تازه ترین گزارشهای منتشره از سوی NetMarketShare نشان می دهد ویندوز مایکروسافت همچنان سهم عمده ای از بازار سیستم عامل ها را در اختیار دارد.

ویندوز 8 با کندی رشد همراه بوده و تاکنون3.17 درصد از بازار سیستم عامل ها را به خود اختصاص داده است. قسمت کمی از این 3.17 درصد متعلق به ابزارهای لمسی و تبلت است که این موضوع نیز نشان دهنده رشد پایین ویندوز 8 در مقایسه با سیار سیستم عامل ها است؛ هر چند تازه کار است.
بر اساس آمار، 50 میلیون پی سی ویندوز 8 دارند و این در حالی است که 1.5 میلیارد کامپیوتر در جهان سایر نسخه های ویندوز و نیز مک و لینوکس دارند.
ویندوز ایکس پی در حال حاضر 38.73 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و سقوط سهم آن در بازار سیستم عامل ها همچنان ادامه دارد. این درصد برای سیستم عاملی که دیگر پشتیبانی نمی شود و در کمتر از یک سال به کلی پشتیبانی رسمی مایکروسافت را از دست می دهد، همچنان شگفتی ساز است.
ویندوز ویستا با داشتن 4.99 درصد تقریبا در حال نامرئی شدن است. علی رغم ادامه کاهش استفاده از ویستا، این سیستم عامل بالاتر از او اس ایکس اپل قرار دارد.
ویندوز 7 با در اختیار گرفتن 44.73 درصد از سهم بازار، در حال جایگزینی با ویندوز ایکس پی است و کاربانر ایکس پی در حال عوض کردن سیستم خود با ویندوز 7 هستند. در درازمدت نیز جایگزین خوبی برای ایکس پی خواهد بود.
با نگاه به جدول می توانیم متوجه شویم که خطوط آبی و سبز نمودار را از آن خود کرده اند.
 
برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر روی تصویر کلیک کنید
 
سایر سیستم عامل ها (منهای ویندوز) زیر 10 درصد سهم دارند و بعید است به زودی از 10 درصد به بالا روند و تنها ویندوز 8 است که این توانایی را دارد که خود را بالای 10 درصد بکشاند.
ویندوز 8 به کندی جلو می رود و در حال حاضر سهم ان از کل بازار 3.31 درصد است. کاربران نیز نشان داده اند که علاقمند به رفتن از ایکس پی به 7 هستند تا به سوی 8!
طبق آماری که مشاهده می کنید ویندوز مایکروسافت همچنان روی پی سی ها بیش از 91.8 درصد سهم را اشغال کرده است و ترافیک عمده بازار سیستم عامل ها را به خود اختصاص داده است.
از اکتبر 2011 بدین سو، هر دو سیستم عامل او اس ایکس اپل و لینوکس به ترتیب 6.9 درصد و 1.2 درصد را به خود اختصاص داده اند.
از سوی دیگر کمپانی هایی مانند اپل بخش اعظم پتانسیل خود را به نفع بازار موبایل هزینه می کنند (که در این نمودار نیامده است) که بازار موبایل اپل بر اساس iOS  می چرخد و متفاوت با او اس ایکس روی پی سی است که در آمار آمده است.
اگر بخواهیم حدس هم بزنیم می توانیم بگوییم 20 درصد از کل ترافیک سیستم عامل ها در مجموع متعلق به همه سیستم عامل ها روی موبایل است.
برخی حقایق در مورد سیستم عامل اپل نیز قابل ملاحظه است: مانند این موضوع که علی رغم قیمت 19 دلاری سیستم عامل لایون مونتین lion mountain که جدیدترین سیستم عامل اپل روی پی سی ها است، تنها 38.3 درصد از کل دستگاههای اپل بدان مجهز است و این در حالی است که 8 ماه از شروع عرضه این سیستم عامل جدید می گذرد و دستگاههای جدید فروخته شده همگی مبتنی بر سیستم عامل لایون مونتین است. همچنین 27 درصد از کاربران پی سی اپل از سیستم عامل اسنو لئوپارد snow leopard سال 2009 استفاده می کنند و سیستم عامل لایون 26 .2 درصد را به خود اختصاص داده است.
شگفت آور اینکه 35.5 درصد از کل کاربران مک از سیستم عامل بدون پشتیبانی Mac OS X قدیمی همچنان استفاده می کنند که ممکن است بدلیل حفره های جاوا مورد حمله هکرهای قرار گیرند. گفتنی است از اولین سیستم عامل اپل مک او اس تا اسنو لئوپارد جاوای دارای حفره و آسیب پذیری روی آنها نصب شده است.
(تاریخچه کوتاه سیستم عامل مک او اس ایکس اپل: مک او اس ایکس 10.0 بنام چیتا در 24 مارس 2001 / مک او اس ایکس 10.1 بنام پوما در 25 سپتامبر 2011 / مک او اس ایکس 10.2 بنام جاگوآر در 24 آگوست 2002 / مک او اس ایکس 10.3 بنام پنتر در 24 اکتبر 2003 / مک او اس ایکس 10.4 بنام تایگر در 29 آوریل 2005 / مک او اس ایکس 10.5 بنام لئوپارد در 26 اکتبر 2007 / مک او اس ایکس 10.6 بنام اسنو لئوپارد در آگوست 2009 / مک او اس ایکس 10.7 بنام لایون در 20 جولای 2011 / مک او اس ایکس 10.8 بنام مونتین لایون در 25 جولای 2012 )
برنامه آنالیز نت مارکت شیر تعداد سیستم عامل ها را نشان نمی دهد. همچنین سیستم عامل کروم را نیز در لیست خود ندارد که این از ضعف های این سیستم عامل محسوب می شود. سخنگوی نت مارکت شیر در همین رابطه گفتهبزودی آیتم های مورد نظر به دیتابیس آنها اضافه خواهد شد. اطلاعات بیشتر در مورد متدلوژی تحقیق "نت مارکت شیر" را می توانید در اینجا پیدا کنید.
منبع: زد دی نت
56501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    3 0
    دم مایکروسافت گرم