ملیّن‌های غذایی سودمند به‌خصوص برای خردسالان، و سالخوردگان

بسیاری از مردم امروز از جمله خردسالان و سالخوردگان به سبب‌های گوناگون دچار یبوست هستند. در افراد سالم، دفع روده‌ای باید روزی یک تا دو بار، بدون خشکی و سفتی، و بدون نیاز به زور زدن زیاد و طولانی شدن زمان دفع روی دهد، و فرد پس از آن نباید احساس کند که دفع ناتمام ‌مانده و بقایای هضم اول در روده مانده است. همچنین در حالت طبیعی، فضولات نباید بصورت تکه‌تکه و گرد از روده خارج شوند.

از جملۀ علت‌های یبوست در کودکان، مصرف تنقلات چسبنده یا تنقلات شور است که پفک و چیپس و بیسکویت‌های شور و چوب شور نمونه آشکار چنین خوراکی‌هایی هستند.
سالخوردگان نیز اغلب دچار یبوست‌های ناشی از ضعف روده یا سوءمزاج‌های خشک روده هستند.

در مبتلایان یبوست، به‌ویژه در خردسالان و سالخوردگان، استفادۀ مداوم از ملیّن‌های تحریکی (چه شیمیایی مانند بیزاکودیل، و چه گیاهی مانند سنا و فرآورده های آن) توصیه نمی‌شود. برخلاف تصور رایج، گیاهی بودن دارو هرگز نشان بی‌ضرر بودن آن نیست. 

در این موارد، راه مناسب‌تر، استفاده از برخی ملیّن‌های غذایی است که عموماً بی‌زیان هستند و به‌جای آنکه عوارض جانبی داشته باشند، فواید جانبی دارند، مانند:
- هویج پوست‌نکندۀ آب‌پز، یا هویج پوست‌نکندۀ خام که پس از شستشو با برس، نرم رنده شده باشد به‌گونه‌ای که هنگام خوردن، آب آن با فشار اندک دندان درآید. 
- میوه‌های کاملاً شیرین و آبدار فصل به ویژه میوه‌های خانوادۀ گلسرخیان (مانند آلو و هلو و شفتالو و شلیل)
- انگور رسیده (به خصوص انگور عسکری یا یاقوتی دانه درشت)
- ترکیبی از سبزیجات تازۀ معطر مانند ریحان و گشنیز و شوید همراه با ساقه آنها
- انجیر تازه، یا انجیر خشک خیسانیده در آب و گلاب

- مویز، توت خشک، عناب، و برگۀ میوه‌های شیرین


این خوراکی‌ها علاوه بر تلیین آرام و بی زحمت روده، مغذی‌های خوبی برای تامین نیازهای بدن به ریزمغذی ها و ویتامین ها و قندهای مفید نیز می باشند، و با طبع گرم و ترشان برای خردسالان و سالخوردگان کم‌خون سودمند هستند.
شکر سرخ مرغوب نیز - اگر به آن دسترسی پیدا کنید- بسیار سودمند است و باز هم ملیّن آرام، مغذی و خونساز خوبی محسوب می شود.

نکتۀ مهم:
اگر یبوست با علایمی مانند نفخ و ترش کردن همراه باشد، استفاده از میوه‌های تازۀ آبدار محدودیت دارد و تدابیر دیگری باید به کار رود.
تندرست باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    آقا دستت درد نکنه،‏ من که رفتم :-‏)‏‏)‏
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    بسيار متشكرم لطف كنيد و به عنوان يك سايت خبري اطلاع رساني در حوزه سلامت و بهداشت از اينگونه اخبار بيشتر ارائه كنيد به خصوص در زمينه هايي كه امكان پرسش كمتر وجود دارد همچون : باد شكم ، تهوع ، يبوست ، نفخ ، درد در ناحيه تناسلي ،.... مطمئنن با توجه به نوع مخاطبين شما و سطح بالاي مطالعاتي آنها ارائه مطالب علمي و مفيد با اين گونه عناوين راهگشاست