کاخ گلستان کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فرد ترین مجموعه های تاریخی ایران است.

اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام "گلستان" که از ابنیه عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می رسد دارد. مجموعه ای به اين دیرپائی نه تنها بيانگر بخش مهمی از تاريخ هنر ایران است بلكه بواسطه رخدادهای فوق العاده موثر اتفاق افتاده در آن يا به نوعی مرتبط با آن، به مکانی بی بديل و سندی زنده از مهمترين بخش تاريخ این سرزمین تبديل شده است.
ثبت در میراث بشری از جانب یونسکو - یکشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج بیانگر ارزش تاریخی، فرهنگی و هنری این مجموعه و ارزش های نهفته در آن است.

محدوده مورد بحث ما که امروزه بعنوان کاخ گلستان بازشناخته می شود از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده که آشنایی با این تغییرات به درک بهتر جایگاه تاریخی این مجموعه خواهد انجامید.

هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعد ها و در زمان شاه سلیمان صفوی ( ۱۱۰۹ - ۱۰۷۸ ه.ق ) با ساخت دیوان خانه ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می گیرد ولی امروزه از آن بنیان ها اثری در میان نیست و داشته های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی رود.

عکس ها: باشگاه خبرنگاران جوان
17282 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =