در سالهای اخیر بخش سلامت با مشکلات بیشماری مواجه بود.

زهرا تالانی:گرانی ارز و تحریم سبب شد تا دارو گران و برای برخی بیماریها حتی نایاب شود.وزارت بهداشت و درمان راهکارهایی را اعلام کرد،اما اعلام می شود که بودجه بخش سلامت امسال کمتر شده و با مشکلات بیشتری مواجه می شود.از سویی امسال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و کاندیداهای ریاست جمهوری برای این بخش راهکارها و مسائلی را مطرح کرده اند.
در جدول زیر نام کاندیداهایی که درباره بخش سلامت اظهار نظر کرده اند به ترتیب الفبا آمده است:

نام کاندیداها شرح اظهار نظر
محمدحسن ابوترابی تا حد امکان باید به کوچک کردن بودجه وزارت بهداشت و استفاده درست از بودجه ها فکر کنیم. حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از حوزه های کلیدی کشور است ومدیریت این حوزه باید در دست حاکمیت باشد.
آل اسحاق
 
خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش پنج نیاز اصلی کشور است که دولت آینده باید با توجه ویژه به این پنج موضوع نیاز اقشار ضعیف و کم درآمد را برطرف کند و باید در این راه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند. نظام سلامت به عنوان یکی از نیازهای اصلی جامعه با مشکلاتی مواجه است به طوری که وزیر فعلی بهداشت هزینه سالانه نظام سلامت را 40 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است و از این میزان حداقل دو سوم آن توسط مردم تأمین می‌شود.
ایشان اصلاح نظام سلامت را از وظایف دولت می داند و معتقد است این مسئله در کوتاه مدت قابل حل است.

کامران باقری لنکرانی


 

 

فکر می‌کنم موضوع سلامت یک موضوع تک‌بخشی نیست؛ خیلی بخش‌های اجرایی کشور به موضوع سلامت ارتباط پیدا می‌کنند‌ اما سلامت‌محوری مورد توجه همه بخش‌ها نیست ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که گریبان نظام سلامت را گرفته است بحث “اقتصاد” است؛ به‌ویژه اقتصاد درمان و چالش‌هایی که در خصوص تعرفه و نحوه پرداخت هزینه بیماران وجود دارد. این‌ها چالش‌هایی است که برای رفع آن‌ها نمی‌توان تنها به نظارت اکتفا کرد؛ این موضوع باید به صورت اساسی حل شود، برای مثال پرداخت‌های بیمه‌ای جایگزین پرداخت‌های فردی شود.
 محمدرضا باهنر   اگر یک چهارم از یارانه نقدی را کم کنیم، می‌توانیم با این مبلغ سیستم درمان کشور را مجانی کنیم که البته این مسئله نیازمند کار اجرایی سنگین است. در کشور ما مقوله سلامت، مقوله پیچیده‌ای شده است و برای بسیاری از خانواده‌ها درد بی‌پولی برای درمان بسیار سخت‌تر از بیماری است که البته این مسائل قابل حل است.
 مسعود پزشکیان  مهمترین بحث در پزشک خانواده این است که باید بیمار صاحب داشته باشد. برای اجرای طرح پزشک خانواده زیر ساخت‌های لازم را داریم. برازنده کشور ما نیست که در نبود سیستم‌های نظارتی قانونی پزشکان درآمد های میلیاردی داشته باشند. و وضعیت موجود پزشکی کشور زائیده کوتاهی ما در قبال اجرای صحیح قوانین نظارتی است.مراکز متعدد بهداشت، پرسنل مجرب، بیمارستان و متخصصان سرمایه‌های ما در اجرای این طرح خواهد بود. کمبود دارو در بازار، به دلیل رشد قیمت ارز، اختلاف قیمت ارز و تاخیر دولت در پرداخت آن است. برای کنترل قیمت دارو و تثبیت آن، نیاز به مدیریت علمی و دقیق و راهکارهای کارشناسی داریم. طبق قانون، دولت باید ۷۰ درصد از حق بیمه را پرداخت کند و تنها ۳۰ درصد بر عهده مردم باشد که متاسفانه دولت به این تعهد خود عمل نکرده است. از نظر علمی، منطقی و عدالت باید تمامی صندوق‌های بیمه در کشور به یک صندوق واحد تغییر کاربری دهد و همه افراد جامعه از یک صندوق بیمه، خدمت دریافت کنند. مشکل اصلی ما اجرانشدن قانون است.
 سعید جلیلی  برای ادامه راه نیازمند آن هستیم که همه شعارهای انقلاب در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به همراه شعار عدالت‌خواهی، مبارزه با فقر و تبعیض به اجرا در آوریم.در این میان بخش سلامت مردم بسیار مهم است.
 اسفندیار رحیم مشایی  بخشی از یارانه را باید به سلامت و بهداشت مردم تخصیص داد.
 محسن رضایی

 

 در حال حاضر ۶۰ درصد هزینه‌های بخش سلامت صرف درمان می‌شود و هزینه کمتری صرف پیشگیری می‌شود. و تنها ۴۰ درصد آن به عهده دولت می‌باشد که در این بعد ما عقب هستیم.مساله سلامت فراتر از سلامت جسمی مورد توجه قرار خواهم داد، سلامت روانی، روحی و سلامت اجتماعی در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد و در کشور ما کاملا این موضوع مشهود است. باید کاری کنیم که پیشگیری اولویت پیدا کند.
محمد سعیدی کیا باید یک نظام تامین اجتماعی پایه‌ای بسیار خوب در کشور جاری کنیم چرا که از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده‌ها در حال حاضر مسأله هزینه درمان است. هم پزشک خانواده و هم تامین اجتماعی پایه برای همه مردم باید شکل بگیرد تا نظام سلامت ارتقا پیدا کند.
 شریعتمداری   قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، نظام درمان و آموزش باید رایگان باشد. این امر از هدفمندی یارانه‌ها مهم‌تر بود و هست.من معتقدم هر ایرانی باید یک شماره شناسایی معتبر داشته باشد و هرکس چنین شماره شناسایی داشت بتواند از حداقل امور شهروندی‌اش از جمله درمان رایگان و تحصیل رایگان بهره مند شود. در هیچ بیمارستانی نباید به روی مردم بسته باشد و مردم نباید معطل بمانند. من به جای ۴۵۰ هزار میلیارد ریال که صرف وام‌های زود بازده شد و بخش بسیاراندکی از آن برگشت. این مبلغ را به عنوان تنخواه گردان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی پرداخت خواهم کرد تا براساس یک نظام مشخص تمامی مشکلات بهداشتی درمانی مردم از میان برود.
 محمدرضا عارف


 اصلاح نظام سلامت از وظایف دولت است واین مسئله در کوتاه مدت قابل حل است.
 محمدباقر قالیباف  مشکل اصلی ما اجرا نشدن قانون است…راه‌حل، اجرای قانون است؛ همان قانون برنامه توسعه پنجم. وی نسبت به عدم اختصاص ده درصد از درآمد هدفمندی به حوزه سلامت انتقاد دارد.
 منوچهر متکی 

 

 اگر چه حوزه سلامت بخش بسیار مهم و تعیین کننده است و پیشرفت سایر حوزه ها نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم به حوزه سلامت وابسته است، اما این بخش به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد. تا زمانی که این نگاه وجود داشته باشد، نمی توان به اثربخشی و کارایی بودجه های صرف شده در حوزه سلامت امید چندانی داشت.
دکتر علی اکبر ولایتی

 

قانون تمام وقتی پزشکان در دو صورت مشکل آفرین است، یکی اینکه این قانون را سیاه و سفید ببینیم و دیگر اینکه در اجرای آن عجله به خرج دهیم. به هرحال پزشکان مدت های مدیدی زندگی خود را بر اساس درآمدهای بخش خصوصی و دولتی با هم تنظیم کرده اند و به یکباره نمی‌توان درآمدهای بخش خصوصی را از زندگی آنها منفک کرد.
علی اکبرهاشمی رفسنجانی متاسفانه امروز در دنیا شاهد بی‌عدالتی در سلامت هستیم و بسیاری از مردم دنیا از ضروری‌ترین نیازهای سلامت محروم هستند و بسیاری از مردم، اطفال و جنین‌ها به دلیل ضعف بهداشت، مشکلات جدی دارند و افزایش تعداد معلولان در جهان نتیجه همین بی‌عدالتی در سلامت و بهداشت است.
همچنین یکی از محورهای عدالت در جامعه را بهداشت، تغذیه و دسترسی به پزشک متخصص است.

45232 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه فايده ايي داره بيائيد توي بيمارستانهاي دولتي ببينيد چه خبره ؟ داروهاي بيماران خاص چقدر گرونه ؟ واقعاً سلامتي براي مردم وعده ميخواهد يا عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