۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۸
رتبه ۵۶ از ۶۰.....

نگاهی به بهره وری سینما در ایران

 درصد بهره وری سالن های سینمای ایران طی سالیان گذشته به شدت افت کرده است و چنانچه دولت یازدهم بخواهد فقط با اتکا به تولید داخلی این درصد بهره وری را افزایش نماید اگر نگوییم محال اما بسیار غیر محتمل است ! سینمای ایران با حدود ۱۴۰ هزار صندلی در ۲۵۰ سالن سینما در فقط ۶۰ شهر کشور از ۱۱۸۰ شهر کشور ، چنانچه بخواهد بصورت کامل ظرفیت خود را در اختیار مردم قرار دهد و فرض را بر این بدانیم که مردم نیز روزانه ۵سانس و در ۳۵۰ روز فعال هر سال به سینما مراجعه بنمایند ، در طول سال این ظرفیت می تواند با ۱۰۰ درصد بهره وری به ۲۴۵ میلیون نفر خدمات ارائه نمایند .

در سال ۱۳۹۱ سینمای ایران توانسته است به ۸.۵ میلیون نفر خدمات داده است که درصد بهره وری سینما در حدود ۳ درصد در حوزه اکران بوده است و این با توجه به تعداد پایین سالن های سینمایی کشور اصلا مناسب نیست! البته تعدادی از افراد با استناد به بهره وری ۷ درصدی سینماهای آمریکا معتقدند که این درصد بهره وری برای سینمای ایران خوب است ! اما این نکته را فراموش کرده اند که آمریکا با حدود ۴۰ هزار سینما و بهره وری ۷ درصدی ، سالانه پذیرای حدود ۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون مخاطب است و هر آمریکایی در سال نزدیک به ۴ بار سینما می رود ! و در ایران با درصد بهره وری ۳ درصدی ، تنها در ۲۵۰ سینمای کشور و با تعداد ۸.۵ میلیون مخاطب بمعنای این است که هر ایرانی هر ۹ سال یکبار سینما می رود!

نگارنده به هیچ عنوان قصد قیاس سینما در ایران و آمریکا را ندارد و متاسفانه امکان قیاس با هیچ کشوری در ۵قاره امکانپذیر نیست چون در میان ۶۰ کشور دارای سینما، ایران در رده ۵۶ از لحاظ بهره وری قرار دارد ! نگارنده به این نکته اعتقاد راسخ دارد که با اتکای صد درصدی به تولید داخلی و حفظ این انحصار مخرب در حوزه نمایش کشور، امکان افزایش معنا دار درصد بهره وری سینما در ایران امکان پذیر نیست و چاره ای نداریم در حدود ۴۰ درصد از ظرفیت سالن های سینمایی کشور را در اختیار فیلم خارجی بگذاریم . اضافه شدن سالانه در حدود ۱۰۰ فیلم خارجی در حوزه اکران طی یک فرآیند ۴ ساله باعث رونق سالن های سینمایی از یک سو و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای ساخت سالن سینما در کلانشهرهای کشور خواهد داشت و چنانچه طی ۴ سال آینده بخواهیم درصد بهره وری سینمای ایران را به حدود ۱۰ درصد برسانیم ( ۲۴ میلیون نفر) باید ضمن امکان نمایش هدفمند فیلم خارجی ، حوزه اکران سینمایی را بسمت رقابت سازنده برای افزایش کیفی تولید داخلی ببریم و این سیاست با توجه به حرکت غیر قابل کنترل جامعه به سمت مصرف کالاهای فرهنگی از سایر کانال های رسمی و غیر رسمی ، مهمترین اولویت سینمای ایران است که رونق سینما فقط و فقط در صف کشیدن مردم جلوی سینماها می توان مشاهده نمود و این با اتکا فقط وفقط به تولید داخلی غیر ممکن است ....

