۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

چه خوب است پیشینه یک سازمان، به اجتماعی برگردد که درتاریخ به خوش نامی و اعتبار شهرت دارد.

این نه فقط برای کارکنان آن سازمان که برای اجتماعی انبوه‌تر (هزاران عضو اتاق) نیز مایه مباهات است.صحبت از کیست؟ صحبت از "محمد حسن امین الضرب" است که 127سال پیش قصد داشت تجار وبازرگانان عصر خویش را گردهم آورد وتشکلی بنا نهد که حامی وپشتیبان اقتصاد ملی باشد. او که بازرگانی سرشناس بود ونزد مردم اعتبار فراوان داشت، در شوال 1301 قمری، موفق شد بازرگانان عصر ناصری را در تشکلی به نام "مجلس وکلای تجار"گرد هم آورد. تشکیل این مجلس که به اختصار، آن را مجلس تجارت می‌نامیدند، درحقیقت نوعی اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حکومت ورویه اداره کشور در زمان ناصرالدین شاه بود.

حکومت البته با وجود مهروامضای شاه قاجار، نتوانست، مجلس وکلای تجار را تاب بیاورد بنابراین آن را به سود خویش مصادره کرد وشاهزادگان قاجار با نفوذ درلایه های مجلس تجارت، عملا این تشکل را از حیز انتفاع ساقط کردند. مجلس وکلای تجار قرار بود درمقابل تعدی شاهزادگان وکارگزاران حکومت قاجار به حق وحقوق بازرگانان ونقض گسترده مالکیت وناامنی های اقتصادی، حامی منافع بازرگانان باشد اما دیری نپایید که شاهزادگان، آن را به سود منافع خویش مصادره کردند وچنین بود که نخستین گام های تجار برای تشکیل طبقه‌ای قدرتمند ودل سوز، معلق ماند و البته موجب بیداری بازرگانان شد.

همه تاریخ را خوانده ایم ومی دانیم پس ازآن، چگونه بازرگانان، قدم در راه اصلاح حکومت گذاردند وعلیه قراردادهای یک جانبه حکومت قاجار وبه فنا کشاندن اقتصاد ملی به پا خاستند.آنها که نه تنها منافع خویش که منافع ملی را نیزدرخطر می دیدند، پس از ناکامی در تشکیل مجلس وکلای تجار، به‌وجود آورنده قیام تنباکو شدند و با همگرایی وهم سویی با روحانیت، قیام تنباکو را رقم زدند. پس ازآن،کشمکش‌ها میان حکومت ناکارآمد قاجار ادامه یافت وتجار به رهبری حاج محمد حسن امین‌الضرب در پی کسب حق و حقوق خویش و مردم، آن قدر در مقابل تعدی‌های شاهزادگان قاجار ایستادند تا جنبش مشروطه به پیروزی رسید. تجار وبازرگانان که درآن مقطع مهم تاریخی، طبقه‌ای قدرتمند تشکیل داده بودند، پس ازآن به مجلس اول راه یافتند ومردم که آنها را پیشتاز تحولات سیاسی واقتصادی می دانستند، 36 تن ازآنها را با رأی خویش روانه مجلس اول کردند.از نتیجه غم انگیز مشروطه ومشروطه خواهی تجار وناکامی مجلس در تأمین خواسته های مردم می گذریم وبه مقطعی می رسیم که بازهم رخوت ورکودی نا امید کننده، فضای سیاسی واقتصادی کشور را فراگرفته بود.

 مشروطه خواهان در تشکیل مجلس دوم ناکام ماندند ومجلس سوم نیز مجلسی بی خاصیت بود که بازرگانان از راه یابی به آن بازماندند ودرست درهمین شرایط،"محمد حسین امین الضرب" پایه های تشکلی را گذارد که اکنون به نام اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران می شناسیم. "حاج محمد حسین امین الضرب" فرزند خلف وشایسته "حاج محمد حسن امین الضرب" به اتفاق بازرگانان مطرح تهرانی، پس از اتمام جنگ جهانی اول، درسلسلسه نشست‌هایی که برگزارمی کردند، درپی ایجاد تشکلی هم چون "مجلس وکلای تجار" بودند که سال ها قبل توسط "حاج محمد حسن امین الضرب" در دوران ناصرالدین شاه قاجار،شکل گرفته بود.آن تشکل به شرحی که مختصر برآن رفت، به دلیل نفوذ شاهزادگان قاجار،هرگز نتوانست از منافع تجار حمایت کند تا این که محمد حسین امین الضرب،پس از سه دهه، باری دیگر تجار را گرد هم آورد وایده شکست خورده پدر را دوباره زنده کرد.

در 14 شوال 1337 ق گردهمایی نه چندان کوچکی در منزل «حاجی محمد جعفر آقا تاجر خامنه» در دروازه قزوین، کوچه قوام برگزار شد، این گردهمایی به منظور انتخاب اعضای عمومی اتحادیه تجار که بالغ بر 120 نفر و 30 نفر هیأت عامله بود برگزارشد. پس ازآن، در 12 ربیع‌الاول 1338 ق با حضور 16 نفر از تجار، نظام‌نامه اساسی هیأت اتحادیه تجار تهران به ریاست «حاج محمدحسین امین‌الضرب» به تصویب رسید و خط مشی کلی اتحادیه تعیین و نظام‌نامه داخلی آن تنظیم شد.آن چه امروز تحت عنوان "اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران" از تجار وبازرگانان خوش نام بر جا مانده،میراثی عظیم وافتخارآفرین است که امروز توسط کارآفرینانی شایسته وبا اخلاق مدیریت می شود. اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران به نسبت آن چه مرحوم امین الضرب بنا نهاد، ظرف حدود 94 سال گذشته دچار تغییراتی فاحش شده است اما این تشکل زنده وپویا هم چنان اثربخشی اش را بر اقتصاد کشور حفظ کرده ومتناسب با آرمان های انقلابی واسلامی کشور، جایگاهی شایسته در نظام جمهوری اسلامی یافته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =