هفتمین کنفرانس یک روزه بین‌المللی تقریب میان مذاهب اسلامی، با عنوان «نقش تقریب در مقابله با فرقه گرایی و حمایت از جامعه» در مرکز اسلامی لندن برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این کنفرانس، شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مصر، انگلیس، آلمان، لبنان، الجزایر، عراق، مغرب، فرانسه، پاکستان، هند، یمن، ایران، عربستان سعودی، بحرین، سوریه، تونس، منطقه ترکمن و کردستان عراق حضور داشتند و سخنرانی کردند.

به دلیل اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و وحدت مسلمانان، طی سالیان گذشته تا کنون شش کنفرانس بین‌المللی با عناوین : " تقریب بین مذاهب اسلامی ضرورتی برای مسلمین در عصر حاضر " ، " تقریب ، راهکار دفاع از قرآن کریم و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) " ، " تقریب میان مذاهب اسلامی ؛ راهی به سوی تکریم انسان وتقویت اتحاد اسلامی " ، " نقش تقریب درتعالی امت اسلامی و ساختن آینده آن " ، " بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب میان مذاهب اسلامی " و " نقش فرهنگی تقریب در رسیدن به همزیستی اجتماعی " در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شده است.

هفتمین کنفرانس تقریب در روز شنبه، 21 سپتامبر 2013 برابر با پانزدهم ماه ذیقعده 1434 با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد. خلاصه اظهارات سخنرانان حاضر در این کنفرانس را در جدول زیر می خوانید.

 

نام سخنران

خلاصه اظهارات

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی (رییس مرکز اسلامی انگلیس)

* میان «فرقه» و «فرقه گرایی» تفاوت وجود دارد. سبب بروز فرقه گرایی، اولویت دادن به مصالح شخصی، تعصبات و جهل در کنار دخالت عامل بیگانه است. خداوند انسان ها را از مرد و زن و به صورت ملت ها و قبائل آفریده تا یکدیگر را بازشناسند، اما تمایلات بیمارگونه و مصالح آنی و تعصب و نادانی زمینه ساز پدیده نامیمون فرقه گرایی شده است.

* متاسفانه تاریخ بشر مملو از درگیری های مذهبی و فرقه ای و دینی و حتی منطقه ای بوده که از آن میان می توان به جنگ های صلیبی و جنگ های فرقه ای میان کاتولیک ها و پروتستان ها نیز اشاره کرد.

* عده ای بدون داشتن هیچ گونه قدرت تحلیل مسائل روز، ندانسته در دامان استکبار غلتیده و به سود آنها بی هیچ گونه دلیلی به تکفیر دیگران حکم داده و دست خود را به خون افرادی که گناهشان تنها هویت آنهاست آلوده می کنند.

* تکفیر مخالف با نص صریح شرع مقدس و ناسازگار با آموزه های قرآن است. به باور رهبر انقلاب اسلامی که بهترین توصیف را از چهره این گونه افراد ارائه کرده، آنانی که فریاد تفرقه بین شیعه و سنی را بلند می کنند و خواهان بر هم زدن وحدت بین مسلمانان با توسل به فرقه گرایی هستند، بی تردید مزدور دشمنان هستند، چه شیعه باشند و چه اهل تسنن.

* برای حفظ وحدت امت اسلام راهی نیست جز اینکه همگی یکپارچه در برابر گفتارهای تفرقه افکن با هشیاری ایستاده و طرف هایی که تروریسم و تندروی را ترویج می کنند، منزوی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی عالمی

(رییس مجمع جهانی اسلامی لندن)

* جهل و افراط گرایی مهم ترین خطرهای تهدید کننده آرامش جامعه است.

* دین بزرگ اسلام بر چند پایه و اساس بنیان نهاده شده است: 1- علم و حکمت 2- رأفت و رحمت 3- محبت و مودت  4- اعتدال و انصاف و 5- عفو و احسان . این ویژگی ها که تصویر کلی و دورنمای اسلام را تشکیل می دهند ویژگی هایی هستند که عهده دار رهبری جامعه انسانی و ارتقاء آن به بالاترین مراتب انسانیت اند.

