براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وضعیت تالاب‌های ایران که به تازگی منتشر شده است «۳۱ ﺗﺎﻻب، ﺑﻪﺗﺪرﯾﺞ ﺗﻤﺎم ﯾﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻣﺮﻃﻮب ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده و ﻣﻨﺸﺄ اﻧﺘﺸﺎر ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر ﺷﺪه‌اﻧﺪ». علاوه بر این ایران به واسطه اقلیم کم نظیرش در خاورمیانه و آسیا در دو کریدور اصلی مهاجرت فصلی پرندگان قرار دارد و خشکی تالاب‌ها باعث می‌شود پرندگان مهاجر در خطر انقراض یا تغییر مسیر مهاجرت خود قرار گیرند. این هشدار به خوبی نشان دهنده این نکته مهم است که خشک‌شدن تالاب تا چه اندازه می‌تواند محیط زیست ایران را به خطر بیاندازد و ضرورت احیای سریع تالاب ها را دوباره گوشزد کند.

برای مشاهده اینفوگرافیک با بزرگنمایی بیشتر روی عکس کلیک کنید.

6161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    12 6
    خوزستان 6 تا تالاب داره که همه شون در معرض خشک شدن هستن جالبه که مساحتشون از کل تالابهای ایران بیشتره و منشا گردوخاک هستند. در عین حال اصرار عجیبی برای انتقال آب رودخونه هاش هست. رویه توسعه استانهای مرکزی مثل اصفهان قم و... غلط هست این رو باید اصلاح کرد.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
      0 0
      شکی نیست ک انتقال آب از خوزستان ب اصفهان کار اشتباهیه، همونطور ک انتقال آب از اصفهان ب یزد کار اشتباهی بودکافیه بری ی سر یزد تا ببینی تو این کویر با آب زاینده رود چمن کاشتن و دارن هر روز آبش میدن، اگه یزد سبز شده بود غمی نبود، موضوع اینه ک اصفهان خشک شد یزد هم همونجوری کویری مونده، ولی این حرفت رو هم قبول ندارم ، ی سر بیا اصفهان ببین آلودگی هوا چ میکنه، دیگه اصن بارون نمیاد، شده ی تیکه بیابون،اصفهان توسعه ش کجا بود، شهر نابود شده از بیخ و بن
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
      0 0
      دوست عزیز همین حسادتها زاینده رود اصفهان که قرنها زنده بود را سوزاند و خشکاند لطفا دیدگاه های قومی و قبیله ای را همگی کنار بگذاریم و به فکر کل کشور باشیم ، شمال و جنوبش فرقی نداره ، بایستی یک راه حل جامع و کامل برای کل کشور در نظر گرفته بشه. این افتخار نیست که یک جا را خراب کنیم تا جایی دیگه آباد بشه و بالعکس ، لذا بایستی همه دست به دست هم بدهند تا خرابیها آباد بشه. مساله مهم دیگه اینه که اثبات شده که ساخت سد راه حل مناسبی برای اقلیم ایران نیست و فقط برای مناطق پرباران شمال مناسب است، لذا یک کمیته یا شورا از نخبگان باید تشکیل بشه و راه حل های قطعی همراه با اجبار و تنبیه ارائه بده و همه بالاجبار مجبور به تبعیت از آن باشند.
  • بی نام GB ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    18 0
    جالبه هیرمند خشک شده محیط زیست منطقه میگفت مشکلی نداره. اینم از طرز حل مشکلات
  • بی نام GB ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    19 1
    وضع استان فارس از همه بدتره.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    1 0
    نکنه خشک شدن تالاب ها هم تقصیر مردمه ک هر روز حمام میرن؟؟؟؟؟