از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون، گفت و گوهای مختلفی در صفحه جامعه خبرانلاین منتشر شده است؛ در حوزه های مختلف.

امید کریمی: در گفت و گوی های کوتاه و بلند نوروزی تلاش کردیم اوضاع سال 92 را در حوزه های مختلف پیش بینی کنیم. مرور کوتاهی هم بر اتفاقات سال 91 داشته باشیم. البته در 13 روز نوروز 92، هر روز گفت و گویی نه چندان جدی با نماینده های شهرهای مختلف انجام شد که هرکدام شهر خودشان را توصیف می کردند.

اما اتفاقی که شب عید افتاد، انتشار نامه رییس جمهور به وزیر علوم برای برکناری روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس بود. چند گفت و گو هم دراین باره داشتیم که به گفت و گوهای نوروز 92 افزوده شدند.

در جدول زیر، گزیده ای از گفت و گوهای نوروزی گروه جامعه خبرآنلاین را می بینید؛

 

گفت و گو شونده خلاصه گفت و گو

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور: آنهایی که نامشان در دادگاه فساد 3 هزار میلیاردی برده شد، بالاخره محاکمه می شوند

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- در پرونده فساد 3هزار میلیاردی اگر کسانی تاحالا پرونده شان کامل نشده باشد اینطور نیست که هیج وقت نیایند به دادگاه. باید بیایند. در همین پرونده و هر پرونده دیگری. قرار نیست عده ای مصون بمانند. پیچیدگی هایی دارد پرونده. در شرایطی نمی شود همه تحقیقات کامل شود. عقب جلو می شود رسیدگی برای برخی افراد. اما به هر حال رسیدگی می شود.

- (درباره نقش مشایی در فساد بزرگ مالی) یعنی پولها را ایشان می گرفته؟ مگر فعالیت اقتصادی را او می کرده است؟ اگر حرفهایی که در دادگاه زده شد راست باشد نهایتا می توانسته جایی کمکشان کرده باشد. ولی بازیگر اصلی این صحنه خود خسروی است. کسی که شده قطب برتر در فولاد کشور. بعد هم که می خواست بانکدار شود، حتما می شد یک بانکدار فوق العاده. می شد یک چهره تاثیرگذار در فضای اقتصادی کشور و اگر عرضه داشت در فضای سیاسی و غیره. چه چیز دیگری از یک عنصر اصلی در پرونده انتظار است؟

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصصان داخلی ایران: حال سلامت در سال 91، اصلا خوب نبود

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- سال 91 از نظر سلامت اصلا سال خوبی نبود. با توجه به تحریم‌های دارویی که اتفاق افتاد و بسیاری از هموطنانمان برای تامین دارو با مشکل مواجه بودند و همچنین با توجه به افزایش تورم که قدرت خرید بیماران برای دارو را کاهش داده و امکان مراجعه آنها به پزشک و بستری شدن در بیمارستان را کم می‌کرد، در مجموع سال خوبی را از لحاظ سلامت پشت سر نگذاشتیم.

- ما الان شاهد تورم 40 درصدی هستیم اما تعرفه‌ها تنها 20 درصد افزایش پیدا کرده است و باز هم این ارقام واقعی نیست. پایین بودن تعرفه‌های پزشکی تبعات خود را خواهد داشت که یکی از پیامدهای آن می‌تواند این باشد که به پدیده ناپسند زیرمیزی گرفتن منجر شود. تعرفه‌های غیرواقعی نه تنها به ضرر جامعه پزشکی و بخش خصوصی است بلکه بیمارستان‌های دولتی هم متضرر می‌شوند. در حال حاضر سرانه بهداشت و درمان کشور آنقدر پایین است که 70 درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی از جیب مردم پرداخت می‌شود و با این حال، مراکز درمانی دولتی در حال ورشکستگی هستند.

ایرج ندیمی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس: خوشحال نباشید، رونق ایرانگردی هم مقطعی است

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- بحث گردشگری در کشور ما به مسایل مختلفی وابسته است؛ مسایل اقتصادی، ارزی، حمل و نقلی و سیاسی به این حوزه مرتبط هستند. وی می‌گوید: ما به لحاظ همپوشانی تور‌های مرتبط با حوزه گردشگری در وضعیت خوبی نیستیم. هزینه‌های اقامت، کاهش پرواز‌ها و نبود ارتباط اقتصادی هم یکی دیگر از دلایلی است که حوزه گردشگری خارجی ما را دچار مشکلات کرده است. اما همانطور که می دانید چندین شاخص در گردشگری تاثیر دارد.نرخ ارز ،قیمت بلیط هواپیما،تبلیغات علیه ایران ،که همه این عوامل سبب شد تا میزان ورود گردشگر به داخل کم باشد.اگر آمار تجاری هم جزو ورود گردشگر به کشور بدانیم که درست نیست،چون میزان تجارت به حداقل رسیده است، سرمایه گذاری کم شده و آماری هم در این زمینه نداریم.در زمینه گردشگری داخلی وضعیت بهتری بود.چون مردم به لحاظ نقدینگی و یارانه میل به تردد بیشتری داشتند.بنابراین ایرانگردی بیشتر بود که تصور می کنم این موضع هم مقطعی باشد و کاهش یابد.در کل به نظرمن اصل گردشگری رو به روکود است و حتی اگر جابه جایی در سفر هم انجام شود تاثیر چندانی ندارد.

دکتر محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم: انتشار نامه رییس جمهور به وزیر علوم به ضرر دولت است

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- (درباره انتشار نامه رییس جمهور به وزیر علوم درباره برکناری روسای چند دانشگاه) انتشار این نامه از سوی دولت یعنی رییس جمهور به وزیر دستور داده و وزیر از اجرای آن تمرد کرده است و به همین دلیل رسانه ای شده. اما همین هم دو حالت دارد؛ یا درخواست رییس جمهور معقول بوده و وزیر مخالف بوده و این ضعف رییس جمهور را می رساند که وزیر به حرف او گوش نمی دهد یا وزیر درست می گوید و دستور رییس جمهور مناسب نبوده است. هر دو حال به ضرر دولت است. به همین دلیل به نظر نمی رسد انتشار این نامه کار دولت باشد.

دکتر علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم: هدف نامه رییس جمهور به وزیر علوم برای برکناری روسای دو دانشگاه، انتخاباتی است

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- من فکر می کنم نامه بیشتر جنبه استفاده از محیط دانشگاه ها برای مقاصد سیاسی دارد. اما فشار سیاسی را روسای دانشگاه ها تا حدی می توانند تحمل کنند مخصوصا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری. ضمن اینکه در این روزها دانشگاه در عین حال که باید نشاط انتخاباتی داشته باشد باید از یک آرامش هم برخوردار باشد.

- دولت می خواهد با بکار گیری مکانیزم هایی حرفش را بزند. به همین دلیل ممکن است بعد بگویند نامه شایعه بوده است. یعنی به اهدافشان برسند یا توافق کنند. مثلا بگویند در سطحی بوده است و رییس جمهور هم چنین نامه ای را تکذیب کند. وقتی در این سطح چنین اختلافاتی مطرح می شود، یعنی هدفی دارد. حدس می زنم برای استفاده ابزاری از دانشگاه ها برای انتخابات ریاست جمهوری بوده. بحثی مطرح بوده و نهایتا منجر به تهدید روسای دانشگاه ها شده است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: بودجه دانشگاه های علوم پزشکی بازهم کاهش می یابد

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- اینکه بتوانیم سهم هزینه درمان مردم را زیر 30 درصد برسانیم آرزوی همه ماست و در ماده 90 برنامه چهارم هم این موضوع عنوان شده است اما این قانون تمام شد والان دو سال از برنامه اجرای برنامه پنجم توسعه هم می گذرد اما این اتفاق نیفتاده است.الان با توجه به اینکه تورم در حوزه سلامت 100 درصد است به نظرم شدنی نیست اما به هرحال باید طوری برنامه ریزی و مدیریت شود که به این سمت حرکت کنیم.

- طبق اطلاعات و منابع مالی بودجه سال 92 را نه تنها بهتر نمی دانم،بلکه نگرانم که با این اعتبارات بودجه سلامت و پرداخت مردم از جیبشان بالای 70درصد می رود.در بودجه پیش بینی شده نرخ ارز تک نرخی شود که حدود 2 هزار تومان می شود و ارز مرجع هم برای دارو و تجهیزات نداریم. اما در بودجه یک ردیفی را دیدند که به نظر من سوری است و قرار است که بودجه دانشگاههای علوم پزشکی را کاهش دهند که از این کاهش حدود 1850 میلیارد تومان به عنوان نرخ ارز برای دارو می گذارند.اما به نظر من غیرواقعی است و شاید برای اقناع کردن مجلس باشد.به هرحال ما امسال مشکلات جدی در زمینه دارو داشتیم که امیدوام برای سال بعد تکرار نشود.

سیدحسن موسوی‌چلک، رییس جامعه مددکاری اجتماعی: جرایم مجازی، مواد مخدر صنعتی و مسائل اخلاقی آسیب های اجتماعی در سال جدید

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- آسیب‌ها زنجیره‌ای هستند اما با این حال، چند آسیب شیوع بیشتری دارد. تقریبا می‌توان گفت در چند سال اخیر اعتیاد، خشونت خانگی، مصرف مشروبات الکلی و طلاق بیشترین آسیب‌ها بوده‌اند. به تدریج یک آسیب دیگر هم در حال اضافه شدن به این موارد است و در حال گسترش است که نباید از آن غافل شد که همان آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی است.

- چند اتفاق مثبت افتاده که می‌توان امیدوار بود مانع رشد آسیب‌های اجتماعی در سال‌های آینده باشد. یکی از این موارد، تصویب سیاست‌های کلی اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. سیاست‌هایی به نام سیاست‌های کلی اجتماعی تدوین شده که ما تاکنون آنها را نداشتیم. اگرچه این سیاست‌ها هنوز ابلاغ نشده اما گامی رو به جلو محسوب می‌شود. اتفاق مثبت دیگر، راه‌اندازی نخستین سامانه بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی بود.

دکتر عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس: شاید حقوق ها 30 درصد زیاد شود

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- یک موضوع مهم برای کارکنان و بازنشسته ها، ضریب حقوقی است. چون به هرحال و با تورمی که هست قدرت خرید کم می شود. چون در طول سال درامد ثابت دارند. ضمن اینکه با توجه به تورم هم افزایش پیدا نمی کند. برای جبران افزایش نرخ تورم، پیش بینی کرده ایم که به صورت خزنده ببریم بالا. به موجب ان، در سال 92 باید به اندازه نرخ تورم افزایش یابد. 30 یا 31 درصد تا جبران این گرانی ها شود. اما در لایحه ای که به مجلس امده، حقوق کارمندان 20 درصد و کارگران 25 درصد افزایش داشته است. امیدواریم دولت پیشنهاد ما را بپذیرد و افزایش حقوق ها را از ابتدای سال 92، 30 درصد درنظر داشته باشد.

دکتر جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت اصلاحات: نامه رییس جمهور به وزیر علوم، تهدیدی برای دانشگاه هاست

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- واقعیت امر این است که این موضوع سابقه ای در گذشته داشته و از مدتها پیش نظر به این بوده که این روسا برکنار شوند اما حالا حتما چون رئیس جمهور به خواسته های خود نرسیده امروز این نامه را داده است و حتما خودشان هم بی اطلاع نبودند. این یک تهدید برای دانشگاه ها است و به نظر من در این شرایط کاملا عادی است.

