سال گذشته طرح ساماندهی کیفی خیابان 17 شهریور تصویب شد و این طرح با وجود مخالفتهای شورای شهر در مهر ماه امسال اجرا شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ اگر این روزها گذرتان به میدان شهدا، خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین افتاده باشد حتما شاهد ترافیک سنگین، سردرگمی عابران و نارضایتی ساکنان نسبت به اجرای طرح جدید شهرداری در رابطه به پیاده‌راه‌سازی از میدان امام حسین (ع)تا میدان شهدا بوده‌اید. طرحی که اعتراض‌های زیادی را در پی داشته و به گفته اهالی این منطقه، آنها بارها و در جلسات متعدد، نارضایتی‌شان را به صورت مکتوب و شفاهی به نحوه اجرای پروژه خیابان 17 شهریور به شهرداری اعلام کرده‌اند. طرحی که مردم آن را شتابزده و غیرکارشناسی می‌دانند اما مسئولان شهرداری تاکید می‌کنند طرحی برنامه‌ریزی‌ شده است و با گذشت زمان کمی، ساکنان این منطقه از منافع این طرح بهره مند خواهند شد.

این طرح از همان ابتدا مشکلات فراوانی را برای ساکنان محله به وجود آورد و هزینه زیادی هم برای صرف شد. برآورد هزینه اولیه این پروژه دو میلیارد تومان بوده که به گفته رییس شورای شهر تهران، شهرداری در متمم بودجه هزینه این پروژه را 20 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و بر این اساس ردیفی برای آن در نظر گرفته بود. اما شورا این ردیف را از متمم بودجه حذف کرد و مخالفت خود را با صرف هزینه بیشتر در پروژه‌ای که از ابتدا هم بدون کسب مجوز از شورای شهر اجرایی شده بود، اعلام کرد.
 

وعده ای که عملی نشد
با افتتاح مسیر پیاده‌روی 17 شهریور (میدان شهدا تا امام حسین(ع)) بار ترافیکی زیادی در خیابان اطراف این محدوده به وجود آمد.این موضوع سبب شد تا اعضای شورای شهر بازدیدی از این پروژه داشته باشند،نهایتا با تذکر اعضای شوی شهر قرار شد با راه‌اندازی اتوبان امام علی(ع) بار ترافیکی این محدوده برطرف شود.اما چنین نشد و مشکلات شهروندان همچنان باقی ماند،از اینرو قرار شد ون‌هایی را برای جابه‌جایی شهروندان در این مسیر در نظر بگیرند، اما این موضوع سبب شد تا موتورسواران هم از این مسیر رفت و آمد کنند. به تازگی هم اتومبیلهای شخصی بدون هیچ مشکلی تردد می کنند و بنابراین این خیابان مانند گذشته محل رفت و آمد خودرو و موتور شد.


تردد موقت
البته محمد جواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلاتی که در گردش به چپ های به سمت پیروزی و راستگردهای بهارستان داشتیم، با هماهنگی پلیس راهور تهران به طور موقت تردد در خیابان 17شهریور از خیابان شهبازی تا میدان شهدا انجام می پذیرد.
وی با بیان اینکه برای حل این مشکل ایجاد زیرگذر و تعریض خیابان شهبازی در دستور کار است، می افزاید: در جلسه ای که با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نیز پلیس راهور پایتخت داشتیم، قرار بر این شد، فعلا این محور باز شود تا تصمیمیات جدید در این زمینه اتخاذ و اجرایی شود.


بازدید دوباره اعضای شورای شهر
شورای شهر با طرح پیاده‌راه خیابان 17 شهریوراز ابتدا هم موافق نبود و اعضای آن اعلام کردند که برای این طرح هیچ طرح مطالعاتی انجام نشده و 24 اردیبهشت درخواست توقف آن‌را تا زمان ارائه مطالعات ترافیکی داده بود.اما شهرداری توجهی به این موضوع نکردو قول داد که بارترافیکی این نقطه را کم کند.هم اکنون که این خیابان به کارکرد سابق خود بازگشته است اعضای شورای شهر قرار است بازدید مجددی داشته باشند تا تکلیف این پروژه را مشخص کنند.
حمزه شکیب با اشاره به مشکلات ترافیکی ایجاد شده در خیابان 17 شهریور پس از اجرای طرح پیاده راه سازی این خیابان به فارس می گوید: این پروژه از جمله پروژه هایی است که شهرداری سر خود آن را انجام داده و قاعدتا باید مصوبه آن را از شورا می گرفت و هماهنگی‌های لازم با کمیسیون‌های تخصصی انجام می شد.
وی ادامه می دهد: قرار بود گزارش توجیه این طرح در کمیسیون عمران مطرح شود که چنین نشد و شهرداری بر اساس تشخیص خود خانه هایی که برای انجام این طرح لازم بود، خرید تا خیابان را تعریض و برخی کوچه ها را از بن‌بست خارج کند.

