براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به بررسی تفاوت‌های جنسیتی و وضعیت ازدواج در کشور پرداخته است، فرضیه کم بودن تعداد پسران در مقایسه با دختران و تاثیر آن بر مقوله ازدواج به کلی رد می‌شود.

محمدحسین نجاتی: آن‌هایی که گه‌گاه ریشه‌های ازدواج نکردن هم‌سن‌های خود را جویا می‌شوند، بعضا به یک پاسخ می‌رسند: کیس مناسب پیدا نکرده‌ایم.

این اتفاق در گفتمان عمومی این‌ سال‌ها برای دختران بیش‌تر مطرح می‌شود، به این معنا که عموما در برخی محافل مطرح‌ می‌شود که پسران کم شده اند و افزایش تعداد دختران در مقایسه با پسران باعث شده است که در اصلاح «کیس ازدواج» برای دختران کم‌ باشد. 
اما آمارهای رسمی و بررسی آنها نشان می‌دهد این ادعا، ادعای صحیح و درستی نیست و واقعیت را در جای دیگری باید جست.

براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به بررسی تفاوت‌های جنسیتی و وضعیت ازدواج در کشور پرداخته است، فرضیه کم بودن تعداد پسران در مقایسه با دختران و تاثیر آن بر مقوله ازدواج به کلی رد می‌شود.


استدلال پژوهشگر این سازمان درباره رد کمبود پسر در مقایسه با دختران در سن ازدواج اما این است که براساس آخرین سرشماری، تعداد پسران هرگز ازدواج نکرده در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۳۴ بیش از دختران است. به طوریکه در سال ۱۳۹۰ بیش از ۵۵۸ هزار نفر از مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ازدواج نکرده اند، در حالی که این رقم برای دختران در این گروه سنی ۵۳۳ هزار نفر است.


اما آن چیزی که باعث می‌شود ماجرای کمبود کیس ازدواج برای دختران در جامعه ایران را اندکی به واقعیت نزدیک کند، تبصره‌های فرهنگی است. به طوریکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود آورده است:« با توجه به اينكه در نظام عرفي ازدواج در ايران، مردان تمايل دارند با زناني كوچك‌تر از خود ازدواج نمايند و اين ميزان معمولاً يك فاصله سني 3- 5 ساله است بايد بررسي شود در صورتي كه مردان با زناني كوچكتر از خود ازدواج كنند وضعيت به چه شكلي خواهد بود.

همانطور كه در جدول قابل مشاهده است تفاضل مردان هر گروه سني با زنان يك پنجه كوچكتر نشان از كمبود مردان در سن ازدواج و فزوني زنان به ويژه در در گروه سني 25-29 ساله و 30- 34 ساله دارد. امري كه ميتواند در صورتي كه مردان اصرار به ازدواج با زنان كوچكتر از خود داشته باشند(تمايلي فرهنگي )منجر به كاهش ازدواج در اين دو گروه سنی باشد.

بررسی دیتا‌های این جدول نشان می‌دهد وقتی تعداد مردان ازدواج نکرده را با زنان ازدواج نکرده در یک پنجه کوچک‌تر از خود مقایسه کنیم، به این واقعیت می‌رسیم که در این بین، تعداد دختران ازدواج نکرده کمتر می‌شود و این آمار تاییدی است بر این ادعا که پسران ایرانی با دختران کم‌سن تر از خود ازدواج می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود که در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال، کیس ازدواج برای دختران کم‌تر باشد.

به بیان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی«مسئله كمبود مردان در مقايسه زنان نيز پديده جمعيتي نبوده و تنها در صورتي موضوعيت دارد كه به لحاظ عرفي و هنجاري مردان اصرار به ازدواج با زناني كوچكتر از خود داشته باشند. بنابراين مضيقه ازدواج نيز موضوعي اجتماعي فرهنگي است نه مسئله جمعيتي. 
»

سهم دختران و پسران از تجرد قطعی

همانطور كه ملاحظه مي‌شود تعداد مجردين واقع در سن 15-34، براساس سرشماري نفوس و
مسكن سال 1390، 15 ميليون و 43 هزار نفر هستند. اين ميزان براي مردان 8 ميليون و 836 هزار نفر و براي زنان 6 ميليون و 206 هزار نفر گزارش شده است.

ازسوي ديگر داده هاي جدول فوق نشان مي دهد نسبت تجرد به تناسب افزايش سن افراد، كاهش پیدا می‌کند. به نحوي كه اگرچه 97 درصد مردان 15-19 مجرد هستند، اما اين ميزان براي گروه سني 24-20 به 77 درصد، براي گروه سني 25-29 به 40 درصد و براي گروه سني 30-34 به 15 درصد كاهش يافته است. اين ميزان براي زنان در سن 15-19 سال 78 درصد، سن 20-24 سال 47 درصد، سن 25-29 سال 26 درصد و سن 30-34 سال 15 درصد است. بدين ترتيب كه در بازه سني 15-19 سال ميزان تجرد بيش از ساير گروه هاي سني است.

علاوه بر اين بررسي درصد مجردين در هر بازه سني نشان مي دهد تعداد زنان مجرد در تمامي
گروه سني (34-15 سال) كمتر از مردان است . با اين حال اين درصد هرچه سن افراد بالاتر مي رود به يكديگر نزديكتر مي شود. به نحوي كه در بازه سني 30-34 سال براي مردان و زنان تقريباً رقمي معادل 15 درصد رسيده است. بدين ترتيب در بازه سني 15-34 سال با وضعيت نگران كننده تري در حوزه زنان روبرو نيستيم. با اين حال بررسي افراد در آستانه تجرد قطعي (49-35 سال) نشان از تغيير اين وضعيت دارد.

۴۷۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    117 2
    تادغدغه شغل پابرجاباشه ومسئولین بفکرجوانان نباشند اش وکاسه همین است ودرنهایت دودش به چشم وسئولین خواهد رفت وثمره ان میشود کمبودتشیع افسردگی جوانان وارزوبدل ماندن نوهدار شدن خونواده ها
  • بی نام CN ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    55 61
    اين آمار كلا كذب و مصلحتي است. ميخوان به دخترا القا كنند كه اگه زود شوهر نكنيد مي مونید خونه باباتون.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      20 10
      اون قسمت اخر جمله شما دقیقا درسته و خودتون رو گول نزنید.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    به نظر بنده که متاهل و دارای یک فرزند هستم و همکاران خانم بسیاری در شرکت داریم که همه مجرد هستند تنها دلیل ازدواج نکردند دخترها استقلال مالی آنهاست . دختر خانم ها وقتی سرکار میروند و حقوق و پول دارند کمتر زیر بار پسرها میروند . در قدیم خانمها خانه داری میکردند و بشدت از لحاظ مالی به مردها وابسته بودند و اگر هم کاری در خانه داشتند مثل قالیبافی مردها دستمزد آنها را دریافت میکردند . البته من با کارکردند خانمها موافقم ولی مردهای بیکار باید بیشتر بکار گرفته شوند.
    • بی نام DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
      15 4
      همین دیگه شما یک زنی می خواهید بی سواد و درون اندرونی پنهان که وابسطه به شما باشه و تا می تونید بزنید تو سرش دقیقا مثل خواهر بدبخت من که درس خونده بود و تو اداره کار می کرد و حقوق مناسب داشت شوهر کرد و شوهرش از همه چی از جمله کار کردن محرومش کرد بعد از سی سال زندگی مشترک تا مریضی صعب العلاج گرفت طلاقش داد و اونقدر کتکش زد که از ترس جونش مهریه اش رو هم ببخشه حالا خواهر من مونده با جیب خالی کاری که از دست داده و سن و جوونی که پای یک مرد مرد که چه عرض کنم پای یک ...هدر رفته و حالا باید برود با بیماری که دارد خانه مردم رختشویی کند تا فقط خرج داروهایش را بدهد این است آن زنی که شماها می پسندید درود بر تک تک دخترهایی که بساط این جامعه مرد سالا را جمع می کنند و نسل فسیل ها را منقرض می کنند.
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
      فعلا که طبق آمار رسمی 16 درصد زنان شاغل هستند. یعنی همون حرف شما. خانم هایی که شما می بینید جز همون 16 درصد هستند که معلوم نیست چرا همینقدر خانم های شاغل در کشور اینقدر بزرگ نمایی میشود که مثل اینکه جای آقایون را تنگ کرده اند.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      17 8
      من آمار 16 درصد شما رو قبول دارم ولی نکته اینجاست که این آمار کل جمعیت است و شما باید آمار پسران و دختران دم بخت رو با هم مقایسه کنید
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      5 1
      من آماری در مورد دختران و پسران دم بخت ندیدم که بخواهم نظر بدم. حداقل برای من که مدرکم را گذاشتم اداره کاریابی به من گفتند که واسه پسرها هست کار ولی واسه خانم ها به ندرت. حتی مراجعه من به بعضی جاها همینجوری بود. جدا از اینکه حتی کارهای به ظاهر مرتبط با رشته تحصیلی آدم باز هم مرتبط با زمینه تخصیصت نیست. بخصوص اگر در مراتب ارشد یا دکترا باشی. اون وقت تو زمینه ای واقعا دوست داری بخواهی کار کنی فقط باید استاد دانشگاه باشی. چون کار علمی واقعا در کشور انجام نمی شود یا کم است. حتی اگرهم میخواستم نسبت همکلاسی های دختر و پسر هم تو دانشگاه خودم باهم مقایسه کنم به چنین تبعیضی تو بازار کار نمی رسیدم. یه نمونه از تبعیض همین آزمون استخدامی اخیر بود.
  • بهنام RO ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    من یک پسر ۲۸ ساله ام با تلاش خودم هم خونه خریدم هم ماشین آنچنانی هم درآمد خوبی دارم ولی هرگز ازدواج نمیکنم تو کشوری که من بعد این همه تلاش و دود چراغ خوردن برای رسیدن به این موقعیت مجبورم به خانم ی پولی هم بدم به عنوان مهریه که بیاد با من زندگی کنه از نظر من دختره باید التماسم کنه و حتی خانواده اش مهرم هم کنن چون این منم که برترم نه اون خانم که فقط یک مشت آرایش و ادعاست
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      28 44
      هم درسته هم یکم تند روی
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      28 81
      آفرین. همینه. حرف حق رو گفتید
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      معلومه هیچ دختری تا حالا برات تره هم خورد نکرده که اینجوری داری می سوزی
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      23 4
      از کی آدما به واسطه داشتن یه خونه و یه ماشین خوب برتر به حساب میان؟؟من هم یه خونه خوب یه ماشین 150 میلیونی و یه باغچه 2000 متری تو شمال دارم..20 کشور دنیا رو هم رفتم و دیدم اما حس برتر بودن نسبت به دیگران بهم دست نداده.. تنها حسی که دارم حس خوشبختیه خصوصا وقتی بین درختای پرتقال باغچه شمال قدم میزنم و دختر کوچولوم دور و ورم جست وخیز میکنه..
