ناتوانی بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان دارو اوضاع در بازار دارویی کشور را به مرحله نگران کننده رسانده است.

محمد حسین نجاتی: کاهش تولید و واردات دارو به مرحله نگران کننده ای رسیده و منجر به کمبود بیش از 30 داروی بیماری های خاص در کشور شده است. در حال حاضر دارو بیماری های سرطان، سرطان کودکان، آسم، بیماری های قلبی و تالاسمی بیشترین میزان کمبود در مراکز درمانی کشور را دارند. وضعیتی که بیش از پیش متاثر از مثلث تحریم های بین المللی برای تبادلات بانکی، تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه و تاثیرات قیمتی آن و نوسانات نرخ ارز در کشور است.
هم اکنون علاوه بر ایران بسیاری از کشور های جهان برای تولید داروهای مورد نیاز خود در بخش درمان چه از نظر واردات مواد اولیه و چه از نظر تولید نیازمند مبادلات بین المللی با سایر کشور ها هستند و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که در تمامی مراحل تولید دارو های مورد نیاز، خودکفا باشد.
اما در ایران شرکت های دارو سازی کشور نیز وابسته به واردات هستند. به طوریکه 70درصد دارو های تولید شده در کشور وابسته به مواد اولیه وارداتی هستند.
بر این اساس از بازار تولید و واردات اقلام دارویی در کشور خبر می رسد که همراه شدن وابستگی بازار دارویی کشور به واردات دارو و مواد اولیه با تحریم بانکی بین المللی برای تبادلات اقتصادی باعث کاهش واردات و در نتیجه کمیاب شدن اقلام دارویی بیماری هایی نظیر سرطان، سرطان کودکان، بیماری های تالاسمی، ام اس، دارو های تنفسی و بیماری های قلبی شده است.
این درحالی است که شاید برخی نمونه های داخلی این دارو ها در کشور وجود داشته باشد اما کاهش واردات مواد اولیه نیز باعث کمبود داروها نسبت به تقاضای آن شده است.
اگرچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان کشور تاکنون به شکلی غیرمستقیم برخی مشکلات در نظام بهداشت و درمان کشور را ناشی از تحریم های بین المللی می خوانند اما در زمینه کمبود اقلام دارویی رویکرد دیگری دارند. به طوریکه که نا توانی بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان دارو اوضاع در بازار دارویی کشور را به مرحله نگران کننده رسانده است. 
 

لیست دارو های کمیاب در بازار دارویی کشور

نام دارو کاربرد
پروژسترون ضد بارداری
آمیودارون برای درمان بیماری های قلبی
انسولین انسانی برای درمان بیماری دیابت
آلبومین در بیماری ها و سرطان خون
آمینوفیلین برای درمان آسم
فورزوماید داروی مدر در بیماران قلبی
دسفوناک داروی مورد استفاده در بیماران تاالسمی جهت جلوگیری از رسوب آهن
دفروکسامین داروی مورد استفاده در بیماران تاالسمی جهت جلوگیری از رسوب آهن دسفرال
سروفلو

درمان آسم

آتروونت درمان آسم
اسپری سرتاید کمک به کنترل آسم و همچنین درمان عالمتی بیماری
انسدادی مزمن و شدید ریه است
(لوموستین )سیسی انیو در شیمی درمانی تومورهای مغزی، دستگاه گوارش، ریه،
کلیه، پستان به کار می رود
سیتارابین دارو دز بالای شیمی درمانی سرطان و در لوسمى حاد
ابرلبین ضدسرطان
دوکسوروبیسین یکی از مهمترین داروهای ضدسرطان در درمان انواع
سرطانها.
فلورواوراسیل کمک به درمان سرطان معده و کولورکتال
واکسن آنفلوآنزا پیشگیری از آنفلوآنزا


45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    23 4
    همه این داروهای ضد سرطان که نام بردید را با یک کارخانه داروسازی که حدود 100 میلیون دلار ماشین آلات و تجهیزات می خواد می شه ساخت ولی شما چندین میلیارد دلار برای واردات اینها می پردازید و همیشه هم مشکل دارید! یامشکل نبودن شان و دیر تامین شدن اینها یا مشکل گران شدن شان یا ...
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    19 0
    کی قراره پاسخگوی بیماران سرگردان باشه که غیر از درد بیماری هزینه ها و کمبودش رو هم باید تحمل کنند
  • رضا IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    18 1
    به ليستتون داوهاي پر مصرف و حياتي مثل مزالازين ، ياسمين ، ياز ، زاناكس ، اپو گلي بورايد ، اپو الپراز ، اپو متفورمين ، كليدينيوم سي ، كلرديازپكسايد ، انسولين ها ، بتاسرك ، موبيك ، شربت زيتروماكس ، شربت كلاسيد ، سرترالين ، پنتاسا ، سيكلوژست ، متفورمين ، ويتامين ب ١ ، فوزمكس 70 ، گلي كلازيد ، قرص كلاسيد ، فارماتون ، تونيك مينادكس ، قطره ميم ، قطره ايرو ويت ، قرص و قطره فروسانول ، واكسن هپاتيت و انفلونزا ، پياسكليدين ، پرگناكر ، كلسي كر ، انواع مولتي پريناتال اتروونت كامپ و شير خشك ها و ... (( با عرض معذرت ديگه جا نميشه بگم )) رو اضافه كنيد . خانم وزير واقعا نور علي نور كردند و اين مدت به قول رئيس جمهور !!!
  • بدون نام EU ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    13 0
    خوب حمایت واقعی ( ارزی و ریالی ) از کارخانه های داروسازی نمی کنید تا این دارو ها در داخل تولید شود.
  • بدون نام EU ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    13 1
    برای تولید این دارو های نیاز به راه اندازی صندوق های توسعه فن آوری و نوآوری های دارویی دارید. هر وقت معافیت ها مالیاتی برای راه اندازی این صندوق ها برای شرکتهای داروسازی در نظر گرفتید این داروها هم خیلی بهتر از اون که بشه تصور کرد تولید می شوند.
  • سینا از شیراز IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    9 1
    این ها بخشی از کمبود دارویی است. شیرخشک ها که کلا نایاب شده
  • بدون نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    9 1
    خدا به خیر کنه
  • بدون نام A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    16 0
    ارز برای وارد کردن ماشین هایی که خود وارد کننده هاش هم نمیتونن اسمش رو بخونن هست برای داروهای به این مهمی نیست؟!
  • محمد رضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    9 3
    باز از شما ممنون که با انشار این لیست به مسئولان کمبود دارو رو یادآوری می کنید
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 5
    اگه قرار باشه در ایران تولید شه کیفیتش مثل خودرو و سایر محصولات تولید داخل می شه که همون بهتر که از بی دارویی بمیریم تا 100 مرض دیگه با داروهای تولید داخل بگیریم
    • بدون نام EU ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      7 1
      شما که از سختگیری های وزارت بهداشت در تولید دارو و رعایت کیفیت دارو خبر نداری اینطوری همه چیز را زیر سوال نبر ( البته این سختگیری ها خیلی خوبه ) حتی اگر بخوای از جایی ماده اولیه بخری کارشناس های وزارت بهداشت باید از اون کارخانه در هر کشوری که باشه بازدید کنند و کلی هم مدارک و تادییه و آزمایش می خواند خودرو مشکل داره چون سختگیری نمی کنند در بعضی موارد یا کوتاه می یان
  • بدبخت IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    14 0
    من بااسپرى تنفسى سرتايدزنده هستم خانم وزيراگه فرزندخودشمابدون اين داروبميره بازهم محل نميگذاريد
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    15 0
    من 24 سال دارم آسم دارم و جونم به اسپری سرتاید بستگی داره که خارجیش گیر نمیاد .ایرانیش و هندیش هم هست استفاده کردم ولی مفت نمی ارزه و هیچ تاثیری نداره. چرا هیچکس نیست جواب ما رو بده . وزیر بهداشت شما مسئولین جواب بدین ما چیکار کنیم؟ این همه تحریم فقط چوبشو مردم بدبخت دارن میخورن.
  • لیلا IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    24 0
    من یه دختر 24 ساله ام که آسم دارم و بدون اسپری سرتاید میمیرم که خارجیش وارد نمیشه و گیر نمیاد .ایرانی و هندیش هست استفاده کردم ولی مفت نمی ارزه و هیچ تاثیری نداره. این همه تحریم دارو چرا وزیر بهداشت جواب ما رو نمیده فقط چوبش رو ما مردم بدبخت بیچاره داریم میخوریم و کسی هم به فکر نیست و جوا بما رو نمیده. آخه من چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • atila A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    7 0
    هيچكس يفكر مردم نيست.
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    11 3
    سلام من از اسپری سرتاید استفاده میکنم که گیر نمیاد اگر هم باشه حیلی گرونه یه فکری به حال ما بکنید