بحث بر سر بود و نبود جریان تولید فیلم فاخر از یک سو و از سوی دیگر شکل ساخت این فیلم ها یکی از مسائل پراهمیتی است که باید از سوی مسئولان جدید سینمایی تحلیل شود؛ موضوعی که بخشی از بحران این روزهای سینما را سبب شده است.

سمیه علیپور: اگر «دوئل» ساخته احمدرضا درویش را نخستین فیلم سینمایی بنامیم که با بودجه ای بسیار بیشتر از سایر فیلم های سینمایی همان سال ساخته شد و از سوی مدیریت دولتی برای تامین بودجه مورد حمایت قرار گرفت، می توان چنین گفت که پایه ساخت فیلم های فاخر در ابتدای دهه 80 گذاشته شد. اما زمانی ساخت این فیلم ها شکل و شمایل رسمی به خود گرفت که محمدرضا جعفری جلوه معاون امور سینمایی مسئولیت مدیریت سینما را برعهده داشت. در آن مقطع چنین تعیین شد که بودجه ای مستقل به ساخت فیلم هایی اختصاص یابد که اصطلاحا فاخر نامیده می شود.

فاخر هم شامل موضوع فیلم بود و هم سازندگان آن. معمولا چنین فیلم هایی در مدت زمانی طولانی تر از دیگر فیلم ها فیلمبرداری و ساخته می شدند و همچنین بخشی از بودجه انبوه آن صرف جلوه های ویژه می شد، این روند که در دوره جعفری جلوه بنای آن گذاشته شد، در دوره جواد شمقدری ادامه پیدا کرد، اما مانند هر مسئله دیگری در این دوره مدیریتی با تحول روبرو شد. در این زمان اولین تغییری که در جریان ساخت فیلم های فاخر رخ داد تغییر ماهیت اغلب سازندگان این فیلم ها بود. اگر پیش از این کارگردانان با سابقه و افرادی که پروژه های سنگینی در سینما و یا تلویزیون کار کرده بودند امکان ساخت فیلم فاخر به دست می آوردند در دوره شمقدری بیشتر نزدیکان او و یا افراد مورد تایید اطرافیان شمقدری بودند که می توانستند به بودجه این کارها دست پیدا کنند.

از جمله این موارد می توان به ساخت نخستین فیلم سینمایی جهانگیر الماسی با بودجه یک و نیم میلیاردی اشاره کرد. الماسی در تمام دورا ن مدیریت شمقدری یکی از چهره های نزدیک به او بود. محمدرضا اسلاملو دیگر فردی است که در دوره شمقدری حدود دو میلیارد بودجه گرفت تا «شهابی از جنس نور» را بسازد. ماجراهای مربوط به فیلم «لاله» و حاشیه های اطراف اسدالله نیک نژاد نیز این روزها نقل هر محفل سینمایی است. جمال شورجه از دیگر نزدیکان شمقدری هم قرار بود بعد از «33 روز» دوباره با «سوادیکا» بر سر سفره فیلم های فاخر بنشیند که البته تولید آن منتفی شد. در این میان فقط «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است که می توان آن را به حق در میان فیلم های فاخر جای داد. موضوع آن درباره شهید چمران یکی از معتبرترین چهره های معاصر است و سازنده فیلم کارگردانی است که کمتر کسی می تواند اهمیت و تاثیرگذاری او را در سینمای بعد از انقلاب رد کند. این ها مجموعه ای از فیلم های فاخر در دست تولید است که البته از میان آن ها «چ» آماده نمایش است. 

در جشنواره سی و یکم فیلم های «عقاب صحرا» ساخته مهرداد خوشبخت، «استرداد» به کارگردانی علی غفاری، «برلین -7» به کارگردانی رامتین لوافی، «گام های شیدایی» حمید بهمنی و «فرزند چهارم» وحید موسائیان به عنوان محصولات فاخر سینمایی به نمایش درآمدند که البته بنا به شیوه ای که مدیریت سینمایی طراحی کرده بود همه این فیلم ها از کانال بنیاد سینمایی فارابی که مسئولیت حمایت از فیلم های فاخر را برعهده می گرفت تولید نشد و به عنوان مثل «برلین -7» از سوی موسسه رسانه های تصویری تهیه شد.

نگاهی به سازندگان این فیلم ها به وضوح نشان می دهد که چه رویکردی در گزینش سازندگان آنها دنبال شده است.

«رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و «محمد(ص)» به کارگردانی مجیدی مجیدی فیلم هایی اند که به لحاظ محتوا و سازندگان آن جزو کارهای فاخر محسوب می شوند، اما بودجه آن ها از کانال مدیریت دولتی سینما تامین نشده است.

نگاهی به جدول های مربوط به این فیلم ها نشان می دهد که چه فیلم هایی به عنوان فاخر انتظار اکران در سالن های سینمای را می کشند. فیلم هایی که قرار است به نمایش در آیند تا به سینما رونق ببخشند، اما نتیجه اکران کارهایی مشابه همین فیلم ها سبب شده تا این پرسش به وجود آید که فیلم فاخر کدام درد سینمای ایران را درمان می کند؟

5757

فیلم های فاخر با بودجه دولتی

نام فیلم

کارگردان

خلاصه داستان

بودجه

لاله

اسدالله نیک نژاد

روایتی از زندگی لاله صدیق قهرمان رالی.

8 میلیارد تومان تا راف کات

رنج و سرمستی

جهانگیر الماسی

این فیلم ماجرای حمله آمریکا به عراق را از منظر «طاهره» نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بازی ماه چهره خلیلی ، مرور می کند و در بازگشت هایی به گذشته روایتی از دفاع مقدس را نیز به تصویر می کشد.

یک میلیارد و 500 میلیون تومان

شهابی از جنس نور (شمشیر و اژدها)

محمدرضا اسلاملو

داستان فیلم از جنگ 33 روزه‌ی لبنان آغاز می‌شود و این جنگ در فیلم به نوعی تداعی تقابل سپاه نور و ظلمت است و بیشتر حالت سمبولیک دارد.

نزدیک 2 میلیارد تومان

چ

ابراهیم حاتمی کیا

دو روز پایانی زندگی شهید چمران

---

 

فیلم هایی که با بودجه غیردولتی ساخته شدند

نام فیلم

کارگردان

خلاصه داستان

رستاخیز

احمدرضا درویش

روایتی از داستان روز عاشورا.

محمد(ص)

مجید مجیدی

دوران کودکی تا نوجوانی پیامبر اکرم.

 

فیلم های فاخری که هنوز اکران نشده اند

نام فیلم

کارگردان

سال ساخت

خلاصه داستان

جوایز

بودجه

استرداد

علی غفاری

1391

فیلم «استرداد» به موضوع قرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می شود.

نامزدی در 12 رشته سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و دریافت جایزه در رشته های بهترین فیلم، نقش اوا مرد، تدوین و جلوه های ویژه میدانی.

4 میلیارد و 750 میلیون تومان (براساس اعلام تهیه کننده)

عقاب صحرا

مهرداد خوشبخت

1391

فیلم داستانی تاریخی دارد که در سالهای ششم تا هشتم هجری و از هدیبه تا فتح مکه رخ می دهد و داستان زندگی شخصی به نام ابوبصیر را روایت می کند.

برگزیده بخش بهترین جلوه های ویژه بصری

و نامزدی در رشته های جلوه های ویژه میدانی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

2 میلیارد و 500 میلیون تومان (براساس اعلام تهیه کننده)

برلین -7

رامتین لوافی

1391

داستان چند مهاجر که عواقب جنگ و حمله به عراق آنها را به دنبال جایی برای زنده ماندن می کشاند. عاطف همراه دختر و پسر بیمارش به برلین می رسند؛ جایی که خطری زندگی‌شان را تهدید نمی کند اما متوجه می شوند که همه زندگی زنده ماندن نیست.

برگزیده در سه بخش موسیقی و صداگذاری و دستاورد هنری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و نامزدی در رشته های بهترین فیلم، تدوین و فیلمبرداری این جشنواره.

دیپلم عکاسی از دوازدهمین جشنواره مقاومت.

بیش از 2 میلیارد تومان (براساس اعلام سرمایه گذار)

گام های شیدایی

حمید بهمنی

1391

جولیا به خدمت ارتش ایالات متحده درآمده و تلاش دارد مدارکی که در حین انجام وظیفه در این کشور به دست آورده به دوست خبرنگار خود برساند. در جریان این اتفاقات یکی از پرده های سناریو آزادسازی عراق به تصویر کشیده می شود.

---

حدود یک میلیارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =