تحقیقات نشان می‌دهند می‌توان با استفاده از چند تار مو به سادگی تغییر ریتم شبانه‌روزی بدن را تشخیص داد و از ادامه اختلال‌هایی که می‌توانند به ابتلا به انواع بیماری‌ها حتی سرطان منجر شوند، جلوگیری کرد.

محبوبه عمیدی: اگر نگران هستید که شیوه زندگی‌تان چندان تطابقی با ساعت بیولوژیک بدن شما نداشته باشد، به تنها چند تار مو برای رسیدن به جواب نهایی نیاز خواهید داشت.

این چرخه همیشگی 24 ساعت طول می‌کشد و فعالیت‌های بیوشیمیایی بدن ما هستند که ریتم شبانه‌روزی آنرا آغاز و هدایت می‌کنند. این ریتم که الگوهای خواب را در ما شکل می‌دهد و تولید هورمون‌ها، پاسخ‌های ایمنی و ترمیم بافت‌ها را تنظیم می‌کند توسط درجات متفاوتی از نور روز کنترل خواهد شد.

اختلال در این ریتم شبانه‌روزی می‌تواند به محرومیت از خواب منتهی شود و خطر ابتلا به بیماری‌های متعددی، حتی انواع سرطان را افزایش دهد.

این ریتم توسط ژن‌هایی حفظ می‌شود که فعالیت آنها به وسیله تولید ار.ان.ای پیامبر نظارت خواهد شد.

به گزارش نیوساینتیست، مطالعات ماکوتو آکاشی و همکارانش در دانشگاه یاماگوچی در ژاپن نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از 5 تار مو یا 3 عدد از موهای ریش به سلول‌های کافی برای نظارت بر سطح ار.ان.ای تولید‌شده در بدن و ریتم شبانه‌روزی بدن فرد دست یافت.

این گروه آزمون‌هایی نیز برای افرادی که به صورت گردشی و در شیفت‌های گوناگون کار می‌کنند، ترتیب داده‌اند. این آزمون‌ها که به مدت 3 هفته ادامه داشته است، نشان می‌دهد با اینکه الگوی خواب این افراد تا 7 ساعت تغییر می‌کرده اما ساعت بیولوژیک بدن آنها نهایتا تغییری 2 ساعته خواهد داشت.

این تیم امیدوارست استفاده از این روش نظارتی ساده بتواند با بررسی ریتم شبانه‌روزی افراد از اختلال در خواب و بیماری‌های مرتبط با آن بکاهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =