۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
حرکت شما که احمدی نژادی تر است!

اخیراً دکتر فرشاد مومنی در یکی از سخنرانیهای خود به بهانه نقد سخنان مشاور اقتصادی رییس جمهور از ادبیاتی استفاده نموده اند که نه مناسب شان ایشان است و نه منصفانه. این سخنان را بهانه کردم تا چند خطی را محضر این استاد بزرگوار تقدیم نمایم.

سال­ها پیش-شاید همان اوایل دولت نهم- دوست فاضل و اندیشمندم زنهار می­داد که به زودی "احمدی نژادی" وصفی سرزنش آمیز برای تمامی سیاست­ها، اقدامات و تصمیمات عجولانه، غیر کارشناسی، تندورانه و خارج از اصول حکمت خواهد شد، و چه زود این پیش بینی به واقعیت پیوست. این روزها از درودیوار رسانه­ها برای نقد دولت یازدهم فقط کد می­دهند که فلان تصمیم دولت یازدهم "احمدی نژادی" شد. یا بهمان انتصاب وزیر الف از جنس انتصابات "احمدی نژادی" است. خلاصه باید به حضرت احمدی­نژاد تبریک گفت که نامشان در تاریخ شفاهی ملت ایران جاودانه شد، و از این جهت تنها وزیری که از دولت ایشان با او همراه شد، مرحوم کردان بود که خداوند او را و همه ما را غریق رحمت خود نماید و از سر تقصیرات همه مان بگذرد.

اما غرضم از این مقدمه نقد کوتاهی بود بر سخنرانی اخیر دکتر فرشاد مومنی در نشست تخصصی "چالش ها و چشم اندازهای سیاستگذاری اجتماعی در ایران" که در دانشگاه تهران ایراد فرموده اند. قبل از آن تاکید نمایم که شخصا دکتر فرشاد مومنی را از مفاخر و اساتید مسلم و زحمت کشیده و دردآشنای اقتصاد ایران می دانم و هرچند هیچگاه افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه نداشته­ام، اما به نوبه خود همیشه از آثار قلمی و بیانات ارزشمندشان بهره برده ام و خدای بزرگ را بخاطر حضور چنین اساتید فاضلی در بدنه دانشگاهی کشور سپاس گفته ام.

اینک اما قصد دارم فرازی از بیانات اخیرشان را نقد کنم و این نقد را از ناحیه یک شاگرد تقدیم حضورشان نمایم. ایشان در فرازی از سخنانشان که گزارش کاملتر آن در اینجا آمده است، فرموده اند:

"کسانی در ایران هستند که یا خودشان مستقیما ذی نفع هستند و یا آلت دست گروههای ذی نفع هستند و حرفهایی می زنند و تجارب تاریخی اقتصاد ایران  را وارونه نمایی می کنند که نمونه آن صحبتهای مشاور رئیس جمهور بود که چند شب پیش در تلویزیون مطالبی را عنوان کرد و گفت در تجربه سالهای اخیر که با موج فزاینده تورم در اقتصاد ایران روبرو بودیم و کسری بودجه دولت، مسکن مهر و تحولات نقدینگی را به عنوان سه نیروی محرکه تورم اقتصاد ایران معرفی کردند که این یک دروغ بزرگ است و به نظر می رسد هدف از بیان این دروغ بزرگ، بسترسازی برای ادامه راه احمدی نژاد در عرصه سیاستگذاری اقتصادی است. تصور آنها این است که از طریق شوک درمانی آبی برای اقتصاد سیاسی ایران گرم می شود، به همین خاطر هست که وقتی بر روی این سه متغیر تأکید می کنند معنای جانبی اش این است که پس شوک حاملهای انرژی و شوک نرخ ارز هیچ نقشی در تورم سالهای اخیر ایران نداشته است."

نقد من تنها طرح یک سوال است: آقای دکتر مومنی عزیز! چرا با این ادبیات؟ شما استاد اقتصاد دانشگاه هستید و طرف نقد شما نیز دکتر نیلی استاد و همکار دیگر شما در دانشگاهی دیگر است. شما استاد عزیز همانطور که محتوای سخنانتان برای دانشجویان مرجع است، سیره و سنت علمی­تان نیز الگوی نسل بعد و نسل­های بعد خواهد بود. چرا راضی می­شوید که در قالب نقد، انواع اتهامات غیر حرفه ای و غیر منطقی را به همکار دیگرتان وارد سازید؟ من در اینجا اصلا قصد ورود به محتوای استدلال جنابعالی را ندارم که شاید شان بنده نیز ورود به بحث علمی دو استاد برجسته اقتصاد ایران نباشد اما بعنوان یک دانشجو دستان خود را بلند می­کنم و بعد از کسب اجازه عرض می کنم: آقای دکتر مومنی! ادبیات خودتان احمدی نژادی تر است!

اگر شما نیز معتقدید که تفکر و منش احمدی­نژادی منشا بروز بسیاری نابسامانی­ها در حال و روز جامعه ما شده است، همه ما می­بایست مراقب باشیم تا خواسته یا ناخواسته به ورطه­ای که او در آن غلطید، درنیفتیم. چرا شما بعنوان استاد اقتصاد نباید با بیانی متین و ادبیاتی منزه از اتهام زدن و بدوبیراه گفتن با همکار دانشگاهی خود سخن بگویید؟ این چه سنت غلطی است که بنیان آن را می نهید؟ فردا روز اگر اقتصاددانان این کشور همه با زبان اتهام زدن و فحاشی با هم سخن بگویند، همه کسانی که بنای این خشت کج را گذارده اند، حتی شما استاد عزیز، در عقوبت آن سهیم هستید. جسارت بیش از اندازه مرا ببخشایید. ایام عزت مستدام و روزگارتان خوش.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره نعمتی/دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    5 1
    من فقط از آقای مومنی یک سوال دارم: آقای مومنی راه حل شما برای حل مشکلات اقتصاد چیست؟می شود یک بار آن را از روی حوصله تشریح کنید.مثلا دیدگاه خود را در مورد نرخ ارز اعلام کنید.در مورد تورم وبیکاری،در مورد سرمایه گذاری در مورد بورس ودر مورد اقتصاد ایران.لطفا بی آن که به گذشته گند ونکبت دیگران اشاره کنید،خودتان تشریح کنید که چه دیدگاهی دارید.ممنون می شوم
  • سپیده IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 16
    خدا را شکر می کنم که مهندس موسوی رئیس جمهور نشد اگرنه چطور باید این نظریه پرازانش را تحمل می کردیم؟ صد رحمت به شمس الدین حسینی که حداقل تهمت وافترا نمی زد.
  • شهرام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    6 3
    افرين به نقد سراسر از ادب و متانت. اين است فرهنگ فرزندان ايران زمين.
  • حسین زاده A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    17 0
    زمانی کزروس به کورش بزرگ گفت: چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی؟ کورش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟ گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت؛ سپس کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد. سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوششان رسانید. مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مال های گرد آوری شده را حساب کردند، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود! کورش رو به کزروس کرد و گفت: ثروت من اینجاست. اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم، همیشه باید نگران آنها بودم. زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      3 1
      بسیار آموزنده بود.
  • حامد يزداني A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    6 6
    با خودم مي گم يكي از محاسن اين كه مهندس موسوي رييس جمهور نشد اين است كه اين آقا وزير اقتصاد نشد.
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    12 1
    والا ما که همچین تهمت و اتهامی رو تو صحبتاشون ندیدیم که بخواید بنده خدا را با فرمایشات دکتر محمود (آب بریز ...، قطعنامهدونتون ... ) مقایسه کنید.
  • محمد IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    6 1
    چند روز پیش، شنیدم که آقای دکتر (احمدی نژاد) قصد مناظره با دولت جدید رو داره،باور کنید یه لحظه لرز تمام وجودمو گرفت. به یاد اون دوران که واقعاً یاد آور دوران جنگ تحمیلی یا بدتره افتادم. یاد اون سخنرانی های سراسر تمسخر آمیز از دید سیاستمداران خارجی افتادم.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    3 3
    هرچی به احمدی نژاد بگی حقشه ماروبه روزی رسوند که دست دوستی به آمریکای شیطان دراز کنیم
  • فرهاد IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    1 2
    آفرین بر منطق نگارنده وشیوه ی نگاه ایشان به موضوع.
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    2 8
    آقای مومنی اصلا استاد اقتصاد نیستند.ایشان استاد ادبیات آن هم در گونه ای خاص از شعر هستند.
  • سامان IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    6 1
    درود... باید تلاش کرد تا می توانیم در وهله نخست منش "احمدی نژادی" را از این مرز و بوم بیرون کنیم... این منش چه که بر سر این کشور و مردم نیاورد... البته که خیلی ها در این مسیر مقصرند...
  • مهران قاسمی فر IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    2 11
    خدا را شکر.خیلی خوشحالم که این آقا پست اقتصادی در کابینه نگرفت.اصلا خدا را شکر که موسوی رئیس جمهور نشد اگرنه با تفکرات دهه 60 این آقا می خواستیم چکار کنیم
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 0
    نظرات همه دوستان عزیز بسیار محترم است و نقد شما دوست عزیز هم بسیار منصفانه است. من افتخار این را دارم که چند سالی است شاگرد ایشان هستم. جناب آقای دکتر مومنی بسیار استاد توانمند و باسواد و با دانش فراوان هستند. علاوه بر همه این ویژگیهای علمی از لحاظ شخصیتی بسیار دوست داشتنی و باشخصیت هستند. انسان بسیار باتقوا و پرهیزگاری هستند. وضع زندگی ایشان با این همه اعتبار و دانش و شهرت در حد یک کارمند بسیار معمولی هست. تا حالا ریالی حرام به زندگشیون وارد نشده. همه این تبلیغاتی که علیه ایشان می شود بخاطر این است که مستقیماً منافع گروه های بانفوذ را هدف می گیرد. اونایی هم که می گویند اگر اقتصاد دست ایشان می افتاد چه حال و روزی داشتیم خواهشاً تجربه اقتصاد ایران در دوره جنگ را مرور بفرمایند.
  • علیرضا A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    7 0
    باسلام من واقعا متاسفم که عده ای میان و میگن خوب شد که آقای مومنی وزیر نشدن... دولت مهندس موسوی در زمان جنگ میتونم بگم بهترین عملکرد اقتصادی رو داشته بعد انقلاب. فکرشو بکنید کشوری که تو جنگ درگیره دولت با سیاستهاش نگذاشت کمبودی احساس بشه ... یک مورد مرگ و میر ناشی از قحطی پیدا نشد! دلار رو رو 7 تومن نگه داشتن این همه مدت تورم رو نذاشتن بالا بره... در حالی که تصدی گری دولت هم کمترین میزان خودش بوده !!! اما آقای نیلی و دیگر دوستان لیبرالی چه کردند ؟!؟ سیاست تعدیل رو از برنامه بانک جهانی الگوبرداری کردند .... سیاستی که حتی خود بانک جهانی بابت تدوینش عذرخواهی کرد... دکتر مومنی اگر حرفی میزنند از سر دلسوزی ایشونه
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    ما استاد تخریب دیگران و برچسب زنی هستیم. به جای اینکه نکات مثبت و منفی را با هم ببینیم، صفر یا یکی قضاوت می کنیم و برچسب می زنیم: تفکر هاشمی... ذلت خاتمی... منش احمدی نژادی... کاری به جبهه و موضع گیری های سیاسی ندارم اما این برچسب زنی ها، مانع دید منصفانه می شود. این دولت هم که تمام بشود، یک چیزی برای آقای روحانی در می آید. این صحیح نیست. قضاوت خوب است. اما حتما لازم نیست یکی را کاملا محکوم کنیم و یا کاملا تایید. هر کس مطمئنا نکات و عملکرد مثبت و منفی دارد. خوب است به اینها بپردازیم.
  • نعمت الله معصومی A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 3
    واقعا متاسفم از این همه کوتاه فکری یک روزی برای یک نفر دست میزنیم ویکروز پشت سرش هو میکشیم به نظر بنده دولت آقای احمدی نژاد پاسخگوترین وانتقاد پذیر ترین دولت وهمواره در معرض بد ترین حمله ها وهجمه ها قرار داشت وهمه به آن اذعان داریم ومیدانیم که این حمله ها از کدام جانب بود وچرا/؟ واینکه زحمات یک دولت را ندیده بگیریم وفریب خوش ظاهریها وظاهر سازیهارا بخوریم خیلی بد است و این را بدانیم در طول این سالها کدام دولت خود را طعمه آزادی بیان قرار داد و آیا الان هم کسی توان خرده گیری از عملکرد ظعیف این دولت را دارد کو آن همه روزنامه منتقد وکو انتقادهای 20:30 واقع بین باشیم و راه کار بدهیم نه شعار و ناسزا تا بتوانیم جواب وجدان خودرا بدهیم با عرض پوزش ودر کمال احترام.