    • محسن IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      72 12
      بهنام جان شما ببین چه مشکلی داری که تا حالا شکار نشدی
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      14 2
      غرورت منو کشته. این چه حرفیه مردای این دوره زمانه هم آب رفتن.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      23 29
      تو باید شوهر کنی
    • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      6 0
      من يكي از ميليونها فرد متاهل اين جامعه هستم متاسفانه به دلايل مختلف شرايط طوري شده است كه براي اداره يك زندگي سه نفره بايد بيش از توانايي جسمي و روحي يك انسان كار كرد و فشار تحمل نمود تا بتوان حداقلهاي زندگي را تامين نمود و چه بسا كه هر سال شرايط بدتر و فشارها بيشتر از سال قبل مي گردد و ظاهر ا اميدي هم به بهبود نيست لذا در اين شرايط زندگي متاهلي به شدت فرسايشي چه از نظر جسمس چه روحي مي باشد بخصوص براي انهاييكه در بخش خصوصي كار مي كنند و حقوقشان هم به مراتب كمتر از بخش دولتي است لذا كاملاواضح است كه جوان بترسد و از در افتادن در اين مهلكه خودداري كند و من هم به عنوان يك فرد با تجربه توصيه مي كنم اگر وضعيت مالي مناسب با تضمين شغلي نداريد سمت چنين اشتباهي نرويد كه خيري از زندگيتان نخواهيد ديد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    93 2
    کلا همه چیز در کشور ما در حال برعکس شدن و نابودی است
  • بی نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    64 22
    تعادل سیستم بهم خورده. برای برقراری تعادل پیشنهاد میکنم سربازی رو حذف کنید. حذف سربازی باعث میشه پسرها ۳ سال جلو بیافتند و سیستم به تعادل برگرده.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    40 2
    این امار چه فایده داره شما به عنوان رسانه باید بررسی کنید چه باید کرد راهکار راهکار راهکار قریب به چهل ساله فقط ازمون و خطا می کنیم
  • حسین IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    7 13
    دلیل ازدواج نکردن جوانان متاسفانه دور شدن از دین اسلام هستو بس . من یه پسری هستم مثل تمام پسران ایران زمین ، تمام مشکلاتی که اونها دارن رو دارم ، اما با توکل به خدا ازدواج کردم خیلی هم خوشبختم ، روزیمم زیاد شده . موفق باشید
  • دانشجو ارشد A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    2 2
    البته بجز تهران به دلیل فرهنگ غربگرا باقی شهرها مشکلی خاصی ندارند من که برادرم با ییک دختر خوب ازدواج کرد و الان هم خوشبختن البته برادرم فقط کار دولتی داشت و لباس تنش شوخی کردم تک دختر هم بود و وضع مالیشون هم خوب متوسط رو به بالا خوب ما متوسط رو به پایین هستیم خوب میگذره اما عالی نیست از یک مسئله عادی یک غول ساختن حالا موندن توش برای کاهش جمعیت لازم بود اما نمی دانستند تغییر فرهنگ دیگه قابل بازگشت نیست مشکل پول و کاره؟ یعنی در کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی یا حتی آمریکای جنوبی ازدواج تعطیل شدن :
  • بی نام US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    3 0
    فاصله تحصیلی و شغلی و سلب اعتماد عمومی در اجتماع باعث این موضوع شده وجود خدمت سربازی باعث میشه تا بسیاری از پسران از تحصیل باز بمانن یا بعد از تحصیل از محیط کار و درآمد فاصله بگیرن و در این بین دخترانی که به تحصیل و کار مشغول بوده اند باعث نوعی فاصله طبقاتی از نظر فرهنگی اجتماعی شغلی تحصیلی و ... شده که ریشه مشکلات کنونی و حتی افزایش طلاق ها نیز می تواند باشد مشکل ما عدم وجود برنامه منسجم بلند مدت و میان مدت و مسئول وظیفه شناس در همه عرصه های مدیریتی در کشور است از آموزش گرفته تا اشتغال و بیمه و فرهنگ و .... عملا سربازی یک بازه زمانی است که از سرباز در 90 درصد موارد فردی تنبل و بیکار و بی دانش میسازد و بسیاری موارد حتی شخصیت سرباز نیز خرد و یک ربات بدون فکر تبدیل و تحویل جامعه میگردد.
  • زن ذلیل A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    85 11
    آقا ازدواج کنید اینقده خوبه اینقد لذت داره همش آدم احساس مفید بودن میکنه همش احساس مرد بودن میکنی اینقده حال میده برا رفتن به خونه بابات اجازه بگیری اینقده حال میده غر شنیدن اینقده حال میده ماشین بی گلگیر اینقده حال میده عابر بانک خالی
    • تشکر A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      56 1
      یلدات مبارک
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    50 91
    دلیل عدم ازدواج خیانت کار بودن دختر هاست فقط همین . فقط همین . فقط همین.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      شایدم هوسبازی پسرا. بالاخره برای خیانت یه دختر، یه پسر لازمه...
  • رضا صدر A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    2 1
    آمار سال 90 چه دخلی به سال 95 داره؟ تقسیم بندی بازه ها پنج ساله بود.الان کل داده ها و گروهبندی های سنی در این پژوهش به هم ریخته.این تحلیل یا باید برای سال 95 اصلاح شود و یا ارزشی ندارد.حقیقتا از قافله عقبید.همچین مسئلۀ مهمی با داده های مبهم تنها بازخورد غلط میدهد.پیک جمعیت ایران یعنی متولدین 1368 در این تحلیل 22 ساله بوده اند اما امروز 27 ساله اند.دسته بندی گروه های سنی با اختلاف یکسال بازخورد بسیار دقیق تری میدهد و ارزش بیشتری دارد.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    7 4
    پسرها هستن که انتخاب می کنن و دخترها انتخاب میشن، پس پسر اگر کمی به زندگیش برسه اخرش می تونه به هر حال ازدواج کنه، ولی در فرهنگ ما دخترها که نمیرن خواستگاری و اگر خواستگار نداشته باشن مجرد می مونن، این واقعیته و هر کس قبول نداره در توهم زندگی می کنه.و واقعیتی دیگه هم باید در نظر داشت و اون هم اینه که تجرد برای هر دو جنس در فرهنگ ما خوب نیست و زیاد به چشم خوب بین خانواده ها بهش دیده نمیشه و اینجا اروپا نیست و فرهنگ ما چه خوب چه بد به هر حال اینطوریه و کاریش هم فعلا نمیشه کرد.
  • مجرد IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    وقتی دختر به خاطر مادیات جواب بله و خیر میده میخوام صد سال سیاه سراغ هیچ دختری نرم
  • بی نام DE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    5 0
    تجرد از ازدواج فلاکت بار هزاران بار بهترهست.به تمام مجردین توصیه میکنم هیچ عجله نکنید برای ازدواج و تا میتوانید از فراغت دوران مجردی بهره ببرید چون اگر از تجرد عبور کردید و پشیمان شدید مسیر بازگشتش بسیارپرهزینه و صدمه زن هست و دیگر هیچ وفت آن آدم سابق نمیشوید.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    6 1
    من خودم هم خونه داشتم هم ماشین ازدواج کردم خیلی هم راضی هستم اول ازدواجمم هیچکدومو نداشتم. خانمومم با شناخت انتخاب کردم. نه با دو جلسه دیدن. خیانت هم وقتی شکل میگیره که همسرت ببینه توهم پابند زندگی نیستی
  • ali IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    1 6
    اگر ازدواج نکنید و بچه دار نشید نسلتون منقرض میشه باید مسعولین رو تحت فشار قرار داد بعضی از نژادهای ایران در حال انقراض است حتی اونهایی هم که ازدواج میکنند اگر دو یا کمتر بچه داشته باشند نسلشون در خطر انقراض است وقتی دو نفر دختر و پسر ازدواج کنند و صاحب دو بچه شوند هزار سال هم بگذرد نسلشون زیاد نمیشه بلکه با مرگ و میر کم و حتی منقرض هم میشود
  • پسر مجرد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    3 11
    من به عنوان یک پسر مجرد کارمند میخوام با یک خانم دکتر مهربون ازدواج کنم ولی وقتی مامانم اینا با هر خانم دکتری صحبت میکنن میگن نه ما فقط میخواهیم با دکتر ازدواج کنیم. خب وقتی ازدواج توی ایران فقط به رشته و شغل مربوط میشه و تحصیلکرده ترین افراد جامعه هم کفوی رو فقط در این چیزا میبینن و حتی حاضر نیستن یک جلسه با اون آقا صحبت کنن دیگه چی باید گفت؟
    • مریم IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
      15 1
      وای که خیلی خندیدم. داداش تو که خودتم دنبال رشته و شغلی. اونوقت به اونا میگی چرا دنبال دکترن. حداقل اونا خودشونم دکترن
