شرکت پتروناس مالزی سودآورترین شرکت نفتی آسیا توانسته موقعیت خود را در بین شرکت های بزرگ نفتی جهان تثبیت و رشد دهد در عین حال علاوه بر مشارکت با شرکت های بزرگ نفتی جهان در پروژه های نفتی در کشور های دیگر در توسعه میادین نفتی دریائی مالزی توانسته سرمایه خارجی را به نحو مطلوبی جلب و نرخ رشد توسعه اقتصادی مالزی را افزایش دهد.

در سال 2008 شرکت پتروناس از سوی مجله "گلوبال فور چون" به عنوان نود و پنجمین شرکت بزرگ و هشتمین شرکت سودآور در جهان و نیز سودآور ترین شرکت در آسیا معرفی گردید. ساخت برج های دو قلو پتروناس که در سال 1998 مورد بهره برداری قرار اگرفت و درآن هنگام بلند ترین ساختمان در جهان تلقی می شد از سوی شرکت پتروناس صورت گرفت و اکنون دفتر مرکزی این شرکت در این ساختمان قرار دارد.

از زمان تاسیس پتروناس این شرکت یکپارچه بین المللی در حوزه نفت و گاز مبدل شده که در 31 کشور دارای منافع اقتصادی است. تا پایان ماه مارس 2005 گروه پتروناس مالکیت کامل 103 شرکت بخشی از مالکیت 19 شرکت و نیمی از مالکیت 57 شرکت وابسته را در اختیار خود گرفت. این شرکت های وابسته مجموعا گروه پتروناس را که به فعالیت های مختلف در زمینه نفت و گاز می پردازد پدید می آورند.

فعالیت های گروه پتروناس طیف وسیعی از فعالیت های نفتی را در بر می گیرند از جمله:اکتشاف در بالا دست و تولید نفت گاز در پالایشگاه نفت پایین دست و بازار یابی و توزیع فرآورده های نفتی تجارت فرآوری و میعان گاز عملیات نصب شبکه خطوط لوله برای انتقال گاز بازار یابی برای گاز طبیعی مایع تولید مواد پتروشیمی و بازاریابی برای آنها حمل و تقل دریایی مهندسی خودرو و سرمایه گذاری در بخش مستغلات.

تاریخچه :

پتروناس،نخستین شرکتی نیست که در مالزی به استخراج نفت و گاز پرداخته است. پیش ازآن شرکت "رویال داچ شل" در اواخر قرن 19 در مستعمره "ساراواک" دست به اکتشاف نفت زده بود. در سال1910 نخستین چاه نفت در ساراواک حفر گردید. شرکت شل تا سال 1963 به عنوان تنها شرکت نفتی در منطقه، به کار خود ادامه می داد تا اینکه مالزی استقلال خود را به دست آورد. مقامات کشور تازه استقلال یافته ی مالزی ارتباط خود را با شرکت رویال داچ شل ادامه دادند تا اینکه نخستین میدان تقتی دریایی مالزی در سال 1968 مورد بهره برداری قرار گرفت. دولت مرکزی، همچنین به شرکت های اجازه ی اکتشاف در "ترنگامو"، پر جمعیت ترین ایالات و کانون قدرت حکومت مرکزی ، را اعطا کرد. در سال 1974 شرکت ایزو موفق به کشف گاز طبیعی در ایالات ترنگانو شد.در همین سال، میزان تولید نفت خام در مالزی به رقمی حدود 81 هزار بشکه (12900 متر مکعب) در روز رسید.

بر اساس طرح مصوب سال 1971، اهداف تاسیس پتروناس شامل این موارد عنوان گردید: حرارت از حاکمیت ملی بر منابع نفت و گاز؛ برنامه ریزی برای تامین نیاز حال و آینده کشور به نفت و گاز، مشارکت در توضیع فرآورده های پتروشیمی و بازاریابی برای این فرآورده ها با قیمتی قابل قبول؛ ترغیب شرکت های مالزیایی به تامین ماشین آلات و خدمات؛ تولید کود های ازت و تولید سود ناشی از صنایع نفتی در سراسر کشور.

در سال 1976، مالزی مبدل به یک صاذر کننده نفتی شد، اما میزان صادرات این کشور به اندازه ای نبود که به جمع کشور های اوپک بپیوندد. این امر، منافعی را برای مالزی و کشور پتروناس به همراه داشت ، چرا که از سویی موجب انعطاف پذیری نسبی اقتصادی و سیاسی پتروناس می شد و از سویی دیگر، تقویت هدف اصلی این شرکت، یعنی رسیدن به خود اتکایی مالزی را در پی داشت.

پتروناس، تا سال 1997 فعالیت های شرکای نفتی خود را سرپرستی می کرد و تا زمانی که دولت در صدد برآمد تا شرکتی به نام"پتروتاس کریگالی" وابسته به پتروناس در زمینه اکتشافات و تولید نفت تاسیس کند، هیچگونه نقش مستقیمی در تولید به عهده نگیرد. پنروناس، نظارت خود را بر تمام فعالیت های اقتصادی نفتی و گازی، به ویژه موضوعات مرتبط به بهداشت، ایمنی و محافظت از محیط زیست، تداوم بخشید.

در سال1980، نفت و گاز، 24 درصد از سهم کل صادرات مالزی را به خود اختصاص داده بود. بنابراین، دولت مصمم شد تا بر صادرات نفت و گاز به میزان 25 درصد مالیات وضع نماید. خط مشی جدید دولت به همراه اعمال مالیات موجب شد تادر سال 1981 میزان تولید و صدورنفت خام مالزی برای نخستین بار از زمان تاسیس شرکت پتروناس، با کاهش مواجه شود، هر چند طی سال های بعد ، میزان تولید و صادرات ، در قیاس با سال1980 بهبود یافت. در سال1982 پتروناس به پالایش و توزیع نفت روی آورد. این امر با احداث پالایشگاه هایی در "مالاکا "و کرته و به منظور کاهش وابستگی به پالایشگاه "رویال داچ شل" در ((پورت دیکسون)) و پالایشگاه "ایزو" در ساراواک آغاز شد.

در سال 1996، پتروناس از طریق سرمایه گذاری مشترک، وارد بازار آروماتیک شد. در سال 1997 این شرکت بر تنوع فعالیت های خود و سه کارخانه یپتروشیمی در "کوانتان" و یک کارخانه ی استیک در "کرته" تاسیس کرد. در همان سال،نخستین سرمایه گذاری مشترک پتروناس با چین در زمینه تولید LNG خود به نام "تیگا"،رتبه ی الجزایر را به عنوان دومین تولید کننده ی بزرگ این محصول، از دست آن کشور ربود.

شرکت پتروناس، همچنان بر انجام پروژه های بین المللی اکتشاف نفت تاکید دارد، چرا که 40 در صد درآمد این شرکتدر سال 2008 از طریق اجرای پروژه های بین المللی نظیر ایران، سودان، چاد و موریتانی حاصل آمد.

ذخایر بین المللی پتروناس در سال 2008 به رقمی معادل 6.24 میلیارد یشکه نفت رسید. شرکت پتروناس، دارای بیش از 100 شرکت وابسته و حدود 40شرکت سرمایه گذاری مشترک است که دست کم 50 درصد سهم آنها را در اختیار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =