مسئولان دانشگاهی کشور از عدم اختصاص بخش زیادی از بودجه های عمرانی و پژوهشی دانشگاه ها و نا توانی در پرداخت حقوق کارکنان قراردادی خبر می دهند.

محمد حسین نجاتی: پس از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که عنوان کردند بودجه ای برای پرداخت حقوق کارکنان خود ندارند، این بار معاون اداری و مالی وزارت علوم خبر داده است است که دانشگاه های کشور در حال حاضر مشکلات حادی در خصوص تغذیه و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان قراردادی خود دارند.
علی اکبر متکان می گوید:مشکلات مالی موجود به شکلی است که در خصوص تغذیه دانشجویان، پایگاه‌های اطلاعاتی، پرداخت حقوق و مزایای قراردادی‌ها، آب، برق و گاز با مشکلاتی مواجه می شویم.
عدم اختصاص بودجه های مصوب از سوی دولت به وزارت علوم و وزارت بهداشت کلیه دانشگاه های کشور اعم ازدانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم را با مشکل مواجه کرده است که تا جایی که چندی پیش روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نامه ای سرگشاده به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری عنوان کردند بودجه ای برای پرداخت حقوق کارکنان خود ندارند.( اینجا را بخوانید)
همزمان عدم اختصاص بودجه های عمرانی و پژوهشی بسیاری از دانشگاه های کشور را با توقف طرح های توسعه دانشگاهی و پژوهش مواجه کرده است.
در این رابطه علی اکبر متکان معاون اداری و مالی وزارت علوم درباره وضعیت بودجه امسال دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه در سال جاری کسری نخواهیم داشت بلکه با عدم تخصیص مواجه هستیم، می گوید: با توجه به شرایط تحریم‌ها، احتمالا دانشگاه‌ها از تخصیص 100 درصدی برخوردار نخواهند شد اما معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری قول داده است که مشکلی برای دانشگاه‌ها ایجاد نشود.
او می گوید: بر اساس بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، مقرر گردیده تا پایان سال 91 بند "و" (حقوق و مزایا) پرداخت گردد. لیکن سایر هزینه‌ها به میزان 60 درصد به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اختصاص دهند که این موضوع مشکلات بسیاری در خصوص تغذیه دانشجویان، پایگاه‌های اطلاعاتی، پرداخت حقوق و مزایای قراردادی‌ها، آب، برق و گاز به وجود خواهد آورد. بنابراین انتظار است دولت همانند گذشته که سبب تحول بنیادین در توسعه پایدار دانشگاه‌ها گشته، حمایت خود را با تجدید نظر در این مورد ادامه دهد.

 

بودجه 92 دانشگاه ها افزایش پیدا نمی کند
گرفتار شدن دانشگاه های کشور با مشکلات عدم اختصاص بودجه و افزایش میزان تورم عمومی در سطح جامعه در حالی است که معاون اداری مالی وزارت علوم خبر از عدم افزایش بودجه سال 92 دانشگاه های می دهد که می تواند مشکلات دانشگاه های کشور را دو چندان کند.
علی اکبر متکان درخصوص وضعیت بودجه 92 وزارت علوم و دانشگاه‌های زیرمجموعه می گوید: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و تحریم‌های موجود، بنابراین دربودجه 92 افزایشی نخواهیم داشت.

بودجه عمرانی نداریم، طرح های عمرانی را متوقف کردیم
از طرف دیگر رئیس دانشگاه صنعتی شریف از توقف طرح توسعه دانشگاه شریف به دلیل عدم اختصاص بودجه خبر می دهد و می گوید: در سال 91 میزان بودجه تخصیص یافته عمرانی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه صفر بوده است و طبیعتا با توجه به نبود بودجه عمرانی، تعمیر و تجهیز، بحث طرح توسعه دانشگاه صنعتی فعلا متوقف است.
‌رضا روستا آزاد می افزاید: تابحال تنها حدود 40 درصد از بودجه مصوب به دانشگاه اختصاص یافته است و در حال حاضر تنها بودجه اختصاص یافته بودجه هزینه‌های جاری است که شامل حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان می‌شود.
وی با بیان اینکه بودجه به صورت تنخواه ماهانه به دانشگاه وارد می‌شود، ادامه می دهد: همچنین بودجه تعمیر و تجهیزات نیز در سال جاری صفر بوده است.

 

کاهش شدید بودجه پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
جدای از عدم اختصاص بودجه جاری و عمرانی دانشگاه ها که باعث ناتوانی برخی دانشگاه ها در پرداخت حقوق کارکنان قرار دادی خود و توقف طرح های عمرانی شده است، بخش های پژوهشی دانشگاه های کشور نیز با کسری شدید و عدم اختصاص بودجه مواجه شده اند.
به طوریکه پیش از این حمید آیت اللهی رییس پژوهشگاه علوم انسانی در رابطه به مشکلات اقتصادی این مرکز به خبر آنلاین گفته بود: ما درحال حاضر در پژوهشگاه دنبال این هستیم که بتوانیم حقوق معمول آدم هایی که در پژوهشگاه مشغول هستند را بدهیم تازه آن هم حداقلش را . یعنی اضافه کار نه، چیزهای دیگر نه، ضمن این که ما در تلاشیم تا آخر ماه همین مقدار را هم بدهند که نمی دهند. حتی ما می خواستیم تعدیل نیروکنیم گفتند که نه . ( اینجا بخوانید)


مشروح مشکلات مالی دانشگاه های در سال 91 را درجدول زیر بخوانید

اظهار نظر تاریخ
نام مسئول
معاون اداری مالی وزرات علوم  1 آذر 1391 به خاطر برخی مشکلات جاری کشور و همسویی با دولت، دانشگاهها کلنگ جدید به زمین نمی زنند و تنها پروژه های فعلی را به اتمام می رسانند.
معاون فرهنگی وزیر علوم 29 آبان 1391 با گذشت 8 ماه از سال هنوز بودجه عمرانی دانشگاه‌ها پرداخت نشده و در واقع تمامی دانشگاه‌ها با کاهش بودجه مواجه شده و با مشکلات زیادی روبرو شده اند/مجلس در ابتدای سال افزایش بودجه فرهنگی را تصویب کرده اما دولت این بودجه را به بخش فرهنگی دانشگاه‌ها اختصاص نداده و تنها 38 درصد از کل بودجه تصویبی را برای سال 91 حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها در نظر گرفته است
رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها 26 آبان 1391 این نگرانی وجود دارد که کمبود اعتبارات منجر به حذف اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها شود که از رؤسای دانشگاه‌ها خواستاریم که در این زمینه توجه لازم را داشته باشند. شاید بتوان در مسائل اقتصادی، بودجه‌های عمرانی را حذف کرد اما باید توجه داشت که اگر موتور آموزشی دانشگاه‌ها از کار بیفتد، مجددا سخت به راه خواهد افتاد.
وزیر علوم 23 ابان 1391 فکر نمی کنم دانشگاه ها در سال جاری با کسری بودجه ای مواجه شوند و می توان با اعمال مدیریت بودجه های دانشگاه ها را اختصاص داد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم 17 آبان 1391 درصورتی که بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین نشود، احتمال تعطیل شدن فعالیت‌های این دانشگاه‌ها در سراسر کشور وجود دارد.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی وزارت بهداشت 11 آبان 1391 در سال جاری دانشگاه های علوم پزشکی حدود 85 تا 90 میلیارد تومان کمبود بودجه دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

 8 آبان 1391 کسری بودجه هر ساله وجود داشته و امسال نیز به دلیل وضعیت افزایش قیمت ارز و افزایش برخی از اقلام مورد نیاز ساخت‌و‌ساز و افزایش قیمت‌های برق و گاز به علت حذف یارانه‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی فشار بیشتری وارد کرده است و منجر به کسری بودجه 700 میلیارد تومانی شده است. .

 

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    96 3
    برای غذای دانشجو های خودشان پول ندارند ،دارند جار می زنند دانشجویان خارج کشور هم برگردند.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      30 65
      کسی جار نزده برگردید..خودتون دارید ننه من غریبم بازی در میارید که ما پول نداریم ارز ازاد بخریم باید ارز مفت دولتی به ما بدین تا بریم تو دانشگاههای خیلی باکلاس!!هند و مالزی و فیلیپین خرجش کنیم دولت هم میگه اگه ندارید تشریف بیارید دانشگاههای داخل و خرج خودتون رو به ریال بدید نه دلار!!وگرنه اگه پول داری راحت برو دلار ازاد بخر و تا دلت هم میخواد اونجا ریخت و پاش کن و مطمئن هم باش نه کسی واسه برگشتنت جار میزنه نه اینجا کسی منتظرته!!اون مدرکی که تو دانشگاههای پولی هند و مالزی خریده بشه همون بهتر که خیرش به همون کشورها برسه...دانشگاههای خودمون لااقل مدرکش شرف داره به دانشگاههای پولی کشورهایی مثل هند و مالزی که میان از سراسر دنیا کسانی رو که از همه جا رونده و مونده هستند جمع میکنند و مدرک دار میکنند
    • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      21 2
      برای ارز دانشجویان خارج که اصلا پول ندارند
    • بدون نام MY ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      12 2
      همون دانشگاههای پولی هند و مالزی که شما میگید اقلا پول دارند شکم دانشجوهاشون را سیر کنند.اتفاقا تفکر امثال شما باعث شد ما آواره غربت بشیم.تفکری که چشمش را میبنده و دهنش را باز میکنه.یک نکته واسه همه دوستان دانشجوی داخل کشور:اگر کسی پول برای ریخت و پاش داشته باشه،نمی ره درس بخونه.اکثر (و نه همه)کسانیکه رنج غربت را به جان خریدند هدفی غیر از خوشگذرانی دارند.
    • بدون نام MY ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      11 0
      بدون نام اولی، شما بیا در همین دانشگاه های "خیلی باکلاس" هند و مالزی ببین یک ترم می کشی و یک واحد می تونی پاس کنی بعد تز بده. امثال شما با ادعاهاشون زیاد اینجا آمدند. حتی نتوانستند وارد دانشگاه شوند و برگشتند. (دوره زبان نتونستند پاس کنند) ماشالله ادعای بعضی ها آسمون رو سوراخ می کنه! شما با درپیت ترین دانشگاه مالزی هرکجای دنیا اپلی کنی قبولت می کنند و می تونی ترنسفر کردیت بکنی. توی دانشگاه های ایران می تونی همچین کاری بکنی؟! درضمن نگران نباش، فعلا دانشگاه های مالزی اکثرشون دارند اپلیکیشنهای جدید ایرانی ها رو همه ریجکت می کنند.
    • بدون نام MY ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      7 0
      ادعای این دوستمون خیلی زیاده! برو درخواست بده دانشگاه های مالزی ببین اصلا راهت می دهند یا خیر؟ خبرآنلاین احتمالا نمی زاره من لینک بدهم ولی برو بگرد توی گوگل دنبال دانشگاه های، UKM, UPM, UM, UITM, USM هروقت اکسپتت کردند. خبرم کن یک شیرینی توپ مهمان منی. ایمیلمم اینجاست.
  • بدبخت دانشجوی دانشگاه آزاد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    15 11
    بچه های خارج ارز دانشجویی می گیرند که؟ اگر می گیرند خب خدا رو شکر...
    • بدون نام MY ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      43 5
      نه عزیزم، نمی گیریم. تازه اون زمانی هم که می گرفتیم پولشو می دادیم بخدا! (تا قرون آخر)
    • بدون نام MY ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      14 4
      بله ارز می گیرند.250 تومان زیر قیمت بازار ضرب در 6000 می شود 1350000 تومان .حالا اگر تو به عنوان دانشجوی داخل کشور به این پول برای 6 ماهت نیاز داری بگو همین را هم ندهند.نهایتش اینه که الان صبحانه را حذف کردیم،از حالا به بعد شام را هم یکی در میان می خوریم.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    70 4
    احتمال تعطیل شدن فعالیت‌های دانشگاه‌ها در سراسر کشور بخاطر تاثیر تحریمها وجود دارد.
    • بدون نام US ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      29 5
      تأثیر تحریم نیست. تأثیر بی برنامگی است!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      20 0
      سایت IEEE دیگر به دانشگاه ما سرویس نمی دهد...
  • حسن IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    20 0
    در مورد مقرری بورسیه های داخل بچه های دکتری هم مطلب بنویسید. ما بچه های بورسیه واقعاً شرایط بدی را سپری می کنیمو بااین که بیش از بیست ماه از تارخ بورس شدن ما می گذرد اما تا به امروز هیچ مقرری دریافت نکرده ایم. بسیاری از بچهای بورسیه از جمله خودم متاهل هستیم و به این پول نیاز مبرم داریم. با توجه به قرار داد امضا شده حق اشتغال در جای دیگر و حتی گرفتن پژوهانه را از دانشگاه را هم نداریم. خواهشمندیم به فکر ما باشید، یک لحظه خودتان را جای من بگذارید، بیست ماه دارم از پس اندازم می خورم دیگر کفگیرم به ته دیگ خورده واقعاً مانده ام چه کنم
  • علی DE ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    21 1
    من یک عضو هیئت علمی دانشگاه هستم بنده حقوق ثابت خودم را دریافت می نمایم اما اساتید حق التدریس که اکثرا دانشجوی دکتری هستند هنوز پول حق التدریس ترم قبلشون رو نگرفتن.
  • با نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    17 0
    یه جورایی دارن میگن کم کم اگه از دانشجوها پول گرفتیم به این خاطره ها ! می خواییم پول بگیریم .
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    11 0
    دانشجویان دکتری ترم نه دانشگاهه بوعلی سینا هستیم که به دلیل عدم اختصاصا بودجه گرنت اساتید راهنمایمان کارمان به تمداید سنوات رسیده و اگر تا بهمن دفاع نکنیم تازه جریمه هم می شویم و باید شهریه دوره دکتری آزاد را هم بدهیم، آزمایشات پایان نامه مانده و از طرفی تا دو مقاله از کارمان منتشر نشود نمی توانیم دفاع کنیم. تکلیف ما این وسط چیست فقط خدا می داند
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 2
    پس چرا دانشجوی تحصیلات تکمیلی می گیرند، شاگرد اولی را زیاد کرده اند و بعد تکمیل ظرفیت ارشد و دکتری هم دارند؟ در این شرایط برای رشته های علوم زیستی و گشاورزی هزینه پایان نامه دکتری در حدود 20 میلیون تومان است که دانشگاه فقط 1/3 میلیون از آن را می دهد و کل گرنت یک دانشیار هم در یک سال در همان حدود20 میلیون است. بقیه اش باید از کجا بیاید؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    19 1
    چطور دانشگاه آزاد این همه پول از بچه ها می گیره نصفشم خرجشون نمی کنه بعد کسری بودجه هم داره
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
      5 0
      دوست عزیز ، دانشگاه آزاد رو که نگو! درست میگی. اما علاوه بر اون، دولتی ها هم همون مشکل رو دارن. این حرفها اتفاقا بیشتر مشکلات دانگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند. اصلا چه فرقی دارد؟ همه دانشگاهها (از طریق دانشجوی شبانه و تمدید سنوات و...) هم از دانشجو پول میگیرن هم بودجه دولتی دارن هم دائم از خرج می نالن. فرقش اینه که الان بشدت اوضاع بده و خطر تعطیلی خیلی فعالیتها جدیه.
  • پرستار IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 1
    همینطور باشه آموزش و پژوهش و گار فرهنگی تعطیل.........................
  • م IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    3 1
    من هم دانشجوی بورسیه داخل هستم که متاسفانه بعد از 18 ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده ام از طرف دیگر وزارت علوم از من تعهد گرفته که کاری غیر از تحصیل انجام ندهم من نمی دونم چه منطقی پشت این کار است بعد از این همه سال تحصیل چه انگیزه ای برای خدمت می ماند!!!!!
  • مجید IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 1
    حتما میخوان باز شهریه ثابت رو افزایش بدن ! دانشگاه ازاد که غرق در پوله باز میگید که کمبود بودجه دارن
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    6 1
    هر دم از این باغ حضرات بری می رسد!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    5 0
    هر بلایی سر این کارمندای بیچاره در می آرند تا پول ندارند میگن با دادن دوزار حقوق کارمندان مشکل دارند
  • دانشجو IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    4 4
    دانشجوی بدبخت که نمرده شما امر بفرمایید از جیب مبارک پرداخت میکنیم
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    3 0
    مشکل را بايد در هيات امنای دانشگاه ها جستجو کرد چون اين ها فقط مديريت هزينه می کنند.بجای آنکه مثل هيات امنای دانشگاه های ساير کشور ها برای دانشگاه ازطريق طرح های پژوهشی درآمد ايجاد کنند فقط به فکر گرفتن پول از بودجه عمومی وهزينه کردن آن هستند. متاسفانه آقايان ساز را از سر گشاد آن فوت می کنند ومی نوازند!!