- اما در برنامه چهارم توسعه بوده دانشگاه ها باید مستقل شوند اما این قانون اجرا نشد و الان دانشگاه ها کاملا سیاسی هستند. حتی قرار بود روسای دانشگاه ها توسط اعضای هیات علمی انتخاب شوند که چنین نشد. در سال های گذشته به گونه ای با دانشگاه ها رفتار شده که این زمینه فراهم شود تا روسای دانشگاه ها سیاسی انتخاب شوند

سرهنگ علیرضا جهانگیری معاون پلیس راهور ناجا: مردم چه جوری با پراید، بدون توقف هزار کیلومتر مسافرت می کنند؟

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.
- ما اعلام نمی کنیم که کدام خودرو حادثه ساز است در هر حال رانندگان باید مراقب باشند و چون وقتی ماشین معیوب باشد حتما دچار آسیب می شود. باید سفر را مدیریت کرد. خانواده ای اگر خودرو سالم ندارد به راههای دور سفر نکند. همچنین داشتن معاینه فنی خودرو هم لازم است و با این رانندگان برخورد می کنیم و خودرو آنها متوقف می شود. همچنین اگر خانواده ای پراید و یا خودروی کوچکی دارد، عاقلانه نیست که هزار کیلومتر را بدون توقف طی کند. معلوم است که هم راننده خسته می شود و هم ماشین به مشکل می خورد و احتمال حادثه بالا می رود.

خسرو ایرانپور، دبیر کل جامعه هتلداران ایران: گران شدن ارز به نفع گردشگری داخلی تمام شد

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- سال 91 سال خوبی برای گردشگری داخلی به حساب می‌آید چون همانطور که گفتم هرچه ارز گران‌تر شد، میل گردشگری داخلی هم بیشتر شد. در سال گذشته از سفرهایی با مسیرهای کوتاه استقبال شد و گردشگران به مناطق و شهرها و روستاهایی که در اطراف استان‌های خودشان بود سفر کردند که این هم اتفاق خوبی قلمداد می‌شود.

- من با این مخالفم که می‌گویند ایران جذابیت‌های خودش را برای گردشگران خارجی از دست داده است و آنها راهی کشورهای دیگر می‌شوند. کشور ما طرفداران خودش را دارد. ما یکی از پنج تمدن بزرگ دنیاییم و کسی که بخواهد ویژگی‌های دیدنی منحصر به فرد ایران را ببیند، آن را در جای دیگری پیدا نخواهد کرد. اما در این میان ما هم باید تلاش‌هایی را برای جذب بیشتر گردشگران انجام دهیم؛ لغو ویزا، تاکید روی جاذبه‌ها و شناساندن آنها با تبلیغات مناسب، شناختن ذائقه و سلیقه مشتری‌ها و ارائه خدمات یکپارچه و مطلوب می‌تواند گردشگران را به کشورمان بکشاند و حتی باعث شود آنها چندین بار به کشورمان سفر کنند.

توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان: لایحه گذرنامه، بدترین اتفاق سال 91 در حوزه زنان بود

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید.

- به نظر من لایحه گذرنامه که گفته شد زنان مجرد برای خروج از کشور باید از ولی خود اجازه بگیرند بسیار ناخوشایند بود و نگرش کسانی که در مراکز قانونگذاری و تصمیم‌گیری هستند را نشان داد. این طرح به صورت علنی اعلام می‌کرد زنان نیاز به قیم دارند. نکته ناگوارتر این بود که در این باره بحث و گفتگو هم کردند در حالی که باید از آن برحذر می‌شدند. این اتفاق نشان می‌داد نگاه کسانی که مراکز قدرت را تصاحب کرده‌اند نسبت به زنان این است که فرودست و از خردورزی ناتوان هستند. تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌ها، در اشتغال، در خانه و در امور مختلف که خودش را در طرح‌ها و لوایح مختلف نشان می‌دهد هم در همین راستا هستند. به روشنی دیده شد که با تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها و تفکیک جنسیتی با ظاهر اسم اسلامی کردن، امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته‌ها از دختران گرفته شد و در عمل محروم کردن دختران به عنوان هدف علنی شد.

 4747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =