انتخابات پارلمانی عراق، دریچه ای به ثبات و امنیت

وجه مشخصه رقابت این دوره ائتلافهای انتخاباتی ، صراحت بیشتر در ارائه برنامه ها و تغییرات در نحوه شرکت در انتخابات ، در قالب فهرست های همسو و یا به شکل مجزا بوده است. در میان برنامه های تبلیغاتی گروهها ، دو موضوع امنیت و مقابله با تروریسم و ضرورت اصلاح امور سیاسی ، پر رنگ تر بود .

چهارشنبه ( 30 آوریل ) سومین انتخابات پارلمانی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام برگزار می شود .

پارلمان عراق 328 کرسی دارد و نمایندگان برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند . پارلمان در عراق ، به دلیل آنکه نظام سیاسی این کشور پارلمانی است ، در مرکز ثقل تصمیم گیری ها قرار دارد . به همین دلیل آرایش سیاسی و ترکیب کرسی های پارلمانی ، در سیاستگذاری های کلان عراق تاثیر بسزایی دارد . این واقعیت ، اما ، غیرقابل انکار است که بافت جمعیتی ، مذهبی و قومی عراق متشکل از سه گروه اصلی شیعیان ، کردها و اهل سنت ، تعیین کننده سهم تقریبی آنان از جمع کرسی ها است . البته عامل تاثیرگذار در پیروزی ائتلافهای هریک از سه گروه اصلی ، تابعی از موقعیت احزاب تشکیل دهنده ائتلافها ، پیشینه فعالیت و عملکرد شخصیت های برجسته آن است . به همین دلیل رقابت های انتخاباتی ائتلافها در دو وضعیت کاملا متفاوت انجام گرفت . بدان معنا که رویکرد فهرست ها و گروه های انتخاباتی درمناطق تحت نفوذ مذهبی و یا قومی شان ، مبتنی بر رقابت تنگاتنگ با همتایان رقیب بوده است . اما همین گروههای رقیب ، در استانها و مناطق غیر حوزه نفوذ شان ، به همپیمانی روی آورده اند تا کرسی های بیشتری از سهم آن استان را به دست آورند .

وجه مشخصه رقابت این دوره ائتلافهای انتخاباتی ، صراحت بیشتر در ارائه برنامه ها و تغییرات در نحوه شرکت در انتخابات ، در قالب فهرست های همسو و یا به شکل مجزا بوده است. در میان برنامه های تبلیغاتی گروهها ، دو موضوع امنیت و مقابله با تروریسم و ضرورت اصلاح امور سیاسی ، پر رنگ تر بود . تمرکز گروهها بر این مفاهیم ، نشان از نیاز عراق به سامان سیاسی و امنیتی و گذار به شرایط با ثبات تری دارد . زیرا کشمکش و نزاع سالهای اخیر میان برخی جناح های سیاسی ، روح مردم عراق را از ادامه این وضعیت خسته کرده است . اکنون عراق در یک بزنگاه مهم تاریخی برای برون رفت از نابسامانی ها قرار دارد و مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی ، بر چگونگی اجماع گروهها در تشکیل دولت جدید و پایان دادن به ناسازگاریهای سیاسی ، تاثیری مستقیم دارد .
در میان فهرست های انتخاباتی شیعیان ، ائتلاف دولت قانون نوری المالکی ، این دوره از انتخابات را آزمونی برای سنجش وزن سیاسی خود می داند . البته گروههای دیگری چون المواطن عمار حکیم و فهرست الاحرار وابسته به گروه مقتدی صدر نیز به دلیل پایگاه اجتماعی و نگرش سیاسی شان مورد توجه رای دهندگان هستند . اما در میان جناح های اهل سنت ، فهرست متحدون اسامه النجیفی ، شرایط را در استانهای سنی نشین برای خود مهیاتر می بیند و البته فهرست العربیه صالح المطلگ و الوطنیه ایاد علاوی نیز خود را از گردونه بازی به دور نمی دانند . شاید متفاوت ترین شرایط سومین دوره انتخابات پارلمانی ، مربوط به کردها باشد که در این دوره نتوانسته ویا شاید کسانی چون مسعود بارزانی و نوشیروان مصطفی ، رهبر جریان تغییر ، نخواسته اند ائتلاف مشترک تشکیل دهند و به طور مجزا در استانهای کردنشین شرکت کرده اند .
آنچه مردم عراق از حاصل سومین دوره انتخابات پارلمانی انتظار دارند ، گشایش در وضعیت سیاسی و اقتصادی و پایان نزاع حزبی و اهتمام گروهها به مصالح ملی است ، واقعیتی که نیاز امروز عراق است و مرجعیت شیعه نیز از مردم خواسته اند با ایفای نقش ملی و تاریخی شان ، عراق را به مرحله نوین عبور دهند .

منبع : سایت معاونت برون مرزی صدا و سیما

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =