سیاست پارسی زدایی همسایگان ایران، چندسالی هست که گریبان تاریخ ادبیات و مشاهیر به نام ایرانی را گرفته است. جدیدترین نمونه هم پاک شدن اشعار فارسی نظامی گنجوی از مقبره او در آذربایجان است.

در حالی که حوزه فرهنگی ایران و زبان پارسی از دیرباز از هند تا آناتولی گسترده بود امروز مشاهیر پارسی زبان که بهترین آثار خود را به این زبان سروده و پدید آورده اند در چنبره سیاستهای ضد فرهنگی و قوم مدارانه کشورهای منطقه که به دنبال هویت قایم به ذات هستند قرار گرفته است در این میان نام نظامی گنجوی این روزها با اقدام قوم گرایانه دولت آذربایجان دوباره مطرح شده است.

نظامی گنجه‌ای (گنجوی)، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی (زادهٔ ۵۳۵ در گنجه، درگذشته ۶۰۷-۶۱۲) شاعر و داستان‌سرای ایرانی، ایرانی‌تبار و پارسی‌گوی قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است.

از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و درباره سال تولد و وفات او نقل‌های تذکره‌نویسان مختلف است. آنچه مسلم در شهر گنجه می‌زیست و در همین شهر وفات یافت.

ولی در مورداصالت این شاعر نامی مطلبی که به آن کمتر اشاره شده است، این است که او ایرانی واصالتاً اهل شهر تفرش، روستای طاد (تا) است. چنان که خود ایشان نیز به این مورد اشاره کرده. یکی از دلایل تفرشی بودن نظامی این دو بیت از اقبالنامه ص (۲۹):

گرچه در بحر گنجه گمم ولی از قهستان شهر قمم
به تفرش دهی هست تا نام او نظامی از آنجا شده نام جو

تخریب کتیبه ها

جمهوری آذربایجان در ادامه تلاش‌های خود برای تحریف هویت ایرانی و آثار فارسی نظامی گنجوی شاعر پرآوازه ایرانی، تمامی کاشی نوشته‌های فارسی مقبره این شاعر پارسی‌گوی را تخریب کرد.

روی این کاشی نوشته‌های فارسی اشعاری از نظامی گنجوی منقش شده و در دورادور دیوار داخلی بارگاه نظامی گنجوی نصب شده بود.

تخریب ابن سنگ نوشته به بهانه تعمیر مقبره نظامی گنجوی صورت گرفته اما هیچ برنامه‌ای برای نصب مجدد سنگ نوشته‌های فارسی پیش بینی نشده است.

جمهوری آذربایجان طی ساله‌ای اخیر تلاش گسترده‌ای برای تحریف هویت نظامی گنجوی شاعر پرآوازه ایرانی آغاز کرده است.
در یکی از این تلاش‌ها، با پرداخت 110 هزار یورو توسط بنیاد حیدرعلی اف به شهرداری رم ، مجمسه نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی در یکی از میدان‌های پایتخت ایتالیا نصب شد، این اقدام با اعتراض محققان ایتالیایی مواجه شد.

همچنین جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که از سال 2014 به انتشار اسکناس‌های پنج مناتی اقدام خواهد کرد که روی آنها منقش به تصویر نظامی گنجوی است.

در حالی که نظامی گنجوی حتی یک بیت به غیر زبان فارسی ندارد و از استقلال جمهوری آذربایجان نیز بیشتر از 22 سال نمی‌گذرد، باکو در تمامی منابع آموزشی و درسی خود نظامی گنجوی شاعر سده ششم هجری قمری را به عنوان شاعر و داستان سرای آذربایجان معرفی می‌کند.

در همین زمینه البته رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در واکنش به برداشتن کتیبه‌های فارسی از مقبره‌ نظامی در کشور آذربایجان، گفت، آن‌ها از این کار هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

اسحاق صلاحی در واکنش به برچیده شدن کتیبه‌های شعرهای فارسی نظامی از مقبره این شاعر در کشور آذربایجان، درباره‌ی اقدام‌های سازمان اسناد با توجه به امکاناتش در این زمینه، به ایسنا گفت: این عرصه حوزه کار سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی نیست. سازمان می‌تواند از طریق ایران‌شناسان برنامه‌ها و همایش‌هایی در این زمینه برگزار کند، اما تا به حال برپایی چنین همایش‌هایی در برنامه‌های ما نبوده است، ولی با توجه به افزایش چنین اتفاقاتی باید برپایی این‌گونه مراسم در برنامه‌های کاری سازمان اسناد پیش‌بینی شود و نشست‌های مشترک بین فرهیختگان ایران و دیگر کشورها برگزار شود تا بازی‌های سخیف این‌چنینی از عرصه‌ فعالیت‌های فرهنگی برداشته شود و تأثیرات سیاسی در عرصه فرهنگی به حداقل برسد.