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    5 1
    نمايش فيلم خارجي با استقبال روبرو نخواهد شد . چون تجربه اكرانهاي گذشته نشان داده است تماشاگر فيلمهاي خارجي اين نوع فيلمها را دست نخورده ميخواهد و از فيلمهاي جرح و تعديل شده استقبال نمي كند
    • امیرحسین علم الهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
      4 2
      سینمای ایران به دلیل فقدان تولید در ژانرهای مختلف امکان جذب تمام سلایق نزد مخاطبان را به سینما ندارد و برای پر کردن این خلا چاره ای ندارد که با نمایش فیلم خارجی این ظرفیت را پر نماید .از ۵هزار تولید سالانه امکان نمایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ فیلم خارجی در طی یک دوره ۴ ساله با حداقل ممیزی امکانپذیر است . بعنوان مثال فیلم های انیمیشن خارجی بدلیل عدم امکان تولید در سینمای ایران می تواند کمک زیادی به رونق سالن های سینما داشته باشند. سالن های سینما در ایران برای حفظ حیات خود چاره ای ندارند که به نمایش فیلم خارجی روی بیاورند و از منظر نگارنده فیلم خارجی تا اطلاع ثانوی تهدید نیست بلکه فرصتی است برای آشتی دوباره مردم با سالن هالی سینما...
    • مرتضی IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      3 0
      اگر فیلم های روز سینما را اکران کنند راحت رکورد های فروش رو میشکند.اکثر فیلم های جدید امریکایی صحنه های خیلی کمی دارند و با یه اصلاح 1 الی دو دقیقه ای امکان اکران دارند.با فروش خارق العاده فیلم "گذشته"اصغر فرهادی هم ملت نشان دادند که با تماشای فیلم زیرنویس دار در سینما مشکل ندارند!
  • محمد IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    5 2
    آقای اعلم الهدی جنابعالی مدت زیادی است درحوزه هنری مشغول فعا لیت می باشید اتفاقاٌ در این مدت حوزه ضعیف ترین فیلم هارا تولید ونمایش داده ومتاسفانه بیشترین حاشیه ها را شما ایجاد نموده اید من تعجب میکنم شما چرا راهکاری برای از بحران خارج شدن سینما های تحت پوشش سازمان تحت اداره خود ارايه نمی نمایید .باشعار سینما درست نمی شود.
    • امیرحسین علم الهدی IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      2 3
      محمد عزیز ممنون میشوم نام فیلم های ضعیف را بفرمایید انشالله طی یادداشت دیگری اتفاقات سال ۹۱ را خدمتتان بازگو خواهم کرد با نظر شما در رابطه با ایراد بر مدیریت سینماهای حوزه موافقم البته یادمان باشد یادداشت این صفحه یک تحلیل است که بیش از دو دهه سینمای ایران از آن رنج می برد و هر چند جنابعالی شعار خوانده اید اما شما این یادداشت را براساس ۲ دهه ارزیابی بفرمایید نه سال ۹۱ ببعد
  • maryam IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 0
    پس از پایان اکران فیلم هیس! دیگر تا پایان سال ایران فیلم پرفروشی نخواهد داشت!خدا به سینمادارها رحم کند این 6 ماه را چگونه خواهند گذراند!من به تازگی انیمیشن دانشگاه هیولاها رو دیدم خیلی عالی بود بدون کوچکترین صحنه ای .اتفاقا خیلی هم اموزنده بود!
  • سعید A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    2 0
    ضمنا باز شدنِ درهای ورودیِ محصولاتِ خارجی و هویدا شدنِ تفاوتها در ساختار ، قطعا به بیدار شدنِ خلاقیتِ خفته‌ی مدیران و هنرمندانِ این عرصه کمک خواهد کرد . اتفاقی که ایکاش هم برای صنعت سینما و هم صنعت خودرو سازی در ایران بیافتد.
  • باربارا A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    3 0
    آقای علم الهدی همین رتبه 56 هم از سرمان زیاد است. نه اینکه مدیران سینمایی مان - که یکی اش خودِ شما و همکارانتان در حوزه هنری - خیلی دلتان به حال سینما می سوزد. وقتی وضعیت سالن های سینمایمان به این شکل است - اصلن مگر چند سالن سینما برایمان سینمای ایران باقی مانده؟ - چه امیدی باید به رهایی از این مدار بسته داشته باشیم؟! سینمای هر کشوری ابتدا به مدیران دلسوز و فارغ از نگاه های سیاسی احتاج دارد و سپس به سالن های سینما و ....! اصلن بیخیالش، چون این حرفها سالهاست گوش شنوایی ندارد که ندارد!
  • مريم A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 0
    آقاي علم الهدي قبل از خواندن مطلب شما مطلب ديگري خواندم با عنوان "ابتكار يك كارگردان براي دور زدن تحريم حوزه هنري " از همين سايت. در چند سال گذشته حوزه هنري نازنين شما نشون داد كه تحمل فيلمهاي هموطنانش رو نداره. حالا شما براي سينماي ايران نسخه هاليودي مي پيچيد؟ حكايت حوزه هنري همون ضرب المثل كه طرف از دروازه رد نمي شد ولي از سوراخ سوزن رد مي شد.