۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۵

گفتگو با ایرنا

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که مدیریت واحدهای اقتصادی از مالکیت آن واحد بسیار مهمتر است.

ابراهیم رزاقی با بیان اینکه بسیاری از امکانات اقتصادی در دست دولت است و از برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی روند واگذاری به بخش خصوصی در کشور شروع شده است،گفت: هر واحد دولتی زیان ده نیست و بسیاری از واحدهای اقتصادی دولتی،در صورت مدیریت مطلوب می تواند سودده باشد.
وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز دیگر بحث مالکیت مطرح نیست، گفت: مدیران هستند که می توانند شرکتها را اداره کنند و مالکان نقشی در اداره واحدها ندارند.
رزاقی با اشاره به اینکه در واقع مالکیت جای خود را به مدیریت داده است، گفت: هر جا ضعفی در موسسات اقتصادی مشاهده می شود، ناشی از مدیریت است. دولت می تواند با بهره گیری از مدیران کارآمد و لایق، واحدهای اقتصادی را به شکل بهینه اداره کند و نیازی به واگذاری نیست.
این اقتصاددان برجسته در خصوص جذب سرمایه در بخش های غیر مولد اقتصادی گفت: متاسفانه به دلیل کم بازده بودن سرمایه در بخش تولید، سرمایه به سوی بخش های دلالی کشیده می شود که از طرق غیر قانونی در جهت افزایش سرمایه است.
به گفته ی رزاقی در صورتی که سرمایه ها جذب بخش تولید شود، بی شک بخش تولید در جهت افزایش کارایی گام برمی داشت.
وی سود در بخش های تولیدی کشاورزی و یا صنعتی را زمانبر و حدود 20 درصد اعلام کرد و افزود: در حالیکه سود در بخش های دلالی و واردات 100 تا 500 درصد است.
رزاقی با اشاره به تخصیص تسهیلات گفت: سیاست های تعدیل اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی به صورت تخصیص وامهای کلان بود، اما متاسفانه علیرغم اینکه اعلام می شود این تسهیلات به بخش تولید رفته ، اما تولید در کشور رشد نکرده است.
وی با اشاره به تدابیر اقتصادی کشورهای غربی گفت :در این کشورها حداکثر سود در جهت منافع ملی است، به همین جهت تولید در این مناطق رشد می کند و زمینه توسعه یافتگی فراهم می شود.
وی در مورد سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل فقط مدیریت دولتی زیر سئوال می رود و درصورتی که دولت از مدیران شایسته برای مدیریت واحدهای اقتصادی استفاده کند، نیازی به واگذاری نداشت.
رزاقی با اشاره به توسعه صنایع نظامی در کشور گفت: صنایع نظامی در انحصار دولت است و با مدیریت بهینه این بخش رشد قابل توجهی کرده ،بنابراین نمی توان گفت که هرجا مدیریت دولتی باشد ناکارآمد است.
به گفته ی این کارشناس حوزه اقتصاد فعالیت هایی که در تولید نقش ندارند، نتیجه نمی دهد. تجربه کشورهایی نظیر آلمان و یا ژاپن پس از جنگ نشان می دهد که دولتها در این کشورها تمام فعالیت های خود را بر اساس محور تولید، تنظیم کردند.
رزاقی در پایان تاکید کرد: برای تحقق توسعه باید سرمایه داری ملی بر مبنای عشق به میهن، تحقق عدالت اسلامی و انگیزه ایجاد تولید در کشور شکل گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سميه دانشجوي جنگل IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    0 0
    عالي بود من نيز با نظر شما كاملا موافقم دستون درد نكنه بازم منتظرتون هستيم .