آموزان ایرانی است.
اگر چه مسئولان آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در مدارس را قویا تکذیب کرده‌اند اما بر اساس آخرین پژوهش‌های صورت گرفته طی سال‌های 1388 تا 1390 در زمینه مصرف سیگار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصرف مواد دخانی سبک و سنگین در دانشگاه تربیت معلم، تجربه مصرف سیگار در پسران و دختران تهرانی به ترتیب 35 و 26.9 درصد بود.

همچنین 64 درصد دانش آموزان پسر بررسی شده و 43 درصد از دختران تجربه مصرف قلیان دارند، این در حالی است که پیش از این هشدارهایی در رابطه با افزایش میزان مصرف قلیان از سوی آسیب شناسان داده شده بود.

مصرف مشروبات الکلی در میان دانش آموزان نیز به مرز هشدار دهنده‌ای رسیده است و بر اساس پژوهشی در دانشگاه تربیت معلم تهران 24.4 درصد دانش آموزان پسر و 4.2 درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف کرده‌اند.

 در جدول زیر میزان مصرف سیگار در میان دانش آموزان به تفکیک کیفیت مصرف را ببینید.

 

جنس
مقطع
تجربه مصرف سیگار
مصرف فعلی سیگار
مصرف فعلی و مکرر سیگار
دختر
دبیرستان
33.6
8.4
1.4
پسر
دبیرستان
37.6
13.1
4.6


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت روزانه بین 8 تا 10 هزار جوان شروع به مصرف فرآورده‌های دخانی می‌کنند که اکثر آن‌ها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. از آنجا که بیش از 70 درصد از نوجوانان 10 تا 19 ساله کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه به عنوان اولین محیط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهمیت بسزایی در شکل گیری رفتار های فرد برخوردار است، بررسی میزان مصرف سیگار در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
افزایش میزان مصرف سیگار در میان دانش آموزان در کلان شهر های کشور به خصوص شهر تهران به شکلی است که در پژوهش دیگری در شهر رشت شیوع تجربه مصرف سیگار و کشیدن گاه گاهی در میان افراد سیگاری در پسران دبیرستان به ترتیب 15 درصد و 54.6 درصد گزارش شده است. همچنین مطالعه‌ای که در سال 1382 در شهر تهران صورت گرفت شیوع کشیدن سیگار به صورت گاه گاهی را در دانش آموزان دبیرستانی 28.2 درصد عنوان کرده بودند.

 

خانه، بیشترین مکان کشیدن سیگار
نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد محل کشیدن سیگار در کل دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار 37.8 درصد در خانه خود بود که بیشترین میزان را نشان می دهد. همچنین بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف کننده فعلی 36.6 درصد در مکان های عمومی مانند پارک و خیابان و در دختران 51.6 درصد در خانه خود بوده است.
در این پژوهش که بیش از 4523 دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که بر اساس نتایج آن بیشترین درصد فراوانی نحوه دستیابی به سیگار مصرفی در دانش آموزان طی بررسی‌های صورت گرفته خرید از فروشگاه یا مغازه به میزان 38.8 درصد بود که 61.5 درصد از دانش آموزان دختر و 74.6 درصد از دانش آموزان پسر مصرف کننده سیگار جهت تهیه سیگار مصرفی خود پول پرداخت کرده‌اند.

 

 

 در جدول زیر میزان مصرف مواد دخانی سبک و سنگین را در میان دانش آموزان به تفکیک جنس و بر اساس درصد ببینید.

 
نوع مواد مصرف
جنس
درصد
جمع
مواد دخانی سبک
قلیان
دختر
43.1
53.2
پسر
64
مشروب
دختر
4.2
13.8
                            پسر
24.4
مواد دخانی سنگین
حشیش
دختر
0
1.1
پسر
2.5
قرص
دختر
0.4
2.0
پسر
3.9
تریاک
دختر
2.1
2.1
پسر
2.1
شیشه
دختر
0
0.4
پسر
1.1
کراک
دختر
0.4
0.4
پسر
0.5

 
از هر 10 دانش آموز سیگاری 3 نفر قصد ادامه مصرف را دارند
از سوی دیگر براساس نتایج این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نظر خواهی انجام شده در خصوص قصد کشیدن سیگار در یک سال و پنج سال آینده در میان دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار 24.1 درصد احتمال دادند در یک سال و 33.1 درصد در پنج سال آینده سیگار خواهند کشید. به عبارت دیگر از هر 10 دانش آموز مصرف کننده سیگار تقریبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در یک سال و 5 سال آینده را داشته‌اند.
همچنین مقایسه قرار گیری در معرض دود سیگار در دو گروه مصرف کننده فعلی سیگار و غیر سیگاری نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار 66.7 درصد و در گروه دانش آموزان غیر سیگاری 32.7 درصد در خانه در معرض دود سیگار بوده‌اند و 78 درصد از دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار علاوه بر خانه در محلی دیگر در معرض دو سیگار بوده‌اند. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از بالا بودن مصرف سیگار در میان نوجوانان است. به نحوی که از هر 10 دانش آموز سه نفر تجربه کشیدن سیگار را داشته‌اند.


57 درصد دانش آموزان حداقل یک نوع مواد دخانی را تجربه کرده‌اند
همچنین بر اساس تحقیق دیگری در دانشگاه تربیت معلم تهران در میان دانش آموزان 447 دانش آموز کرجی 57 درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، و سایر مواد را امتحان کرده‌اند. به طوری که از میان 447 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال‌های اول، دوم و سوم متوسطه 57 درصد معادل 255 نفر حداقل یک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سیگار) داشته‌اند.

 

افزایش مصرف قلیان در میان دختران، مشروب در میان پسران
نتایج پژوهش دانشگاه تربیت معلم در میان دانش آموزان نشان می‌دهد 43.1 درصد از دانش آموزان دختر بررسی شده، مصرف کننده قلیان هستند و 24.4 درصد پسران نیز مصرف کننده مشروبات الکلی هستند و یا آن را تجربه کرده‌اند.
 

45 237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    67 2
    تبریک میگم
    • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      12 1
      خواهش میکنم ، قابلی نداشت! ;-)
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    40 6
    دوستان واقعا این بود آرمان های ما؟ این بود؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    25 5
    ما داریم به کجا میریم؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      8 2
      همـــــــــــــون جــــــا !!!!!
  • مریم IN ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    21 10
    ما داریم به کجا میرسیم؟!این آمار واقعا تاسف باره و نشانگر ضعف شدید فرهنگسازی در مدارس و نیز بی توجهی والدین ایرانی نسبت به تربیت و آموزش صحیح فرزندانشان و عدم نظارت منطقی بر رفتارهای آنان می باشد...
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    116 5
    شک نکن خیلی بیشتر از این حرفاست
  • یاس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    35 4
    آمار ذکر شده رو چشم بسته رد میکنم... اوضاع خیلی فجیع تر ازین چیزاییه که مسئولین آمار میدن...
  • بدون نام US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    18 4
    با این همه محدودیت ببین چه آماری دادن، خوشا به سعادتمون
  • sh_sa IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    38 5
    باعث تاسفه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    29 3
    من تقریبا چهل ساله هستم. کلاس ازاد زبان میرم. در کلاس میبینم که زبان اموزان جوان؛ در حین صحبت کردن مثال بسیارزیادی درباره مشروب خوردن در انواع و اقسام اشکال آن می آورندکه باعث تعجب شدید من هست. زمان جوانی ما اصلا این طور نبود
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    38 4
    یکی از دلایلی که انقلاب شد به این دلیل بود که میگفتند شاه داره با مشروب و مواد مخدر جوانان را فاسد میکنه.حالا چی؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    21 3
    خدایا رحم کن !
  • s@j@d IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    45 3
    من میتونم به جرات بگم چیزی تو جامعه وجود داره خیلی بیشتر از این امار و ارقامه ............مخصوصا مصرف مشروبات که خیلی خیلی زیاد شده.........خدا به داد بچه هامون برسه با این نظام اموزشی کشور
    • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      1 1
      سقوط و ان چه که هست خیلی ها می خواهند بگویند نیست و انحطاطی کامل که تاسف..!!
  • بدون نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    10 41
    یعنی تو کلاس ما که 30 نفر هستیم 10 نفر سیگاری هستند به نظر من که منطقی نیست .
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    7 5
    اخ اخ اذیت شدن که این دوستامون
  • یکی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    26 15
    من خودم کلاس سوم دبیرستان هستم سال پیش بچه های کلاسمون مشروب می آوردند سر کلاس میخوردند معلما و ناظما هم اصلا نمیفهمیدن خیلی جو بدی درست شده تازه اینا خیلی کمه چون حتی این بچه ها توو خونه شون با خانواده هاشون مشروب میخورن!!!! یا هر روز خدا شاهده قرار میزاشتن که برن قهوه خونه قلیون بکشن. امیدوارم این پیغام من به گوش کسی برسه چونکه بدونید علت این کارا از داخل خانه این جور بچها هاست و تقصر پدر مادر هاست
    • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      2 1
      خیلی دلت خوشه ها! در ان قدیم ها مثلا 20 چند سال قبل که خیلی ها پاک تر و معتقد تر از حالا بودند و البته پاستوریزه تر ،در ان دبیرستانی که بودیم چیز هایی بود که هیچ کسی تا ان وقت ندیده بود مثل یک شیشه ویسکی و عرق و غیره و البته وقتی بر ملا شد که خیلی ازادانه یک احمقی از ان جماعت فاسد و الکی خوش شیشه مشروبش درست جلو درب ورودی راهرو اصلی ساختمان دبیرستان فوق الذکر از دستش رها شده بود و حسابی حالش را هم جا اوردند و بچه ها را هم ترساندن در حالی که قبلا از ان هم همه چیز داخل می شد و فاجعه ان جا بود که اکثریت ها ان ها بچه فرهنگی و ادم حسابی بودند و معلوم نیست که ان در مدراس حاشیه شهر ان زمان چه افتضاحی بود و حالا که اکس و کراک و شیشه و علف و هشیش و غیره مثل نقل و نبات سر هر چهار اه ریخته و تاسف برای
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    36 1
    در مورد بقیه آمارهاتون نظری ندارم ولی فکر کنم در مورد قلیان مصرف خیلی بیشتره
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    32 1
    مصرف قلیان خیلی بیشتره از این آمار هست. اینو میشه از تو پارک ها و تفریحات مردم فهمید. حالا شما سفره خانه ها رو فاکتور بگیر
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    14 5
    میدونید اینا یعنی چی؟ یعنی فاجعه!
  • مادر CA ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    10 4
    نمی دونم باید به چه کسی دست مریزاد گفت؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    10 13
    این آمار را برای آقای ضرقامی (رئیس رسانه ملی)بفرستید تا دستور دهند با تهیه برنامه های آموزنده فرهنگ سازی کنند.
  • germany A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    بالا بودن این آمار بخاطر اینه که پدر مادران ایران زمین هیچگونه آموزشی برای تربیت فرزاندانشون ندیده اند و هنوز الگوی تربیتشون مانند 100 سال پیش است همیشه فرزندان خود را مقصر و نادان می دانند... .از این نوجوانان بپرسید چه احساسی باعث میشه تو با سیگار خودتو آروم و برای چند لحظه بی حس کنی.استرس؟خشم ؟ عصبانیت ؟چی؟ ...جوانی که 2 دقیقه نمی تونه با یک دختر تو پارک بدمینتون بازی کنه و خودشم میدمنه ورزش باعث آروم شدن و کم شدن استرسش میشه ولی اگه نمیزارن خوب چیکار کنه؟؟ . به قول نیچه" پدر و مادر ناخواسته فرزند خویش را شبیه خود می كنند و نام "تربیت" را بر آن می گذارند.
  • javad IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    19 4
    اکثر پسرا سیگار میکشند واکثرا پنج شنبه ها میرن برا قلیون کشیدن بعضی ها تو مدرسه سیگار میکشند البته تو دست شویی انقدر دانش اموز سیگاری داریم گه خدا میدونه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    20 3
    یه خاطره به ذهنم افتاد با این قضیه : یادش بخیر سوم راهنمایی یه معلم داشتیم معتاد بود رفته بود بیرون تریاکش رو برداشتیم از تو کیفش 50 گرمی میشد( اون موقع 20 تومن بود الان 150 تومن)بعد اینقدر التماسمون کرد (هی میگفت بچه ها تورو خدا بدید بهتون نمره میدم:دی خیلی جالب بود )بعد هم بعد نیم ساعت بعد اینکه نفری یه بیست برامون گذاشت دادیم بهش تا بره حالشو ببره!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    37 3
    چه خبره وايييييييي!! يعني33درصد دختران تجربه ي سيگار و قليون رو دارند ! البته رابطه ي جنسي رو هم امار ميدادند بد نبود احتمالا درصد بالايي رو تشكيل ميده بنا به صلاح امارگيران ارايه نشده!! ولي چند ماه پيش يه جا خوندم كه ارتباط نامشروع دختران در ايران به زير 15سال رسيده كه اتفاقن منبع هم معتبر و هم ايراني بود.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    1 3
    این همه در مورد اعتیاد و مواد مخدر فرهنگ سازی میکنید چرا در مورد مشروبات الکلی فرهنگ سازی نمیشود خیلی ها فکر میکنند اعتیاد نمی اورد ضرر ندارد
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    5 1
    اون قدری که ته سیگار جلوی در داشگاهمون دیدم هیچ کجا ندیدم
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    2 2
    دخان یعنی دود و مشروب در دسته بندی مواد دخانی سبک یا سنگین قرار نمی گیرد. در کل آمار بسیار نگران کننده است.
  • بابک DE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    2 3
    سوال مهمی که برای من پیش اومده اینه که در مقایسه با میزان مصرف کراک و قرص و تریاک در بین دختران، مصرف حشیش چرا باید انقدر پایین باشه؟ این می دونین یعنی چی؟ این یه فاجعه است.
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 2
    عزیزم وقتی جامعه ی آماریت 4 میلیونه که نمیشه فقط از 440 نفر آمار بگیری . باید جامعه اماریت و بیشتر میکردی
  • جواد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    2 1
    واقعا تاسف باره
  • پارسا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    1 1
    مطمئنم نصف ایناییکه نظردادن خودشوا اینکارن طبق این آمار
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    4 2
    دیگه از حد کنترل خارج شدند.خدا رحم کنه به دو و سه سال دیگه که فکر کنم همه از دم معتاد شن.