مسئولان وزارت علوم، یک شبه به فکر انحلال دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف افتاده اند، دانشکده ای موفق با یک درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان.

محمد حسین نجاتی: در هفته ای که گذشت مسئولان وزارت ظرفیت پذیرش در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را صفر کردند. دانشکده ای که به به عنوان یکی به روز ترین و موفق ترین مراکز دانشگاهی در حال فعالیت است و در مقایسه با سایر مراکز آموزش مدیریت و اقتصاد دارای چشم انداز روشنی است. این دانشکده اولین دانشکده وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که باهدف آموزش علوم مدیریت و اقتصاد با رویکردی نو و متفاوت از سایر مراکز آموزشی و تحصیلی، در سال 1378 شمسی تاسیس شد. احساس نیاز مبرم سازمانهای مختلف کشور به افرادی که علاوه بر دانش کاربردی خود در رشته های فنی – مهندسی و رشته های تجربی، نیاز به فراگیری دانش مدیریت دارند و خلایی که توسط مدیران رده بالا و رده های میانی حس می شد، انگیزه اصلی برای ایجاد رشته MBA در این دانشگاه گردید. از طرف دیگر، پیچیدگی زیاد مسائل اقتصادی کشور و ضرورت استفاده از دانش روز اقتصاد در سیاستگذاری و ترسیم چشم اندازهای آتی، موجب راه اندازی رشته علوم اقتصادی و مهندسی سیستم های اقتصادی اجتماعی در گرایش اقتصاد در این دانشکده شد.
حالا مسئولان وزارت علوم قصد دارند بدون ارائه دلایل خود ظرفیت این دانشکده را برای پذیرش دوره جدید کارشناسی ارشد و دکترا صفر کنند. اما مسئله حایز اهمیت که طی هفته گذشته کمتر به دید رسانه ها و مسئولان وزارت علوم آمده است، عملکرد موفقیت این دانشکده در آموزش دانشجویان خود است. به طوریکه بر اساس آمار ارائه شده از سوی دانشگاه شریف این دانشکده با یک درصد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کمترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان در میان دانشکده های ایران را برخوردار است. عملکردی که بیش از آنکه می تواند زمینه انحلال این دانشکده را برای مسئولان وزارت علوم فراهم کند، ضرورت تشویق این دانشکده را باید ایجاد کند. اما وزارت علوم بدون اعلام دلیلی قصد دارند این دانشکده را منحل کند.

 

در نمودار زیر موقعیت شغلی و تحصیلی فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف در رشته اقتصاد را بخوانید،

در نمودار زیر موقعیت شغلی و تحصیلی فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف در رشته MBA را بخوانید،

 


دانشگاهی که می خواهد جز 10 دانشکده برتر منطقه شود
در اساسنامه این دانشکده آمده است: چشم‌انداز این دانشکده تبدیل شدن به قطب آموزش و پژوهش مدیریت و اقتصاد در کشور، درخشش در میان دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد آسیا و قرارگرفتن در میان 10 دانشکده تراز اول در این قاره است. ما مصمم هستیم تا با تلاش کلیه همکاران در دانشکده، جذب اساتید با سوابق تحصیلاتی و تحقیقاتی خوب، گزینش دانشجویان با استعداد و سخت‌کوش، استفاده از جدیدترین و غنی‌ترین منابع علمی، بکارگیری شیوه‌های نوین آموزشی و با حمایت دستگاه‌های دولتی، و شرکت‌های خصوصی و نیز توسعه همکاری با دانشگاه‌های برتر ایران و جهان به این مهم دست یابیم.


موافقان انحلال : مسئولان دانشکده به دنبال پیاده سازی اقتصاد مدرن هستند
موافقان انحلال دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشکده شریف اما قدمی بالاتر از سکوت وزارت علوم برداشته اند با اعلام دلایل موافقت خود با انحلال این دانشکده، از تصمیم وزارت علوم استقبال کرده اند. به طوریکه جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف وابسته به بسیج دانشجویی این دانشگاه، با ارسال نامه ای به وزیر علوم از این اقدام استقبال کرده اند. این گروه که نامه خود را در قالب و اسم فعالان فرهنگی دانشگاه به وزیرعلوم نوشته اند،عنوان کرده اند: "دانشگاه شریف به عنوان یکی از مجموعه های تحت مدیریت حضرتعالی، در چند سال اخیر، شاهد تحولات مثبت بسیاری بوده است. اما علی رغم این تلاش ها هنوز هم برخی از نقاط حساس دانشگاه، همچنان نیاز به اصلاح جدی دارد."
در ادامه این نامه آمده است:"از جمله ی این نقاط، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف است که خوشبختانه این مشکل از مدت ها قبل مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است، دانشکده ای که اساس و بنیان آن بر کادر سازی برای جریان های خاص کشور بنا نهاده شده است و با ورود اشخاصی مانند دکتر نیلی و همفکرانش به این دانشکده، معضلات آن دو چندان گشته است.ارتباط نه چندان پنهان اساتید این دانشکده با جریان های سیاسی خارج از دانشگاه و بطور مشخص حزب کارگزاران سازندگی بگونه‌ای است که کاملا این واقعیت آشکار است که "توسعه و پیاده‌سازی اصول اقتصاد مدرن مبتنی بر محوریت بازار آزاد" هدف اصلی جریان دانشگاهی و سیاسی مذکور است. "

 

مخالفان انحلال :دانش‌آموختگان این نهاد در هر گوشه‌ای از جهان سفیری بوده‌اند برای جامعه ما

اما اساتید و موافقان هم در نامه ای که به امضای 231 نفر رسیده است می گویند: ما بر این باوریم که دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، در 14 سالی که از تاسیسش می‌گذرد، به یکی از پیشتازان تعلیم و تربیت مدیران شایسته و کارآمد و کارشناسان دانشمند و آگاه تبدیل شده است. این نهاد آموزشی کشور نه تنها به جذب و تربیت دانش‌آموختگان از طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی همت گماشته، بلکه کوشیده است تا نقطه ارتباطی بسیاری از کارآفرینان، مدیران، فعالان صنعت و اقتصاد با جوانان و مدیران نسل آینده باشد. در کنار برنامه‌های آموزشی، این دانشکده به همت اساتید و دوستدارانش کارگاه‌های آموزشی متعدد و گوناگونی را برای گروه‌های مختلف برگزار کرده است. در این کارگاه‌ها دانشجویان از تجربه مدیران صنایع کشور فرا گرفته‌اند و صنعتگران و کارآفرینان با جریان آخرین تحولات دانش روز بیشتر آشنا شده‌اند. دانش‌آموختگان این نهاد، هم‌اکنون در ده‌ها شرکت و نهاد دولتی و مالی حضور داشته و به گواه مدیران و همکارانشان در زمره نیروهای موثر و پیشتاز این موسسات هستند. همه ما گواه این واقعیت هستیم که دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، در 14 سالی که از عمرش می‌گذرد، همواره به یک الگوی توسعه بومی، ایرانی و اسلامی سرسختانه متعهد باقیمانده است و کوشیده است تا همواره به همه فعالان این عرصه ارزش دانش و اهمیت تجربه را یادآوری کند.

ما شاهد بوده و هستیم که دانش‌آموختگان این نهاد در هر گوشه‌ای از جهان سفیری بوده‌اند برای جامعه ما و یادآور بزرگی و فرهنگ ایرانیان. در دنیایی که تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی همواره در حال سیاه‌نمایی نام کشورمان هستند و قدرت‌های جهانی می‌کوشند تا حضور ایران را کمرنگ نمایند، این گروه موفق شده‌اند تا به بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی راه پیدا کرده و در سازمان‌های بین‌المللی مشغول بکار بشوند و به دیگران یادآوری کنند که آنچه که از رسانه‌های مغرض نسبت به ایران می‌شنوند، واقعیت ندارد. بسیاری از کسانی که بخاطر این دانشکده گردهم آمده‌اند، هنوز در فرآیند توسعه کشور و توسعه جهانی فعالند و در شرف آنند که جزء نامداران این عرصه باشند.کدام نگاه غیرکارشناسی و نامنصفانه باعث چنین تصمیمی شده است؟ به سزای کدامین خطا باید این نهاد را مجازات کرد؟ عده‌ای می گویند رقابت‌های سازمانی، برخی می‌گویند علائق سیاسی، حتی گروهی ادعا می‌کنند که دانشگاهی صنعتی نباید کرسی اقتصاد و مدیریت داشته باشد، آیا نباید در دلسوزی این مجریان شک کنیم؟ آیا اسیر زنجیرهای اداری بودن، مترادف نوآوری و صف‌شکنی در فرآیند توسعه شده است؟ آیا قرار است چنین تصمیماتی به بلندنظری دولتمردانی که آنها را اجرا می‌کنند گواهی دهند؟

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    81 1
    هشت سال فرصت داشتيد در عمل ثابت كنيد كه كارگزاران اشتباه مي‌كنند و در عوض كاري كرديد كه مردم شبانه‌روز هاشمي و تيم اقتصادي‌اش را دعا كنند كه لااقل اگر تورم را بالا برد بيكاري و ضريب جيني را با نفت هشت دلاري پايين آورد.
  • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    70 2
    واقعا عجیبه! توکشورما، معدودجاهایی هم که درست وآبادهست راهم روز به روزخراب می کنند. هردم ازاین باغ بری می رسد.
  • محمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    65 1
    آغاز عصر دانشگاهی در ایران مطابق با قرون وسطی
  • محمدي IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    مديريت در حوزه علوم انساني است در حالي كه دانشگاه شريف عنوان صنعتي را يدك مي كشد. آمدن رشته هاي مديريت در دانشگاه شريف از ابتدا اشتباه بود. اتفاقا اساتيد مهندس اين دانشگاه هم در تدريس دروس مديريت موفق نبوده اند. تنها نام خوب دانشگاه شريف براي فارغ التحصيلان آن اميتاز ايجاد كرده است. ضمنا دوره هايMBA شريف از دوره MBA سازمان مديريت صنعتي كه براي اولين بار در ايران اين دوره را طراحي و برگزاري كرد كپي شده است. و صرفا به خاطر بازار خوب اين رشته شريف سراغ MBA رفته است.
    • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      54 6
      هرچقدر بهت منفی بدن کمه.
    • امير IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      36 1
      فقط آدم هاي عقب مانده ممكن است فكر كنند به خاطر يك عنوان در نام دانشگاهي بايد يك دانشكده آن را تعطيل كنند. بر فرض كه استدلال امثال شما درست باشد (كه البته 100 درصد غلط است كساني كه اندك اطلاعاتي درباره رشته MBA دارند مي دانند كه اين رشته از اساس براي مهندسين و افراد تحصيل كرده در رشته هاي صنعتي است نه علوم انساني) اگر هم قرار به اصلاح باشد بايد نام داشگاه اصلاح شود نه اينكه يكي از قوي ترين دانشكده هاي آن را تعطيل كنيم يا اگر خيلي هم كج سليقگي بخواهيم انجام دهيم بايد كل امكانات و هيات علمي آن دانشگاه را به دانشگاه ديگري منتقل كنيم اما تعطيل كردن آن هم با اين بهانه هاي مضحك چيزي جز عقب ماندگي نيست....
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    70 1
    چند سال پیش یه دانشکده فلسفه توی نروژ می خواست دوره پی اچ دی خودش رو به این دلیل که شش سال هیچ متقاضی نداشته تعطیل کنه، اتحادیه اروپا و هزار و یک موسسه دولتی و خصوصی و نان پرافیت و ... علیه اش موضع گرفتن و رئیس دانشکده مجبور به استعفا شد، تازه اون دانشگاه خصوصی بود. حالا ما نشستیم چند نفر بهترین دانشکده کسب و کار کشور رو تعطیل می کنن. تقصیر ماست که هیچ کاری نمی کنیم و هیچ موضع گیری نمی کنیم.
    • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      3 32
      بعد شما نرو‍‍ژ و اتحاديه اروپا رو با ايران مقايسه ميكني؟!!!؟ اگه دانشكده اقتصاد شريف فارغ التحصيل هاي كاربلد تربيت كرده بود كه حال و روز اقتصاد مملكت اين نبود.
  • وحید IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    65 1
    کسایی که این نامه رو نوشتن واقعا دانشجو هستن بعید میدونم یه فرد دانشجو و اهل فکر اینجور تفکراتی رو داشته باشه -خدا رحم کنه فردا که اینها مدیر بشن چکارا میخوان بکنن
  • داریو ش IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    5 45
    جناب اقایان محترم اگر رفتین یک کشور عربی وبه شما گفتن به طور مثال هذا خورشیدة اون وقت شما هم بگوییو سال شمسی تا مردم هم بدونن همان سال خورشدی هست اگه زبان فارسی انقدر بد که خجالت می کشید خوب کم کم عربی بنویسد همه یاد می گیرن مثل ترکیه که کلا زبان نوشتاریشو عوض کردشما هم اینکار بکنین
    • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      59 3
      این الان به انحلال دانشکده مدیریت شریف ربط داشت واقعا؟! :))
    • داریوش IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      6 18
      همون قدر که به دانشگاه ارزش می دین به همین مقدار هم به زبان و ادبیات و فرهنگ و تاریخ ارزش میدیم درکش سخته برای بعضیها می دونم از یک نوجوان از تاریخ مملکت بپورس بگو(بابک )کی بود؟ بعدبپرس ابراهیم پاشا کی بود اون وقت که می فهمی که چه خبره ما وقتی که به خودمون و زبان و ادبیات خودمون ارزشی نمی دهیم خوب دانشگاه هم نباشه چی میشه صد ها تای دیگه دانشگاه دیگه داریمکه هستن که داره همینطور بیسواد می دن بیرون دیگه انتظاریهم نداشته باشین خلیج..
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    46 2
    تمامی این مسائل به خاطر دشمنی با دکتر نیلی است که به حق از برجسته ترین اقتصاددانان ایران است. حضور ایشان در تلویزیون و برملا کردن آمار اشتغال قلابی که آقایان به آن می بالند سخت بر دولتیان گران آمده است...
  • ایرانی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    43 2
    آخه یکی نیست به اینابگه بهترین دانشگاه ایران دیگه برای چی تعطیل بشه؟؟؟؟؟؟ اونوقت میرن به موسسه های غیرانتفاعی اجازه میدن بدون هیچ امکاناتی دانشجوی ارشد بگیرن نمونشم موسسه صائب ابهر برای دوره های لیسانسشم امکانات نداره و بیشتردروس عملیش انجام نمیشه بعد از سال جدید میخوان ارشد عمران-آب بگیرن من موندم توکار اینا
    • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      6 46
      لازم به تذكره كه فعلا بهترين دانشگاه ايران، دانشگاه صنعتي اميركبير هست.
