درحالی که برخی نماینده های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از احتمال استیضاح وزیر بهداشت به دلیل مشکلات دارویی خبر داده اند، وزیر بهداشت می گوید اجازه نمی دهد قیمت دارو افزایش داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین؛ حسن تأمینی‌لیچایی نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس یکی دو روز پیش از احتمال استیضاح وزیر بهداشت به دلیل مشکلات بازار دارویی و همچنین عدم مدیریت ارز و مثلا اختصاص ارز دارو به لوازم آرایشی خبر داد. او به خبرآنلاین گفت: "قطعا اگر برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی وجود داشت در شرایط کنونی ارز را برای واردات لوازم آرایشی اختصاص نمی‌داد بلکه این اعتبار را برای حل مشکلات حوزه دارو هزینه می‌کرد. ادامه روند کنونی حوزه درمان، استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی کلید می‌خورد،" (اینجا را هم بخوانید)

اما وزیر بهداشت در نخستین واکنش به احتمال استیضاح، تمام مواضع یکی دو هفته گذشته خود درباره نرسیدن ارز مرجع برای دارو را رد کرده است و تنها از احتمال افزایش قیمت دارو به اندازه تفاوت ارز 1050 تومانی در نیمه نخست سال 90 و ارز 1226 تومانی خبر داده است.

او پیش از این در گفتگوی ویژه خبری نسبت به پرداخت نشدن ارز مرجع به دارو واکنش نشان داد و گفت در نیمه نخست سال 91، ارز مرجع به دارو اختصاص پیدا نکرده است. (این فیلم را ببینید)

اما مرضیه وحید دستجردی دیروز در بوشهر گفت: با وجود تغییر نرخ ارز مرجع، اجازه نمی‌دهیم افزون بر تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت دیگری در دارو ایجاد شود زیرا باید از جیب مردم خارج شود. نرخ ارز مرجع برای داروهای وارداتی از 10هزار و 500ریال به 12هزار و 260ریال افزایش یافته است و برای اینکه این تفاوت قیمت هزینه دارو را گران نکند باید یارانه آن بیش از 100درصد تعلق گیرد.

خانم وزیر گفت: ما چنین ذهنیتی نداریم و از خودمان توقع هم داریم که در چنین شرایطی به مردم سختگیری بیشتری نشود بر همین اساس تلاش می‌کنیم قیمت داروها افزایش پیدا نکند. کمیته نرخ و قیمت‌گذاری در این زمینه تصمیم گیری می‌کند و سعی خواهیم کرد به غیر از مابه التفاوت نرخ ارز مرجع، هیچ قیمتی افزایش نیابد.

وزیر بهداشت از مردم خواست کرد اگر در جایی به افزایش قیمت چشمگیری برخورد کردند، موضوع را به شماره 1490 ستاد رسیدگی شکایت های دارویی منعکس کنند تا با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد.

او همچنین درباره کمبود داروی بیماران خاص گفت: داروی بیماران امسال تاکنون 50 درصد از بودجه بیماری های صعب العلاج به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص یافته است که با پیگیریهای انجام شده معاونت حوزه راهبردی ریاست جمهوری قول داده اند که100درصد این بودجه تخصیص یابد. داروهای بیماران صعب العلاج و سرطانی باید با یارانه دارویی وارد کشور شود که تاکنون 78درصد یارانه این بخش تخصیص یافته است و باید بیش از 100درصد تخصیص یابد.

این درحالی است که دیروز لیستی از داروهای کمیاب بیماران قلبی، سرطانی، تالاسمی و ... منتشر شد (اینجا را بخوانید)

وحید دستجردی گفت: داروهای ساخته شده وارداتی 2.3 تا 3.7 درصد مجموع داروهای کشور را شامل می‌شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    18 0
    یکی از دوستام سرطان داره هر داروشو یک میلیون تومان می خره
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      3 0
      مادر من هم سرطان داره هر 3 هفته یکبار 8 میلیون تومن هزینه داروشه
  • دلال مرکزی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 0
    نیست در این مدت اصلا" اضافه نشده، همه منتظر اجازه شما هستند> قیمت یک شربت سرماخوردگی کودکان 5 برابر شده در این یکماه اخیر.
    • بدون نام EU ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      5 7
      شربت سرماخوردگی ایرانی کجاش 5 برابر شده ؟!!!!!!!!!!!!!!! چرا شایعه راه میندازید؟
  • بدون نام EU ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    9 1
    دارو را نمی گذارید گران شود یا کارخانه های داروسازی را ورشکست می کنید؟! چون واردکننده ها که دیگه واردات شون را قطع کردند و ضرر نمی کنند فقط سود نمی کنند .
  • سایه IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    5 1
    تورو خدا کشور ما قحط الرجال بوده.......چه فایده من نظر میدم و دوتا عددو با کلی فکرو فسفر سوزوندن جمع میکنم اما خبرآنلاین نظرمو نمیذاره.[عصبانیی] خسته شدم از دستتون.
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    6 1
    وزیر محترم لطفا زودتر اقدام عاجل عمل آوریدکه بیشتر از این تلفات ندهیم
  • !!!!!!!!!!! IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    2 1
    شما که میدونین بدون اجازه شما انجام میدن پس چرا اجازه نمیدی !!!!؟؟؟؟؟ اجازه بده خودتم ناراحت نکن!!!!