او با بیان این‌که مصادره کردن شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی کار بسیار نادرستی است، عنوان کرد: امروز سعدی برای جامعه بشریت است. دکارت و کانت وقتی از فلسفه گفتند، دیگر امروز کسی نمی‌گوید که زاییده کجا هستند، بلکه می‌پرسند آن‌ها چه گفته‌اند

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید از تبریز A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    نامی یک شاعر ترک است که به زبان فارسی شعر گفته است .استدلال شما مبنی بر فارس بودن نظامی گنجوی به خاطر سرودن شعر به زبان فارسی مثل این است که بگوییم چون ابن سینا کتابهایش را ازجمله کتاب مشهور قانون به عربی نوشته است پس ابن سینا عرب است
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      81 48
      خوبه دوستان قبل از هراظهارنظري كمي تاريخ مطالعه كنند در روزگار ابن سينا در دوره ساماني بلخ و بخارا و... مناطق جزو ايران بوده است . چنانكه در عصر نظامي نيز شروان و گنجه تحت قلمرو حكام ايراني بوده است . در ضمن اگر حاكمان اين دوره آلپ ارسلان وكرپ ارسلان ويا هر عنوان تركي داشته باشند بايد بگوييم از زمان غزنويان تا عصر پهلوي حكام ايراني ترك زبان ولي ايراني تبار بوده اند. از آنجا كه در مقطعي از تاريخ زبان علمي عربي بوده آثار تخصصي وعلمي به اين زبان نوشته ميشده است . من تركم ونظامي را هم بسيار دوست دارم چون شاعر شا خص وصاحب سبكي است . اما اين بزرگان ايراني هستند. گرچه ما نمي توانيم مزار مولوي ونظامي ودهها نام آور ديگر را به كشور منتقل كنيم .اما ميتوانيم با انتقال ونشر نوشته ها وآثارشان نام
    • حامد IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      61 62
      عزیز من یکی از مهمترین چیزهایی که هویت آدم رو شکل میده زبانه. این استدلال شما مثل این میمونه که یکی بیاد فارسی حرف بزنه، بعد بگه من ترکم! خوب اگه میخواد کسی باور کنه که ترکه باید ترکی حرف بزنه. ابن سینا هم که گفتی آثار فارسی هم داره. ولی تا اونجایی که من میدونم نظامی توی آثار پنج گانه خودش یه شعر ترکی هم نداره.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      37 59
      پروفسور شعر با کتاب ابن سینا فرق می کنه
    • بانام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      56 32
      پروفسور بی نام میشه بگی شعر با کتاب ابن سینا چقدر فرق داره ؟ میخوام این فرقی رو که متوجه شدی ، قشنگ برام به صورت علمی ( نه به صورت ...) توضیح بدی ... پیشاپیش ممنونم
    • مشهدی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      34 22
      دوست عزیز بیاد منطقی بحث کنیم . نظامی نظم و نثر بوده اثارش یعنی هنری بوده ولی اثار ابوعلی سینا علمی بوده و اون زمان کتابای علمی رو به زبان عربی مینوشتن .
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      97 92
      من آذری هســـــتم اما ترک نیستم ................آذریها اصیل ترین پارسیان ایران زمین هستند..............زبان ترکی به ما تحمیل شد................زبان ترکی به ترکیه هم تحمیل شد................اما ترکها روی ترک بودن خود تعصب دارند.............ولی من آذری بر روی پارسی بودن خود تعصب دارم.................ترکی صحبت می کنیم .............اما پارسی هستیم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      54 26
      در هر صورت ایرانی بوده .
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      33 16
      بی نام3 استدلالت منو کشته مطالعه کافی نداری نسبت ترک و آذری نظر ندی بهتره
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      39 34
      احسنت بی نام معلومه آدم باسوادی هستی که اصالت آذری بودن و ایرانی بودن خودتو میدونی برعکس بیسوادانی که این روزاا دنیا رو گرفتن
    • در جواب به بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      36 25
      دوست عزیز خودت میگی ایرانی بودن،ایا ایرانی بودن یعنی فارس بودن؟ ضمنا همون مقاطع تاریخی که میفرمایی، حکومت ایران دست ترک ها بوده، پس چه اصراریه که مشاهیر اون دوران رو همگی فارس بدونیم ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      40 28
