هشت اثر ایرانى حاضر در شب نخست حراج کریستی دبى شامگاه سه شنبه به فروش رسید و نسخه دوم دیوار پرسپولیس تناولى با فروش ٩۴٠ هزار دلارى رکورد دوم این شب را از آن ایران کرد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در این شب نقاشى «فهر النیسا زید» دو میلیون و ٧٠٠ هزار دلار چکش خورد تا هم حتى به قیمت پایه اثر نرسد هم یک صد هزار دلار براى دستیابى به رکورد ایرانى خاورمیانه کم آورد .

در میان ٢٢ اثر خارجى دیگر گریگوسیان هنرمند لبنانى با فروش ۶٠٠ هزار دلارى و قارم عربستانى ۵۴۵ هزار دلارى سرآمد بودند، شش اثر عرب‌ها به فروش نرسید و مابقى در مرز قیمت پایه خریدارى شد، اما در میان آثار ایرانى‌ها نقاشی خط عمودى سید محمد احصایى با فروش ٣۴٠ هزار دلارى رکورد چهارم این شب و اثر افقى وى با فروش ١۵٠ هزار دلارى رکورد نهم را از آن خود کرد.

نقاشى کامى یوسف‌زاده ١٠٠ هزار دلار فروخته شد و دو اثر فرهاد مشیرى، یک مجسمه تناولى و نقاشى رضا درخشانى به فروش نرسیدند.

على مرادخانى معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مهمان ویژه پانزدهمین حراج کریستی دبى بود. حضور یک مقام دولتى در این رویداد بین‌المللى بخش خصوصى، بسیار مورد توجه کلکسیونر‌ها و خریداران چند ملیتى قرار گرفت.

مرادخانى دقایقى پس از پایان شب نخست حراج در گفت‌وگویى کوتاه با خبرنگاران قبل از هر چیزى حفظ رکورد ایرانى خاورمیانه را تبریک گفت. او درباره دلایل حضورش گفت: «من شاهدم که در این چند سال که حراج کریستی دبى برپا مى شود چه در سطح رسانه‌اى و چه در جامعه هنرى موج و تکاپوى خاصى پدیدار مى‌شود که بسیار جالب توجه است. باید این پدیده را به درستى شناخت واز نقاط مثبت آن بهره گرفت.»

او افزود: «رونق اقتصاد هنر براى وضعیت فعلى جامعه هنرى ما یک امر حیاتى ست لذا بدیهى ست ما در جهت فرهنگ سازى و توسعه آن از شناسایى الگوهاى موفق دریغ نخواهیم کرد.»
 
مرادخانى در عین به تاثیر مستقیم حراج کریستی دبى بر بازار داخلى هنر ایران اشاره کرد و گفت: «مدت‌هاست از طریق نخبگان هنریمان و نیز مدیران محترم گالری‌ها ضرورت حمایت هدفمند از چنین رویداد هاى بین‌المللى را مى‌شنوم به حتم ما با حفظ استقلال بخش خصوصى برنامه‌هاى مدونى در این باره تدوین و اجرا مى‌کنیم، اما پیش و بیش از هر چیزى خودباورى همه ارکان بخش خصوصی‌مان از هنرمند گرفته تا گالرى‌دار و مجموعه‌دار الزامى است. این باور که ما بین‌المللى هستیم و توان دستیابى به رکوردهاى بالا راداریم.»

مرتضى کاظمى مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد که خود یازده سال پیش براى تحقق ورود آثار هنرى ایرانى به مارکت‌هاى بین‌المللى تلاش‌هاى بسیارى کرد، دقایقى پس از حراج در گفت‌وگویى کوتاه با خبرنگاران گفت: «برپایى چهارده دوره کریستیز دبى تاثیرات مثبت متعددى براى هنر ایران به ارمغان آورد؛ هنر ایران بر بلنداى این سکوى موثق مورد اطمینان جهانى به دنیا معرفى شد، ثابت شد که مى‌توان روى آثار هنرمندان ایران سرمایه‌گذارى کرد و به موازات آن بازار داخلى هنر ایران پدید آمد. همچنین ارتقاى قیمت آثار هنرى، امکان امرار معاش از راه فروش آثار هنرى و امید بخشى به نسل جوان هنرمند از دیگر دستاوردهاى اتخاذ این رویکرد بود.»

کاظمى با بیان این نکته که دولت برنامه هاى همه جانبه اى براى توسعه، نهادینه و ساماندهى اقتصاد فرهنگ و هنر دارد خاطر نشان کرد: «حمایت از بخش خصوصى محور اصلى این برنامه‌ها خواهد بود، ما اکنون در حال مطالعه و تهیه مقدمات راهبردهاى زیرساختى و مشورت با نخبگان این امر هستیم تا رویکردهایى نوین و کارامد تقدیم جامعه هنرى کنیم.»

علیرضا سمیع آذر، مدرس تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران، در حاشیه حراج کریستی، خبر نخست این دوره را حضور مقامات عالى رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دانست و آن را یک نوید بزرگ براى توانمندى هر چه بیشتر بخش خصوصى ارزیابى کرد.

او در عین حال تصریح کرد: «به یقین این حضور به بخش خصوصى اطمینان خاطر خواهد داد تا در زمینه اقتصاد هنر سرمایه گذارى گسترده ترى انجام دهد.»
 
سمیع آذر تثبیت بازار هنر و جلب سرمایه هاى تازه را دستاوردهاى بزرگ جامعه تجسمى ایران دانست و ابراز امیدوارى کرد این رفرم در سایه یک برنامه کارشناسى شده به سایر بخش‌هاى هنر تسرى یابد.

او خواهان برنامه‌ریزى دولت براى ورود سرمایه‌هاى بزرگ به بازار هنر شد تا از این رهگذر سهم مبادلات ایران در مارکت بین‌المللى رشد معنادارى یابد.

شب دوم حراج کریستی، شامگاه چهارشنبه هشتم آبان، در حالى در دوبى بر پا مى شود که از میان ١١٣ اثرى که روى میز حراج قرار مى‌گیرند ٣٢ اثر به هنرمندان ایرانى تعلق دارد. آثارى از هنرمندان به نام مثل عباس کیارستمى، افشین پیرهاشمى، على شیرازى، بهمن جلالى، حسین زنده رودى، فرامرز پیلارام، شادى قدیریان، پروانه اعتمادى، سمیرا علیخانزاده و... که امیدواری‌ها به فروش حداکثرى دستکم برخى از آن‌ها بسیار بالاست.

58247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    22 1
    مبارک باشد