-
زنی در آستانه فروپاشی روانی/ نگاهی به «کلسیم»
تئاتر«کلسیم» که این شبها در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد به اجرا درمیآید، ایدههای متمایزی را در خود پرورانده است. این نمایش در وهله نخست ایدههایی در باب یک روایت اپیزودیک را به ذهن مخاطب متبادر میسازد و باعث میشود تا تماشاگر، قضاوتاش نسبت به اتفاقات جاری را براساس دیالکتیک رابطهها تنظیم کند و از پسِ آن، آدمها را بهمثابه تیپهای اجتماعی گوناگون در نظر بگیرد.
-
از لحظه تا جریان: تداوم نگاه و پیوند عکاسی با سینمای مستند در عصر روایتهای نو
سینماگر عکس منفرد لحظه را میگیرد، توالی هدفمند عکسها (sequence) راهی است برای ساختن «زمان» با عکسهای بیزمان. توالی هدفمند عکسها نه داستانگویی کلاسیک است، نه صرفاً مجموعهای از تصاویر زیبا، بلکه نوعی مونتاژ ادراکی است؛ جایی که عکسها در کنار هم ریتم، فضا، تغییر و حتی تضاد را میسازند.
-
روایتی از درد، خنده، حقیقت
سینمااین نوشته، ستایشی است صمیمانه از بازیگری باسابقه که با ساخت «آقای زالو» گویی پرده از بلوغ و پختگی سالها تجربهی زیستهی خود برمیدارد و آن را بیهیچ تظاهر، پیش چشم ما میگذارد.
-
در فراق «وصال»
رسانهوصال روحانی، روزنامهنگار پرتلاش و پرقلم، به جمع کوچکردگان خانواده اهل قلم پیوست؛ خانوادهای که این روزها با شتابی اندوهبار، پیدرپی شاهد بدرقه اعضای خود است.
-
آقای دبیر، سپر قانون را محکم نگه دارید
مدیریت فرهنگیدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در فاصلهای کمتر از یک هفته دو نامه را به دست رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رساند. موضوع هر دو نامه یکی است فقط در نامه دوم نویسنده که جناب حجتالاسلام خسروپناه باشد، از بعضی مواضع و نظرات خود عقب نشسته و به عبارت دیگر نامه اول خود را اصلاح کرده است. البته ایشان این اقدام را جمعبندی اصلاحی و تکمیلی کارگروهی دانسته که ذیل مصوبه سال گذشته شورای عالی شکل گرفته است.
-
یادداشتی بر نمایش «لطفاً تحت هر شرایطی»
وقتی کلمات مثل گازهای سمی، خانه را آلوده میکنند
تئاترنمایش ابزورد «لطفاً تحت هر شرایطی» به کارگردانی حمیدرضا مرادی، بر بستری بنا شده است که در آن خطری در بستر روایت گنجانده شده که سایهای کلی و استعاری نیست و واقعهای حقیقی و در حال وقوع است.
-
مدیریت فرهنگی در بحران قهر و غضب عمومی!
سینمادر حالیکه جامعه فرهنگی کشور بیش از هر زمان دیگری به هماهنگی، شفافیت و عقلانیت در تصمیمگیری نیاز دارد، رفتارهای متناقض میان دولت، مجلس، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی ـ که همگی در حلقه مدافعان اندیشه انقلاب اسلامی قرار دارند ـ نشانهای آشکار از سردرگمی در مدیریت فرهنگی ایران است.
-
نحوه پرورش دشمن خدا
تئاترتماشاگر نمایش «دشمن خدا» در جایگاهی قرار میگیرد که بیشباهت به هیئت منصفه نیست و میتواند پس از پایان نمایش نام دشمن خدا یا همان دروغگو را بر اساس قضاوت شخصی، از برشور نمایش جدا کند و در صندوق بیاندازد اما این همه ماجرا نیست!
-
به بهانه نمایشگاه نقاشیهای محمدعلی سعیدی
باغ ایرانی؛ بازآفرینی خیال، فلسفه و حافظه
تجسمیاین یادداشت به بررسی آثار محمدعلی سعیدی در نمایشگاه اخیرش با عنوان «باغ ایرانی» میپردازد که از دوم تا دوازدهم آبان ۱۴۰۴ در گالری خط سفید برگزار شد.
-
بازنمایی فرهنگ شفاهی در «بامداد خمار» با استفاده از ضرب المثلها
تلویزیونسریال «بامداد خمار» ساخته نرگس آبیار و به نویسندگی حسین کیایی که این روزها پخش میشود، پس از انتشار سه قسمت نخست، توانسته است به تدریج جای خود را میان مخاطبان جدیتر آثار اقتباسی باز کند. همان طور که از رمان پرفروش فتانه حاج سیدجوادی انتظار میرفت، اقتباس تصویری آن نیز در سطحی خوبی حرکت میکند؛ اما در قسمت سوم، اتفاقی ظریف رخ میدهد که به نظر میرسد برگ برنده مجموعه در مسیر تثبیت شخصیتها و فضای روایی است؛ آن هم استفاده گسترده و آگاهانه از ضرب المثلهاست.