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    4 6
    من خودم33سالمه موقعیت مالیم عالیه.بهترین خونه و ماشین رو دارم ولی اصلا هیچ حسی به ازدواج کردن ندارم
  • هادی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    23 15
    من33سالمه بهترین خونه و ماشین رو دارم و2جای دولتی مشغول کارم.گاهی به ازدواج فکر میکنم ولی هنوز نتونستم خودمو متقاعد کنم ک به خواستگاری دختری برم و اصلا حسشو ندارم .شاید دلیل اصلیش این باشه که همه منو به چشم یه موقعیت عالی میبینن واسه ازدواج و حتی بارها بهم پیشنهاد ازدواج دادن ولی بنظر شما اینها واقعا دنبال چی هستن؟یه ادم موجه که کار میکنه و اینده خودشو همسرشو میسازه یا یه طعمه خوب واسه خوشبخت کردن دخترشون؟
    • بی نام RO ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      15 2
      شما از یکی از این کارهای دولتی ات استعفا بده که یه شغل برای یه جوون بیکار ایجاد بشه.
    • بی نام EU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      23 2
      "دو جای دولتی" بانمک بود:
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    40 2
    من سی و نه سالمه و چهل هزار تومن توی حسابم پول هست و شغلم هم نگهبانیه با هشتصد تومن حقوق که نصفشو کمک خانوادم میکنم و مجردم یکی از مسئولین بیاد یه راهی بذاره پیش پام تا ازدواج کنم، در ضمن از بیپولی همهه دندونام هم خرابه و هر دختری ببینه فرار میکنه، جمع کنید این بساطو کارشناسی نمیخاد ازدواج، حقوق پنج میلیونی میخاد، همدان شهری که هیچ کارخانه ای نداره برای اشتغال خونه بعد تهران گرانترین جای ایرانه.
  • مریم A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    53 3
    یکی از بزرگترین مشکلا سر راه جوونا وضعیت مالی هست من 3 تا برادر مجرد دارم که هر سه هم تحصیلکرده دانشگاه های دولتین ولی شغلی که بتونه کفاف یه زندگی ابرومند رو بده ندارن یعنی درامدشون یه جوریه که حتما باید خانمشونم کار کنه وگرنه یه تنه از عهده مخارج نمیتونن بربیان و با وجود اینکه تمایل به ازدواجم دارن ولی از اینده شون میترسن. ادم تاسف میخوره به حال جامعه ای که جووناش تو برآوردن نیازهای طبیعی و اولیشون موندن. حالا مسئولین تاثیر همین بی تدبیری ها و ناامید کردن جوونها رو تا 10 سال دیگه خواهند دید چه جامعه ای تحویلشون داده خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      7 0
      کلا مسئولین به این موارد اصلا فکر نمی کنن.
  • وحید A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    29 1
    آقا وقتی یه شرکت خصوصی تو تهران نهایت 2 ، 2.5 به یه مهندس میده در حالی که اجاره خونه یه واحد 50 متری 1 تومنه با کلی پول پیش، میشه با یه تومن باقیمانده مخارج یه زندگی رو تامین کرد؟ تازه من تهرانم. دوستم که شهرستانه و فارغ التحصیل مهندسی عمران یکی از دانشگاه های سراسری تهران الان یک ساله نتونسته تو شهر خودشون کار پیدا کنه. اون چی با پول تو جیبی باباش بره زن بگیره؟ ای کاش دولت صرفا شعاریه تدبیر و امید کنار ارئه این آمار تجرد یه فکری هم به حال وضعیت اقتصاد و رکود کشندش بکنن و شغل ایجاد کنن با درامد کافی والا منظورمون درامد نرماله نه حقوق 10 میلیونی تا ما هم بتونیم ازدواج کنیم وگرنه ما هم بدمون نمیاد صاحب خانواده بشیم.
  • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    40 14
    من وقتی ازدواج کردم که خونه و ماشین وشغل داشتم. الان هم شکر خدا از زندگیم راضی هستم. واقعا واقعا واقعا به این بستگی داره که با کی ازدواج می کنی . دیدگاه و طرز تفکر خانم من اگر نگم 100 درصد لااقل 95 درصذ شبیه منه. اگر هم یک وقت فکر ازدواج افتادید دنبال کسی باسید که علایق و طرز تفکرش لااقل تا حدودی مثل شما باشه
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    41 18
    دخترها فقط براي گرفتن مهريه ازدواج مي كنند , من ٣٨ ساله هستم و خانه ام را با زحمت خريده ام و ازدواج نمي كنم چون دوست ندارم دسترنجم را بي جهت به فرد ديگري بدهم
  • پسر مجرد IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    20 27
    من کارمندم. میخواستم با یک خانم دکتر ازدواج کتم ولی کسی نیست...
  • فاطیما A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    50 18
    آخه چرا همه به خانمها غر میزنید ..... آقایون فقط از خانمها انتظار دارن اما خودشون حاضر نیستند یه کمی درک کنن. خانمی که سرکار میره کاره خونه و بچه داری و .... را هم باید انجام بده و تو آقا میای خونه تازه غر هم میزنی میگی چرا شام دیر شده .حاضر نیستی حتی لباسهای خودتو رو جمع کنی پس همون بهتر که زن نگیری.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      5 2
      غر زدن کلا به خانم شاغل که برای زندگیش زحمت می کشه و شرایط اقتصادی جامعه رو درک می کنه و توقعات منطقی و به جا داره، کار صد در صد اشتباهیه و باید این خانم رو درک کرد. ولی کسی که فقط دنبال راحت طلبیه و توقعات بیجا داره کلا اصلا ازدواج باهاش اشتباهه.
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    10 7
    ازدواج بدترین کاریه که یک پسر در جامعه ایران میتونه بکنه بخصوص اگر مهریه بالا باشه که در واقع خودش رو درگیر یک قرارداد مالی میکنه که هیچی هم دستش نیست و دختره میتونه سریعا وارد عمل بشه طرف رو بندازه زندون و همه چی رو بالا بکشه
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    3 3
    تو این زمونه پسر انتخاب میکنه خانواده پا پیش میگذارن، پای خانواده پسرو تو عروس سن پائین خواستن وسط نکشید، سن دو طرف که بالا میره عقل به احساس غلبه میکنه طرف تحصیلاتش بالا میرهسطح توقعشم بالاتر میره به هرشخصی بله نمیگه به هر شخصی پیشنهاد نمیده چشمتم میبندی سی تموم شده وارد دهه چهارم شدی آقای دکتر، خانم دکتر ،مدیر و رئیس صاحب همه چیز هستی اما دیگه تشکیل خانواده دادن و مچ شدن با یکی دیگه برات سخت شده. کل ماجرا هم همینه برید آمار طلاقو دربیارید که داره کولاک میکنه وقتی دوستامون جدا میشن یا طلاق عاطفی گرفتن. بیماریم با این حجم خیانت و اعتیاد و.... ازدواج کنیم؟ اقتصاد عامل هست اما چه بسیار پولدارهای مجرد و چه بسیار متوسط و فقرای متاهل.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    18 5
    جوری میگن مثل زن های نسل قبل باشید که انگار خیلی خوشبخت زندگی کردن...من که زندگی زن های بالای چهل سال فامیل رو می بیتم، نمی بینم شاد باشن...چرا؟ چون همراه آقا زحمت کشیدن اما حتی اقا حاضر نشده یک دونگ خونه به نامش کنه...چرا؟ میگه من کار کردم و حق خودمه...خانه داری و بزرگ کردن بچه هم وظیفه زنه، چون اقا بهش نان میده...این درده...پس زن باید استقلال مالی داشته باشه و تمام وظایف خانه داری با اقا نصف نصف بشه.. نفقه و مهریه سراسر منت هم برای خودتون. خانوما حتما حتما حتما کار کنید
  • ناتوان A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    9 1
    آقا اطمینان داشته باشید مشکل درصد بالایی از جوونها مثل خود من مشکل کار و کلا مسایل اقتصادیه،خواهشا نگید دختر خوب یا پسر خوب گیر نمیاد،اینکه همه مشکلات کاهش ازدواج رو به جوونها نسبت بدن آخر نامردیه کارشناسان دولتمردانیه که سرشون رو کردن تو برف،و حقایقو دوست دارن وارونه جلوه بدن،خدا به داد ما برسه و خدا نگذره از مسئولینی که عدم مسیولیت پذیری خودشون تو رفع مشکلات جونها رو به ما نسبت میدن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    7 3
    من ازدواج كردم و بسيار خوشبخت هستم، دوستم نداشتم كامنت بزارم تو اين فضاي منفي ، كامنتها رو كه ميخونم واقعا دلم براي مردم سرزمينم ميسوزه ، يا مشكلات مالي يا مشكلات شخصيتي يا مشكلات روحي رواني در كامنتها موج ميزنه ، يه جمله خيلي معروف از استيو جابز هست كه فقط اونو ميتونم بگم براي جوونهاي عزيز سرزمينم : اگه بدبخت به دنيا اومدي تقصير تو نيست ولي اگه بدبخت از دنيا بري مقصر خودتي .
  • saeed DE ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    5 2
    هردونوع ازدواج سنتی ومدرن در کشورما اشتباهه. مشکل اصلی درفرهنگ ماست کسی که حرفمومیخونه میدونه چی میگم، اما فرهنگ کلی رومانمیتونیم عوض کنیم . پس بهتره به جای تحقیر طرف مقابل واقعیت روقبول کنیم .
  • sasan A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    10 10
    1 تعداد دخترای سالم کم شده وضعشون از پسرا به شدت بدتر شده 2 وضعیت اقتصادی چنگی به دل نمیزنه 3 آمار بالای طلاق پسرا رو میترسونه 4 تنوع طلبی
    • بی نام AE ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      9 6
      خوب شما چشاتو خوب باز كن سالمشو بگير ،، البته بعيد ميدونم لياقتشو داشته باشى ... يعنى شاشان جان حتى تو خانواده و فأميل هم دختر سالم نديدى ؟؟؟؟؟؟
    • بی نام AE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      9 3
      اين چه طرز نظر گزاشتنه ؟ ابروى هر چى مرده بردى
  • دانشجو در غربت US ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    9 3
    سلام. من سنم چند روز دیگه می شه 37 سال و مجرد هستم، یک مرد. یادم هست از دوره لیسانس دوست داشتم ازدواج کنم، اما کسی پشتم نبود کمکم کنه. افسرده بودم، توی خانواده ای که همش دعوا بود و مشاجره. ارشد هم تموم کردم باز همون وضعیت. اصلا خجالت می کشیدم از خانوادم، هیچ وقت ازشون راضی نبودم. دختر خوب هم پیدا می کردم اما به خاطر فقر مادی خودم و نداشتن یک خانواده نرمال می ترسیدم ازدواج کنم، چون کسی ازم حمایت نمی کرد. الان سال پنجم دکترا در امریکا هستم. دخترهایی که اینجا هستند از طبقه اقتصادی بالاتری از من هستند و سبک زندگی متفاوتی داریم. اینجا الان تنهای می کشم. کاش توی خانواده فهمیده ای به دنیا اومده بودم.
    • سارا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
      1 3
      الهی فکر کنم شما نیمه ی گم شده ی منی ..امیدوارم موفق باشی حالا که به هم نرسیدیم :خطاب به دانشجو در غربت
  • سارا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    4 1
    چه کامنتای بامزه ای خخخخخخ آخه حیف نیست انقد پسرو دختر بامزه تنها بمونن