      ایرانی بودن معنی فارس بودن نمیده . منظور ما از شاعر پارسی شاعر ایرانی هست نه مربوط به قوم فارس. سرزمین پارس یعنی ایران از 2 هزار سال قبل که مرز ایران از ایتالیای امروزی تا چین بود به این قسمت میگفتند سرزمین پارس .در صورتیکه اقوام ایرانی آن موقع هم در ایران زندگی میکردند و سرزمین پارس یعنی کل ایران نه فقط مردم فارس. مثل صائب تبریزی که شاعر آذری ایرانی(پارسی ) هست. توجه کنید که آذری ها ما ترک نیستند. ترک نژآد مردم ترکیه هست. آذری ها یکی از اقوام اصیل سرزمین پارس و ایران هستند.
    • ممد A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      49 20
      خب عزیزم اینم خلیج فارس نیست که روش پافشاری کنیم... فرق داره نظامی اصالتا آذربایجانی هستش.
  • saeed RS ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    78 68
    از جنوب عربها از شمالم این الهام علی اف فرهنگ دزد .دیگه چی مونده واسمون الان ؟؟!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      17 35
      ترک یه زبانه یا نژاد؟ به نظر من نژاده و نباید به کسانی که ترکی حرف میزنند بگیم ترک.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      28 6
      شوما یه نژاد در جهان به من نیشان بده که زبان منحصر به فرد خودشو نداشته باشه.. افاضات نکن لطفن.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    76 53
    چو ایران نباشد تن من مباد
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      33 30
      چه ربطی داشت؟!
    • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      24 28
      ربطشو بزرگ شدی میفهمی
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    66 93
    ابن سینا اصالتا ایرانی نبوده اما چون مقبره اش در ایران است او را پارسی می نامیم .نظامی گنجوی هم به همین شکل.........
    • محمد A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      34 37
      اون زمان ايران جامعي وجود نداشت . از چندين و چند منطقه تشكيل ميشد . ملاك زبان بود كه منطقه ايران رو مشخص ميكرد. بر اين اساس ايشون كاملاً ايرانين.
    • بی نام IN ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      26 11
      می دونی آب قطعه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    94 76
    با وجود اینکه تمامی آثار نظامی گنجوی فارسی است، قوم‌گرایان پانترکیست دیوان یک شاعر دیگر به نام نظامی قونوی (از دوران حکومت عثمانی) را به نظامی گنجوی منسوب می‌کنند....یکی از پژوهشگران جمهوری آذربایجان بیتی را به نظامی منسوب کرد که از دید فنی (قافیه) نادرست است (گرگ با ترک قافیه نمی‌شود و ایراد ادبی دارد) و در هیچ نسخهٔ خطی وجود ندارد. همچنین در ادبیات پارسی و فرهنگ ایرانی همواره گرگ جانوری خونخوار و دَدمنش به شمار آمده‌است. بیت جعلی مورد نظر (که بدون هیچ بیت پیشین و پسین جعل شده‌است) چنین است:پدر بر پدر، مر مرا ترک بود/به فرزانگی هر یکی گرگ بود..... نظامی در ابیات راستینش نیز گرگ را حیوانی نادان و وحشی معرفی می‌کند :پیامت بزرگست و نامت بزرگ نهفته مکن شیر در چرم گرگ
    • بی نام IN ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      37 29
      حرف حق جواب نداره،لایک!
  • امیر IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    الکی وقت و انرژی صرف نکنید یک نعمت بزرگ خدا به ما داده به اسم زبان فارسی..... آذربایجان که سهله اگه تمام دنیا هم جمع بشن نمیتونن اشعار نظامی گنجوی به لطافتی که داره ترجمه کنن!!! یعنی هرکسی که به این شاعر علاقه مند بشه ناگزیر باید بیاد زبان فارسی رو یادبگیره1!! این یعنی هرچی آذربایجان بافته پنبه میشه!!
    • بانام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      64 32
      عزیز دل من زبان فارسی زبان خوبی هست ، قبول ولی تا حالا چند تا زبان یاد گرفتی و در اون زبان ها شعر خوندی که می تونی بینشون مقایسه کنی ؟ متاسفانه تعصب کورکورانه راه را برای نقد منصفانه می بندد.
  • مجید کلانتری A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    47 50
    با سلام و احترام،ضمن تشکر از مطالب زیبا و فصیح شما،درتکمیل آن بایداشاره کنم که نام پدرایشان یوسف و نام مادرش رئیسه بود. نام جدش «ذکی» و نام جد اعلایش «موید» بوده است. بسیاری از منابع نیز او را اهل تفرش (در استان مرکزی ایران) دانسته‌اند.از جملهٔ دلایل تفرشی دانستن او این بیت از اشعار خود او در اقبالنامه می‌باشدکه شما نیز در متن اخیر به آن اشاره کردید: به تفرش دهی هست «تا» نامِ او - نظامی از آنجا شده نامجو اما ادعای تفرشی بودن نظامی با شعری از شیخ بهایی نیز تقویت شده‌است. آنجا که دربارهٔ او می‌گوید: ز اهل تفرش است آن گوهر پاک - ولی در گنجه چون گنج است در خاک این موضوع با تکیه بر اینکه پدرش زادهٔ تفرش و مادرش نیز کرد ایرانی بوده‌است تقویت شده‌است. وی در سنین کم یتیم شد و دایی‌اش، بزرگش نمود.
    • مجيد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      21 23
      نامه زنده یاد پروفسور حسابی جهت پیگیری نظامی گنجوی یک دانشمند دلداه ایرانی تفرشی به نام خدا جناب اقای مهندس مهدی حجت معاونت محترم وزارت علوم واموزش عالی وسرپرست سازمان میراث فرهنگی کشور قریب 2سال قبل طی نامه مورخ66/7/20 که به عنوان ریاست جمهوری وقت ایت اله خامنه ای ارسال داشتم در ان متذکر گردیدم در باره لزوم بزرگداشت شاعر ودانشمند بزرگ ایرانی حکیم نظامی تا وقت نگذشته است وخارجیان او را بخود منتسب نکرده اند مراسمی در زادگاه وی که در قریه ای بنام تا در شهر تفرش قرار دارد برگزار کرده و از دانشمندان بین المللی دعوت بعمل اید متا سفانه پس از گذشت 2سال خبر ناشی از تصمیم در انجام منظور فوق از سوی ادارات کشورمان دیده نشده
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    37 39
    نظامی متعلق به تمدن بزرگی است که برای قرن‌ها در این منطقه زندگی کرده است و همه اقوام منطقه به اشتراک صاحب این تمدن هستند. هیچکس نمی‌تواند خود را بیش از بقیه صاحب و مالک این تمدن بداند. طبیعی است که اهالی گنجه حق دارند شاعری که متولد آن دیار است و تمام عمر خود را آنجا سپری کرده و همانجا هم فوت کرده و همانجا هم دفن شده را متعلق به خود بدانند. آن زمان زبان اهالی آن دیار پارسی بوده، ولی امروز اهالی آن منطقه به زبان دیگری سخن می‌گویند. ولی این دلیل نمی‌شود که تاریخشان را کنار گذاشته باشند. همانطور که کوروش و داریوش هخامنشی به زبان دیگری سخن می‌گفته‌اند و امروز اگر مترجم و متخصصی نداشته باشیم نمی‌توانیم نوشته‌های ایشان را بخوانیم، ولی کسی شک ندارد که متعلق به ما هستند.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    متشكرم كه حالا يادتان افتاده كه نظامي ايراني است!
    • بی نام A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      48 52
      نظامی ایرانی بوده و هست و ربطی نداره که چه کسی کی یادش بیاد.ایشان اشعارش به فارسی است و پدر مادرش ایرانی و اهل تفرش هستند.حالا یادت اومد و ...اینها همه مغالطه است هزار سال دیگه هم ما بیاییم سراغ این مقوله این ادم ایرانی محسوب میشه مگه به گذشت زمانه؟مگه باید دولتها بوق بردارن که ای ایها الناس نظامی ایرانیه؟ اگه پس فردا عراقی ها اومدن گفتن سعدی عراقی بوده باید بیاییم بگوییم حالا یادت اومد؟
  • آذز A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    46 55
    سلام وقتی در کشور پارس از فارسی به خوبی حمایت نمی شود چه انتطاری از غیره دارید
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      39 20
      ديگه انتظار دارين چيكار كنن بقيه رو دار بزنن
    • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      31 11
      اینجا پارس نیست. اینجا مثل ترکیه اسمش فارسیه نیست اینجا ایرانه. پس انتظارات بیجایی نداشته باشید
  • مريم A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    34 52
    هرروز ميشنويم شخصيتى از فرهنگ وادب مارا مصادره ميكنند و مسسولان هم سكوت ميكند واقعاچرا؟؟
  • نورالدین IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    56 45
    اینکه اون زمان آذربایجان جز ایران بود شکی نیست اما.. اینها دلیلی بر فارس بودن نظامی نیست یعنی پادشاهان آن زمان به ازای هر بیت شعری که می سرودند یک سکه طلا یا نقره به شاعران می دادند(بروید تحقیق کنید) این را حتی صدا و سیما در فیلم فردوسی هم به نمایش گذاشته بود مسئله خیلی واضح هست برای کسی که تا آخر عمرش از گنجه بیرون نرفته(عشق به موطن) فارس بودن نمی چسبد
    • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      54 43
      به نظر می رسه بعضی از دوستان عزیز از روی تعصب قومی نظر می دهند نه عرق ملی و میهنی
    • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      22 9
      در جواب بی نام باید بگم یه نگاهی به کامنتهای بالا بنداز اون موقع میفهمی کیا دارن از رو تعصب قومی نظر میدن
  • مرتضوی A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    91 28
    چیزی که عوض داره گله نداره. ما خودمون 90سال داریم سعی میکنیم هویت اقوام غیر فارس ایران رو نابود کنیم.نگاه کنید چه بر سر مازانی و گیلکی و کردی و بلوچی و لری وووووو اوردیم. حالا ببین ترکی آذربایجانی رو که داغون کردیم.متاسفم
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      56 16
      کاملا با شما موافقم دوست عزیز در ایران به هیچ قوم و ملتی به هیچ زبان دیگری ارزش قائل نمیشوند جز فارسی . تاسف تاسف تاسف
    • علی نوایی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      23 32
      شما یه ذره تحقیق کن بعد حرف بزن... اخه قربونت برم هیچ میدونستی مازنی و گیلکی و کردی و بلوچی و لری عین زبان پارسی اند... یعنی شاخه ای از زبان پارسی اند... سندش هم اینکه زمان اشکانیان در دربار اشکانی به زبان مازندرانی گفت و گو میشد؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    43 51
    چو ایران نباشد تن من مباد
    • داش مجید A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      17 16
      اونهایی که منفی دادند مخالف ایران هستند؟؟؟؟ یا برای میهنشان ارزش قائل نیستند؟؟؟؟
  • مسعود IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    28 34
    تقصیر اون ها نیست،دارن از موقعیت استفاده میکنن.تقصیر ماست که نمیتونیم از داشته هامون محافظت کنیم.«حتی همون هایی که داخل کشوره،اینا که دیگه هیچی»
  • داش مجید A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    42 43
    لطفا تا کوروش را هم از مصادره نکرده اند دست بکار شوید،شاید هم فردا فردوسی وسعدی و حافظ رو هم مصادره کنند
  • بی نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    70 27
    اقا مگه هر کی فارسی شعر بگه و حرف بزنه پارسه؟ این همه ترک و عرب و کرد تو ایران داریم قدیم هم همینطور بوده، نمیشه گفت که اینا همه پارسن.
    • سوسن A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      21 37
      دوست عزیر موضوع زبان این شاعر نیست بلکه تعلق به تمدن ایران مطرح شذه بهتره از این تعصبات زبانی دست بکشیم و به فکر حفظ میراث فرهنگیمون باشیم و بر طبل تفرقه بر اساس قومیت نکوبیم چرا که همه متعلق و دل بسته یک کشور هستیم. چه امروز که در این جغرافیا قرار داره با این وسعت چه در گذشته که با جغرافیایی وسیعتر همیشه به اسم ایران شناخته شده میشود و خواهد شد.
    • بی نام IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      22 12
      در جواب سوسن . چرا تا ما یه دلیلی میاریم شما ها فوری انگ تعصب قومی رو میزنین در حالی که خودتون آخر تعصبین. زبان در ارتباط تنگاتنگی با قومیتها وملیتها قرار داره چرا که به طور معمول هر قومی زبان یا حداقل گویش مخصوص به خود را دارا میباشد پس این دو قابل تفکیک نیستند
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    54 30
    تفرش؟؟؟آره خونشونم بغل مسجد بود،اون در قرمز رنگ!! آذربایجان هویت سازی میکنه معلومه!!!!!!!!!
    • مجيد IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      28 35
      الان دقيقا موضع شما چيه؟ نظامي رو ايراني ميدوني يا نه؟منظورت از اين نوع نگارش چيه؟
  • علیرضا DE ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 42
    متاسفانه مسئولیت چندان درجهت حفظ فرهنگ فارسی اقدام درخوری انجام ندادند
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    59 35
    آقا همه ايراني بودند چرا وزارت ارشاد درباره ثبت انيشتين بنام ايران در يونسكو اقدام نمي كند من نمي دانم مگر دكتر حسابي و انيشتين يكبار بهم سلام نكردن؟
  • مرند A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    46 28
    مهم نیست کجا زاده شده مهم اینکه کجا به بار اومده و باعث شکوفاییش شده و درچه فرهنگی رشد کرده خودش میگه در بحر گنجه گمم پس ببین عظمت گنجه در مقابل خودش چقدر بوده شما مشاهیر تاجیکستان رو هم بخودتون میچشبونین این تکه های زمین یک زمانی امپراتوریه واحد بودن ولی حالا جدا هستن و مشاهیر هر منطقه مال اون کشوره
  • araz IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    43 26
    خب جمله آخر رو خودمون هم عمل کنیم ! هی میگیم ایرانی یا پارسی !!! خودمون هم دست کمی از اونا نداریما !!!! اعتراف نمی کنیم که اهل گنجه هست !!! یه شعر از این ور اون ور پیدا می کنیم بعد هی میگیم ایرانیه !!!!اونا هم الکی که نمیگن حتما یه مستنداتی دارن دیگه !!! خب اگه به زیان نویسنده باشه باید بگیم ابو علی سینا عربه چون اکثر نوشته هاش به عربی هستن !!!!!!!!!! اونموقع امپراتوری ایران همه جا رو گرفته بود زبان همه رو عوض میکرد که باید به فارسی حرف بزنید !
  • علی تفرشی A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    31 50
    یک عمر داریم داد میزنیم که نظامی تفرشی است ، حتی آثارش موجود است اما آقایان خود زنی می کنند می گن که اصلا چنین چیزی وجود نداره نتیجه اش می شود این ........ نامه زنده یاد پروفسور حسابی جهت پیگیری نظامی گنجوی یک دانشمند دلداه ایرانی تفرشی را بخوانید
  • بی نام A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    34 46
    معمولا ادمها دنبال چیزایی هستن که ندارن اینها هم اینطوری میخان فرهنگ بدست بیارن
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    48 28
    عجب !.. پس هویت نظامی پارسی بوده ما نمیدونستیم
  • توهمات A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    51 24
    نه عزیزم اینکه به فارسی شعر گفته دلیل نمیشه بگی هویت پارسی داره. این طور بخوای حساب کنی نودونه ونه دهم درصد مشاهیر و بزرگان تاریخ ایران هویت عربی دارن . ابو ریحان خواجه نصیر ملاصدرا ابن سینا و.. کسانی اند که اکثر قریب به اتفاق آثارشان به زبان عربی بوده.
  • خنده دار A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    50 27
    نه خداییش خودتم باور کردی نظامی تفرشیه؟! یه چیزی بگو لااقل..
    • مجيد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      20 24
      تو سندي داري كه نيست؟
    • بچه خوی IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      25 6
      سندش اسمشه. نظامیه گنجوی. همینطور در مورد بقیه بزرگان. سنایی غزنوی. عطار نیشابوری و.. من خویی ام مقبره شمس شهر ماست ولی شمس متولد تبریزه واسه همین میگن شمس تبریزی نه شمس خویی.
  • یاسر IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    46 24
    نظامی اهل گنجه است و هیچ شکی در آن نیست. در آن زمان امپراطوری ایران کشور گشایی می کرد و سرزمینهای بسیاری را را ضمیمه خاک اصلی خود می کرد.حالا چون نظامی در آن دوران در گنجه بود که ضمیمه خاک ایران شده بود می گوییم ایرانی است.از طرفی زبان شیرین فارسی در آن دوران زبان دربار بود و شعرا برای خوشایند سران مملکت اشعار خود به پارسی می سرودند. الان شاعران ترک زبان بسیاری هستند که اشعارشان بیشتر به فارسی است مثل استاد شهریار که دلیل بر فارس بودن ایشان نیست. خیلی از بزرگان علم و فلسفه قدیم از سرزمینهای دور از ایران فعلی بودند مثل بن سینا،خوارزمی و ....
    • مشهدی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      15 21
      استاد شهریار کلی شعر به زبان اذری سروده و پدر و مادرش هم اذری بودن ! با این قبیل مثالا چیو میخواین ثابت کنین ؟! مگه غیر از اینه که تمام ما ایرنیا هموطن و برادر هم دیگه هستیم ؟
  • امیر IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    52 26
    سلام یک نکته رو عرض کنم اینکه نظامی اشعارش فارسی بوده ولی خودش فارس نبوده درست مثل مولانا که هر دوشون تورک هستن ولی به فارسی و تورکی شعر گفتن !و مثل بو علی سینا که فارس بوده ولی تمام آثارش عربیه ولی دلیل عرب بودنش نمیشه...
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      28 40
      عجب پس مولانا هم ترک بوده... چه جالب... گویا پاستور و انیشتن و گالیله و لیونل مسی! هم ترک بودن نه؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    17 58
    خوب اشکالش چیه یه شاعر آذری که یه بیت آذری هم نگفته به اسن اونها ثبت شه خیلی هم خوبه باعث میشه آذریهای عزیز و غیور جمهوری آذربایجان اصلیت خود را فراموش نکنند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 78
    در ضمن زبان آذرباییجان هم فارسی بوده که پس از حمله مغولان و تیموریان ترکی شده است و هیچ تلاشی هم نکرده اند به زبان اصیل خود برگردند.
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      37 29
      اشتباهی مثبت دادم....در اصل فارسی چی بوده ؟ اونم بگو
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      45 21
      زبان ايرانيان جزو زبانهاي پيوندي و از خانواده زبانهاي تركي بوده بعد از حمله آرين ها تبديل به زبان ديگه شده
    • حامد A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      24 34
      آقا یه کم مطالعه کن! چه جوری میشه زبان ایرانی ها ترکی بوده باشه، درحالی که ترکها و زبان ترکی خیلی بعد از آریایی ها وارد منطقه شدن!؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      20 47
      مغولها که به ایران حمله کردند اندکی و بعد در دوره صفوی بیشتر زبان مردم آذربایجان ترکی شد . مردم ترک زبان ایران زبان ترکی دارند اما پارسی اصیل هستند. مردم آذربایجان پارسی هستند . بروید تاریخ را بخوانید...... مردم مصر زبان عربی دارند اما عرب که نیستند . زبان عربی به انها تحمیل شد .
    • رامین A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      22 10
      زهی خیال باطل چطوری در عصر ی که هیچگونه ارتباطات ، تلوزیون، ماهواره،مدرسه........ وجود نداشته است زبان مردم یه هویی عوض شده من نمی دونم
    • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      33 10
      چن سوالی ذهن منو درگیر خودش کرده. چطور شده که بعد از حمله مغول ها فقط یه قسمت خاصی از کشور ترک شده اند وبقیه اصیله اصیل و فارس باقی مونده اند در حالی که اولین شهرهایی که بدست مغولان تصرف شدند فارس نشین بودند و شهرهای ترک نشین در نهایت حمله اونها بدستشون افتاد.ثانیا اصن مگه میشه بوسیله حکومت مرکزی زبان و قومیتی را عوض کرد؟! آن هم با امکانات محدود آن دوران. ثالثا اگه این طور باشه پس بایست الان زبان و قومیت ما عربی شده باشه چون عربها هم اینگونه بر ایران حکومت داشتند. رابعا الان 100 ساله زبان رسمی فارسیه آیا زبان منطقه آذربایجان تغییری به خود دیده؟!
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      36 12
      دوست عزیز اگه تاریخ رو بی تعصب مطالعه کنی میبینی که در کتب تاریخی خیلی پیش از این تاریخی که شما میفرمایی از ترک ها نام برده شده، اما متاسفانه تعصب ادم رو کور میکنه
  • محسن IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    30 51
    همانطور که ترکیه مولانا را بنام خودش کرد اینها هم نظامی را به نام خودشون میکنن و مسئولین ما هم دم بر نمییارن. حالا ببینید.
  • مهدی IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    69 34
    خوب معلومه که نظامی شاعر آذربایجانی هستش. حالا اونا کاشی ها رو برداشتن دارن تعمیر می کنن. تو اینجا که سال هاست اجازه آموزش و نشر زبان ترکی آذربایجانی داده نمیشه!!
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    59 27
    کی گفته شعر ترکی نداره؟ رفتی تحقیق کردی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      20 36
      نظامي شعر تركي ندارد اما از اصطلاحات تركي در شعرش استفاده كرده كه جز ويژگيهاي سبكي شعر فارسي دراين دوره است... نظامي شاعر ايراني است به تمام آثار خارجي هم كه مراجعه كني اين موضوع را ميبيني ... نظامي اين تخلص را به خاطر علاقه مندي به وزير سلجوقي خواجه نظام الملك طوسي انتخاب كرده است براي آشنايي بيشتر به كتاب مايكل بري در زمينه تحليل هفت پيكر مراجعه كنيد...
  • محققق منصف A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 19
    دليل فارسي سرودن ابيات نظامي از نظر خودشان : در حــال رسيـد قاصد از راه / آورد مثــال حضــرت شــاه خواهم كـه بياد عشق مجنون/ راني سخني چو درّ مكنــون از زيــور پـــارسي و تــازي / اين تازه عـروس را طــرازي تركي صفـت وفاي ما نيست/ تركانه سخن سزاي ما نيست چون حلقـه شاه يافت گوشم / از دل بـه دماغ رفت هوشم نه زهره كــه سر ز خط بتابم / نه ديده كـه ره به كنج يابم سرگشته شدم در آن خجالت/ از سستي امر و ضعف حالت
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    63 27
    حتي اگر تفرشي بوده باشد هم دليل بر پارس بودن وي نيست چون مرز آذربايجان از همدان گيرند تا دربند خزران ... (تاريخ طبري)و تفرش نيز جزو اين محدوده بوده و شكي در ترك بودن نظامي نيست و دليل فارسي سرودن اشعارش به گفته صريح خودش فقط و فقط اجبار پادشاه بوده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    20 39
    اون موقع آذربایجان جز خاک ایران بوده اگر اونا ادعای یکی از شاعرای ایرانی رو میکنن ایران میتونه ادعای کل کشورشون رو بکنه!
    • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      43 25
      یه زمانی ایران جزو مقدونیه بوده یه زمان دیگه جزو عربستان یه زمان جزو ممالک تیمور (ازبکستان) پس همه اینها می تونن الان ادعای کل ایران رو بکنن؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      20 25
      نه ایران میتونه ادعای اون ها رو بکنه
    • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      7 36
      من خودم اهل تفرشم لطفا ما را ترک خطاب نکنید.
  • بابك A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    46 7
    حافظ هم شيرازي نبوده اصالتا اصفهانيست
  • محمد A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    26 8
    فكر نمي كنيد اين دعواها واقعا كودكانه و ساده لوحانه است؟ در اين بلبشوي جهاني كه كشورها دارن در آتش جنگ هاي قومي - مذهبي مي سوزند آيا پرداختن به مسائلي از اين قبيل واقع بينانه است؟ شايد همه ما بحث هاي اين چنيني را تجربه كرديم كه هيچوقت به هيچ جايي نمي رسند و هيچ كدام از طرفين كوتاه نمي آيند و جز بر انگيخته شدن دشمني و نفرت سودي ندارند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    28 38
    اگه نظامی ترکه پس امام رضا هم ایرانیه مولوی هم ترکه هولاکو هم ایرانیه هایده هم امریکاییه ........
  • تامای A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    27 10
    عذر میخوام که که حرف p ندارم. بس این شعر نظامی چیو میخواد بگه بدر بر بدر مرا ترک بود که هر یک به فرزانگی گرگ بود زکوه و خزر تا به دریای چین همه ترک بینم زمین دولت ترکان چو بلندی گرفت مملکت از داد بسندی گرفت
  • محسن IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    22 14
    نظامی یک شاعر ترک بوده که آثاری به فارسی داشته. دیوان اشعار ترکی ایشون هم موجود هست. من به شخه شعر: آی اوزلو نیگاریم بو گئجه کیمه مهمان اولاجاقسان ... رو خیلی دوست دارم.
    • ali DK ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      14 22
      ترکی صفت وفای مانیست ترکانه سخن سزای ما نیست این هم هست محسن جان از شاعر ترک نظامی
    • علی A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      15 19
      این شعر را از کجا آوردید من فارغ التحصیل ادبیات هستم هرچه گشتم در هیچ کجا چنین شعری از نظامی گنجوی پیدا نکردم،خیالپردازی نمی کنید دوست عزیز؟