-
جشنواره فیلم شهر با یک دبیر زن کار خود را پیگیری میکند
سینماجشنواره بینالمللی فیلم شهر، یکی از رویدادهای مهم و تاثیرگذار سینمایی کشور، در نهمین دوره خود شاهد بدعتی میمون و امیدبخش است. انتصاب مریم پیرکاری به عنوان اولین دبیر زن در بین تمام جشنوارههای سینمایی با سابقه بیش از یک دهه، نه تنها از منظر مدیریتی، بلکه در سطح رسانهای و اجتماعی نیز بازتابی گسترده داشته و میتوان آن را گامی مؤثر در جهت ورود مدیران زن به عرصه مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور دانست.
-
ساترا و آفتابهدار مسجد شاه
رسانهمی گویند تا همین چند دهه پیش که نصب شلنگ در سرویس های بهداشتی عمومی ممکن نشده بود و معمولا مردم برای تطهیر بعد از قضای حاجت، نیاز به آفتابه داشتند در مسجد شاه (امام خمینی فعلی) که مهمترین و بزرگترین سرویس بهداشتی عمومی بازار را در وضوخانه خود داشت، یک نفر را مسئول پر کردن آفتابه ها از حوض بزرگ صحن مسجد و ردیف کردن آنها کنار سرویس های دستشویی کرده بودند تا یکی از کسبه و حجره داران یا حتی مشتریان بازار که نیاز به قضای حاجت داشت و معمولا با عجله به وضوخانه مراجعه می کرد، راحت تر به آفتابه پر آب دسترسی داشته باشد.
-
میان خبر و شایعه؛ پژمان جمشیدی و مسئولیت رسانهها
سینماخبر اخیر مربوط به پژمان جمشیدی، هنرمند محبوب و چهرهای مردمی، موجی از هیجان، قضاوت و شایعه را به راه انداخته است. هنوز هیچ اطلاعیهی رسمی و شفاف از سوی مراجع قضایی درباره جزئیات ماجرا منتشر نشده، اما فضای مجازی و برخی رسانهها پیشاپیش حکم صادر کردهاند. نباید چنین چهرهای را پیش از روشن شدن حقیقت، قربانی موج شایعات کرد.
-
سینمای ایران «بچه مردم» را کم داشت!
سینمابیش از دو دهه است که تو را میشناسم، و هنوز همان سکوت نخستینت در ذهنم زنده است. سکوتی که پر از معناست؛ پر از نگاه، پر از اندیشه. تو از آن دسته جوانانی هستی که آرامشت همیشه نشانی از عمق است، از تأمل. در چشمانت نوری است که خاموش نمیشود ـ نوری از ایمان و خیال.
-
مصائب آقای خاکباز؛ غسال تبعیدی آبادی طاسیان
سینماسومین ساخته کوتاه مصطفی اکبرزاده، به نام بیگودی در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش در آمد.
-
درباره فیلم کوتاه میان دو حرف ساخته صورح واحه
دچار یعنی عاشق
سینمادر فیلم کوتاه «میان دو حرف» ساخته صورح واحه، حرفهای بلندی نهفته، حتی سکوتش سرشار از ناگفتههاییست که در بازنمایی بصری آن باید به تماشا نشست تا سخنش را در نماد و نمودهای آن شنید.
-
انقلاب ۳۶۰ درجه در تئاتر؛ صحنههایی که تماشاگر را در آغوش میگیرند
تئاترسالنهای تئاتر فراگیر از لندن تا دبی در حال بازتعریف مفهوم «تماشای نمایش» هستند. جایی که مخاطب فقط بیننده نیست، بلکه درون صحنه قدم میزند و بازی میکند.
-
ساز ناکوک نظارت و فرهنگ؛ روایت لغو ناگهانی و برگزاری دوباره فستیوال کاوان
موسیقیفستیوال موسیقی و هنر «کاوان» که قرار بود از ۲۵ مهر تا ۲ آبان در فضای باز قشم برگزار شود، با وعدهی حضور ۲۸ گروه موسیقی از نقاط مختلف ایران، به عنوان یکی از مهمترین گردهماییهای هنری سال معرفی شد.
-
به بهانه نمایشگاه نقاشیهای حسین خوشرفتار
خوش در میان درختان
تجسمیاین روزها نمایشگاه نقاشیهای حسین خوشرفتار با عنوان خوش در میان درختان در گالری ماد برپاست.
