آلودگی هوا در کشور پهناور چین مشکل تازه ای نیست.

اما چیزی که سبب شده تا رسانه ها دنیا  این روزها باز هم  به آن بپردازند ، شرایط غیر قابل تحمل آلودگی هوا در بخشهای عمده این کشور بوده که اصطلاحا  از سوی برخی بلاگرها "هوای آخرالزمان "نامگذاری شده است.
از پکن تا گویانگ در فاصله ای 1900 کیلومتری توده ای از غبار سنگین در هوا سبب توقف پروازها و فعالیتهای ورزشی شده و هزاران نفر را راهی بیمارستانها کرده است. دولت با خونسردی دائما به مردم هشدار می دهد که از فعالیتهای ورزشی در هوای آزاد خودداری کرده و اگر ناچار هستند برای مدت طولانی بیرون از خانه باشند حتما از ماسک استفاده کنند.
در پکن مدارس تا اطلاع ثانوی باید برنامه های ورزشی را تعطیل کنند و سازمان حفظ محیط زیست پکن دیروز اعلام کرد کارخانه ها با کاهش ساعات کارشان سعی می کنند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
سفارت آمریکا در پکن میزان ذرات معلق در هوا را 866 میکروگرم در متر مکعب اعلام کرده که بالاترین میزان از سال 2007 تا کنون محسوب می شود.  در حالت استاندارد این میزان باید بین 300 تا 500 باشد و 755 به عنوان وضعیت خطرناک می شود .
با وجود اینکه دولت چین در گذشته بارها سفارت خانه های خارجی را به نشر اکاذیب متهم کرده اما دستگاه های کنترل الودگی دولتی در این کشور میزان آلودگی هوا در 33 شهر را خطرناک توصیف گزارش کرده اند.
آلودگی هوا می تواند یک بحران سیاسی تازه برای حزب کمونیستی تلقی شود که همیشه رشد بالای اقتصادی را به عنوان یکی از بزرگترین موفقیتهایش مطرح می کند.
با سکوت روزنامه های دولتی وب لاگها دست به انتقاد شدید از عدم کارایی دولت در حل این مشکل زده اند و اشاره کرده اند اگر قرار است رشد اقتصادی به بهای از بین رفتن آسمان آبی و ابرهای سفید باشد بهتر است کشور به همان شرایط دهه 1980 برگردد.
در هفته گذشته تنها در پکن 900 کودک بخاطر مشکلات تنفسی در بیمارستان کودک این شهر درمان شدند و تعداد بیماران تنفسی بزرگسال به شکل تصاعدی در حال افزایش است.
دولت در استانه بازیهای المپیک 2008 پکن و اوج گیری آلودگی هوا دست به اقداماتی زده بود که به شکل موقت در کاهش آلودگی موثر بود؛ ممانعت از شماره شدن خودروهای جدید ، بودجه 10میلیارد دلاری برای تمیز کردن هوا، بالا بردن استاندارد سوخت خودروها و انتقال برخی کارخانه های صنعتی به حومه شهر از جمله این اقدامات بود.
لس انجلس تایمز /14 ژانویه 2012
47281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    81 8
    یعنی هوای تهران خیلی بهتر از اینجاس؟؟ اینا هوای آخر الزمان رو تنفس می کنن ما توی تهران هوای بهشت رو تنفس می کنیم؟؟؟ چرا فرا فکنی میکنی خبر آنلاین
    • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      22 1
      درسته، اونا هواي آخرالزمان رو تنفس مي‌كنن، تهروني‌ها هواي دروازه‌ي جهنم رو فكر مي‌كنم لازم باشه يه المپيكي چيزي تو تهرون برگزار بشه تا اينجا هم كساني لااقل بفكر اقدامات موقتي بيفتن، بخصوص استاندارد سوخت كه از اثرات كاغذپاره‌هاي اجنبي‌ها مي‌باشد
  • حامد IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    68 2
    خدارو شکر که ما از این مشکلا توو شهرهامون نداریم.... اینها چقدر بدبختن...بیچاره ها
    • بدون نام US ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      10 1
      عالی بود... بعد از مدت ها بر خوشبختی خودمون بالاخره خندیدم!!
  • ناهید IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    37 2
    خوب مردم عزیز دیدید آلودگی همه جا ههههست! و دولت های دیگه با خونسردی جواب مردمشونو میدن و عییییییییییین خیالشونم نی! پس شاکر باشید و بشینید خدا رو هم هی شکر کنید ! اینم نتیجه اخلاقی خبر
  • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 2
    اتوبوس آمد ؟
  • !!!!!!!!!!! IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    24 3
    اولیش اینکه جمعیت چین و با ما مقایسه کنین خیلی چیزا معلوم میشه !!! دومیش اینکه اینو نشون میدین که یعنی فکر نکنیم فقط ماداریم خفه میشیم !!!!!!!! ما اگه مدیریت درست در زمینه سوخت ، حمل و نقل شهری ، تولید اتومبیل ، محیط زیست و فضای سبز داشتیم و همت مردم البته !!!!!!هیچ وقت همچین مشکل بزرگی که لاینحل به نظر میاد رو نداشتیم!!!!!!!!!
  • بدون نام NL ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    22 3
    همیشه همینطوره!!بدتر از ما هم تو جهان هست مردم!کشورای پیشرفته تر از ما هم هستن که بیشتر از ما مشکل دارن پس برید خدا رو شکر کنید که جای اونا نیستید!! حالا یه کشور هم بدتر از ما...چرا اون همه کشوری که بهتر از ما هستن رو نمی بینید؟ واقعا مسخره ست!!!!
    • ناشناس IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      8 25
      این چه حرفیه؟ یعنی چون ما خودمون آلودگی داریم کسی نباید درباره آلودگی هوا تو کشورای دیگه بنویسه؟ گزارش مال یه روزنامه آمریکاییه نه ایرانی. لینک هم داره. کلا عادت داریم توهم بزنیم. کلا
    • بدون نام NL ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      12 0
      ناشناس جان من حرفم اینه که چرا همیشه درست وقتی که ما مشکلی داریم همون مشکل با درصد خیلی بیشتر یه جای دیگه اتفاق میوفته و درست همون موقع منتشر میشه!نمیگم خبر اشتباهه یا ساختگی! در هر حال یه کشورایی هم هستن که با تولید سوخت خوب و راه حل های علمی تر تونستن آلودگی رو مهار کنن!نوشتن از اونا هم بــد نیست!!!
    • ناشناس IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      1 6
      خب پس نخوندی؛ همین خبرأنلاین نوشت که کشورای دیگه چیکار کردن و چه اتفاقی براشون افتاده. سرچ کنی پیدا می کنی. من خوندم اون مطلبو . شما نخوندی. ضمن اینکه آلودگی هوا برا خیلی کشورها هم هست. شاید یه بخشی از راه توسعه. گذار. به هر حال باید درست بشه. امااین درست نیست که بگیم قصد رسانه از منتشر کردن یه گزارش از مشکلی شبیه خودمون نوی کشورای دیگه لاپوشونی مشکلات خودمونه.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    11 1
    معمولا وقتی اینجا یک مشکلی هست فورا دنبال مشکل در جای دیگه ای از دنیا میگردید تا چیزی جایی پیدا کردید و ان را با اب و تاب میکنید تو بوق(روش 8/30 و کامران نجف زاده که دیگه تابلو شده!!) . مثل مشکل اقتصادی اروپا و امریکا و کارتن خوابهای المان ویا تابستانها بی برقی تو پاکستان و.... بابا رشد اقتصادی اینجا را هم به رشد چین برسانید الودگی هوا هم داشته باشید!!!!
    • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      0 7
      شما وقتی یک میلیارد نفر شدی شاید رشد اقتصادیت برسه به چین. توقعا دارینا. نکته اینه که کلا هیشکی به فکر مردمش نیست. نه چین نه ایران. شما درست نگرفتی.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      11 0
      نه عزیزم ما جمعیتمون بشه چین رشد اقتصادیمون چین نمیشه...تو پول لباس در حد برهنه نموندن میمونیم....
  • نابغه IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 1
    اینا همش بیخوده ...