    • با نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      19 2
      آقا ممد لابد شما شریف قبول می شدی ولی رفتی امیرکبیر! نه؟!
    • محمد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      2 6
      دقيقا اين طوري هست كه ميگيد. من شريفم قبول شده بودم ولي اولويت اولم اميركبير بود.
  • بدون نام DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    44 4
    حالا معلوم شد ماجراها از کجا آب می خوره. به یقین مصاحبه اخیر دکتر نیلی با برنامه پایش بهانه را برای ارتکاب چنین اشتباهی مهیا کرده است. این دولت در این گونه مثلا مقابله به مثل های کودکانه ید طولایی دارد. دکتر بحثی کارشناسی را پیش کشیده بود و آنها کودکانه در پی در هم پیچیدن طومار قلمروی علمی او هستند
    • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      11 2
      البته اون دانشکده بیشتر قلمرو دکتر مشایخی هستش
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    5 65
    حالا چه مدیرای باسوادی تحویل میده که اوضاع مملکت اینطوریه!!!! شاید بخاطر فارغ التحصیلای این دانشکده است که فقط ادعای شریفشون می آد!!!!!!!!. دانشگاه صنعتی شریف فقط فقط برق و مکانیک.... اونم برق گرایش مخابرات بقیه الکیه نقی... الان با چه رتبه هایی رشته های دیگش پر میشن یکم پرسش کنید . بقیه رو همون بهتر جمع کنن. فقط یکی سرچ کنه که فقط بچه های برق مخابرات این دانشکده با مکانیک دارن زحمت میکشن بقیه اسم شریف الکی به یدک می کشن . سختی این دانشگاه رو مخابراتی ها میکشن . برید از مقاله ها بفهمید. من خودم خیلی ناراحتم که چرا یه عده زحمت کم می کشن دارن حق ماها که سختی می کشیم رو می خورن . این یه تصمیم وزارت علوم بهترین تصمیم است . الکی هم مدیر مدیر نکنید
    • امير IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      35 3
      يعني چون شما تو رشته ديگه خيلي زحمت مي كشي بايد يه دانشكده ديگه رو تعطيل كنن؟ مطمئني دانشگاه رفتي؟ هر كسي مزد زحمت خودشو ميگيره شما نگران اين چيزا نباش. هر چي بيشتر زحمت بكشي تخصص خودت بالاتر ميره آسمون ريسمون بافتن هم حدي داره.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      3 11
      عزیزم فقط مخابرات شریف؟ بابا ما که اینهمه زحمت میکشیم گرایش میکرو الکترونیک میخوانیم ماکاری نمیکنیم ؟شما فقط چون مخابراتی زحمت میکشی؟ خودشما هم میدانی که علم الکترونیک اونم در سطح دانشگاه های بالا پایه ی اکثر گرایش های برق هست. بله منم قبول دارم که شریف فقط دوتا دانشکده ی بهتر داره اونم برق و مکانیک هست به خاط این نمیگم که خودم برق هستم ولی این متاسفانه واقعیت هست و سطح علمی مخصوصا دانشکده ی برق از تمامی دانشکده های شریف باز هم متاسفانه بالاتر هست. نه اینکه دانشکده های دیگه بدن ولی تعادلی وجود نداره امیدوارم که تمام دانشگاه های ایران روزبروز بهتر بشن و به دانشگاه های رنک بالای جهان برسند.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    36 2
    به عنوان یک شهروند تهرانی از نماینده محترم شهر تهران در مجلس شورای اسلامی امتننان دارم این موضوع را از طریق کمیسیون آموزش مجلس پیگیری بفرمایند و در این امر وزارت علوم را به شفاف سازی در این مورد وادار سازند. کم محتمل نیست که تسویه حساب های شخصی درگیر این موضوع شده است و اگرنه بایستی به عقل تصمیم گیرانی که ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایجاد این دانشکده رای داده اند شک کرد! این موضوع دقیقا تداعی کننده یادگار دستور شخص رئیس جمهور مبنی بر ادغام و انحلال دانشکده های پزشکی تهران و ایران در ظرف کمتر از یکسال است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    41 1
    لازمه یک دانشگاه صنعتی پیوند واقعی با مدیریت و اقتصاد است تا بتواند چرخه واسطه گری را به تولید سود آور تبدیل کند.
  • بدون نام EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    40 2
    نادانی پایان ناپذیر...!