اعضای شورای شهر معتقدند اگر قرار بود دوباره تردد در این مسیر انجام شود چرا این طرح با این هزینه گزاف اجرایی شد؟
همچنین مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی ترافیک می گوید: اجرای این پروژه جز به هم ریختن ترافیک در این منطقه چیز دیگری نداشت و حجمی از نارضایتی های مردمی نادیده گرفته شد.این پروژه اصلا در شورای عالی ترافیک نیامده است و ما از ابتدا مخالف اجرای آن بودیم چرا که در اجرای این طرح هماهنگی نشده است و برای اجرای آن، حجمی از نارضایتی های مردمی را نادیده گرفتند.


پاسخ شهردار
با وجود مخالفتها،اما همچنان شهردار از این طرح بی سرانجام دفاع می کند. قالیباف معتقد است که این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم و اگر مردم تحمل کنند نتیجه آن را می بینند.

 

وقتی همه ناراضی هستند
اما نظر مردم این منطقه راجع به این طرح چیست؟ یکی از مغازه‌داران این منطقه که به گفته خودش عمر و جوانی‌اش را در این نمایشگاه ماشین خود در این خیابان سپری کرده، گفت: این خیابان از دیرباز به عنوان محلی برای خرید و فروش ماشین شناخته می‌شده، اما حالا با تغییراتی که در دست انجام است و امکان تردد ماشین وجود ندارد، باید به اجبار بعد از پنجاه سال کار کردن در این شغل، به فکر کار دیگری باشم که از توان من خارج است.
او که دل پردردی از این تصمیم داشت، با انتقاد از این طرح گفت: از شروع اجرای این طرح کاسبی تمام مغازه‌هایی که در این منطقه واقع شده‌اند، کساد است و ما از صبح تا شب بدون درآمد خاصی فقط شاهد تغییراتی که در خیابان رخ می‌دهد هستیم. در این شرایط چه کسی جوابگوی متضرر شدن ما به خاطر چنین اقداماتی است؟
او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری امکانات خاصی برای شما مغازه‌داران این محل در نظر گرفته یا نه، گفت: تنها کاری که شهرداری برای ما انجام داده این بوده که به ما گفته‌اند یا مغازه‌هایتان را بفروشید یا تغییر شغل دهید و ما مجوزهای لازم را برای تغییر شغل به شما می‌دهیم. برای ما هفت گروه شغلی تعیین کرده‌اند که در آنها می‌توانیم فعالیت کنیم به عنوان مثال بوتیک، لوازم خانگی، آبمیوه فروشی و مشاغلی از این قبیل، اما کسی که تمام عمرش را در یک شغل فعالیت کرده‌، حالا می‌تواند کار دیگری انجام دهد؟
این مغازه‌دار با مقایسه این طرح و طرح‌هایی نظیر این که پیش از این انجام شده، گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در محدوده بازار یا خیابان باغ سپهسالار نتیجه مطلوبی داشته اما لزوما به این معنا نیست که در هر کجای شهر بتوان پیاده‌راه‌سازی را اجرا کرد چراکه یکی از نکات مهم این است که در آن خیابان‌ها مشاغل به صورت قبل باقی مانده و مغازه‌ها تغییر کاربری داده نشدند در حالی که در این طرح چاره‌ای نیست جز این که مشاغل عوض شوند.
یکی دیگر از مغازه‌داران این منطقه که بنگاه معاملات ملکی دارد نیز از مشکلات بسیاری که اجرای این تصمیم برایشان به همراه داشته خبر داد. او با اشاره به این که خانه‌ها مشتری ندارند و خبری از خرید و فروش نیست، گفت: با این کار و با محدودیت‌های رفت و آمد زیادی که ایجاد شده، ماشین‌ها از کوچه‌ها عبور می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت کوچه‌ها به خیابان تبدیل شده که آرامش را از ساکنان این مناطق گرفته است. از سوی دیگر، در کنار سنگین شدن ترافیک، با بستن خیابان‌ها و این که مردم امکان استفاده از ماشین را ندارند، کسی نمی‌داند به عنوان مثال اگر مریض داشته باشد چطور باید او را سریع به یک مرکز درمانی برساند.
او همچنین در جواب این سوال که چه تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته شده، پاسخ داد: با ما جلسه ای گذاشتند و ما اعتراض خود را به آنها اعلام کردیم. تسهیلاتی که از آن خبر دادند این بود که عوارض شهرداری سال آینده را لازم نیست بدهیم و مالیات را هم کم می‌کنند اما اینها در مقابل ضررهای اقتصادی که به ما وارد می‌شود بسیار ناچیز است. وقتی مردم نتوانند با ماشین در این محدوده تردد کنند طبیعتا نمی‌توانند اسباب و اثاثیه خانه خود را جابجا کنند و این مساله خرید و فروش خانه و ملک را در این منطقه بسیار محدود خواهد کرد و ما هم از نان خوردن می‌افتیم.
این مغازه‌دار اینطور حرف‌هایش را ادامه داد: می‌گویند این پروژه برای تسهیل عزاداری و برگزاری آیین‌ها و تجمعات مذهبی در دست انجام است اما آیا می‌توان زندگی یک عده را مختل کرد و بدون توجه به عواقب آن برای شهروندان آن منطقه، صرفا به اهداف فرهنگی توجه کرد؟ آیا بهتر نبود پیش از این این کار، رضایت اهالی منطقه جلب شود و با همفکری آنها برای چنین اقداماتی برنامه‌ریزی شود؟
یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز به مشکلات ترافیکی بسیار زیادی که برایشان پیش آمده اشاره کرد: با بستن خیابان‌ها ترافیک سنگینی ایجاد شده و علاوه بر آن، مسیرهای کوتاهی که از آن تردد می‌کردیم به مسیرهای بسیار طولانی‌تری تبدیل شده که خود این مساله باز هم به افزایش ترافیک خیابان‌ها منجر می‌شود.
او ادامه داد: خیابان مجاهدین اسلام را بلوک چینی کرده‌اند و تمام دسترسی‌های محلی و میان راه‌ها مسدود شده است و مجبوریم مسافت طولانی‌تری را طی کنیم. به عنوان مثال من که مدرسه فرزندم در خیابان پیروزی است باید حالا تا میدان بهارستان رفته و ساعتها از وقتم را در ترافیک آنجا بگذرانم ضمن این که بنزین بیشتری مصرف کنم در حالی که پیش از این به راحتی و بدون این همه دور زدن در خیابان‌ها به مقصد می‌رسیدم.
و حالاانگار بالاخره صدای نارضایتی مردم از ترافیک این منطقه به گوش مسوولان شهری رسیده و آنها برای باز شدن گره ترافیکی این خیابان قید پیاده راه را زده و خیابان را باز کردند!

45232

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    4 1
    عمده ناراضیان این طرح همان ماشین فروش ها خیابان 17 شهریور هستند یکی از اهالی منطقه
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    8 1
    بنگاه داران شاکی هستند چون کاسبی کساد میشود
  • بدون نام IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    5 0
    حالا هی ما مالیات و عوارض پرداخت کنیم تا خرج طرح های نادرست و کارهای کارشناسانه (غیرکارشناسانه) مسئولین شهرداری بشه و آزمون و خطا کنند تا دست شون راه بیفته و بعد که راه افتادن و تجربه اندوختن فرصت خدمت رسانی شون (تجربه اندوزی شون) تموم بشه و اتوبوسی برن یه جا دیگه کسب تجربه بکنن و یه سری دیگه بیان واسه کارآموزی و قصه مون از اول شروع بشه
  • محمد US ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    10 1
    بابا ما بیچاره شدیم رفتیم کار داشتیم 17 شریور فقط یک ساعت تو کوچه های اطراف میدون گیر کردیم کفرمون دراومد، این طرح به جای کمک به کاهش ترافیک به افزایشش کمک کرده
  • امیر IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    16 0
    ما که ساکن خیابان پیروزی هستیم یه روز بدون ترافیک نداریم...............متروهاشون هم که یکساله میخوان پله برقی بزنند نمونش ایستگاه شیخ الرئیس
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    3 2
    سنخیت این محور برای پیاده راه شدن رو متوجه نمیشم چه شاخص کالبدی یا عملکردی فرهنگی فعال یا دارای سابقه هویتمندی فرهنگی در این محور بوده که منجر به این تصمیم شده ؟ آیا صرفا واقع شدن دو سینما در ابتدا و انتهای مسیر برای احداث پیاده راهی با رویکرد فرهنگی کافیه؟ بهتر بود شهرداری به جای صرف هزینه گزاف برای این محور به تکمیل پروژه خ برادران مظفر که در سند طرح تفصیلی شهر تهران به عنوان محور فرهنگی شهر معرفی شده اقدام می کردند که هنوز هم نارضایتی هایی مبنی بر عدم تکمیل این پروژه وجود داره