اباذر محبی

در دهه­های اخیر، بویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جهان شاهد تشکیل سازمانهای منطقه­ای و نهادهایی حول محور اشتراکات اقتصادی، سیاسی، مذهبی و... بوده است. نهادهایی مانند: سازمان اقتصادی اکو، دی 8 ، سازمان کشورهای صادرکننده گاز، اتحادیه بین­المجالس اسلامی و...، نهادهایی هستند که از طرف دولتها و حکومتها تشکیل شده­اند. در عرصه تعامل ملتها و گروههای صنفی هم، اگرچه نه به اندازه دولتها، سازمانهای مردم نهاد متعددی شکل گرفته­اند که بر محور منافع و مصالح صنفی، سیاسی و یا انگیزههای فرهنگی و انسانی بوجود آمده­اند. نهادهایی مثل: اتاق­های بازرگانی مشترک بین تجار و بازرگانان کشورهای مختلف، اتحادیه احزاب سیاسی کشورهای آسیایی، مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، پزشکان بدون مرز و... ازجمله سازمانهایی هستند که عمدتا از سوی گروهها و سازمانهای غیردولتی بوجود آمده­اند. نقش روزافزون سازمانهای اخیرالذکر، در زمینه هنجارسازی و تدوین قواعد حاکم بر رفتارهای داخلی و بیرونی کشورها، به حدی است که برخی از تحلیلگران و صاحب­نظران سیاسی معتقدند، در آینده نه چندان دور، سازمانهای مردم نهاد، اصلی­ترین بازیگران و نقش­آفرینان تنظیم روابط و ساختارهای داخلی و بین­المللی کشورها خواهند بود.
توجه به فلسفه وجودی اینگونه سازمانها و نهادها - اعم از دولتی و غیردولتی- نشان می­دهد که تشکیل و سازماندهی آنها، مبتنی بر اندیشه استفاده بهینه از فرصتها و هم­افزایی نیروها و امکانات، در جهت مقابله با چالشهای مشترک پیش روی پدیدآورندگان آنها بوده است.
وکلای دادگستری نیز، بعنوان یک صنفی که بلحاظ حضور اثرگذار در نحوه اداره امور جامعه و حساسیت نقش و جایگاهی که در شکل­گیری ساختارهای اجتماعی دارند، بی­بهره از این فرصتها و تهدیدات نیستند. فرصتهای ممتاز و چالشهای بزرگی که موجب شده تا موضوعات و مسائل مبتلی­به شاغلین این حرفه، تفاوت آشکاری با سایر مشاغل داشته باشد. اشتراک در سرنوشت صنفی وکلای دادگستری و ضرورت هم­اندیشی راجع به فرصتها و تهدیدات مربوط به حرفه وکالت، اندیشه تشکیل "انجمن بین­المللی وکلای دادگستری" (IBA) را در سطح بین­المللی بوجود آورده است. آنچه از این انجمن، بیشتر درمعرض افکارعمومی قرار دارد، اجلاس سالیانه­ای است که همه ساله با شرکت وکلای دادگستری و کانونهای عضو برگزار می­نماید.
در این میان؛ جوامع اسلامی و وکلای دادگستری اینگونه کشورها - از جمله کشورما - از موقعیتها و امکاناتی برخوردارند و با چالشها و تهدیداتی مواجهند که اختصاص به خودشان دارد و الزاما برای وکلای دیگر کشورها موضوعیت ندارد. مسایلی از قبیل: نسبت و رابطه نهاد وکالت دادگستری با شئون حاکمیت، در جامعه اسلامی، تاثیر آموزههای دینی اسلام در تضمین استقلال و سلامت کار وکالت و یا چگونگی ایفای نقش وکیل در عرصه تعاملات اجتماعی و مسایلی از این دست که تفصیل آنها در این مجال نمی­گنجد، امکانات و دغدغه­هایی است که منحصر به وکلای کشورهای مسلمان است و همکاران ما در سایر کشورها، در چنین موقعیت­هایی قرار ندارند.
