راجر فدرر، اسطوره تنیس جهان اولین گام را در«فینال تور جهانی ای‌تی‌پی» و در دفاع از عنوان قهرمانی اش محکم برداشت.

عادل عمادی: فدرر که با 6 قهرمانی در این مسابقات نیز مانند بسیاری از تورنمنت های دیگر تنیس جهان رکورد دار است، در اولین بازی یانکو تیپساروویچ از صربستان را در یک بازی یک طرفه و با نتایج 3-6 و 1-6 شکست داد. مرد شماره 9 جهان که پس از کناره گیری رافائل نادال مصدوم، جواز حضور در لندن را کسب کرد، در این بازی با تمام وجود بازی کرد، اما هرگز نتوانست دارنده 17 گرند اسلم را به دردسر بیاندازد. فدرر پس از پایان مسابقه و در حالی که خطاب به تماشاگران حاضر در سالن O2 لندن سخن می گفت، از هواداران به خاطر حمایت هایشان تشکر کرد:«از شما ممنونم که چنین فضای فوق العاده ای را به وجود آوردید. من از این جا خاطرات خوبی دارم و امیدوارم نمایش سال گذشته ام را تکرار کنم.» فدرر در پاسخ به گزارشگر حاضر در سالن که از او راجع به وضعیت کنونی اش پرسید، گفت:«سال و تابستان خیلی خوبی را پشت سر گذاشتم. قهرمانی در ویمبلدون و گرفتن عنوان شماره یک تنیس جهان، رویایی بود که محقق شد. امیدوارم با قهرمانی در این جا سال را به خوبی تمام کنم.»
فدرر پس از این که در اوپن بازل مصدوم شد و فینال را به خوان مارتین دل پوترو باخت، برای آمادگی بیشتر در راه رقابت های لندن از شرکت در مسترز پاریس انصراف داد. این انصراف بهای سنگینی برای فدرر داشت و موجب شد او عنوان شماره یک جهان را به نواک جوکوویچ واگذار کند. حالا فقط با قهرمانی در این رقابت هاست که استاد سوئیسی تنیس جهان می تواند، ناراحتی پایین آمدن از صدر جدول را فراموش کند. فدرر با 302 هفته قرار گرفتن در صدر جدول رده بندی تنیس جهان رکوردی تاریخی را در اختیار دارد. نفر بعدی پیت سمپراس است که 237 هفته شماره یک بود.
سالن O2
سالن بسیار زیبای O2 در شرق لندن قرار دارد. این سالن پس از سالن منچستر دومین سالن بزرگ بریتانیا است. ابتکار و خوش سلیقگی از بیرون این سالن شروع می شود. پس از خروج از مترو و در راه رسیدن به O2، روی دیوار عکس های بزرگی از تماشاگران این سالن در پنج دهه گذشته را می بینید. همه آن ها در حال فریاد کشیدن هستند و روی دیوارها می توانید دلیل این فریادها را بخوانید: از کنسرت های الویس پریسلی و بیتل ها در سالیان دور گرفته تا رابی ویلیامز و بیانسه در سال های اخیر. آندره بوچلی، خواننده نامدار و نابینای ایتالیایی نیز قرار است یک هفته پس از این رقابت ها در این سالن کنسرت برگزار کند.
جلوه های زیبای نور و صدا
میزبانان با استفاده از نور و صدا زیبایی دو چندانی با این مسابقات داده اند. روی هر «ایس» یا «برک پوینت» صدای غرش مانندی در سالن پخش می شود و تصویر آن از صفحه نمایش گر غول پیکر سالن پخش می شود و در لحظاتی که با استفاده از تکنولوژی «چشم شاهین» تصویر توپ های مورد اعتراض بازیکنان پخش می شود، نیز صدای ضربان قلب شنیده می شود. در هنگامی که بازی در جریان است تماشاگران در تاریکی هستند و زمانی که بازیکنان استراحت می کنند، زمین تاریک می شود و نورهای زیبا روی تماشاگران به حرکت در می آیند. در این لحظات جولان «دوربین عنکبوتی» حاضر در سالن دیدنی است. به نظر می رسد تنها عیب این سالن فاصله کم صندلی های آن (هرچند که در مقایسه با ورزشگاه فولام ایده آل اند) است.
نابغه سوئیسی
باید بازی فدرر را از نزدیک ببینید تا پی به ظرافت ضربات این نابغه سوئیسی ببینید. شاید زیبایی بک‌هند‌های یک دست او از پشت تلویزیون هم قابل تشخیص باشد، ولی سایر ضربات او هم «یگانه» هستند. او عالی سرویس می زند و فور‌هند‌های فدرر واقعاً تکنیکی تر از جوکوویچ و ماری هستند.
هواداران پرشور
روز قبل از فدرر، ماری بریتانیایی بازی داشت. او با این که در خانه و پیش چشم هوادارن بریتانیایی بازی می کرد، شور چندانی در سالن به وجود نیاورد. اما طرفداران فدرر در بازی با تیپسارویچ سنگ تمام گذاشتند و بیشتر به نظر می رسید که این بازی در سوئیس انجام می شود تا در انگلیس.
تماشگرنما
تماشاگران تنیس از «شیک ترین» هواداران ورزشی هستند. آن ها در هنگام بازی سکوت می کنند و نهایت تشویق شان نیز دست زدن ملایم یا فریادهایی پراکنده است. اما در سالن O2 تماشاگری بود که هر چند گیم در میان، به معنای واقعی کلمه «عربده» می کشید و فریاد می زد:«come on Roger» (بجنب راجر). چند بار اول تماشاگران در تاریکی به سوی او بر می گشتند و با تعجب او را نگاه می کردند (مثل کسی که در سینما موبایل اش زنگ بزند)، ولی پس از مدتی با هر فریاد او همه می خندیدند؛ البته منهای خبرنگار اتریشی صندلی کناری که از اول تا آخر بازی برای یک ثانیه هم سگرمه های درهم اش باز نشد!
حضور جوکوویچ
نواک جوکوویچ پس از بازی فدرر و تیپسارویچ وارد زمین شد و دو جام گرفت. جام اول (که خیلی هم شبیه جام لیگ قهرمان اروپا است) به خاطر کسب عنوان شماره یک رده بندی تنیس جهان بود و جام دوم به خاطر فعالیت های خیریه که از طرف یونیسف به «نوله» اهدا شد. جوکوویچ در مورد این جام گفت:«این جام را برای اولین بار می گیرم و خیلی خوشحالم. به نظرم همه ما در برابر هم نوعان خودمان و به خصوص بچه ها مسئول هستیم. همه ما باید کاری برای بچه هایی که مثل من شانس این را نداشتند که رویاهای شان محقق شود و جلو شما بازی می کنم، انجام دهیم»
خبرنگاران
بالغ بر 200 خبرنگار روزانه این رقابت ها را گزارش می کنند. مرکز رسانه ای بازی ها فضای بسیار حرفه ای و راحتی دارد. از همان روز اول جایگاه هر خبرنگار در این سالن مشخص شده و سه صفح نمایشگر بزرگ نیز بازی ها را به طور مستقیم در سالن پخش می کنند. محل کنفرانس مطبوعاتی در کنار این سالن است و متن سخنان کنفرانس نیز کم تر از 10 دقیقه پس از پایان آن روی میزتان است.
صحبت های فدرر
- اولین حضورم در این تورنمنت جلوی خوان کارلوس فررو در شانگهای بود. یادم هست که خیلی هیجان زده بودم، چون سال 2001 هم در آستانه راه یافتن به این تورنمنت بودم. بنابراین وقتی انتخاب شدم و با خوان کارلوس که تقریبا هم سن خودم بود بازی کردم، خیلی خوشحال بودم. گروه خیلی سختی هم داشتم، اگر اشتباه نکنم، آغاسی و جیری نواک هم در این گروه بودند. لحظه بزرگی برایم بود چون می دانستم که با هر پیروزی حسابی در رده بندی جهانی بالا می روم. خیلی خوب بازی کردم و توانستم به نیمه نهایی هم برسم.
- (در مورد فایده نرفتن به پاریس) نمی دانم چه بگویم، چون نمی توانم به عقب برگردم و در مسترز پاریس بازی کنم و بعد به شما بگویم اوضاع چقدر فرق می کرد. اما خوشحالم که این زمان را داشتم. از نمایش امروزم راضی هستم و الان نیز عضلاتم درد نمی کند.
- از سال 2003 که قهرمان ویمبلدون شدم، به تماشاگرانی که در سراسر دنیا دارم افتخار می کنم. آن ها فقط در یک محل خاص یا در یک کشور به خصوص نیستند و به نظر می رسد هرجا که می روم حمایت تماشاگران همراهم است. شاید یکی از دلایلی که هنوز بازی می کنم، انگیزه ای باشد که از آن ها می گیرم. این که امسال هم برای دهمین سال پیاپی بازیکن برگزیده تماشاگران شدم، افتخار بزرگی است.
- (در پاسخ به این سئوال که در زمین تنیس فوق العاده هستی، کاری هست که نتوانی خوب انجام دهی؟) آشپزی بلد نیستم، کارهای زیادی هست که نمی توانم بکنم. اسکیت کردن هم بلد نیستم و خیلی دوست دارم یاد بگیرم. هنوز کارهای زیادی هست که باید یاد بگیرم و در برنامه های آینده ام قرار دارد. فاصله زیادی با «کمال» دارم.
صحبت های تیپسارویچ
- فقط باید بگویم که فدرر زیادی خوب بود. چند روز اخیر خیلی روی فرم نبودم. اما همان طور که می دانید در بازی های قبلی هم نتوانسته ام کار خاصی جلوی راجر انجام دهم. نمی خواهم باخت امروز را تقصیر شرایط پزشکی ام بیاندازم و شاید در هر حال می باختم، اما در این مسابقه و در ابتدای هر دو ست بدنم اذیت ام کرد. راجر هم که اگر در مسابقه ای جلو بیافتد، احتمال این که به او برسید نزدیک به صفر است.
- (در پاسخ به این سئوال: با توجه به آمار سایر هم گروهی های شما جلوی فدرر، کارشناسان به شوخی آن گروه را «حمام خون» و این گروه را «جنگ با بالش» نامیده اند. شما هم موافق هستید؟) می دانم که راجر جلوی تمام ما رکورد خیلی خوبی داشته، اما فکر نمی کنم که تکلیف این گروه از همین الان مشخص باشد. به نظرم نواک (جوکوویچ) دیروز حرف خیلی هوشمندانه ای زد که گفت در هیچ گروهی شانس اصلی صعود وجود ندارد. اگر اشتباه نکنم در آخرین مسابقه دل پوترو توانست در بازل فدرر را شکست دهد و بازهم اگر اشتباه نکنم داوید فرر هم در دو تورنمنت پشت سر هم داخل سالن او را شکست داد. پس به نظرم این حرف ها فقط جوک است. جوک بدی هم نیست، ولی ربطی به واقعیت ندارد.
 

251 41

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    5 0
    مرسي
  • مهدي IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    5 0
    فدرر فوق العادس...