-
نقطهی همرسی ادبیات و سینما
سینمایک/ تازه به کسوت آموزگار داستاننویسی و نقد به موسسهی کارنامه پیوسته بودم. کمابیش جوان بودم و سر پرشوری داشتم. در یکی از همان نخستین جلسهها ازدحام هنرجویانی را در حیاط موسسه دیدم. پرسیدم ماجرا چیست؟ گفتند کلاس ناصر تقوایی شروع شده است و اینها خیل مشتاقان حضور در کلاس او هستند.
-
در مذمت ستایشگران سکوت هنرمند
سینماناصر تقوایی در جایی در اعتراض به سانسور در هنر می گوید «هنرمند چون نمیتواند حرفش را بزند و عقایدش را بیان کند باید طور دیگری حرفش را بزند؛ به عبارتی با نه گفتن حرفش را بزند!». تقوایی همان «نه» گفتن را کارش پیش گرفت و بیست و اندی سال فیلم نساخت و به اعتراض نشست چنانچه بهرام بیضایی جلای وطن کرد و فیلم نساخت.
-
تأملی بر جهان انسانی میترا ابراهیمی
جایی که پوسیدگی سخن میگوید
تجسمیگالری سهراب، همواره محلی برای تجربههای بصری متفاوت و مواجهه با هنر معاصر است، این بار میزبان نمایشگاه «پیروان پوسیدگی» است؛ مجموعهای از آثار نقاشی میترا ابراهیمی که با نگاهی فلسفی و استعاری، مرز میان زندگی و زوال، حضور و فقدان، و ماندگاری و گذرا بودن را به چالش میکشد.
-
نوشتهای بر فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم»
این فیلم، درباره مردههای متحرک است
سینمابا «علت مرگ: نامعلوم» ممکن است از همان ابتدا، ارتباط برقرار نکنیم. چرا که تبلیغات و اخبار پیرامون آن بیشتر از خود فیلم، اهمیت پیدا کرده و این مساله میتواند توقعات نابهجایی در ذهن مخاطب ایجاد کند که برای درک واقعیتهای فیلم مضر باشد.
-
تحلیلی بر ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی جشنواره در پیوند با سیاستهای جوانی جمعیت و نشاط اجتماعی
جشنواره کودک اصفهان؛ سینمای امید برای نسل آینده
سینمامهتاب رضیئی میگوید به عنوان دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجربه حضور در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان برایش نه صرفاً دیدار با هنرمندان و فیلمسازان، بلکه مواجههای زنده با ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی کشور در مسیر جوانسازی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده بوده است.
-
محمد کاسبی؛ پدر مهربان سینمای ایران
سینما در روزهایی که انقلاب اسلامی تازه از دل شور و ایمان مردم برآمده بود، سینمای ایران در آستانهی رکود و خاموشی قرار داشت.
-
جشنوارهای ملی با روحیهای محلی؛ بلاتکلیفی در نصف جهان
سینمااگر فکر میکنید فیلم کودک فقط «کارتون» و «عروسک» است، اگر جشنواره اصفهان را یک مراسم محلی با بالون و شیرینی میدانید، و اگر هنوز نمیپرسید «چرا کودکان باید داور باشند؟» ـ پس هنوز نفهمیدهاید که چرا این یادداشت نوشته شده است.
-
فانیها هم در میان ما هستند؟
ادبیاتوقتی چخوف کانادا، آلیس مونرو، در 92 سالگی در یک خانه سالمندان در اونتاریو از دنیا رفت، بسامد واکنشِ «وای، خانه سالمندان؟!» بیشتر از «آه، روحش در آرامش ابدی» بود.
-
«روایت وطن در سینمای ایران»؛ پیوند هنرمندان با بنیاد ایرانشناسی
سینماحضور ارزشمند هنرمندان، اندیشمندان، صاحبنظران دانشگاهی و مسئولان سینمایی کشور در نشست تخصصی «روایت وطن در سینمای ایران» نشانه یک رویکرد جدید در فعالیتهای پژوهشی بنیاد ایرانشناسی است که با این رویداد آغاز شده است و باید با تلاش و برنامهریزی آن را ادامه داد تا نتیجه مطلوب آن در قالب طرحهای اجرایی برای جامعه حاصل شود.
-
«ماهی در قلاب»؛ اولین اثر مشترک صداوسیما با تاجیکستان
سینماسینما در تاجیکستان که از دهه سی میلادی جان گرفته، از هنرهای نوظهور و در حال گسترش نسبی است و حضور کودکان در سینما نیز به موازات تئاتر کودک با تکیه بر ادبیات قوی فارسی قابل توجه بوده است.
-
به مرغ مینا شلیک نکن
ادبیات«کشتن مرغ مقلد» یکی از آثار شناخته شده سینمای کلاسیک جهان است که با اقتباس از رمانی با همین نام ساخته شده است.