این موضوع، از آن جهت دارای اهمیت مضاعف است که موج بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، موجب تجدید حیات ملتهای مسلمان شده و وکلای اینگونه کشورها – به تبع ملت هایشان- به دنبال بازتعریف هویت ملی و صنفی خود بدون تکیه و اعتماد به جریانات سیاسی و فرهنگی بیگانه هستند. اگرچه هنوز قضاوت و اظهارنظر درباره تاثیر آنچه در این کشورها بوقوع پیوسته، بر حرفه و نها وکالت بسیار زود است؛ اما از آنچه رخ داده می­توان دریافت که نقش و جایگاه وکلای دادگستری بی­تاثیر از این حرکتها نخواهد ماند. باید صبر کرد و منتظر ماند تا ثمرات آن را در ابعاد مختلف - ازجمله در حرفه وکالت دادگستری - مشاهده کرد. آنچه  در این مجال می­توان بدان اشاره کرد، نقش­آفرینی بیش­ازپیش وکلای دادگستری کشورهایی مانند مصر، در شکل­گیری ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشورشان و مواجهه با موضوعاتی است که بعضا در کشور ما نیز رخ داده است.
با این تفاصیل؛ شایسته است وکلای دادگستری ایران ، بعنوان نخبگان ملتی که پیشقراول حرکت­های استقلال­طلبانه در دوران اخیر شناخته می­شود، ایده تشکیل "انجمن بین­المللی وکلای دادگستری کشورهای اسلامی" را ارائه دهند، تا در پرتو آن بتوان با تبادل نظر و تجربیات وکلای مسلمان، گامهای بزرگی را در جهت ارتقاء نهاد وکالت و تعیین سرنوشت مشترک ملتهای مسلمان برداشت.  در این راستا؛ باتوجه به در پیش بودن اجلاس سالیانه انجمن بین­المللی وکلای دادگستری، ضروری است مدیریت جامعه وکلای دادگستری کشورمان با در دست گرفتن ابتکار عمل و با حمایت مقامات و مسئولین قضائی و سیاست خارجی، مقدمات شکل­گیری این انجمن را، به مرکزیت کشورمان را فراهم آورند.
اجلاس سالیانه انجمن بین­المللی وکلای دادگستری (که در آینده نزدیک در کشور مسلمان امارات متحده عربی برگزار می­شود) فرصتی است تا این ایده را به هم فکری سایر وکلای مسلمان گذاشت و در ملاقات­ها و دیدارهایی که در متن و حاشیه این اجلاس ترتیب داده می­شود، زمینه عملیاتی شدن آن را فراهم کرد.
پرواضح است که ارتباط، همکاری و هماهنگی وکلای دادگستری در زمینه استفاده بهینه از امکانات مشترک و چاره­اندیشی درباره مسائل و مشکلاتی که وکلای مسلمان و جوامع اسلامی با آن مواجهند، بخشی از آثار مترتب بر این ایده است. ایده­ای که عینیت یافتن آن قادر است حمایت وپشتوانه جمعی وکلای کشورهای مسلمان را برای حل معضلات داخلی و خارجی صنفی، سیاسی و ملی وکلا را بدست آورد.
 با شناختی که از حضور سرنوشت­ساز وکلای دادگستری کشورهایی مانند مصر، ترکیه، عراق، پاکستان و ... در عرصه­های سیاسی – اجتماعی وجود دارد، می­توان اطمینان داشت که این حرکت، در آینده نه چندان دور آغاز خواهد شد. درآن زمان؛ ابتکار عمل در دست کسانی خواهد بود که اولین گامها را برداشته­اند. بنابراین؛ سزاوار است این حرکت صنفی – سیاسی، توسط وکلای دادگستری ایران شروع شود، تا بتوان در تنظیم سازوکارهای آینده این حرکت، نقش موثرتری ایفا نمود.
فردا متعلق به ماست؛ اگر امروز را دریابیم.      
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =