بارش بارانهای سیل آسا در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد منجر به آبگرفتگی معابر و مسدود شدن راهها شد این در حالی است که سیل به میل نادری بزرگ‌ترین اثر تاریخی فهرج آسیب جدی وارد کرد.

محمدجواد کامیاب، معاون امور عمرانی استانداری کرمان به ایرنا گفت: محورهای ارزوییه - حاجی آباد، ریگان - فهرج، دیهوک - راور، شهداد - نهبندان و رودبار - ایرانشهر در این استان به دلیل بارش شدید باران مسدود شده است. اعلام انسداد این مسیرها به دلیل طغیان برخی رودخانه ها و برای احتیاط بوده است.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ فردی در محورهای یاد شده گرفتار نشده است گفت: نیروهای هلال احمر و سایر ارگانهای امدادی نیز در آمادگی کامل قرار دارند.


بارندگی 100 روستا را در کرمان دچار آبگرفتگی کرد
کامیاب افزود: در پی بارندگی شدید اخیر 100 روستا در استان کرمان دچار آبگرفتگی و 304 خانوار در این مناطق با مشکل مواجه شده اند. این روستاها در شهرستانهای سیرجان، بافت، جیرفت، رابر، بردسیر، رفسنجان، کهنوج، شهربابک، زرند، ارزوئیه، انار، بم، ریگان، فهرج و بخش شهداد، ساردوئیه، دلفارد و گلباف قرار دارند. 70 گروه امدادی هم اکنون در این مناطق مستقر هستند و به افراد نیازمند با رائه کمک و اقلام امدادی یاری می رسانند.
خداداد مقبلی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمان نیز به ایرنا گفت: بر اثر بارندگیهای دو روز اخیر و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی 115 روستا در سطح استان تخریب شده است.

حسن مرادی، فرماندار رودبار جنوب نیز به ایرنا گفت: بر اثر بارندگیهای اخیر و آب گرفتگی باتلاق جازموریان 400 خانوار عشایر ساکن در این منطقه در محاصره سیلاب قرار دارند. با توجه به این که باتلاق جازموریان یکی از مراتع مهم برای تولید علوفه دام در جنوب استان کرمان محسوب می شود لذا تعداد زیادی از عشایر به این منطقه کوچ می کنند و بارندگیهای بی سابقه در این فصل موجب شده تا این افراد در محاصره سیل قرار گیرند. ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل شده و کار نجات این عشایر ادامه دارد. هم اینک سیل زدگان به پوشاک، چادر، نایلون، پتو و مواد غذایی نیاز مبرم دارند.
بر اثر جاری شدن سیلاب سه محور اصلی شهرستان رودبار جنوب مسدود شده است. بر اثر بارندگیهای دور روز اخیر راه ارتباطی رودبار - ایرانشهر، رودبار - کهنوج در محدوده مظفر آباد و رودبار - آب سردوئیه مسدود شده است.
بارش باران که سه روز پیش در استان کرمان آغاز شد همچنان ادامه دارد.سازمان هواشناسی تداوم بارش در کرمان را تا امروز دوشنبه پیش بینی کرده است.

 

مفقود شدن 14 نفر بر اثر سیلاب در کرمان
معاون عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه بر اثربارندگی طی سه روز گذشته در استان کرمان 70 خانه در مناطق روستایی تخریب شده است: گفت: متاسفانه 14 نفر نیز بر اثر شدت بارندگی‌های جاری شدن سیلاب در استان کرمان مفقود شده‌اند که تلاش‌ها برای یافتن آنها ادامه دارد.

منطقه کویر،"محمدجواد کامیاب" در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: دو هزار و 362 نفر در قالب 858 خانوار بر اثر سیل در استان کرمان حادثه دیده‌اند که 55 نفر گرفتار در سیل نجات یافتند.

معاون استاندار کرمان، با اشاره به اینکه بر اثر این سیل 70 خانه در مناطق روستایی تخریب شده است، افزود: 79 مورد قطع آب و 16 مورد قطع خطوط ارتباطی تلفن داشتیم که بیشتر قطعی‌های مربوط به مخابرات در شهرستان نرماشیر بوده است.

وی به کمک‌های امدادی هلال احمر به روستاهای سیل زده استان اشاره کرد و گفت: این سیل تاکنون 175 نیروی عملیاتی را در قالب 43 تیم درگیر کرده است.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان تصریح کرد: همچنین 300 خانوار امدادرسانی و 190 خانوار در سطح استان اسکان داده شدند.

طغیان سیل جاده فهرج ـ زاهدان را مسدود کرد
ناصر فدایی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فهرج به فارس گفت: جاده فهرج ـ زاهدان در حوالی منطقه شوره‌گز به علت طغیان سیل مسدود شد. طغیان سیل موجب مسدود شدن کیلومتر 30 تا 35 جاده فهرج ـ زاهدان در حوالی منطقه شوره‌گز شد و به علت عبور سیل تا اطلاع ثانوی این محور مسدود است. وی از تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی این مسیر با استفاده از ماشین‌آلات سنگین خبر داد.

سیل به بزرگ‌ترین اثر تاریخی فهرج آسیب جدی وارد کرد
بهنام فراقی، معاون فرماندار فهرج به فارس گفت: میل نادری بزرگ‌ترین اثر تاریخی شهرستان فهرج در معرض سیل قرار گرفت و آسیب جدی دید. میل نادری فهرج به ارتفاع تقریبی چهل گز از آجر ساخته شده و تزئینات آجرکاری جالب توجهی دارد، این میل که برای راهنمایی کاروانیان بم و فهرج در مسیر راه زاهدان ـ کرمان قرار گرفته در دوران سلجوقیان ساخته شده است.

بارندگی موجب تعطیلی مدارس در زاهدان شد
عباسعلی ارجمندی، فرماندار زاهدان به ایرنا گفت: شدت بارندگی که از بعد از ظهر دیروز یکشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد سبب تعطیلی مدارس ابتدایی در شهرهای زاهدان و نصرت آباد در نوبت صبح امروز دوشنبه شد. بارندگی شدید موجب آبگرفتگی برخی معابر در زاهدان شده است. تمامی راههای ارتباطی باز است و مشکلی برای رفت و آمد خودروها وجود ندارد.
حسینعلی حسین آبادی، کارشناس اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز به ایرنا گفت: با نفوذ سامانه بارشی طی دو روز گذشته بارش شدید اکثر شهرهای استان را فرا گرفت و زمینهای کشاورزی را سیراب و مردم را شادمان کرد.
میزان بارش از دیروز یکشنبه تاکنون در زاهدان 17 میلیمتر، در میرجاوه 20 میلیمتر، در خاش 13 میلیمتر، در سراوان 30 میلیمتر، در ایرانشهر 12 میلیمتر، در راسک 25 میلیمتر و در چابهار شش میلیمتر بوده است. بیشترین ریزش باران طی این مدت در کجدر شهرستان سرباز با 64 میلیمتر گزارش شده است. مردم شهرهای نیکشهر و راسک در 24 ساعت گذشته علاوه بر باران شاهد بارش تگرگ نیز بودند. ریزش باران تا اواخر امروز دوشنبه ادامه دارد و از فردا با خروج سامانه بارشی به تدریج از شدت آن کاسته می شود.

بارش باران و معضل آبگرفتگی در یزد
به گزارش مهر، به دنبال بارش باران از روز شنبه در اقصی نقاط استان کویری یزد و آبگرفتگی معابر این شهر، رفت و آمد شهروندان با مشکلاتی مواجه شد. ورودی خیابان شهید بنافتی زاده، زیرگذر و میادین سطح شهر، خیابان شهید آیت الله کاشانی، میدان صنعت یزد، میدان تازه تاسیس نیایش و نیز میدان ابوذر از جمله مواردی بود که در اثر آبگرفتگی تردد را مختل کرده بود.در برخی خیابان های فرعی شهر هم به دلیل عدم زیرسازی مناسب و تامین شیب به داخل کوچه های فرعی باعث آبگرفتگی دهانه کوچه ها و مسدود شدن مسیر شده بود. در زیرگذرها و حوالی میادین نیز یا به دلیل تعبیه نشدن مسیر خروجی آب و زیرسازی نامناسب سطح معابر، آب گرفتگی در خیابان ها و میادین شهر لحظه به لحظه شدت گرفت.
یزد که شاهد بارش حداقل ۱۰ میلی متری باران طی دو روز گذشته تاکنون بوده است، امروز دوشنبه شاهد جاری شدن سیلاب در برخی نقاط از جمله شهرستان تفت و شهر اشکذر بود. همچنین آبگرفتگی زیرگذرها و خیابانها سبب خاموش شدن خودروها و لغزندگی مسیرهای تردد شهروندان باعث بروز چندین فقره تصادف زنجیره ای شد.
عکسها: مهر
47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =