آخرین گزارش وزارت بهداشت نشان می دهد، شیوع برخی از بیماریهای جسمی مانند بیماریهای اسکلتی- عضلانی و افسردگی در میان زنان بیشتر است.

محمد حسین نجاتی: سلامت زنان و کودکان در بسیاری از کشور های توسعه یافته جهان یکی از محور های اصلی سلامت اجتماعی است.
در ایران اگرچه به گفته مسئولان وزارت بهداشت وضع سلامت زنان بهتر از مردان و امید به زندگی آنان بیشتر از مردان است اما آخرین گزارش وزارت بهداشت از وضعیت سلامت زنان در ایران نشان می دهد، شیوع برخی از بیماریهای جسمی مانند بیماریهای اسکلتی- عضلانی و همچنین بیماریهای روحی- روانی مانند افسردگی در میان زنان بیشتر است.
بی تحرکی، اضافه وزن، افزایش چربی خون، دیابت، فشار خون و تغذیه نا مناسب عواملی است که سلامت همه افراد جامعه را تهدید می کند اما افزایش میزان این عوامل پر خطر در میان زنان به مرحله نگران کننده ای رسیده است.
به طوریکه وزارت بهداشت در جدید ترین گزارش خود درباره راهبرد های کلان برای سلامت زنان که ازسوی دفتر امور بانوان وزارت بهداشت تدوین شده است، آورده است: درست است که میزان مرگ در زنان در برخی از گروههای سنی کمتر از مردان است؛ اما زنان بر اساس آمارهای بهداشتی در مقایسه با مردان آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری و سایر مشکلات خانوادگی و معضلات اجتماعی دارند و شیوع برخی از بیماریهای جسمی مانند بیماریهای اسکلتی- عضلانی و همچنین بیماریهای روحی- روانی مانند افسردگی در میان زنان بیشتر است."
هم چنین در این گزارش آمده است: تحقیقات نشان می دهد که اگر چه سلامت زنان در ایران در دهه های اخیر ارتقاء قابل ملاحظه ای داشته، ولی هنوز تا وضعیت مطلوبی که شایسته زنان کشور است، فاصله وجود دارد و هنوز از بیماریهای جسمی و روحی قابل پیشگیری، آسیبهای فیزیولوژیکی، عارضه های پس از زایمان، فقر حرکتی و فعالیتهای مؤثر بدنی و ... رنج می برند که باید برای ارتقاء آنها اقدامات جدی و منسجم صورت پذیرد.


59 درصد زنان جامعه افزایش وزن دارند
دفتر امور بانوان وزارت بهداشت در گزارش خود آورده است، بیش از 59 درصد از زنان ایرانی دچار اضافه وزن هستند. اضافه وزن با توجه به تبعات بسیاری که بر روی سلامت افراد به خصوص زنان دارد، به عنوان بیماری خاموش سالانه سلامت تعداد زیادی از زنان را تحت شعاع قرار می دهد. به طور مثال براساس جدید ترین مطالعه در کشور انگلیس هر ساله حدود شش هزار زن میانسال یا مسن تر در بریتانیا به خاطر چاقی مفرط یا داشتن اضافه وزن به سرطان مبتلا می شوند. این مطالعه که با بررسی 45 هزار مورد سرطان در یک میلیون زن طی دوره ای هفت ساله انجام شد، می گوید که حدود پنج درصد از کل موارد سرطان به چاقی مربوط می شود. همچنین وزارت بهداشت در گزارش خود از وضعیت سلامت زنان آورده است: بیماری قلبی عروقی بخصوص بیماری مزمن قلب و سکته ها ، دیابت یا بیماری قند، اختلالات اسکلتی عضلانی بخصوص آرتروز مفاصل ،برخی از بدخیمی ها مانند سرطان های رحم، پستان و روده بزرگ ، افزایش شانس ایجاد مرگ های ناگهانی اطفال و ناتوانی هایی در بزرگسالگی آنها از جمله عواملی است که چاقی منشا آن است و می توان سلامت زنان ایرانی را تهدید کند.

 

میانگین فعالیتهای بدنی زنان در جامعه صفر دقیقه است
بی تحرکی و کم تحرکی در میان ایرانی ها مسئله تازه ای نیست اما گزارش دفتر امور بانوان وزارت بهداشت از وضعیت سلامت زنان نشان می دهد، "میانگین فعالیتهای بدنی زنان در جامعه صفر دقیقه است که بسیار نگران کننده است و بالای 60 درصد زنان تحرک بدنی خاصی ندارند"
در این گزارش آمده است: میزان فعالیت ورزشی مناسب در زنان کشور کمتر از حد استاندارد است بطوریکه 60 درصد زنان در کشور، تحرک لازم برای افزایش سلامتی خود ندارند، از طرف دیگر شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه دار بیش از سایر زنان دیگر دیده می شود چراکه آنان فکر می کنند انجام کارهای خانه به منزله تحرک و فعالیت بدنی است درحالیکه اینگونه نیست.
کم تحرکی بالای زنان در جامعه ایران در حالی است که کم تحرکی و اضافه وزن، زمینه ساز بیماری هایی مانند فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی می شود و حتی مطالعات ثابت کرده است که ارتباط مستقیمی بین بروز سرطان و کم تحرکی وجود دارد. از طرف دیگر گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد، سالانه پنج میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر بیماری های ناشی از کم تحرکی جان خود را از دست می دهند.


60 درصد زنان الگوی مناسب غذایی را رعایت نمی کنند
تغذیه نامناسب در میان زنان ایرانی یکی دیگر از عواملی است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت سلامت زنان را تهدید می کند. این تغذیه مناسب در برخی از موارد به دلیل عدم استفاده از مواد غذایی مناسب اما در برخی از موارد نیز رژیم های سخت غذایی که طی سال های اخیر میزان استفاده از آنها افزایش یافته است، نگران کننده شده است.
دفتر امور بانوان وزارت بهداشت در گزارش خود آورده است: تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی در دختران است و جدید ترین گزارش ها نشان می دهد کمبود ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم، روی و مواد معدنی از دیگر عوارض استفاده از رژیم های نادرست به شمار می رود که به تدریج در فرد موجب بروز اختلالات خلقی، عصبی، ریزش مو و کم خونی می‌شود.
همچنین بر اساس نتایج این گزارش بیش از 60 زنان الگوی مناسب غذایی را رعایت نمی کنند که منجر به بروز بیماری هایی نظیر بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و سندرمهای متابولیک مانند دیابت می شود.

 

در جدول زیر عوامل تهدید کننده سلامت زنان بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت را بخوانید؛

عوامل تهدید کننده سلامت زنان  جزئیات و درصد عوامل بیماری های مهم تحت تاثیر
افزایش وزن
59 % زنان جامعه افزایش وزن دارند بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و
سندرمهای متابولیک مانند دیابت
 اختلالات چربی خون بیش از 20 % جامعه زنان میانسال و مسن از این مشکل رنج میبرند و روند آن افزایشی است بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و
سندرمهای متابولیک مانند دیابت 

 پرفشاری خون
بیش از 25 % جامعه زنان میانسال و مسن از این مشکل رنج میبرند و روند آن افزایشی است بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و
سندرمهای متابولیک مانند دیابت
دیابت بیش از 20 % جامعه زنان میانسال و مسن از این مشکل رنج میبرند و روند آن افزایشی است بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان ها و حتی مشکلات روحی- روانی به دلیل بیماری و عوارض آن
 فعالیت کم
بدنی
میانه فعالیتهای بدنی زنان در جامعه صفر دقیقه است که بسیار نگران کننده است و بالای 60 درصد زنان تحرک بدنی خاصی ندارند بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و
سندرمهای متابولیک مانند دیابت، مشکلات روحی و روانی و حتی سلامت اجتماعی زنان 

تغذیه نامناسب
بیش از 60 % زنان الگوی مناسب
غذایی را رعایت نمی کنند
بیماریهای قلبی- عروقی، سرطانها و
سندرمهای متابولیک مانند دیابت


45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    22 4
    واقعا زنها عصبی شدن اعصاب ندارن
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    24 0
    افزایش مصرف سیگار در زنان در این گزارش دیده نمی شود
  • الهام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    39 7
    اصلا مگه جایی هست که زن ها بخوان ورزش کنن.. دستی دستی دارن مارو به کشتن می دن.. صبح برو سر کار.. ظهر بدو بدو برو دنبال بچه ها ، عصر بدو بدو برو خونه شام درست کن اخر هفته هم مهمون داری کن همین میشه دیگه.. مشکل از سبک زندگی هاس
  • م IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    21 4
    چه جالب! میانگین فعالیتهای بدنی زنان در جامعه صفر دقیقه است! میانگین زمانی صفر میشود که اعداد منفی و مثبت با هم جمع شوند. حتما تعداد ساعاتی که برخی از زنان جامعه تحرک داشته اند منفی بوده که میانگین صفر شده!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    11 0
    ميانگسن درستي نيست چون سطح زندگي ها فرق داره شهري و روستايي هم فرق داره
  • حامد IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    15 11
    جالب اینه که همه خانمهای ایرانی تصور میکنند اصلا اضافه وزن ندارند. اگر حرف زدن باعث وزن کم کردن میشد، خانمهای ایرانی الان لاغرترین خانمهای دنیا بودند
    • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
      11 1
      گل گفتی، خانمهای ایرانی مهمترین وسیله ی زندگیشون تلفنه، ساعتها با تلفن صحبت میکنند و خسته نمیشن
  • آرش IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    10 0
    تبریک
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    1 0
    اضافه وزن درسته، نه افزایش وزن