  • كنكوري IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    33 3
    اقتصاد شريف بهترين اساتيد ايرانو گردهم اورده و قوي ترين حتي شايد بشه گف تنها دانشكده ي اقتصاديه كه در سطح خيلي بالايي اقتصاد سنجي و اقتصاد رياضي كار ميكنه.من بعنوان يه كنكوري كارشناسي ارشد ارزو دارم اونجا قبول شم حالا رو چه حسابي بايد يه شبه تعطيل شه نميدونم.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      7 25
      والا ما از این بهترین استادهای ایران هم هیچی نفهمیدیم.... خودشون خیلی بالا می بینن ولی جدا هیچی هم نیستند.
  • بدون نام EU ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    54 0
    اون از دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی که زمانی بهترین دانشکده اقتصاد بود با اساتید درجه 1 با مدیریت افتضاح اقای شریعتی به اون وضع دراومده اینم از این
    • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      22 1
      یه مدت دیگه اسم اون دانشگاه رو میزارن علامه شریعتی .
  • كنكوري IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    30 17
    اقتصاد شريف بهترين اساتيد ايرانو گردهم اورده و قوي ترين حتي شايد بشه گف تنها دانشكده ي اقتصاديه كه در سطح خيلي بالايي اقتصاد سنجي و اقتصاد رياضي كار ميكنه.من بعنوان يه كنكوري كارشناسي ارشد ارزو دارم اونجا قبول شم حالا رو چه حسابي بايد يه شبه تعطيل شه نميدونم.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    43 3
    انحلال این دانشکده پس لرزه های حضور اقای دکتر نیلی در برنامه پایش و زیرسوال بردن امار اشتغال دولته که احمدی نژاد رو خیلی عصبانی کرد
  • سعید IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    38 4
    در رده بندی برترین دانشکده های اقتصاد دنیا که توسط www.webometrics.info تهیه شده، این دانشگاه بهترین دانشگاه اقتصاد ایران است،در حالیکه از ایران فقط 2 دانشگاه در این لیست هستند و جالبتر این است که در این سایت جستجو کنید و ببینید که بسیاری از کشورها هیچ دانشکده ای در این لیست ندارند و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر از 5 دانشگاه بهتر از رتبه دانشگاه شریف ما ندارند!!! آنوقت ما داریم تیشه به ریشه ی این دانشکده می زنیم!!! http://business-schools.webometrics.info/en/Asia/Iran (Islamic Republic of)
  • ممد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    45 3
    من دانشجوی مدیریتم. خیلی از نظریات شاخ تو مدیریت از ام آی تی در اومده. اونایی که فک می کنن مدیریت و مهندسی جدان در اشتباهن.
  • كنكوري IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    29 2
    ميگم يهو بياين همه ي دانشگاهاي سراسريو تعطيل كنيد.اخه دانشگاهاي پيام نور و غير انتفاعي و ازاد بسيار چند وجهي و سطح بالاتر از صنعتي شريف و باقي دانشگاهاي دولي كار ميكنن كه اين مستحق تعطيليه و اونا نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      6 20
      نه بابا!!!!!!!! زمان ما ها که قدیمی تر می رفتیم دانشگاه سراسری ها خوب بودن. الان که اونا هم حتی بهترینهاشون رتبه هایی را در ارشد و کارشناسی قبول می کنن که زمان ما ها اصلا با اون رتبه نمیشد فنی رو انتخاب کنی . بابا دیگه همه چی کشک است آزاد و سراسری هم نداره.
    • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      13 39
      به دانشگاه آزاد توهین نکن لطفاً!حداقلش اینه که با پول بابامون درس خوندیم نه با پول بیت المال
    • سراسري IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      19 7
      من درسخون ترين شاگرد مدرسه مون بودم.دانشگاه سراري قبول شدم كلي در حين تحصيل درس خوندم سختي راه و دوري از خانواده رو تحمل كردم.ديروز دوستاي دبيرستانمو ديدم همه به لطف دانشگاه ازاد يه دكتر مهندس انداختن جلوي اسمشون اينايي كه از درك درساي دبيرستان عاجز بودنو تو كنكور رتبه هاي نجومي اورده بودن.كارم حتي پيدا كرن!اونوقت بچه هاي تاپ دانگاهاي تهران دربدر دنبال كارن.دانشگا ازاد يه خيانت بزرگ بود درحق بچه هايي كه واقعا تلاش كردن شما هم اگر زحمت ميكشيدي ميتونست از تحصيلت رايگان باشه.
  • علی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    34 2
    هرکی میخواد برای این کشور کاری بکنه، جلو پاش سنگ میندازن
  • مهندس بد بخت A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    20 0
    من نگرفتم! یعنی اقتصاد , مدیریت ,صنعت به هم ربط ندارن؟ مهندس باید با مدیریت و اقتصاد بیگانه باشه؟ مدیرایی که شریف تربیت کرده جز بهترین فارغ التحصیلا نبودن؟ همه چی مملکت درسته فقط اسم صنعتی با مدیریت نمی خونه؟ منم امسال کنکور MBA دادم و فارع التحصیل مخابرات دانشگاه سراسریم ... نمی دونم کلا ظرفیت ها میاد پایین. خدا به دادمون برسه!!!
  • بدون نام US ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    16 0
    جدای این بحث ها! چرا این قدر نظرات سازمان های بسیج با نظرات عامه مردم و کارشناس‌ها فاصله گرفته؟ دیگه یه بچه دو ساله هم متوجه میشه بستن دانشکده‌ای تا این حد معتبر اونم تو زمینه اقتصاد که مشکل اصلی کشوره با این دلایل کاملا مزحک و غیر منطقیه! چی شده بسیجی که روزی مردم رو اسمش قسم میخوردن به چنین جایی رسیده؟؟ اگه این علم ستیزی نیست پس چیه؟ اگه این دانشکده سرمایه ملی نیست پس چیه؟ جدا حضور آدم هایی که با جریان‌های سیاسی (که اتفاقا دارن درون نظام فعالیت میکنن نه خارج از اون) ارتباط دارن جرمه؟ اگه یه ذره تاریخ رو خونده باشین میبینین که تو دوره شکوفایی علم تو جهان اسلام خیلی از دانشمندها مسیحی یا زرتشتی یا... بودن. شیعه و سنی بودن فرقی نمیکرد. افول جهان اسلام با همین تبعیضات شروع شد!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    11 0
    ادغام یکشبه دانشگاه 40 ساله علوم پزشکی ایران در تهران، انفصال دوساعته این دانشگاه ازتهران پس از نزدیک به سه سال ودر هم ریختگی ساختار اداری آموزشی و .......وامروز انحلال یک دانشکده مهم دریک دانشگاه عالی رتبه ومعلوم نیست فردا برای کدام دانشکده ودانشگاه چه خوابی ببینند.این وسط این دانشجویان ودر نهایت کشور است که مضرر وقربانی اغراض شخصی گروهی خودمحوری میگردند که حاضرند به یک دستمال قادسیه رابه آتش بکشند. ظاهرا" تمام رشته های چند ساله مملکت دارد پنبه میشود.خدا بخیرکند
    • بازنشسته IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      6 0
      با نهایت احترام و ادب عرض کنم که،رشته ها پنبه شده است شما دیر متوجه شدید. پس این چند سال کجا بودید؟ زمانی که بخاطر اعتراض به مدیر گروه علمی شدن فردی بی تجربه با بورسیه وزارتخانه ای دیگر ، هیات علمی معترض بازنشسته میکردد(5 سال قبل) و سایرین به منافع خود میچسبند ، چه انتظاری دارید؟ تصمیم های امروز ادامه و دنباله اعمال سلیقه های دیروز است . دانشگاه ها نیاز به انجمن دفاع از حقوق قانونی خود را دارند. ما نیاز داریم در مقابل تصمیمات خارج از قانون و حرکت های سلیقه ای مجریان که به تضعیع حقوق دانشگاه و دانشگاهیان منجر شده است، حمایت قانونی شویم.
  • سید اکبر رضوی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    12 0
    در پاسخ به امیر در اینجا حق را باید به ایشان داد که ام ای تی کلمه صنعتی داردو عذرخواهی از وی. بنظر حقیر ، باید در چنین انحلال هایی از نظرات کارشناسان به تعداد چند نفر( که وقت کافی داشته باشند و تحقیق کنند) و بر اساس قانون عمل کرد( البته اگر قانونی نیست باید تصویب شود). به نظر می رسد این عمل سیاسی و شخصی است تا علمی.
  • محمدرضا EU ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    17 0
    سلام به همه من امسال سال در کنکور mba شرکت کردم ولی وقتی میبینم با سرنوشت جوانان این مملکت بازی میشه از درس خوندن پشیمون میشم ای کاش به اندازه یک دانه ریگ بعضی از مسئولان ما تخصص داشتند و ای کاش پارسال اعلام می کردن که دیگه دانشگاه شریف mba نمی گیره و ما هم اون موقع تصمیم می گرفتیم که درس بخونیم یا نه!!!!!!!!! ولی باز امیدوارم بعضی ها سر عقل بیان و ظرفیت این دانشگاه را برگردونن تا به یه نسل از جوانان این مملکت از این که هست کمتر ظلم بشه یا حق
    • ندا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      5 0
      منم كنكور اقتصاد دادم و الان دارم ديوونه ميشم اين حذف ترتيب قبوليارو عوض ميكنه ديگه معلوم نيس با رتبه ي مثلا 50 كجا قبولي چون 15 20 نفر اول كه شريف ميزدن الان معلوم نيست كجارو انتخاب ميكنن.همه ي رشته ها ظرفيت اضافه كردن تو اقتصاد دارن از ظرفيت قبلم كم ميكنن.همه ي زحمات ما بي ثمر موند
    • بدون نام EU ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      4 0
      دقیقا توی رشته ما هم سال 90 حدود 90 تا رتبه اول دانشگاه شریف بودند پارسال کمش کردن و 50 نفر ظرفیت داشت و امسال زبونم لال می خوان صفرش کنن توی رشته ما هم ظرفیت ها کم میشه ولی مشکل این نیست که کم بشه مشکل اینه که دانشگاهی مثل صنعتی شریف ظرفیتش صفر بشه خدا ان شالله که مسئولین را بیاره سر عقل
  • مجتبی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    10 0
    در شرایطی که اقتصاد مملکت در بدترین شرایطه حرف از تعطیلی نهادی تخصصی در همبن زمینه البته میتونه نشونه خوبی از اقتصاد و مدیریت مبتنی بر مدیر غایب باشه....
