مداحی دیروز میثم مطیعی پیش از نماز عید فطر در مصلای تهران واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و هر کسی به فراخور عقایدش از آن ابیات تفسیری داشت.

به گزارش خبرآنلاین، دو سال می شود که قبل از شروع نماز عید فطر میثم مطیعی از شاعران و مداحان منتسب به جناح راست تریبون را به دست می گیرد و ابیات نقادانه‌اش را برای نمازگزاران قرائت می کند. برای تمرین دموکراسی قرائت اشعار انتقادی خطاب به مسوولان دلچسب است، اما وقتی پیکان نقد تنها یک جناح را نشانه می رود، رنگ و بوی سیاسی به خود می گیرد. اشعار میثم مطیعی که روز جمعه در وصف صف اول نشینان بیان شد، در ادامه اشعار او در نماز عید فطر سال گذشته بود که تیتر نخست هفته نامه حزب الله نسخه مکتوب پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری با عنوان «ای نشسته صف اول!» شد.(اینجا)

در فضای مجازی واکنش به این اشعار غوغایی به پا کرد و هر کسی تفسیری از آن داشت یکی موافقش بود و دیگری در نقدش حتی به انتخاب بهترین واژه توجهی نمی کرد. کابران خبرآنلاین نیز واکنش‌های متفاوتی به این اشعار داشتند. اگرچه تنها 10 درصد آنها با محتوای این اشعار موافق بودند اما نقدهایشان به او از منظرهای مختلف بود.(اینجا)

چند برداشت از یک شعر
کاربران خبرآنلاین شعر مطیعی را از دو منظر بررسی کردند برخی این نقدها را درد دل مردم دانستند و معتقد بودند دولت باید استانه تحملش را نسبت به انتقاد بالا ببرد تا بتواند امور را به نحو احسن مدیریت کند. برخی هم معتقدند اصلا این اشعار مخاطب خاصی ندارد و کلیه مسوولان و صف اولی ها را نشانه گرفته است؛ مثلا "توحید" می نویسد: «نمی دونم چرا شما هی اصرار دارین که این اشعار رو به رئیس جمهور نسبت بدین، همون طور که تو شعر هم هست رهبری هم صف اولی معرفی شده چرا نمی خوایین وحدت باشه» یا کاربر دیگری نوشته است: «صف اول فقط رییس جمهور می شینه؟توی ابیاتش گفت رهبر هم صف اولیه»

دسته دیگری بودند که با حرف های مطیعی موافق بودند اما نقدشان به سیاسی کاری در جهت بیان حرف درست بود. آنها معتقد بودند وقتی یک حرف درست از فردی با گرایشات سیاسی و از روی سیاسی کاری بیان می شود، دیگر نمی توان آن را یک نقد دلسوزانه دانست و ان را در جهت منافع ملت تعریف کرد. در این میان یک کاربر با شعری در همان وزن پاسخ این شاعر را داده و نوشته است: «ای سخنران زمان رمضان بس کن، شعر چاره کار نه این شعر و شعار تو بود، تو هم از این نمد کهنه به فکر کلهی، باورم نیست خلوصی به وجود تو بود، با یکی شعر شدی دکتر و امسال دگر، حتم دارم طمعی تازه به فکر تو بود»

گروه دیگری از مخاطبان هم بودند که اساسا با نظرات و افکار مطیعی و حامیانش بودند و بیان می کردند که اگر نقدی به دولت یا جناح چپ دارند، این به معنی موافقت و تائید جناح راست نیست. فردی بدون نام در این رابطه می نویسد: «کاش این مداح و شاعر انقلابی هم از منبر می آمد پایین و از نرده ها رد می شد و می آمد بین مردم تا بفهمه اصلا مردم اینارو می خوان یا نه، توروخدا از زبان مردم حرف نزنید».

در این میان کاربرانی نیز از حضور در انتخابات و رای به روحانی ابراز پیشیمانی کرده بودند اما کاربران دیگری به آنها نهیب زده بودند که اگر در انتخابات شرکت نمی کردند، الان هم حق اظهارنظر نداشتند و باید پای انتخابشان بمانند تا وضعیت از این بدتر نشود. برخی هم گفته بودند که عدم شرکتشان در انتخابات های آتی به منزله رای آنها به جناح اصولگرا نخواهد بود.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    32 4
    خبر ان لاین جان خوب بلدی بزنی به هدف اصلی از صحبت های مردم درد دل خودت رامی گویی.البته درجایی که نتوان به صورت شفاف از موضوع اصلی انتقادکرد باید باکنایه منظور را رساند.
  • علی A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    15 7
    برو به کار خود ای واعظ این چه فریاد است / مرا فتاد دل از ره تو را چه افتادست برو فسانه مخوان و فسون مدم حافظ / کزین فسانه و افسون مرا بسی یادست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    71 39
    عجب آدم بدبختیه این مداح حکومتی .
    • ناظر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      12 3
      حرف دل خیلیاست...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    15 24
    حرف های به حق از فارغ التحصیل و استاد تندروترین دانشگاه با سابقه تندروی که انسان نمی تواند با توجه به سابقه این فرد به نیتش اعتماد کند
    • ناظر IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      7 3
      شما اعتماد نکن ببینم چی ازش کم میشه
  • ali RO ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    41 15
    افرادی همچون ایشان اگرمشکل واقعی مردم را با طنز و کنایه مطرح کنند خیلی بهتر است چه بسا یک اجر اخروی برای ایشان هست و لی با گفتن حرف هایی که ارکان نظام و مسئولین این مملکت را مورد توهین و تهمت قرار می دهد جز خوش خدمتی به جناح هایی که فقط به فکر قدرت و خودشان هستند نمی باشد.ایشان از یک دگماتیسم فردی خیلی افراطی برخوردار است که فکر می کند به همه عالم اشراف دارد و از همه هم متدین تر است.
    • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
      0 0
      دقیقا خدا رحمت کند اموات شما را فردای قیامت معلوم می شود چقدر با خدا بودیم و چقدر با بنده خدا
  • آ رش A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    10 9
    اسلام بهشتی ها و مطهری ها باید جایگزینه اسلام مداح ها شود
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    14 10
    مزدور باید برای پول دراوردن یه کاری بکنه
  • مجتبی راستگو RU ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    16 5
    من نمی فهم این عاشقان شهادت و دشمنان اسرائیل چرا نمیرند اسلحه دست بگیرند وارد میدان عمل بشند و با شعرها و وحرفاشون یه سری جوان جریحه دار می کنند تند روی کنند این میثم مطیعی یا یامین پور یا رائفی یه مشت تند رو هستن یه موقع جنگ جیم فنگ می شند اینا چرا نمیگن فلان آقازاده چرا سال تحویل در انگلیس بود چرا بچه شو اونجا بدنیا آورد مگه اونجا مملکت استعمار پیر نیست
  • ناشناس AU ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 2
    کاش این اقای مداح وهمفکرانش یکصدم حساسیتی که نسبت به خطاهای دیگر گروهها دارند رانسبت به خطاهاواشتباهات همفکرانشان نیز میداشتندولی متاسفانه این گروه اندک خودراحق مطلق ودیگران راباطل مطلق می دانند