خطبه های دیروز نماز جمعه تهران را میتوان آغاز فصل جدید منازعات میان نهادهای مذهبی سنتی و دولت یازدهم دانست. من ضمن احترام به شخصیت معنوی و مهذب خطیب جمعه دیروز تهران به اختصار چند نکته را به عنوان هدیه تقدیمشان می دارم

خطبه های دیروز نماز جمعه تهران را میتوان آغاز فصل جدید منازعات میان نهادهای مذهبی سنتی و دولت یازدهم دانست. من ضمن احترام به شخصیت معنوی و مهذب خطیب جمعه دیروز تهران به اختصار چند نکته را به عنوان هدیه تقدیمشان می دارم:

الف) تریبون های عمومی قاعدتا جای مناسبی برای ارسال پیامهای خصوصی نیستند، مگر اینکه خدای ناخواسته هدف فضاسازی و اعمال فشار باشد. خطیب جمعه تهران میتوانستند دغدغه شخصی خود را به طور خصوصی به گوش رییس جمهور منتخب برسانند، با این حال واقعا چه توجیهی برای رسانه ای کردن این قبیل دغدغه ها وجود دارد؟

ب) در جاییکه نزدیکترین مشاوران رییس جمهور منتخب هنوز از فهرست نهایی وزرا بی اطلاع هستند، خطیب محترم جمعه بر چه اساسی از انتخاب رییس جمهور برای وزارت علوم اظهار نگرانی کرده اند؟

ج) وزارت علوم از بین همه وزارت خانه ها چه امتیاز یا حساسیتی دارد که دغدغه اصلی خطیب جمعه تهران گشته است؟ و اصولا معیارهای عقلایی و منطقی برای انتخاب وزرا به طور عام و وزیر علوم به طور خاص چیست؟ استفاده از تعابیر گنگ و مبهمی چون "بوی فتنه" چه کمکی به فضای عمومی جامعه و شفاف شدن مباحث و گفتگوها می کند؟

سوای این نکات فرصت را مغتنم می شمرم و به خطبای محترم جمعه و بالاخص خطیب معزز  دیروز نماز جمعه یادآور میشوم که بزرگان! تریبون مقدس نماز جمعه جایگاه نشر و طرح معارف عالی و اندیشه های متعالی الهی است نه جای طرح دغدغه های شخصی و پیغام های خصوصی. این درد سالهاست که سینه جوانان تشنه معارف را می فشارد که خطبای جمعه جایگاه متعالی خود را با منابر هیات و حسینیه ها اشتباه گرفته و با همان روش و منشی سخن بگویند که در مجالس روضه و ذکر سخن می گویند. برای خطابه جمعه بهترین تراز خود رهبر انقلاب و علمای بزرگی چون حضرت آیت الله جوادی آملی هستند که هر خطبه شان مملو از نکات علمی و ناب معرفتی و طرح اندیشه های اصیل اسلامی است. چرا باید خطبه های جمعه ام القرای اسلام اینقدر به لحاظ معرفتی کم مایه و سبک بوده و در عوض در هر جمعه نکته قابل خدشه ای به لحاظ سیاسی از آن مستخرج شود؟

بهرحال پیشنهاد می کنم بزرگان و معاریف از فرصت جلسات خصوصی و محافل غیر رسمی بهره جسته و دلواپسی های خود را به تریبونهای مقدس و عمومی چون تریبون نماز جمعه نکشانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی دهکردی A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    7 2
    آفرین. حرف دل ما را زدی جناب نیلفروشان عزیز.
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    7 1
    واقعا بعضی از علما نباید وارد حوزه سیاست بشن !! اینطوری هم به نفع خودشون هست و هم جامعه و و هم دین!!
  • bahram EU ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    6 1
    من با این تفکر موافقم.خیلی جالب گفتی
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    2 11
    اقاي صديقي حرف دل 75% مردم ايران اسلامي رو زدن كه تو انتخابات شركت كردن و نه بزرگ به فتنه و فتنه گران 88 گفتن.
    • بی نام EU ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      4 2
      پاشو عمو...پاشو صبح شده...پاشو یه ابی به سر و صورتت بزن شاید خواب از سرت بپره!!شاید هم بیداری ولی ضربه روی 24 خرداد خیلی محکم بوده که هنوز گیجی!!
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    5 1
    برای نمازجمعه باید بهترین عالم شهر امام جماعت شود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 1
    چرا تا بحال می گفتید اخبار رو در رسانه بگید تا همه مردم بدانند. حتی اخبار سطح کلان که اصلا کمکی به مردم نمی کرد. حالا نباید اخبار عمومی شود. چرا زمانی که رهبر گفتند، بعضی مسائل رو نباید عمومی کرد. شما هیچ اهمیتی ندادید.؟؟؟؟؟ واقعا که شما یک رسانه حرفه ای و لی ... هستید.