امسال قرار است دو سریال الف ویژه «سرزمین کهن» و «معمای شاه» تا پایان سال روی آنتن سیما برود.

بهناز شیربانی: موضوع نبود بودجه کافی برای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی بحث جدیدی نیست. اما قطعا پاشنه آشیل رسانه ملی محسوب می‌شود. در این شرایط بدون شک بسیاری از اهداف بلند مدت تلویزیون تحت تاثیر نبود بودجه کافی قرار می‌گیرد و پروژه سریال‌های الف ویژه که صرف هزینه زیاد و زمان طولانی برای ساخت، دو رکن انکار ناپذیر آن‌ها محسوب می‌شود، بیش از سایر پروژه‌ها درمعرض آسیب قرار می‌گیرند.

با همه این شرایط ظاهرا امسال گفته دکتر علی دارابی مبنی بر اینکه رسانه ملی سالی دو پروژه الف ویژه را روی آنتن می‌فرستد تحقق پیدا کرده و بالاخره سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی اواخر آبان ماه سال جاری روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود وسریال «معمای شاه» به کارگردانی محمد رضا ورزی که این روز‌ها مرحله تصویر برداری را پشت سر می‌گذارد برای پخش در ایام دهه فجر در نظر گرفته شده است.

در فصل اول سریال «سرزمین کهن»، میترا حجار، ثریا قاسمی، هنگامه قاضیانی، الهام حمیدی، امیر آقایی، پرویز پورحسینی، علی شادمان، پژمان بازغی، فرهاد قائمیان، بیتا فرهی، شبنم قلی‌خانی و... بازی می‌کنند.

 در این فصل کودکی رهی که شخصیت اصلی «سرزمین کهن» است به تصویر کشیده می‌شود که نقش او را علی شادمان بازی می‌کند. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونتشان توسط نیروهای متفقین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما براثر به وقوع پیوستن ماجراهایی او به خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و....

 در فصل دوم مجموعه «سرزمین کهن» شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، شبنم قلی‌خانی، حسین محجوب، بیتا فرهی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، روح‌الله حسن‌پور، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرمرودی و... به ایفای نقش‌ می‌پردازند.

 در این فصل شهاب حسینی نقش جوانی‌های رهی را بازی می‌کند.

 مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به بررسی تاریخ سیاسی اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسر بچه می‌پردازد. در این مجموعه تلویزیونی، علاوه بر جذابیت‌های داستانی سعی شده بخشی از تاریخ ایران از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ بازگو شود. این ۳۷ سال در سه مقطع زمانی ساخته می‌شود که شامل مهم‌ترین وقایع این دوران است. در مقطع اول که سال‌های ۱۳۳۲‌ ۱۳۲۰ را در بر می‌گیرد، تلاش شده موقعیت ایران در جنگ جهانی دوم، نهضت ملی‌شدن صنعت نفت و سایر حوادث رخ داده در آن دوره زمانی نمایش داده شود که با کودتای آمریکایی سال ۱۳۳۲ به پایان می‌رسد.

 در مقطع دوم نیز که از سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۲ به طول می‌انجامد وضع سیاسی‌ اجتماعی ایران که به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ منتهی می‌شود، به نمایش گذاشته می‌شود. مقطع سوم مجموعه دوران کهن سه سال پایانی دوران پهلوی را نمایش می‌دهد که با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد.

این سریال در سه فصل روایت می‌شود که فصل سوم آن در تدارک ساخت است.

مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی محمد رضا ورزی، داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت او از سوئیس در سال ۱۳۱۵ تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد. در این مجموعه ۱۶۰۰ بازیگر و بیش از ۱۵۰ نفر از عوامل سینمای ایران حضور دارند. مجموعه «معمای شاه» درباره جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی است.

جعفر دهقان، شکرخدا گودرزی، محمد مطیع، ولی الله مومنی، داریوش ارجمند، داریوش کاردان، احمد نجفی، امیر مهدی‌کیا، عبدالرضا اکبری، قطب الدین صادقی، گیتی ساعتچی، رضا فیاضی، چنگیز وثوقی، چنگیز جلیلوند، مهراوه شریفی نیا برخی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

از سوی دیگر، سریال‌های الف ویژه دیگری در نوبت ساخت قرار دارند که تکلیف ساختشان به دلیل نبود بودجه کافی مشخص نیست.

به عنوان مثال یکسال از آماده شدن فیلمنامه سریال «پوریای ولی» نوشته مسعود جعفری جوزانی می‌گذرد و این سریال همچنان در انتظار بودجه‌ای برای ساخت است.

تاجبخش فنائیان مدیر کل نمایش سیما در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره زمان تولیداین مجموعه تلویزیونی که ساخت آن از اولویت‌های رسانه ملی است، گفت: «متن این سریال آماده است و مقدمات پیش تولید آن هم فراهم است و فقط منتظر جلسه تعیین برآورد برای ساخت آن هستیم.»

فنائیان می‌گوید به محض تامین بودجه سریال «پوریای ولی» تا آخر سال ۹۲ مقدمات ساخت آن فراهم خواهد شد.

 «پوریای ولی» پهلوانی است که در دوران مغول زندگی می‌کرده و از زمان کودکی تا وفات او در این سریال ترسیم می‌شود. در این مجموعه مخاطب با شخصیت واقعی پوریای ولی آشنا می‌شود و از ذهنیت معمول، که صرفا او را به عنوان پهلوانی کشتی‌گیر می‌شناسند دور شده و به‌شناختی می‌رسد که وجوه دینی، علمی و انسانی او به جامعه معرفی می‌شود.

مدیر کل نمایش سیما در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات مالی تلویزیون چه پیش بینی برای ساخت سریال‌های الف ویژه دارد گفت: «من بیشتر سرگرم رسیدگی به بحث محتوایی سریال‌های الف ویژه هستم و از مسائل مالی تلویزیون بی‌اطلاع هستم.»

فنائیان ادامه داد: «امیدوارم برنامه ریزی‌های سازمان به گونه‌ای پیش برود که طبق نظرآقای دارابی معاون سیما ، پخش سریال‌های الف ویژه به دو سریال در سال برسد و سریال‌های خوبی برای مخاطبان آماده کنیم.»

اما از میان سریال‌هایی که مدت‌ها است بحث ساخت آن‌ها به عنوان پروژه الف ویژه مطرح شده است، سریال «فصل بی‌پروایی» سال گذشته وارد مرحله پیش تولید شد اما بعد از مدتی ساخت آن به زمان دیگری موکول شد و در این مدت فریدون جیرانی به سراغ ساخت یک فیلم سینمایی به نام «خواب زده‌ها» رفت و سر انجام ساخت این سریال مشخص نشد.

سریال‌های «سلمان فارسی»، «شهید باکری»، «خواجه نصیر»، «شهید چمران» ، «جاوید الاثر متوسلیان»؛ «ابوطالب» و «حضرت موسی (ع)» مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه را پشت سر می‌گذارند.

در ادامه سریال‌های الف ویژه تلویزیون که آماده ساخت هستند را می‌بینید:

نام سریال

کارگردان

شبکه

ژانر

 

مرحله ساخت سریال

«فصل بی پروایی»

فریدون جیرانی

یک

تاریخ معاصر

-

 

«معمای شاه»

محمد رضا ورزی

یک

تاریخ معاصر

تصویر برداری

 

«سرزمین کهن»

کمال تبریزی

سه

تاریخی

آماده پخش

 

«حضرت موسی(ع)»

فرج الله سلحشور

-

تاریخی

تحقیق و نگارش

 

«ابو طالب»

حسن میر باقری

-

تاریخی

تحقیق و نگارش

 

«سلمان فارسی»

داود میرباقری

سیما فیلم

تاریخی

نگارش فیلمنامه

 

«شهید باکری»

احمد مرادپور

سیما فیلم

تاریخ معاصر

نگارش فیلمنامه

 

«خواجه نصیر»

محمد حسین لطیفی

سیما فیلم

تاریخی

نگارش فیلمنامه

 

«شهید چمران»

جلیل سامان

سیما فیلم

تاریخ معاصر

تحقیق و نگارش

 

«جاوید الاثر متوسلیان»

حسن برزیده

سیما فیلم

تاریخ معاصر

تحقیق و نگارش

 

«پوریای ولی»

مسعود جعفری جوزانی

سیما فیلم

تاریخی

اتمام نگارش فیلمنامه

 

57247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    29 28
    وای خدای من...از همین الان منتظر محبوب ترین سریال تاریخ یعنی حضرت موسی هستم که برادر سلحشور با نبوغ خاصشان میسازن و هر بیننده ای را مسحور می کنند!
  • yahoo A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    13 10
    اونوقت با این سریال ها می هواید با ماهواره مبارزه کنید.
  • اهالی گلباف کرمان IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    18 1
    بی پولی صدا و سیما و دولت برای منطق محروم هست.مردم اینجا درخواست پوشش شبکه های دیجیتال رو داده اند و بهشون اعلام کرده اند برای این کار باید فلان مبلغ کلان رو واریز کنند.کسی نیست ازشون بپرسه بودجه مناطق محروم کجا میره؟صرف چی میشه؟تو رو خدا کسی بیاد برای این بخش کرمان(گلباف کرمان) به ما یک پارک کوچیک تفریحی نشون بده و بگه برای اوقات فراغت مردم ساخته شده ،بع ما میگیم شبکه دیجیتال نمیخوایم چون دولت بر ای اوقات فراغت ما این پارک کوچیک رو ساخته.چرا از شهرهای با امکانات درخواست پول نکردند؟بودجه مناطق محروم کجا خرج میشه؟
  • پوریا IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    9 0
    پوریای ولی ................... 2سال گذشت........................... .................................................
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    11 2
    ولي انصافا موضوع هاي خوبي رو انتخاب كردن ايشالا زودتر آماده بشن