پارچه زربافت « شاهزاده و اسیر» که تنها نمونه باقی مانده آن از دوره صفوی در موزه مترو پولیتین آمریکا نگهداری می شود ، به همت هنرمندان کارگاه زری بافی سازمان میراث فرهنگی در ایران احیا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عبدالعلی نعیمایی استاد هنرمند کارگاه زری بافی سازمان میراث فرهنگی در این باره گفت: این پارچه یکی از نفیس ترین زربافت های دوره صفوی است که از نظر فن بافت یکی از سخت ترین طرح های بافت را دارد و همچنین به طور خاص روایت گر قصه اسیر شدن شاهزاده مغول به دست پادشاههان ایرانی است و در کارگاه 800 نفره صفویه بافته شده است.

روح الله دهقانی دیگر هنرمند این کارگاه اضافه کرد : متاسفانه در حال حاضر تنها 10 نفر در سراسر ایران با این هنر اصیل و سنتی ایرانی آشنایی دارند که سه نفر از آنها در کارگاه تهران و بقیه در اصفهان و کاشان فعالیت می کنند و قرار است ما به همراه آقای غلامی دیگر هنرمند کارگاه زری بافی این پارچه را برای اولین بار در کشور احیا کنیم.

وی درباره مراحل کار گفت : با توجه به اینکه ما همچنان از نخ هایی که از چهل سال قبل در کشور وجود دارد استفاده می کنیم و دستگاهی را که تا امروز در این کارگاه در اختیار داشتیم از نظر فنی تنها امکان بافت طرح های 50 خانه را به ما می دهد و این طرح 240 خانه است ، سعی کردیم برای احیای این پارچه با در نظر گرفتن امکانات عهد صفوی ، کارگاه خود را ارتقا دهیم و نزدیک ترین رنگ های موجود به رنگ این پارچه را با کمک هنرمندان کاشانی زنده کنیم.

نعیمایی ضمن تشکر از مدیریت آقایان شریف زاده و قاسمی و حمایتهایشان از این هنر افزود: پارچه « شاهزاده و گدا » که طرح آن تکمیل شده است در طول این ماه آغاز شود.

این هنرمند زری بافی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با کمک نهادهای مربوطه مکانی برای ساخت کارگاه بزرگ زری بافی و احیای این هنر که متاسفانه در معرض نابودی است ، فراهم شود.

گفتنی است زَربَفْت یا زَری بافی یکی از رشته‌های صنایع دستی است. زری یا زربفت پارچه‌ای ظریف و بسیار گران بهاست که چله یا تار آن از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی و یکی از پودها، نخ گلابتون است که می‌تواند زرین یا سیمین باشد.

زری نفیس‌ترین و افسانه‌ای ترین منسوج ایرانی که در روزگار رونق و رواج خود شهرتی عالمگیر داشته و هم‌اکنون نمونه‌هایی از آن زینت‌بخش موزه‌ها و سایر مراکز هنری ایران و دیگر کشورهای جهان است و دارای سابقه‌ای طولانی از لحاظ بافت و تولید است. این هنر از ایران باستان آغاز شده و در دوره صفوی به اوج خود رسیده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهقان RO ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 0
    هنرمند به پشتیبانی نیاز دارد،مخصوصا اینگونه هنرها که هم مواد اولیه گرانقیمت دارد و هم باید احیا شود. فقط برپا کردن دار زری بافی خودش بودجه جداگانه می خواهد.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    3 0
    آفرین
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 2
    آقا پس ندیم! نظر شما چیه؟!...
  • ح م ی ن ر. BE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    0 0
    بسیار خوب و آموزنده