۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹

بیش از سه دهه است که همین استاد علیزاده انقلابی و میهن پرست از دست مسئولان و مدیران مختلف و در راس آنها همین مدیران صدا وسیما گله مند است که چرا از به کار بردن واژه موسیقی و نمایش ساز واهمه دارند .

موضوع رد نشان شوالیه از سوی حسین علیزاده استاد برجسته موسیقی ایرانی آنچنان رسانه ملی را ذوق زده کرد که در چندین شبکه و در اخبار ساعت های متنوع و مختلف به تحسین و تشویق او پرداخته و به اصطلاح در خصوص سوابق و توانایی های وی با ساخت و پخش کلیپ های بی سابقه  سنگ تمام گذاشتند.

گویی صدا و سیما به تازگی این استاد پیشکسوت را کشف کرده و حسین علیزاده به یکباره از آسمان به حیاط جام جم فرو افتاده است! آنها اصلا به روی مبارک خودشان نیاوردند که همین علیزاده بیش از سی سال است که به نشان ندادن ساز در تلویزیون یعنی همین سیمای ذوق زده معترض است ولی کوچکترین بازتابی از سخنان وی مشاهده نشده و بیش از سه دهه است که همین علیزاده انقلابی و میهن پرست از دست مسئولان و مدیران مختلف و در راس آنها همین مدیران خوشحال و مشعوف صدا وسیما گله مند است که چرا از به کار بردن واژه موسیقی واهمه دارند اما باز هیچ مدیر و مسئولی تا کنون به این اعتراض کوچک وقعی ننهاده است.

اصلا چرا راه دور برویم همین یکی دو ماه پیش بود که در فرودگاه اصفهان آن برخورد ناشایست با این استاد برجسته و هنرمند مورد حمایت نظام صورت گرفت اما باز صدا و سیما صم بکم از کنار خبر و بازتاب های آن گذشت و حتی حاضر نشد برخورد خوب و محترمانه مدیر هواپیمایی در تقبیح آن رفتار را پوشش بدهد.

گذشته از همه این موارد، در آخرین کنسرت استاد نیز که قرار بود در فضای باز مجموعه نیاوران برگزار شود دیدیم که بعد از اطلاع رسانی به علت مخالفت اداره اماکن برگزاری کنسرت لغو شد و متعاقب آن اعتراض حسین علیزاده و دیگراعضای گروه رسانه ای شد اما باز طبق معمول هیچ گوشی در سازمان عریض و طویل رسانه ملی این فریاد اعتراض را نشنید!

حالا این بار چه اتفاقی افتاده است که رد نشان شوالیه از سوی استاد، صدا و سیما را چنین منقلب و متفاوت کرده است؟ پرسش اول این است که آیا اساسا موسیقی و ساز نزد صدا و سیمایی ها اینقدر اهمیت و ارزش یافته که نامه یکی از فعالان این هنر در رد یک نشان در لابه لای اخبار و برنامه های مختلف چنین با آب و تاب بازتاب بیابد؟آیا تصمیم یک نوازنده  در شرکت یا عدم شرکت اش در یک برنامه فرهنگی برای شما خیلی مهم است؟قطعا پاسخ مثبت است و حتما ارزش داشته  که در شبکه های مختلف و با این ضریب بی سابقه به آن پرداخته می شود و اگر چنین است  چراهای دیگری هم هست که بعید به نظر می رسد صدا و سیما برای آنها پاسخ های قانع کننده ای بیابد.

با نگاهی به سابقه نه چندان دور صدا و سیما در اینگونه موارد  به سادگی می توان حدس زد که چهره ماندگار دوره بعدی حوزه موسیقی نیز از همین حالا مشخص شد! با این تفاسیر شائبه برخوردهای سیاسی این رسانه با موضوعات فرهنگی بیش از ییش  تقویت می شود.سیاستی که به نظر می رسد  نه تنها به نفع اعتلای فرهنگی و رشد و بالندگی هنر مملکت نیست بلکه موجب و موجد واکنش های احساسی و تقابل جویانه در این عرصه شده ودر بسیار مواردعاری از نتیجه و فایده خواهد بود.

چنین برخوردهایی بویژه در مورد اخیر اگر نگوییم قضاوت همه اما بی شک رای اکثریت مخاطبان و شاهدان این واقعه را  سمت و سو می بخشد که نکند استاد در تصمیم گیری اش دچار خبط و خطایی شده که چنین از سوی رسانه ای که موسیقی را به رسمیت نمی شناسد با شداد و غلاظ تحسین و تمجید می شود.

و پرسش آخر اینکه با توجه به تغییر مدیریت آیا این سیمای متفاوت "سیما" می تواند همچنان متفاوت بماند و راه خودش را ادامه بدهد و از این پس موسیقی و موسیقیدانانش را با اعتبارو با اهمیت بپندارد؟ پاسخ این پرسش به زودی عیان خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    26 9
    مديران صدا و سيما نه مشعوف شده اند و نه ذوق زده. بلكه فقط با فرصت طلبي سعي در ارزشي جلوه دادن عدم پذيرش نشان شواليه توسط آقاي عليزاده دارند
  • امینا IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    13 5
    در عجبم از این که چرا استاد علیزاده به آن چه شما رسیده اید نرسیده اند و شاید مصلحت اندیشی می فرمایند تا چهره ی ماندگار شدنشان تثبیت شود به حق که شایسته نوشته اید .
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    17 4
    استاد علیزاده بهترین و تاثیرگذارترین کار را برای موسیقی این سرزمین انجام داد. اگر اهالی نظام و صدا و سیما با موسیقی ایرانی برخوردشان خوب شد و تصویر ساز از تلویزیون پخش شد و به طور کلی شرایط موسیقی کشور خوب شد استاد مرد شماره یک خواهند بود و اگر رفتار آنها مثل سنوات گذشته باشد باز هم استاد حرف خود را زده و اینکه صدا و سیمایی ها و متحجران دیگر حق نخواهند داشت در مورد این مسائل اظهار نظر کنند.
  • امید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    21 9
    شیر مادرت حلال حرف دلم رو زدی .. و به نظر من استاد علیزاده باید نشان فرهنگ و هنر فرانسه رو دریافت می کرد چون حداقل اونا ثابت کردن بیشتر از ما هنر ما رو می شناسن استاد شجریان پرفسور حسابی استاد مهرجویی و.....
  • عليرضا A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    13 0
    كاش نويسنده مينوشت كه آقاي عليزاده قبلا هم نشان آويني را از رئيس جمهور گرفته
  • سیدمحمد سلامی پور A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    6 1
    رفتاررسانه ملی با هنرموسیفی رفتار مطلوب وشایسته ای نیست موسیفی کلیتی دارد که باید آن رابا تمام نمادهای آن ازجمله نشان دادن ساز ودیگراجزای موسیقی به ان پرداخته شود مردم حق دارند میراث فرهنگی خودرا در رسانه ببینند.سازهای ایرانی ازمواریث فرهنگی ماهستند ولی متاسفانه رسانه دیداری هیچ توجهی به ان نمی کند.
  • مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    2 0
    در ابن الوقت بودن و ذوق زدگی های بی مورد و از آب گل آلود ماهی گرفتن های صدا و سیما که بحثی نیست. فقط بد به حال مخاطبین بی اطلاعی که نمیدونند قضیه از چیه.
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 1
    شما هم یک طرفه قضاوت نکن اقای عاطفی. استاد پور تاب استاد شهناز استاد تجویدی استادمحمد نوری و7 استاد دیگر که برخی استاد جناب علیزاده بودند چهره ماندگار شده اند
  • گل A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    2 1
    اینم بک حدسه شایدم درست نباشه ولی حق که دارم بگم اگه قبل از شجریان و ناظری به علیزاده نشان شوالیه میدادن قبول میکرد یکم خودشه گنده تصور کرده و بالاتر از شجر و ناظر میدونه البته هست و کسر شان خودش دونسته که بعد از اونا یادش افتادن البته این وسط علی رهبری هم سیخ زده علیزاده رو