* در برابر آن هرگونه گفتار و رفتار تند و افراطی که در چهارچوب عقل نگنجد مانند آنچه که برخی از گروه های تروریستی به نام دین انجام می دهند، مخالف با حقیقت دین و آموزه های دینی بوده و از منطق اسلام دور است.

* راه حل در بازگشت به همان آموزه های اصلی و بنیادین است که جز آنها راه دیگری در برابر ما و جهان اسلام متصور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دکترسید فاضل میلانی

(امام جماعت مرکز اسلامی لندن)

* نگاهی گذرا به واقعیت جهان اسلام از شرق تا غرب آن کافی است تا انسان چهره انحطاط، عقب ماندگی و دوری از ارزش های آسمانی را در برابر خود مشاهده کند.

* اکنون می بینیم که به جای فرمان خداوند آنجایی که می فرماید «مؤمنان همه با هم برادرند، پس میان برادران خود آشتی و صلح برقرار کنید» شعار «برادرت را و هر آنکس که با تو مخالف است را بکش» جایگزین شده است.

* اکنون به جای عمل به منطق قرآن که می فرماید «اگر در چیزی اختلاف پیدا کردید آن را به خدا و رسول برگردانید» گروه های تروریستی میدان دار شده اند.

* امتی که خداوند آن را بهترین امت برای بشریت می خواند به بدترین امت که بعضی بعض دیگر را می درند تبدیل شده است که گاه با فتاوای تکفیری به این گونه مسائل دامن می زنند.

* در این میان خیرخواهان می پرسند آیا امکان دارد که گفتمان محبت و گذشت در فرهنگ معاصر و در سایه سیطره گفتمان تکفیر پا بگیرد؟ و آیا ممکن است مشکلات جهان اسلام با فرهنگ نفرت و بدبینی حل شود؟

*در این روزگار سخت و دشوار، جهان اسلام بیش از هر چیز به گفت و گوی هدفمند و پذیرش یکدیگر و بازگشت به قرآن و اصول به جای تکیه بر هواهای نفسانی و اختلافات فرقه ای نیاز دارد.

دکتر خالد عبدالوهاب ملّا

(رییس جمعیت علمای اهل سنت عراق و مشاور معاون رییس جمهوری عراق)

* اکنون در چهره مردم مسلمان و فرزندان جهان اسلام غبار حزن و اندوه و نگرانی سایه افکنده و در درونشان احساس سستی و سرخوردگی می کنند؛ سرخوردگی و یأس از فرو ریختن بنیان و اساس جامعه اسلامی.

* آنچه از دشمن نسبت به ما سر می زند جزئی از طبیعت و خوی استکباری اوست که نمی تواند از آن جدا شود. اما سوال این جاست که ما در برابر این واقعیت چه باید بکنیم؟ کجایند صاحبان اندیشه و خرد؟ و نقش ما در تسکین آلام جهان اسلام در برابر این جریان ها و تندبادها چیست؟

* آیا سزاوار نیست که پس از تشخیص بیماری و منبع درد که محور اصلی غالب سخنرانی ها و کنفرانس های ما را تشکیل می دهد، به دنبال درمان باشیم؟ باید با اعتماد به نفس و بدون معطلی و مقدمه به سراغ درمان رفت و راه حلی برای این مشکلات جستجو کرد.

* راه حل های پیشنهادی من در سه محور 1- تسامح 2- ارتقاء فرهنگی و 3- اهمیت دادن به تسامح برای رسیدن به ارتقاء فرهنگی است.

*من از عقلا و رهبران صادق و اندیشمند جهان اسلام دعوت می کنم که با تمام توان در برابر این چالش ها ایستاده و با گفت و گوی دائم، جدی و پایدار در جهت ارتقاء فرهنگ عموم مردم و به ویژه جوانان و از طریق تاسیس پروژه های وحدت ساز در مناطق مختلف جهان اسلام تلاش کنند. 

آیت الله محسن اراکی

(دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در ایران)

* بی هیچ تردیدی وحدت اسلامی هم از نظر شرعی و هم از نظر عقلی ضروری است. در وجوب شرعی وحدت اسلامی با توجه به دلایل قطعی شرعی از قرآن و سنت هیچ تردیدی وجود ندارد. از سوی دیگر به حکم عقل نیز وحدت ضروری است چرا که بدون آن امت اسلامی در ورطه هلاکت خواهد بود.

* کارشکنی صهیونیسم و استکبار جهانی به عنوان عوامل خارجی پس از بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه شدت بیشتری به خود گرفته و با همکاری سروریس های اطلاعاتی بیگانه و ستون پنجم داخلی همت خود را صرف تحریک خصومت های قومی، مذهبی(بین شیعه و سنی) و دینی (بین مسیحی و مسلمان) کرده است.

شیخ ماهر مزهر (از علمای اهل تسنن مجمع مسلمین لبنان)

* امت اسلامی از چنان جایگاه والا و امکاناتی برخوردار است که می تواند مدیریت جهان را بر عهده گیرد. مشکل بنیادین در راه رسیدن به چنین مقصودی نه در کمبود امکانات بلکه در کاستی اندیشه و افکار ما نهفته است.

*با توسل به اندیشه های درست حتی می توان با کمترین امکانات مادی نتیجه های بس بزرگ بدست آورد. این ویژگی مطابق با سنت خداوند است و انقلاب اسلامی ایران به عنوان بهترین گواه این ادعا است.

*راه کارهایی که می توانند ما را در مسیر ارتقاء امت اسلامی رهنمون شوند، شناخت درست مسیر بر اساس قرآن و سنت به همراه خلوص و روحیه همکاری و دوری از هرگونه تعصب و پیروی از اندیشمندان و نخبگانی که ظرفیت و شایستگی دارند، است. 

شیخ محمد عبدالهادی العمری (از علمای اهل سنت مقیم بیرمنگهام)

* مؤسسات و سازمان های اسلامی در حفظ گروه های اجتماعی اسلامی در کشورهای غربی نقش برجسته ای دارند. این مؤسسات از مهمترین وسیله ها برای آموزش و راهنمایی و ارتباط آن با جوامع اسلامی هستند.

*از آنجایی که مسلمانان مهاجر هر کدام به دلیلی و از گوشه و کنار جهان و از میان کشورهای گوناگون به غرب مهاجرت کرده اند، طبیعی است که عادات و سنت های آنان با هم اختلافاتی داشته باشد. آما آنچه آنها را به هم پیوند می دهد همان اسلام است که دین همه آنهاست.

* ارتباط و همکاری مستمر بین مراکز و مؤسسات اسلامی بسیار مهم است و امیدوارم که اینگونه ارتباطات روز بروز بیشتر شده و زمینه ساز همگرایی بین مجموعه های مختلف مسلمانان باشد.

لرد نظیر احمد (نماینده مجلس اعیان بریتانیا)

*مهمترین راه رسیدن به وحدت گفت و گوی دوطرفه است که به دلایل مختلف و از جمله اختلاف زبان به خوبی محقق نمی شود.

* مسلمانان بریتانیا با داشتن بیش از 1400 مسجد، باید نقش عمده تری در حل اختلافات و مقابله با خشونت خانوادگی بازی کنند.

* با وجود اینکه مسائلی مانند فلسطین یا مناقشه کشمیر  یا کشتار مسلمانان در بالکان همه ما مسلمانان را متحد می کند اما مسائل سیاسی دیگری مانند وضعیت سوریه و بحرین موجب تفرقه شده است.

* من به عنوان راه حل خواهان آن هستم که مسلمانان از رهبران سیاسی خود بخواهند که با گفت و گو و روش های دیپلماتیک اینگونه اختلاف ها را حل کنند. در قضیه دارفور هنگامی که همه سازمان های بین المللی از کنار هم نشاندن طرف های درگیر برای آغاز گفت و گو مأیوس شده بودند گروهی از مسلمانان بریتانیا موفق شدند آنها را در یک مسجد و کنار هم جمع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا رمضانی (رییس مرکز اسلامی هامبورگ)

* بی تردید تمرکز بر اختلافات جزئی بین مسلمانان به هیچ وجه شایسته نیست چرا که جز تقویت دشمنان برای کسب منافع بیشتر و تضعیف مسلمانان هیچ نتیجه دیگری ندارد.

* اختلافات علمی بین علمای مسلمان امری طبیعی است که در طول تاریخ اسلام همواره وجود داشته و با وجود همه این اختلافات علمای اسلام همواره با یکدیگر به احترام رفتار می کرده اند.

* وجود این اختلافات هیچگاه نباید به عنوان دستاویزی برای نشر تفرقه بین مسلمانان و فتنه انگیزی در میان آنان مورد استفاده قرار گیرد.

* آنچه می تواند سوء تفاهم ها را در حد اختلاف نظر نگه دارد گفت و گوی نزدیک و رو در رو و آشنایی بیشتر است که به تقریب منتهی خواهد شد و خواهد توانست جامعه مسلمانان را از تفرقه نجات ببخشد.

شیخ عمرو الانصاری

(از محققین دانشگاه الازهر مصر)

* اسلام به سوی مهربانی و تالیف قلوب بین مردم دعوت می کند و تفاوت در عادات و رسوم میان مردم سنتی است از سنت های خداوند.

* این عظمت دین اسلام است که با وجود پذیرش تفاوت بین مردم آنان را به همزیستی و نزدیکی به یکدیگر حتی با وجود اختلاف بین ادیان دعوت می کند، چه رسد به مسلمانان که همه به سوی یک قبله نماز می گذارند و به یک کتاب ایمان و اعتقاد راسخ دارند.

*تفاوت و نه اختلاف، در نظر و اندیشه همیشه بوده است و نمونه های بسیار تاریخی از بزرگان اسلام گواه این مدعا هستند که در عین تفاوت در آراء، یکدیگر را نفی نمی کردند و آنجا که مصالح اساسی امت اسلامی اقتضا می کرد یک رای و یک صدا می شدند.

دکتر کمال الهلباوی

(رییس انجمن وحدت اسلامی مصر در بریتانیا و از شخصیت های برجسته اهل تسنن کشور مصر)

*همه مذاهب شناخته شده اسلامی به خصوص مذاهب چهارگانه اهل سنت و مذهب شیعه اثنی عشری و زیدی و اباضیه، همه مکاتب فقهی گوناگون برای فهم اسلام هستند که هر کدام صرف نظر از موافق یا مخالف بودن ما روش اجتهادی خاص خود را برای استفاده از ادله فرعی و کلی دارند.

* طایفه گرایی و فرقه گرایی که به تحریک احساسات کور میان مسلمانان می پردازد حرکتی است انحرافی که یا برای مشوش کردن چهره دیگر مذاهب بکار گرفته شده است یا برای برتری دادن به عقیده خود.

*کشتارها، ویران کردن مساجد و معابد و زیارتگاه ها و حتی کتابخانه ها و مراکز آموزشی و دانش اندوزی، همه این فجایع از آثار و پیامدهای ناگوار حرکت های فرقه ای هستند که در گذشته و حال شاهد آن بوده ایم.

*این فرقه گرایی ها گاه تا چنان حدی پیش رفته که به عاملی برای پذیرش استعمار خارجی تبدیل شده است. امام محمد غزالی می گوید: "ما معتقدیم که تقریب بین مذاهب واجبی است که باید انجام شود و نسل جدید باید به آن سمت رهنمون شود؛ همانگونه که معتقدیم باید تاریخ اسلام را با نگاه مثبت بازنویسی کرد."

شیخ عبدالحمید بن محمد صدیق (از علمای اهل سنت پاکستانی مقیم بیرمنگهام  )

*بر اساس آیات قرآن مسلمانان باید به ریسمان الهی چنگ زده و از تفرقه بپرهیزند. تقوا و اخلاص لازمه رسیدن به وحدت و لازمه چنگ زدن به ریسمان الهی است و وحدت تنها درسایه تقوا و اخلاص می تواند محقق شود.

 

*با توجه به آیات قرآن، وظیفه مسلمین را دعوت به نیکی ها و نهی از بدی ها می دانم و از اینکه مسلمانان با در اختیار داشتن بیش از 56 کشور و ثروت و منابع بیکران خدادادی به دلیل عدم تقوا و خودخواهی گرفتار پراکندگی بوده و حتی در کشورهای ثروتمند نیز مردم عادی در فقر و بیماری زندگی می کنند، اظهار تاسف می کنم. وظیفه علما در زمینه ایجاد آرامش و آشتی را نیز قرآن معین کرده است.

دکتر محمد النعمانی

(از کشور یمن)

* فرقه گرایی بزرگترین خطر تهدید کننده جهان اسلام است که هیچ دولتی در دنیا نمی تواند با وجود هرج و مرج اجتماعی، امنیت و آسایش را برای ملت خود فراهم کند. دولت هایی در ایجاد آرامش و امنیت موفق هستند که بتوانند به طور کامل ریشه اینگونه هرج و مرج ها را بخشکانند.

* اگر اروپا توانست با برخورداری از اندیشه های دانشمندان و روشنفکرانی مانند نویسنده معروف فرانسوی ولتر که رساله ای در ارتباط با نحوه برخورد و تعامل بین کاتولیک ها و پروتستان ها نگاشته بود، روشی برای همزیستی و احترام متقابل بین مذاهب مسیحی پیدا کرده و برای آنها حق برگزاری مراسم مذهبی دلخواه خودشان را به رسمیت بشناسد، ما نیز می توانیم در پرتو اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و جهت گیری تقریبی او پدیده ناهنجار فرقه گرایی را از دامان جامعه اسلامی بزداییم.

دکتر سامان

(از منطقه کردستان عراق)

* کار نیک جز با اخلاص پذیرفته نخواهد شد و چنین گردهمایی هایی جز با تطبیق با عالم واقع نتیجه ای در بر نخواهد داشت. راه از بین بردن فرقه گرایی، شناخت عوامل آن و طرد آنها است و از میان این عوامل به ادعای کمال مطلق داشتن و نفی کردن دیگران تاکید می کنم.

* یکی دیگر از عوامل فرقه گرایی سیاست های "تفرقه بینداز و حکومت کن" است، که برای بیرون رفتن از این وضعیت راهی جز پذیرفتن طرف مقابل نیست و سیاستمداران نیز باید از روش های تفرقه افکنانه دست بردارند.

کوثر بشراوی

( نویسنده، خبرنگار و محقق از کشور تونس)

* نقش رسانه ها در تشدید و ترویج فرقه گرایی خطرناک ترین جنبه در این زمینه فرقه گرایی است. اگر رسانه ها نبودند سرطان فتاوای تکفیری به این سرعت در جسم و جان امت اسلامی رشد و تکثیر نمی یافت.

* بسیاری از رسانه ها با استفاده از پول نفت به وسیله ای برای برهم زدن وحدت امت اسلامی تبدیل شده اند. متاسفم از اینکه صدای افراد مخلص از اصحاب رسانه در میان غوغای تفرقه انگیزان به گوش نمی رسد.

* با توجه به نقش منافقانه رسانه های غربی که علی رغم دم زدن همیشگی از حقوق بشر و ادعای پایبندی به آن به شعله ور تر شدن دامنه آتش اختلاف و تفرقه دامن می زنند فوری ترین راه برخورد با پدیده ناهنجار فرقه گرایی اندیشدین چاره ای برای نقش رسانه ها است.

حجت الاسلام شیخ حاتم ابودیه (امام جمعه جمعیت مسلمانان لبنانی مقیم بریتانیا در لندن)

* ما در شرایطی این کنفرانس را برگزار می کنیم که جهان اسلام با مشکلات بزرگی مواجه بوده و فرقه گرایی و تحریک عواطف مذهبی به بالاترین حد خود رسیده است.

* چند پارگی جامعه از آفات فرقه گرایی است که متاسفانه برخی از مقامات و شخصیت های روحانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر سعید شهابی

(دبیرکل وحدت اسلامی بحرین)

* وحدت اسلامی به عنوان عاملی در تغییر وضع موجود است که نظام های استبدادی آن را در خلاف مصالح خویش می دانند. کسانی که از وحدت سخن می گویند برنامه های بزرگ و جدی در پیش دارند که به تنهایی و با مجموعه های اندک امکان تحقق ندارد.

* فرقه گرایی ابزاری برای عقب نگه داشتن مردم است. چرا که مشغول داشتن مردم با چنین موضوعاتی بر مبنای اختلافات مذهبی یا دینی یا نژادی زمینه ساز دوری آنها از بررسی عمیق و علمی موضوعات شده و آنان را به مسائل کم اهمیت حاشیه ای مشغول خواهد کرد.

دکتر عباس امامی (دبیر کمیسیون حقوق بشر منطقه ترکمان عراق)

* از مرجع عالیقدر و بزرگ شیعیان آیت الله سید محمد باقر صدر به عنوان فردی که به پیروی از بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی ایران همواره مسلمانان را به تقریب سفارش کرده یاد می کنم و او را یکی از پیشگامان تقریب معرفی می کنم.

*وحدت بین مسلمانان را واجب الهی می دانم که هر مسلمانی باید با پایبندی به آن پیروی خود از اصول، ارزش ها و سلوک اسلامی را به اثبات برساند. تحقق این هدف بزرگ از آرمان های جهان اسلام است.


/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    18 5
    تو لندن خیلی باحاله چرا توی مکه برگزار نشد!
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    3 3
    به امید روز اتحاد مسلمانان جهان! ولی ای کاش در مکه برگزار میشد، من هم متوجه نمیشم!
  • عبداله GB ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 1
    بعد از ایران بیشترین شیعیان دنیا در پاکستان هستند. چه خوبه که از اهل سنت از این منطقه سخنران دعوت شده است و سخنرانی‌ کرده اند. اما هموطنان برگزارکننده دقت کنند که وحدت شیعه و سنی در یک منطقه بدون حضور دو طرف ممکن نیست.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    2 2
    چرا لندن؟؟؟ !!! چرا چرا چرا .......
  • نيما EU ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 0
    براي اينكه تو لندن چراي ؟ تو هم بوي نفاق مياد! خوب نگاش كن يعني اينكه كه با هم بودن ومذاهب مختلف به همديگر احترام بذارند هم چر ا لازم دارد !؟
  • حسن باقری A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    3 1
    دوستان عزیز این کنفرانس ها هر ساله و در اکثر کشورهای دنیا برگزار می شود . در واقع نقطه شروع اینها کنفرانس بین المللی وحدت تهران می باشد که هرساله همزمان با هفته وحدت ،ولادت پیامبر خاتم، برگزارشده و تا کنون بیست و شش دوره از آن پشت سر گذاشته شده است . کنفرانس وحدت تهران بزرگترین اجتماع علمای شیعه وسنی بوده که به همت مجمع جهانی تقریب برگزار می شود . همچنین علاوه بر کشورهای اسلامی که اقدام به برگزاری این کنفرانس ها می کنند ، کشورهای اروپایی هم به علت حضور درصد قابل توجهی از مسلمانان در آن کشورها به برگزاری این کنفرانس ها مبادرت می ورزند. کشور انگلیس هم با داشتن مرکز بزرگ اسلامی و چندین موسسه اسلامی از این قاعده مستثنی نیست.