  • فرهاد IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    22 0
    جهالت تا کجا و چه میزان؟؟؟؟ حاصل دشمنی با علم پسرفته یا پیشرفت؟ کجای اسلام راستین به بهانه های واهی و با عناد ورزی با علم برخورد شده؟ خدایا.....!
  • بدون نام CA ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 0
    بابا همه جای دنیا وقتی یک چیزی داره درست کار میکنه، تقویتش می کنن نه تخریب. خدا کنه سیاسی بازی به اینجا نکشه دیگه.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    9 6
    اولا بهترین دانشکده مدیریت ایران برای دانشگاه علامه ست با اساتیدی نظیر دکتر الوانی، دکتر اعرابی، پارساییان، رحمان سرشت، افجه، زاهدی، ابطحی، فقیهی و ....نه برای دانشگاه شریف. 50 درصد کتابهای خوب بازار تألیف اساتید علامه ست . البته شریعتی داره یواش یواش پدر این دانشگاهو در میاره.شریف یک برنده توی مهندسی و دلیل نمیشه تو مدیریت و اقتصاد هم اول باشه، بسیاری از فارغ التحصیهای اون بی سوادن و فقط قبل از اینکه درباره معلومات خودشون حرف بزنن، دانشگاهشونو به رخ میکشن. همچنین رشته مدیریت ارتباط نزدیکی با مهندسی داره و حتی دانشگاه ام آی تی رشته ای داره به اسم مدیریت کمی کار دولت در زمینه تعطیل کردن این دانشکده واقعا جای گریه داره و با عث تأسفه
    • نوشين IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      1 1
      درزمينه اقتصاد كه انقدر استاد اخراجي و بازنشسته ي اجباري داره اين دانشگاه علامه كه از سكه افتاده الان 5 مين انتخاب بين دانشجوهاست و حتي بسياري دانشگاهايي مثله شيراز و اصفهان رو ديگه به علامه ترجيح ميدن.مديريتشم مثله اقتصادش باشه كه واويلاس
    • بدون نام IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      1 3
      دوست عزیز مباحث تدریسی در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه، قشنگ مال 100 سال پیشه. تو دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف علم روز دنیا تدریس میشه. نه علم زمان گراهام بل و ادیسون و زکریای رازی. حقا که راست می گفتن یکی از عواملی که داره فشار میاره که این دانشکده رو تعطیل کن، اساتید دانشگاه علامه هستن. لعنت به حسادت.
    • آرش IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      1 0
      اساتید ممتاز و بزرگی در دانشکده های اقتصاد و مدیریت علامه بودند، اما تا 8 سال پیش! الان در بین دانشجویان ممتاز ، کمتر کسی هست که رغبتی برای انتخاب اول تا سوم این دانشگاه نشون بده! ضمن اینکه عامل اصلی اصلی اصلی تعطیلی ظرفیت دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف، رییس دانشگاه علامه است نه اساتید علامه!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    جالبه که فارغ التحصیل بودن هم جزء شاغلین حساب شده نه در جستجوی کار!!!
    • بدون نام JP ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      2 0
      بهتره بری تعاریف مرکز آمار رو درباره تعریف شاغل و جمعیت فعال بخونی بعد بیای نظر بدی! کسی که در حال تحصیله جزء جمعیت غیرفعاله! یعنی نه شاغله و نه در جستجوی کار!
  • بدون نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    7 0
    ما همیشه عادت داریم نخبه کشی کنیم بیاید بجای اینکه نخبه کشی بکنیم مسئله رو از بیخ حل بکنیم و جاهایی رو نخبه تربیت میکنن ببندیم. پیشنهاد میکنم دانشگاه شریف رو تعطیل بکنید که یکی از اون جاهای خطرناکه!
  • محمدحسن IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    13 2
    من خودم فارغ التحصیل رشته مدیریت هستم. واقعا تنها جایی که در ایران مدیریت واقعی درس می دهند، دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف هست. جایی که اساتید بزرگی مانند دکتر مشایخی و دکتر سپهری تدریس می کنند. تنها جایی که اساتید آن به تمام معنا، مفهوم مدیریت را درک کرده اند. بهترین دانشگاه های مهندسی دنیا همگی دانشکده مدیریت دارند مانند MIT یا انستیتو فناوری جورجیا. همگی کالج مدیریت دارند.(یک جستجوی نیم ساعته همه چیز را برایتان روشن می کند) شریف تنها جایی است که دانشجویان ضعیف مدیریت نمی خوانند و این نخبگان هستند که با فراگیری دانش مدیریت برای آینده مملکت تربیت می شوند.
  • رهگذر IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    13 1
    میگند اقتصادی که درس میدید غیر اسلامیه...خوب یه سوال؟ کدوم یک از علمای عظام اسلام تا به حال کتاب یا رساله ای در زمینه ی اقتصاد اسلامی نوشته که قابلیت تدریس در مقاطع آکادمیک رو داشته باشه...آخه بندگان خدا خب اول یه آلترناتیوی ارائه بدید بعد با این بهانه ها تیشه به ریشه جوونای مملکت بزنید.
  • امید IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    8 0
    واقعا آدم گریش میگیره :-(
  • سیدمهدی موسوی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    5 2
    در جواب یه مشت بی سواد که میگن چرا شریف رشته MBA
  • علی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 2
    من نمیدونم اینایی که الکی میان اینجا نظر میدن و میگن شریف صنعتیه و نباید رشته مدیریت داشته باشه چه سودی میبرن؟!!!!قطعا یا سواد ندارن و دانشگاه تاحالا نرقتن یا بهشون وعده هایی دادن و اومدن اینجا نظر بدن تا بعدا بگن موافق حذف دانشکده زیادن
  • بدون نام IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    5 0
    يكي از بچه ها به نكته ي خوبي اشاره كرده بود.البته اول بگم كه كار دولت مبناي عقلي نداره براي تعطيلي اين دانشكده و بعد اضافه كنم كه محاسبات توي متن هم مبناي درستي نداره، با توجه به اين محاسبه بايد نزديك به ٤٠ درصد شريفيها بيكار باشند و اين يك درصد از كجا اومده كه متن بالا مدعي شده؟ البته اشتباه از امارهايي هست كه دكتر اراستي و بقيه ميدن و اين يك درصد و هي بولد مي كنن درصورتيكه فارغ التحصيلي به معناي شاغل بودن نيست. در ضمن با اينكه بستن اش كار كاملا غير اصولي اي هست اما واقعا اينطور هم نيست كه يه مشت نابغه اونجا جمع شدن يه سر اگه بزنيد ميفهميد چي مي گم. مثل همه ي جاهاي ديگه دانشجوي خوب داره و بد. اما الحق و الانصاف اساتيد قابل احترام و دانشمندي داره بماند كه بازم همشون فاضل نيستن مثل همه جا.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    2 0
    این بی انصافی .لاقل بذارین اونایی که تلاش کردن برا کنکور 92 زحمتشون هدر نره واقعا به همه ظلم میشه و رتبه ها برای قبولی تغییر میکنه. به قول دوستمون چه شبایی که نخوابیدیم......... وقتی یادم میافته هوش از سرم میپره به امید اینکه اونایی که این تصمیمو گرفتن به خودشون بیان وبا سرنوشت جوانان این سرزمین بازی نکنن
  • علي IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    1 0
    سلام به همه شما كه فرزندان اين ميهنيد. يك نگاهي به عبارات بالا از هر دوگروه بياندازيد. خيلي شبيه به هم هستند! مشكل اين كشور اين است كه هر دو گروه مثل هم احساسي اند. مثل هم باندي فكر مي كنند و سوادي هم در سطح هم دارند . هرچند هر طرفي خود را مومن تر و ميهن دوست تر و با سوادنر مي داند!
  • فرشاد US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    5 1
    این 10 تا لینک هم برای اون دسته از عزیزانی که فکر میکنند دانشگاه صنعتی نباید دانشگاه مدیریت و اقتصاد داشنته باشه. این ها 10 تا دانشگاه اول "صنعتی" جهانند.(13-2012) که از رو لینک ها میتونید ببینید که همشون بلا استثنا دوره های MBA و دانشگده های اقتصاد و مدیریت دارند! حرف باید منطقی و با حساب کتاب باشه! 1. Caltech university : http://hr.caltech.edu/Education/degree_complete_courses/mba.htm 2. Princeton university: http://www.princeton.edu/bcf/graduate/ 3. Massachusetts Institute of Technology (MIT) http://mitsloan.mit.edu/mba/ 4. University of California, Berkeley http://mba.haas.berkeley.edu/ 5. University of Cambridge http://www.econ.cam.ac.uk/index.html 6. Stanford University http://www.gsb
    • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      1 0
      بسیاری از دانشگاه هایی که اورده اید همه رشته ها را دارند مثلا برکلی و پرینستون همه رشته های انسانی را دارند نمیدانم روی چه حسابی می گویید صنعتی هستند؟ دانشگاه صنعتی یعنی دانشگاهی که دارد روی مسائل صنعت کار می کند اما به هر حال من مخالف تعطیلی دانشکده مدیریت شریف هستم و تعطیل هم نخواهد شد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    4 0
    اینا که دو سه ماه دیگه بیشتر سر کار نیستن چرا انفد هنرنمایی میکنن!!!