سال 2014 با ثبت رکورد مرگ و میر پناهجویان یکی از تلخ ترین سالها برای جمعیت دویست میلیونی مهاجران در جهان بود.

هادی معیری نژاد - سخت تر شدن شرایط برای مهاجرت قانونی در اکثر کشورهای امن و ثروتمند سبب شده است که مهاجران راههای غیر قانونی و خطرناک را برگزینند که البته آمار مرگ و میرآن بسیار بالاست.

از سواحل جنوبی اروپا مانند ایتالیا تا جزایر قاره استرالیا امسال شاهد مرگ و میر بیش از حد پناهجویان بود. گرچه در یک توافق جهانی آمار مرگ و میر پناهجویان چندان رسانه ای نمی شود اما خبرها حاکی از رکورد زنی سال 2014 در این زمینه است.

در سالی که گذشت شمار آوارگان جهان به دلیل شدت یافتن جنگ مخصوصا در خاورمیانه و مشخصا عراق و سوریه و همچنین کشورهای آفریقایی به شدت افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۴ انسان‌های بسیاری در فرار از جنگ و بحران و گرسنگی از راه دریا به اروپا گریختند. کم نبودند انسان‌هایی که تلاش آنها برای فرار از تیره‌روزی به مرگ و فاجعه ختم شد.

بنا به آمار سازمان‌های بین‌المللی، شمار پناهجویانی که قصد داشتند از راه دریا خود را به سواحل امن اروپا برسانند، در سال ۲۰۱۴ به میزان بی‌سابقه‌ای رسید.

به گزارش دویچه وله و به گفته "کمیساریای عالی امور پناهندگان" امسال روی هم نزدیک ۳۵۰ هزار نفر از راه دریا به سوی سواحل جنوب اروپا روانه شدند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌ او‌ ام) می‌گوید در سال جاری میلادی بیش از 4000 نفر پناهجو که کوشیده‌اند با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، جان خود را از دست داده‌اند.

این شمار رکوردی جدید برای مرگ در راه دست‌یابی به مهاجرت و آرزوی یک آینده بهتر است. سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید این شمار بیشتر از دو برابر رکورد قبلی در سال ۲۰۰۱ است.

در همین مدت ، کل پناهجویانی که در راه مهاجرت غیرقانونی جان باختند ۴۰۷۷ نفر است که پراکندگی آن در جهان در نقشه‌ای که همراه با این گزارش منتشر شده، نشان داده شده است.

مهاجر

 

بیشترین آمار مربوط به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ بود. تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای عربی که به «بهار عربی» موسوم شد، موج جدیدی از پناهجویان را به آب‌های مدیترانه سپرد.

غرق شدن پناهجویان در سال ۲۰۰۷ حدود ۶۳۰ نفر بوده است. افزایش این تعداد بسیار نگران کننده توصیف شده و نشان‌دهنده آن است که افراد بیشتری به دلایل مختلف نیاز دارند خود را به اروپا برسانند. وضعیت دشوار جنگی در خاورمیانه و در کشورهایی مانند سوریه، عراق و فلسطین یکی از دلایل افزایش تعداد مهاجران است.

در سمت دیگر جهان نیز ۶۰۰۰ نفر بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ که قصد عبور از مکزیک و ورود به آمریکا را داشتند ناپدید شده و از بین رفته‌اند.

سالانه حدود ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی که قصد ورود به استرالیا را دارند نیز در اقیانوس غرق می‌شوند.

این سازمان همچنین می‌گویدکه از شروع هزاره جدید حدود ۴۰ هزار نفر جان خود را در راه رسیدن به کشور مورد علاقه خود برای مهاجرت از دست داده‌اند. از این عده ۲۲۰۰۰ نفر در صدد رسیدن به اروپا بودند.

آی‌ او‌ ام راه اروپا را، خطرناک‌ترین مسیر برای پناهجویان دانسته، و این درحالیست که بیشترین پناهجویان در این مسیر قدم بر می‌دارند.

مدتهاست پناهجویان می‌کوشند از راه دریای مدیترانه به اروپا برسند، ولی بسیاری آنها خاک اروپا را به چشم نمی‌بینند

این نمودار بیانگر کشورهایی است که بیشترین پناهجو را در سال 2013 داشته اند

مهاجر
سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارش خود به این نکته هم اشاره می‌کند که شمار اعلام شده در گزارش اخیر تنها بر مبنای آمار اعلام شده است، اما بسیاری از قربانیان مهاجرت که طعمه‌ آبهای دریا و اقیانوس می‌شوند، برای همیشه ناشناس می‌مانند، چون در هیچ جا اطلاعاتی در باره آنها وجود ندارد.

تناقض در این است که زمانی که از هر هفت نفر، یک نفر در سراسر دنیا مهاجر است ما شاهد یک پاسخ فوق‌العاده خشن به توسعه مهاجرت در جهان هستیم

شرایط بعد از پناهندگی

دشواری‌های پناهجویانی که بعد از از سر گذراندن چنین ماجراهایی سرپناهی می یابند،پایان نمی‌گیرد.

در هفته های گذشته رسانه‌های آلمان از ماجرای بدرفتاری‌های بی‌سابقه‌ای با پناهجویان ساکن در یکی اردوگاههای آن کشور پرده برداشتند که هر چند شاید از موارد معدود در نوع خود باشد ولی عمق یک فاجعه را نشان می‌دهد که هر پناهجویی می‌تواند با آن روبرو شود.

عکس و ویدیو صحنه‌هایی دردناک از کتک خوردن تا حد شکنجه پناهجویان از ماموران حفاظت یک اردوگاه در آن کشور حکایت دارند که مجله اشپیگل آنرا با تصاویری که از بدرفتاری در زندان ابوغریب منتشر شده بود، مقایسه می‌کند.

هشدار سازمان جهانی مهاجرت

حالا زمان آن رسیده که کاری بیشتر از شمردن قربانیان انجام داد. حالا زمان آن است که جهان تدابیری برای متوقف کردن این خشونت علیه مهاجران مستاصل بیاندیشد

فرانس لاژکو، که پژوهش اخیر آی او ام با مدیریت او انجام شده می افزاید: "مبالغ هنگفتی پول صرف جمع آوری آمار و ارقام و

اطلاعات درباره مهاجران و همچنین کنترل مرزها می‌شود ولی تنها شمار محدودی از موسسه‌ها به جمع‌آوری و انتشار آمار مرگ مهاجران می پردازند."

گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت حاوی یک هشدار در مورد آینده مهاجرت است که مدتهاست به پدیده‌ای روزمره در جهان امروز تبدیل شده است، چنانکه مدیر کل آن می‌نویسد:

"تناقض در این است که زمانی که از هر هفت نفر، یک نفر در سراسر دنیا مهاجر است ما شاهد یک پاسخ فوق‌العاده خشن به توسعه مهاجرت در جهان هستیم."

و ادامه می‌دهد :"پیام ما رک و واضح است. حالا زمان آن رسیده که کاری بیشتر از شمردن قربانیان انجام داد. حالا زمان آن است که جهان تدابیری برای متوقف کردن این خشونت علیه مهاجران مستاصل بیاندیشد".

پیام دبیر کل ؛ آسان بگیرید

دبیرکل سازمان ملل متحد، از تمامی دولت ها خواست سیاست های مهاجرتی مبتنی بر حقوق بشر و فراگیری را بپذیرند

«بان کی مون» در پیامی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مهاجران، همه دولت ها را ترغیب کرد، سیاست های مهاجرتی مبتنی بر حقوق بشر و فراگیری را بپذیرند که راه های مهاجرت قانونی را ترویج می کنند.

وی در این پیام، خواستار رعایت و حمایت از حقوق بشر 232 میلیون مهاجر در جهان شد.

دبیرکل سازمان ملل گفت بسیاری از مهاجران در اوضاع ناپایدار و ناعادلانه زندگی و کار می کنند و بسیاری از آنان زندگی خود را در دریا جهت تلاش برای رسیدن به مکانی مناسب به خطر می اندازند.

به گفته بان کی مون، تبعیض دائمی علیه مهاجران موجب ایجاد نابرابری های فاحش شده و تهدیدی علیه ترکیب اجتماعی است که غالبا منتهی به خشونت و حملات مرگبار می شود.

وی از تمامی دولت ها خواست، همه اسناد بین المللی اصلی حقوق بشر شامل «کنوانسیون بین المللی در حمایت از حقوق تمامی کارگران مهاجر و اعضای خانواده آنان» و همچنین تمامی اسناد مرتبط با حقوق بین المللی کار را تصویب و اجرا کنند.

4746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    39 0
    سانسور وسانسور وسانسور. امار پناه جويان ايراني چه شد
  • کاظم IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    29 3
    همه ما جوونا گرفتاریم ولی این راهش نیست...
  • مجتبي IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    37 1
    براستي چه ويژگيهايي در كشور ما باعث مهاجرت و دل كندن از وطن ميشود،چرا محض رضاي خدا يك نفر از كشورهاي اروپايي به سمت ما مهاجرت نميكند؟