ابرخودرویLaFerrari که به تازگی در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شده، به کمک موتور درونسوز 800 اسببخاری خود همراه با پیشرانه الکتریکی 163 اسببخاری میتواند در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.
محبوبه عمیدی: یک فراری کاملا جدید چیزی نیست که هر ساله در نمایشگاههای خودرو شاهد آن باشیم؛ اما فراری برای نمایشگاه خودرو ژنو 2013 با معرفی LaFerrari جدید که مدرنترین خودروی تولید این شرکت است، یک غافلگیری بزرگ را برای بازدیدکنندگان تدارک دیده است. از این نمونه زیبا که به گفته متخصصان این شرکت در تولید آن از فناوریهای پیشروی استفاده شده که در سالهای آینده و در نمونههای دیگری بهکار گرفته خواهند شد، تنها 499 دستگاه تولید میشود.
در طراحی این خودرو از طرح خودروهای فرمول 1 ساخت این شرکت الهام گرفته شده؛ اما LaFerrari در نهایت یک خودروی جادهای خواهد بود. بدنه و شاسی این نمونه در بخش اتومبیلهای مسابقه فراری و از فیبرکربن ساخته شده است.
برای کنترل خودرو از دیسکهای سرامیکی تولید برمبو استفاده شده و چرخهای جلو که 41درصد از وزن خودرو را تحمل میکنند، 19 اینچی هستند. چرخهای عقب یک اینچ بزرگتر طراحی شدهاند.
در این نمونه تازه از سیستم تعلیق مغناطیسی انطباقی استفاده شده که میتواند در چندینهزارم ثانیه دامپرها را مطابق با سطح جاده تنظیم کند. کف بدنه خودرو برای در امان ماندن از خرابی توسط سنگریزههایی که درجاده وجود دارند و با شتاب با سطح آن برخورد خواهند کرد، از فیبرکربن تقویتشده توسط کولار پوشیده شده است.
موتور این خودرو مانند نمونههای اسپرت تولید فراری توسط پوششی شفاف پوشیده شده است. این شرکت در تولید موتور این LaFerrari هم قابلیتهای متعددی را مد نظر داشته است. موتور پاشش مستقیم و 6.3 لیتری این خودرو با آرایش V12 میتواند 800 اسببخار توان تولید کند.
البته این موتور درونسوز تنها بخشی از پیشرانه قدرتمند LaFerrari را تشکیل میدهد. پیشرانه دوم که بخشی از نیروی مورد نیاز چرخهای عقب خودرو را تأمین خواهد کرد، یک موتور الکتریکی با توان 163 اسببخار است. در مجموع این خودرو پیشرانهای به قدرت 963 اسببخار خواهد داشت که با جعبهدنده هفتسرعته با دو کلاج جفت شده است. گشتاورنیروی تولید شده 900 نیوتنمتر خواهد بود.
شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو به زمانی کمتر از 3 ثانیه نیاز دارد و کمتر از 7 ثانیه به 200 کیلومتربرساعت خواهد رسید.
بخشی از انرژی حاصل از ترمز خودرو و گشتاور اضافی تولیدشده در یک بسته باتری 60 کیلوگرمی بازیابی و ذخیره خواهد شد. البته پیشرانه الکتریکی این خودرو به تنهایی نمیتواند آنرا به حرکت دربیاورد؛ بلکه به عنوان بخشی کمکی در صورت لزوم وارد مدار خواهد شد.
فراری برای بهبود کنترل این خودرو از آیرودینامیک فعال استفاده کرده است. بالچههای موجود در بخشهای جلو و عقب خودرو به صورت خودکار برای هدایت هوا به بخشهای زیرین بدنه تنظیم میشوند.
بالچه تنظیم هوای تعبیهشده روی بخش انتهایی خودرو نیز در صورت نیاز تغییر جهت خواهد داد تا در سرعتهای بالا پایداری بیشتری به این خودرو بدهد.
درهای LaFerrari که برای دو سرنشین تولید شده، رو به بالا باز میشوند تا شانس سوار شدن به آنرا در فضاهای کوچک پارک افزایش دهند. جالب است بدانید برای صندلی راننده امکان تنظیم پیشبینی نشده و این صندلی مطابق با نیاز هر خریدار ثابت خواهد شد؛ اما فرمان و پدالها قابلتنظیم هستند.
53273
نظر شما