۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰

انتخابت پارلمانی ترکیه بار دیگر به خبر مهم رسانه ها تبدیل شد. انتظار می رفت که حزب عدالت و توسعه این بار نیز پیروز عرصه انتخابات باشد. زیرا در ترکیه رجب طیب اردوغان را می توان به تعبیری ماهاتیر محمد ترکها نامید.

کشوری که با وجود نداشتن منابع انرژی هیدرو کربوری توانسته است در سال 2009 (براساس آخرین اطلاعات بانک جهانی) تولید ناخالص داخلی دوبرابر ایران را در کارنامه خود به ثبت برساند. جذب سالانه بیش از 30 میلیون توریست نیز در کشوری که دارای جاذبه های فراوان گردشگری و مدیریتی بسامانی است، چندان دور از انتظار نبوده است.

ترکیه در نظر دارد در سالهای آتی به هاب انرژی منطقه تبدیل شود. خط لوله انتقال نفت باکو - تفلیس - جیهان، خط لوله گاز باکو - تفلیس - ارضروم، خط لوله النتقال گاز نووروسیسک - سامسون به نام بلواستریم، و در آینده ای نه چندان دور احتمالا خط لوله نابوکو، می تواند ترکیه را به هاب انرژی تبدیل کند. رجب طیب اردوغان رئیس دولت کشوری است که توانایی های آن را دارد که با شهامت موضع سیاسی خود را به موقع اعلام و جایگاه سیاسی خود را در محیط بین المللی ارتقاء دهد.
با این وضعیت ترکیه در دوره آقای اردوغان با پیروی از سیاست خارجی مثبت و اتکا به مدل سیاست خارجی عثمانی به رهبری دکتر احمد داوداوغلو، کوشش کرده است مسائل خود با همسایگان را به صفر برساند. ترکیه حضوری گسترده در قفقاز (بجز ارمنستان منزوی) دارد، در بازار انرژی قفقاز و دیگر زیرساختهای اقتصادی از جمله حمل و نقل و خدمات (شامل تجارت و هتلداری) حضوری فعال و تاثیر گذار دارد. بیشترین حجم مبادلات تجاری را با ایران پیش برده است، با سوریه روابط نزدیکی برقرار کرده است، مساله تنش با یونان را به حداقل رسانده است. ترکیه با اینکه کشوری آسیایی است، در عین حال در سازمان همکاری دریای سیاه فعال است. ترکیه پل ارتباطی بین شرق و غرب و آسیا و اروپاست. در عین حال ترکیه کشوروی مدیترانه ایست، عضو کشورهای بالکان است و تنها عضو مسلمان ناتوست و در شورای اروپا عضویت دارد. به همین سبب با مقایسه خود با برخی کشورهای عضو اتحاد اروپا بویژه اعضای جدید شامل کشورهای اروپای شرقی (سابقا عضو بلوک شرق)، خود را ذی حق می داند که داعیه عضویت در اتحادیه اروپا را داشته باشد. با در نظر گرفت جمیع جهات، طبیعی است که مردم ترکیه به حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) اعتماد داشته و دوباره به آن رای دهند. آقای طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه زبانی مشترک با مردم ترک دارد زبانی که از طبقات پایین اجتماع تا بالا را در بر می گیرد، زبانی که گاهی تهدید می کند و از حقوق مردم ترک دفاع می کند و زمانی نرمش نشان می دهد. زمانی به امریکا نه می گوید و زمانی با صدای بلند به لیبی و سوریه هشدار می دهد و تهدید می کند. زبانی که با توده های مردم به زبان خودشان سخن می گوید.

انتخابت پارلمانی ترکیه نشان دهنده بلوغ و رشد سیاسی ترکهاست که بدون خدشه، در فضایی با نشاط و با نظارت سازمانهای بین المللی برگزار شد. نظارت سازمانهای بین المللی بر انتخابات را می توان تایید بر مشروعیت و سالم بودن انتخابات برشمرد که در قانون انتخابات ترکیه بدان تاکید شده است. انتخابات سالم و آزاد نه در تعداد انتخابت بلکه در رعایت اصول در سه مرحله ثبت نام، تبلیغات و زمان برگزاری و شمارش و اعلام نتایج است که باید از سوی کمیسیون انتخابات بی طرف و غیر دولتی و بدون اعمال نفوذ نیروهای نظامی و انتظامی و قضایی و با نظارت کامل احزاب صورت گیرد. این ویژگی ها در انتخابات ترکیه رعایت می شود. در دوره تبلیغات انتخاباتی در تلویزیون ترکیه هر یک از دبیران کل احزاب آزادانه سخن گفتند و حتی در پاره ای از موارد اردوغان را به تروریسم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متهم کردند. با این وجود هریک از مخالفان هم می توانند در تامین منافع ملی با اردوغان در دولت شریک شوند. این به معنی دمکراسی پارلمانی است.

وعده آقای اردوغان برای انجام اصلاحات در قانون اساسی نیز از دیگر عوامل پیروزی حزب او بوده است. مدتهاست که در رسانه های ایران پیروزی آقای اردوغان را پیروزی اسلامگرایان معرفی می کنند. بهتر آن است که گفته شود پیروزی دموکراسی در ترکیه رخ داده است. زیرا مردم ترکیه از اقشار مختلف به این حزب ایمان دارند و از آنجا که مردم ترکیه در حکومتی لائیک زندگی می کنند، آزادند که آزادانه زندگی کنند. این به معنای پیروزی اسلامگرایی نمی تواند تلقی شود. مردم ترکیه در یک حکومت لائیک، در برخی مواقع از مردم مسلمان برخی از کشورهای اسلامی منطقه بیشتر پای بند اصول دینی هستند. باور اسلامی مردم ترکیه ارتباط اندکی با گرایش حکومت و رئیس دولت دارد. مهم، باوری است که آقای اردوغان به پیشرفت کشور دارد. عناصر ملی گرایی در ترکیه بیشتر از عناصر مذهبی نقش دارد. زبان ترکی، هویت ترکی و ملی گرایی ترکها سبب عزم این ملت به پیشرفت شده است. ترکهای ساکن در خارج(از جمله آلمان) پیوستگی نزدیکی با کشورشان دارند.

دولت ترکیه ارتباط تنگاتنگی با شهروندان خود در خارج دارد و انها خود را پاره ای از دولت و ملت ترکیه می دانند و دانش و فن و سرمایه خود را در راه پیشرفت کشور صرف می کنند و موجب سربلندی دولت و ملت خویش اند. پیروزی ترکها در عرصه بین الملل، اتکا به همین ویژگیهاست. سیاست خارجی مثبت ترکیه نشات گرفته از سیاست داخلی مثبت آن است جذب حداکثری همه عناصر ملی است که خواستار پیشرفت ترکیه هستند. هویت ملی هر کشور زبان، میهن، عناصر وحدت بخش هویت ملی آن از جمله سرود ملی و پرچم آن است که باید در بردارنده عناصر میهنی و ملی باشند. ترکها نشان داده اند که از وحدت در عین کثرت برخوردارند. پیشرفت ترکیه سبب خرسندی همسایگان از جمله ایران است. ما این پیروزی را به ملت برادر ترکیه تبریک می گوییم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    لطفا در ذهن خود با ایران مقایسه نکنید . سیاست هم سیاسته ها